Met een beetje
plannen kom je er
A58 paar keer dicht
Nieuwe elektrische auto's
Buitrug dobbert paar uur
in Vlissingse Kaloothaven
ZEELAND 17
We willen
gemeenten
wakker maken.
Want het is echt
nog een beetje
behelpen.
Renault Zoe bijvoorbeeld: die kan
zo'n 400 kilometer rijden. Dat
soort auto's wordt aantrekkelijk,
niet alleen voor lease, maar ook
voor particulieren."
Economen van de ING Econo
misch Bureau en de Rabobank
zijn het met hem eens. Over iets
meer dan drie jaar is tien procent
van de personenauto's in Neder
land volledig elektrisch verwach
ten ze. Ze gaan nog een stap ver
der: tussen 2020 en 2025 komt
zelfs de omslag van brandstofmo
toren naar elektrische aandrijving.
Het gaat dus rap. Maar gemeenten
spelen op die ontwikkelingen niet
voldoende in, concludeert Ver
beet. Alleen Amsterdam, Rotter
dam, Den Haag en Utrecht heb
ben hun zaakjes goed op orde.
„Die moesten wel. Daar kwamen
stapels met aanvragen voor laadpa
len binnen van bewoners en be
drijven. Geen wonder dat ze het
goed doen."
De meeste gemeenten, ook de
Zeeuwse, zijn niet voorbereid op
wat komen gaat, concludeert Ver
beet. Op Zeeuwse schaal doet Mid
delburg het relatief nog goed. Op
grote afstand volgen Tholen en
Noord-Beveland. Hekkensluiter is
Hulst. „Maar geen enkele Zeeuw
se gemeente is écht voorbereid."
Hoeveel laadpalen er nu staan is
lastig te achterhalen, ondanks vele
sites, apps en systemen in auto's.
„Dan zie je wel dat er ergens een
laadpaal is, maar die staat dan bij
een bedrijf, achter een hek dat na
kantooruren gesloten is."
Soms zijn er kapot of bezet en
dat is van afstand vaak niet te
zien. „We willen gemeenten met
dit onderzoek dan ook wakker ma
ken. Want het is echt nog een
Autofabrikanten investeren
massaal in elektrische auto's,
aangejaagd door Tesla die vol
gend jaar komt met de finan
cieel toegankelijker Model 3. Er
zijn er al 400.000 van besteld;
ter vergelijking: wereldwijd ver
kocht BMW in 2015 zo'n
450.000 exemplaren van haar
3-serie. Andere merken haken
nu snel aan. Een greep uit de
plannen:
VW wil in 2025 leidend zijn
in elektrische auto's met 2-3 mil
joen auto's per jaar.
GM zet in op elektrisch en
komt in 2017 met de volledig
elektrische Ampera E (range
>300 kilometer).
Hyundai en Kia lanceren de
komende jaren nieuwe hybride
en volledig elektrische model
len.
Ford komt voor 2020 met 13
nieuwe elektrische modellen.
Nissan wil eind 2017 de range
van de (nieuwe) Leaf verdubbe
len richting 400 kilometer.
Partner Renault doet dit met
de nieuwe Zoe al begin 2017.
Daimler zal naar verwach
ting vanaf 2018 meerdere elektri
sche modellen op de markt
brengen.
BMW verbetert de elektri
sche i modellen en breidt de
range over een aantal jaar uit.
Volvo komt in 2019 met een
volledig elektrische auto.
beetje behelpen." Verbeet kan het
weten. Hij rijdt zelf regelmatig
vanuit zijn woonplaats Utrecht
naar Zeeland om te gaan zeilen.
„Het aanbod is in Zeeland dun.
Gelukkig staan er nu snelladers
langs de A58. Ik plan de route
thuis - mijn BMW I3 kan zo'n 120
kilometer ver - en dan moet ik
echt uitkienen dat ik op tijd bij de
palen langs de A58 ben. Daar laad
ik een kwartiertje snel bij, om de
auto op het eindpunt weer hele
maal vol te laden."
Laadpalen staan nu nog niet op
de meest logische plek. „Wat je
ziet is dat gemeenten een vraag
krijgen om ergens een laadpaal
neer te zetten, bijvoorbeeld bij
een bed and breakfast of een re
creatiepias. Maar je moet verder
kijken. Denk aan de vele toeristen
die naar Zeeland komen. Ook zij
moeten straks makkelijk kunnen
laden."
Dus moeten gemeenten op elke
straathoek laadpalen neerzetten?
Nee, zegt Verbeet. „Kijk gericht
waarnaar behoefte is. Maak afspra
ken en jaag andere partijen aan
om mee te denken."
Wie zijn er klaar voor?
„Het kan altijd beter, maar als je
een beetje plant, kun je heel goed
het land door stekkeren met een
elektrische auto", vertelt Niels
Braamse uit Heinkenszand.
