S3&,-
Stuiver voor de Halve Maen!
Waarheen tijdens
de herfstvakantie?
Waar blijven de
laadpalen?
Staatssecretaris Dijksma in Goes om rapport in ontvangst te nemen
Duurzaamheidsambitie 2030 van
haven, Zmf en provincie is radicale
koerswijziging. Westerschelde en
economie moeten er wel bij varen.
Dit plan stelt
banen zeker en
verbetert
economische
positie bedrijven
Boswachters, waaronder
Wendy Janse, vertellen over
hun favoriete natuur. P20
Elektrisch rijden vraagt
meer laadpalen. »pi6
De komst van nieuwe bedrijven
of uitbreiding van bestaande on
dernemingen in de Zeeuwse ha
vens moet voortaan gepaard gaan
met natuurherstel in en rond de
Westerschelde.
Dat doel is niet alleen een radi
cale koerswijziging, bijzonder is
dat de bedrijven in de haven, Zee
land Seaports, de provincie en de
broeikasgassen, luchtkwaliteit, cir
culaire economie en natuur. Revo
lutionair is dat vier partijen de
schouders eronder zetten: Portiz,
milieuorganisatie ZMf dat geza
menlijk afspreken en ook gaan me
ten.
De koppeling van economische
groei en natuurherstel is één van
de doelen in de Duurzaamheids
ambitie 2030, een plan om Zee
land economisch sterker te ma
ken, de natuur te verbeteren en te
gelijk de uitstoot van broeikasgas
sen drastisch te verminderen.
Daarin staan harde afspraken over
werkgelegenheid, infrastructuur,
de koepel van industriële en logis
tieke bedrijven in de havens, ha
venbedrijf Zeeland Seaports, ZMf
en de provincie die het convenant
volledig ondersteunt.
Het rapport wordt vandaag in
Goes tijdens het symposium
Duurzame Havens 2030 gepresen
teerd aan staatssecretaris Sharon
Dijksma van Infrastructuur en Mi
lieu. Dijksma komt vanwege de
vernieuwende aanpak, zegt Tjeu
van Mierlo van de ZMf. „Met dit
duurzaamheidsplan lopen de
Zeeuwse havens voorop in Neder
land. Rotterdam heeft geen collec
tieve aanpak. Ons plan kun je
straks toepassen in andere ha
vens."
De keuze om het plan te beper
ken tot het havengebied is volgens
Van Mierlo logisch.
„Daar zit (petro)chemie en
vindt ontzettend veel transport
over land, water en spoor plaats.
In Zeeland kun je daar de meeste
winst halen." Vandaag worden de
doelen met feiten en streefcijfers
gepresenteerd. Van Mierlo wil die
nog niet prijsgeven. „Anders loop
ik mensen voor de voeten."
Wel wil hij een tipje van de
sluier oplichten. „Met dit plan ver
beteren we de concurrentiepositie
van bedrijven en gaan we banen
zeker stellen. We willen ook de
ruimte in de havens beter benut
ten, dus niet telkens een nieuw
stuk ontwikkelen. Verder gaan we
de C02-uitstoot drastisch vermin
deren en de luchtkwaliteit verbe
teren. In 2030 moet het fijnstof in
de lucht zijn teruggebracht tot
een verwaarloosbaar risico."
Voortaan gaat economische
groei ook gepaard met natuurher
stel in en rond de Westerschelde.
De twaalfjarige Rolt de Vries speelt viool op de Dokbrug in
Middelburg en haalt zo geld op voor het onderhoud van de
Halve Maen, de replica van het 17de-eeuwse VOC-schip van
kapitein Henry Hudson. Afgelopen weekeinde bezochten zeer
velen het schip dat in de haven van Middelburg lag. De belang
stelling was zo groot dat mensen afgelopen weekeinde meer
dan een uur moesten wachten voor ze aan boord konden.
P19
m
maandag 24 oktober 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
Bedrijf haven mag groeien als
er natuurherstel plaatsvindt
Frank Balkenende
Goes
Tjeu van Mierlo, Zmf
FOTO LEX DE MEESTER