S3&,- Stuiver voor de Halve Maen! Waarheen tijdens de herfstvakantie? Waar blijven de laadpalen? Staatssecretaris Dijksma in Goes om rapport in ontvangst te nemen Duurzaamheidsambitie 2030 van haven, Zmf en provincie is radicale koerswijziging. Westerschelde en economie moeten er wel bij varen. Dit plan stelt banen zeker en verbetert economische positie bedrijven Boswachters, waaronder Wendy Janse, vertellen over hun favoriete natuur. P20 Elektrisch rijden vraagt meer laadpalen. »pi6 De komst van nieuwe bedrijven of uitbreiding van bestaande on dernemingen in de Zeeuwse ha vens moet voortaan gepaard gaan met natuurherstel in en rond de Westerschelde. Dat doel is niet alleen een radi cale koerswijziging, bijzonder is dat de bedrijven in de haven, Zee land Seaports, de provincie en de broeikasgassen, luchtkwaliteit, cir culaire economie en natuur. Revo lutionair is dat vier partijen de schouders eronder zetten: Portiz, milieuorganisatie ZMf dat geza menlijk afspreken en ook gaan me ten. De koppeling van economische groei en natuurherstel is één van de doelen in de Duurzaamheids ambitie 2030, een plan om Zee land economisch sterker te ma ken, de natuur te verbeteren en te gelijk de uitstoot van broeikasgas sen drastisch te verminderen. Daarin staan harde afspraken over werkgelegenheid, infrastructuur, de koepel van industriële en logis tieke bedrijven in de havens, ha venbedrijf Zeeland Seaports, ZMf en de provincie die het convenant volledig ondersteunt. Het rapport wordt vandaag in Goes tijdens het symposium Duurzame Havens 2030 gepresen teerd aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Mi lieu. Dijksma komt vanwege de vernieuwende aanpak, zegt Tjeu van Mierlo van de ZMf. „Met dit duurzaamheidsplan lopen de Zeeuwse havens voorop in Neder land. Rotterdam heeft geen collec tieve aanpak. Ons plan kun je straks toepassen in andere ha vens." De keuze om het plan te beper ken tot het havengebied is volgens Van Mierlo logisch. „Daar zit (petro)chemie en vindt ontzettend veel transport over land, water en spoor plaats. In Zeeland kun je daar de meeste winst halen." Vandaag worden de doelen met feiten en streefcijfers gepresenteerd. Van Mierlo wil die nog niet prijsgeven. „Anders loop ik mensen voor de voeten." Wel wil hij een tipje van de sluier oplichten. „Met dit plan ver beteren we de concurrentiepositie van bedrijven en gaan we banen zeker stellen. We willen ook de ruimte in de havens beter benut ten, dus niet telkens een nieuw stuk ontwikkelen. Verder gaan we de C02-uitstoot drastisch vermin deren en de luchtkwaliteit verbe teren. In 2030 moet het fijnstof in de lucht zijn teruggebracht tot een verwaarloosbaar risico." Voortaan gaat economische groei ook gepaard met natuurher stel in en rond de Westerschelde. De twaalfjarige Rolt de Vries speelt viool op de Dokbrug in Middelburg en haalt zo geld op voor het onderhoud van de Halve Maen, de replica van het 17de-eeuwse VOC-schip van kapitein Henry Hudson. Afgelopen weekeinde bezochten zeer velen het schip dat in de haven van Middelburg lag. De belang stelling was zo groot dat mensen afgelopen weekeinde meer dan een uur moesten wachten voor ze aan boord konden. P19 m maandag 24 oktober 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl Bedrijf haven mag groeien als er natuurherstel plaatsvindt Frank Balkenende Goes Tjeu van Mierlo, Zmf FOTO LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14