Van rock tot Franse gedichten 4 Combattimento 'Mag het nu een fractie ruiger? Kan het net iets langzamer? Of juist dynamischer?' Combattimento heeft zijn eigen visie op barokmuziek. En laat die horen op het Festival Zeeuwsch-Vlaanderen. ^1 Muzikale kleinkunst Duo maakt van gedichten Franse chansons Bettie Serveert viert feestje e zijn speci alist in ba rokmuziek met een swingend, eigentijds geluid. De barokcomponisten schre ven niet alles in hun partituur en ge ven zo de vertolkers een grote vrij heid in uitvoering en interpretatie. Die vrijheid gebruiken we nadrukke lijk, met inzet van alle kennis en ja renlange ervaring die de afzonder lijke musici in huis hebben. Samen verkennen we de grenzen van ba rokke extravagantie en spektakel. Ons doel is om op een bijzondere ei gen manier de composities tot ex pressie te brengen en het publiek daarmee te raken", vertelt Ina Witte, commercieel manager van ensemble Combattimento. Combattimento is de voortzetting van het vroegere Combattimento Consort Amsterdam, dat na het ver trek van Jan Willem de Vriend, eind januari 2014, zijn activiteiten heeft beëindigd. Karakteristiek voor dit ensemble is het energieke en leven dige spel, met een vette groove in de basso continuo. Stilzitten is voor luisteraars geen optie. De acht kern leden spelen op moderne instrumen- In de barokmuziek is de dans een belangrijk element ten, in de overtuiging dat de klankin tensiteit hiervan goed aansluit bij de luisterpraktijk van de hedendaagse luisteraar. Oudere luisteraars zijn ge woon om aandachtig te luisteren. De 'authentieke' uitvoeringen door strij kers met darmsnaren op hun instru ment klinken zachter. Intens luiste ren is dan vereist. De hedendaagse muziekliefhebber is meer decibellen gewend. Klassieke muziek verdraagt natuurlijk niet het aantal decibellen van de popmuziek, maar de luisteraar van nu kan een extra streepje volume wel waarderen. Dans „We musiceren energiek en stijlbe- wust. We spreken een muzikale taal die gebaseerd is op de barokpraktijk. In de barokmuziek is de dans een be langrijk element", vertelt Wouter Mijnders, artistiek manager en cellist van het ensemble. „Wij gaan altijd op zoek naar de beweging in de muziek en daardoor krijgen onze concerten iets wat de toehoorder raakt. Ze zijn levendig en intens." Klavecinist en musicoloog Pieter Dirksen vertelt hoe de programma's tot stand komen: „We zoeken in onze programmering altijd naar een ba lans tussen bekend en onbekend. Werk van bekende componisten als Bach, Telemann en Vivaldi naast bij- voorbeeld dat van Graupner en Bres- cianello. Deze laatste was een van de vele Italianen die in de schaduw van Vivaldi muziek schreven. Zijn mu ziek is even vurig en meeslepend, maar heeft wel een eigen geluid. Daarnaast spelen we ook vaak onbe kende muziek van een beroemdheid zoals Telemann. Zijn werk is heel be kend, maar hij heeft ook nog zoveel meer moois nagelaten dat nauwelijks nog wordt uitgevoerd. Daarom wil len we steeds meer van deze compo nist uitgraven en spelen." Zonder dirigent Na het vertrek van Jan Willem de Vriend kozen de overgebleven en thousiaste musici om terug te gaan naar de oorsprong van het middel grote ensemble. Tenslotte werd in de barokperiode ook zonder dirigent ge speeld en nam de eerste violist de taak van leider over. Ina Witte„We houden vast aan onze eigen visie en concentreren ons op het maken van interessante pro gramma's. We vernieuwen ons bin nen de huidige uitvoeringspraktijken We spelen graag dicht op het publiek, kerk en kasteeltjes lenen zich hier uitstekend voor 4 REDENEN OM UIT TE GAAN Alternatieve rock donderdag 20 oktober 2016 PZ Stilzitten is geen optie Jeanette Vergouwen 'W 44 Wouter Mijnders Combattimento is eigenzinnig en speelt barokmuziek naar eigen inzicht. FOTO MAURICE LAMMERTS VAN BUEREN 44 Wouter Mijnders De Piek staat vrijdag in het teken van alternatieve rock met het jubi leumoptreden van Bettie Ser veert. Plainsong brengt een eigen tijdse uitvoering van liederen uit de jaren 60. En Gildas Delaporte en Bert van den Brink hebben Franse gedichten bewerkt tot chansons. Veel muziek deze week. Een jazzpianist met de presti gieuze Boy Edgar Prijs op zak en een contrabassist van de philharmonie zuidnederland zijn zich verdiepen in Franse chansons. Dat wil zeggen: de contrabassist, Gildas Dela porte, is al jaren chansonnier en pianist Bert van den Brink voegt ook in begeleiding veel toe. Behalve op piano doet hij dat in dit programma Feuilles Volantes ook op accordeon. Twee rasmuzikanten die het chanson een eigenzinnige wending geven. Het heeft ge leid tot een vooral poëtische voorstelling met een groot kleinkunstgehalte. Van de Brink weet met zijn indrukwek kende techniek de begeleiding licht te houden en daarmee een bijna dichterlijke sfeer te creëren. Maar poëtisch is het programma van het duo vooral door de Franse gedichten die Gildas Delaporte heeft gese lecteerd. Een indrukwekkende verzameling waarvoor het duo passende arrangementen heeft gemaakt. Zo voegen beide muzikanten iets toe aan het al bestaande, omvangrijke chansonrepertoire. Zondag 23 oktober, De Ver wachting Ritthem, 15.00 uur. Niet dat Bettie Serveert ooit echt is weggeweest, maar na het album Oh, Mayem! uit 2013 werd het even stil rond de alternatieve rockband. Tot begin dit jaar. De groep bracht toen de nieuwe single Never Be Over uit. En bestaat 25 jaar. Dat wordt gevierd met een reeks optredens. Dit week end speelt de groep rond Carol van Dyk in De Piek. Vrijdag 21 oktober, De Piek Vlissin- gen, 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 61