De sales manager bij Kyotolease
in Goes rijdt elke dag van zijn
woonplaats Rotterdam, over de ei
landen, naar Goes. „Van de 85 kilo
meter kan ik er op een warme dag
72 elektrisch afleggen met mijn
Opel Ampera. Daarna schakelt de
hybride over op benzine." Tien
jaar geleden besloot Braamse
groen te gaan rijden. „Zo draag ik
mijn steentje bij om de wereld
mooier te maken." Hij begon met
een auto op plantaardige olie. Nu
wisselt Braamse hybride en elek
trische auto's af „Omdat ik veel af
spraken heb en soms meer dan
500 kilometer op een dag rij, zijn
de huidige betaalbare elektrische
auto's nog niet zo handig." Over
een paar maanden schakelt hij
over op de gloednieuwe Opel Am
pera E. „Die kan op papier 500 ki
lometer afleggen. Dat is voldoen
de om definitief over te stappen."
Nooit problemen gehad? „jawel, ja
ren geleden ben ik met een Nis
san Leaf stilgevallen voor Bruinis-
se. Een inschattingsfout van mij.
Het was nieuw." Accu's zijn nu be
ter en er komen meer laadpalen.
„Bedrijven als Fastned investeren
flink. Elektrisch rijden wordt een
serieus alternatief."
Langs de A58 bij Heinkenszand
worden de komende weken nieu
we borden geplaatst. Dat gebeurt
steeds in de nacht. Soms worden
rijstroken afgesloten, soms gaat
de rijksweg in een rijrichting he
lemaal dicht.
De bewegwijzeringsborden
worden geplaatst in het kader
van de verdubbeling van de
Sloegweg (N62). De eerste werk
zaamheden zijn van maandag 24
oktober tot en met vrijdag 4 no
vember (20.00-06.00 uur). Dan
is, ter hoogte van Heinkenszand,
in beide richtingen één rijstrook
van de A58 beschikbaar. Er mag
dan niet harder worden gereden
dan 70 kilometer per uur. Over
dag is de A58 volledig beschik
baar voor het verkeer.
Omleiding kost vijf
minuten extra
reistijd, overdag
heeft verkeer vrij
baan
Een aantal keer wordt de A58
in een rijrichting ook geheel ge
sloten. In nacht van 7 op 8 en 8
op 9 november (20.00-06.00 uur)
is de A58 dicht voor het verkeer
in de richting Bergen op Zoom
tussen Arnemuiden en Heinkens
zand. In de nacht van 9 op 10 en
10 op 11 november (20.00-06.00
uur) is de rijksweg dicht in de
richting Vlissingen tussen Goes
(De Poel) en Arnemuiden. In de
ze periode worden de portalen
met bewegwijzeringsborden in
delen over de A58 geplaatst. De
tijdelijke bewegwijzeringsbor
den worden verwijderd. Het ver
keer moet rekening houden met
vijf minuten extra reistijd. Auto
mobilisten wordt geadviseerd de
gele omleidingsborden te volgen.
Overdag is de A58 volledig be
schikbaar voor het verkeer.
Een buitrug van ongeveer negen
meter lang dobberde zaterdagoch
tend ruim twee uur in de Kaloot
haven in Vlissingen. Het dier is
daarna uit zichzelf weer vertrok
ken.
Havenmedewerker Alex Jansen,
die vrachtboten in de haven con
troleert, zag rond 07.15 uur onder
zijn boot luchtbelletjes omhoog
komen. Net toen hij aan zijn colle
ga vroeg of ze nog aan het pom
pen waren, zag hij een buitrug bo
venkomen.
„Ik werk al dertig jaar in de ha
ven, maar zoiets heb ik nog nooit
gezien", reageert Jansen. Het leek
volgens hem net alsof de buitrug
vast zat in de haven. „Het dier dob
berde de hele tijd tussen drijfkra
nen en de kade."
Toen Jansen om 09.15 uur de ha
ven verliet lag het dier nog altijd
op dezelfde plek.
Volgens Jaap van der Hiele van
Eerste Hulp bij Zeezoogdieren is
de buitrug in de loop van de och
tend weer weggezwommen en
was verder ingrijpen niet nodig.
Buitruggen komen af en toe in
de Noordzee. December vorig jaar
zwom er eentje de Westerschelde
op. Dat er een exemplaar in de ha
ven van Vlissingen zwemt is nog
veel opmerkelijker.
maandag 24 oktober 2016
komen de laadpalen?
Gemeente
Score
Score Zeeland
Middelburg
23,93
1
Tholen
16,89
2
N-Beveland
16,56
3
Vlissingen
14,17
4
Terneuzen
12,21
5
Borsele
9,85
6
Kapelle
9,57
7
Reimerswaal
7,91
8
Veere
7,68
9
S-Duiveland
7,27
10
Goes
6,87
11
Sluis
4,18
12
Hulst
3,4
13
Elke gemeente heeft een score
gekregen tussen O en 100. Zo betekent
een score van 30, dat 30% van de
gemeente is toegerust op de hoeveel
heid elektrische rijders nu en in de
toekomst. 70% is in dit geval dus niet
hierop toegerust.
Niels Braamse uit Heinkenszand, sales manager bij Kyotolease in
Goes, schakelt binnenkort om naar volledig elektrisch rijden.
Heinkenszand
Jeffrey Kutterink
Heinkenszand
Jeffrey Kutterink
Vlissingen