Van rock
tot Franse
gedichten
4
Combattimento 'Mag het nu een fractie ruiger? Kan het
net iets langzamer? Of juist dynamischer?' Combattimento
heeft zijn eigen visie op barokmuziek. En laat die horen op
het Festival Zeeuwsch-Vlaanderen.
^1 Muzikale kleinkunst
Duo maakt van gedichten Franse chansons
Bettie Serveert
viert feestje
e zijn speci
alist in ba
rokmuziek
met een
swingend,
eigentijds
geluid. De barokcomponisten schre
ven niet alles in hun partituur en ge
ven zo de vertolkers een grote vrij
heid in uitvoering en interpretatie.
Die vrijheid gebruiken we nadrukke
lijk, met inzet van alle kennis en ja
renlange ervaring die de afzonder
lijke musici in huis hebben. Samen
verkennen we de grenzen van ba
rokke extravagantie en spektakel.
Ons doel is om op een bijzondere ei
gen manier de composities tot ex
pressie te brengen en het publiek
daarmee te raken", vertelt Ina Witte,
commercieel manager van ensemble
Combattimento.
Combattimento is de voortzetting
van het vroegere Combattimento
Consort Amsterdam, dat na het ver
trek van Jan Willem de Vriend, eind
januari 2014, zijn activiteiten heeft
beëindigd. Karakteristiek voor dit
ensemble is het energieke en leven
dige spel, met een vette groove in de
basso continuo. Stilzitten is voor
luisteraars geen optie. De acht kern
leden spelen op moderne instrumen-
In de
barokmuziek is
de dans een
belangrijk
element
ten, in de overtuiging dat de klankin
tensiteit hiervan goed aansluit bij de
luisterpraktijk van de hedendaagse
luisteraar. Oudere luisteraars zijn ge
woon om aandachtig te luisteren. De
'authentieke' uitvoeringen door strij
kers met darmsnaren op hun instru
ment klinken zachter. Intens luiste
ren is dan vereist. De hedendaagse
muziekliefhebber is meer decibellen
gewend. Klassieke muziek verdraagt
natuurlijk niet het aantal decibellen
van de popmuziek, maar de luisteraar
van nu kan een extra streepje volume
wel waarderen.
Dans
„We musiceren energiek en stijlbe-
wust. We spreken een muzikale taal
die gebaseerd is op de barokpraktijk.
In de barokmuziek is de dans een be
langrijk element", vertelt Wouter
Mijnders, artistiek manager en cellist
van het ensemble. „Wij gaan altijd op
zoek naar de beweging in de muziek
en daardoor krijgen onze concerten
iets wat de toehoorder raakt. Ze zijn
levendig en intens."
Klavecinist en musicoloog Pieter
Dirksen vertelt hoe de programma's
tot stand komen: „We zoeken in onze
programmering altijd naar een ba
lans tussen bekend en onbekend.
Werk van bekende componisten als
Bach, Telemann en Vivaldi naast bij-
voorbeeld dat van Graupner en Bres-
cianello. Deze laatste was een van de
vele Italianen die in de schaduw van
Vivaldi muziek schreven. Zijn mu
ziek is even vurig en meeslepend,
maar heeft wel een eigen geluid.
Daarnaast spelen we ook vaak onbe
kende muziek van een beroemdheid
zoals Telemann. Zijn werk is heel be
kend, maar hij heeft ook nog zoveel
meer moois nagelaten dat nauwelijks
nog wordt uitgevoerd. Daarom wil
len we steeds meer van deze compo
nist uitgraven en spelen."
Zonder dirigent
Na het vertrek van Jan Willem de
Vriend kozen de overgebleven en
thousiaste musici om terug te gaan
naar de oorsprong van het middel
grote ensemble. Tenslotte werd in de
barokperiode ook zonder dirigent ge
speeld en nam de eerste violist de
taak van leider over.
Ina Witte„We houden vast aan
onze eigen visie en concentreren ons
op het maken van interessante pro
gramma's. We vernieuwen ons bin
nen de huidige uitvoeringspraktijken
We spelen graag dicht
op het publiek, kerk en
kasteeltjes lenen zich
hier uitstekend voor
4 REDENEN OM UIT TE GAAN
Alternatieve rock
donderdag 20 oktober 2016
PZ
Stilzitten is
geen
optie
Jeanette Vergouwen
'W
44
Wouter Mijnders
Combattimento is
eigenzinnig en speelt
barokmuziek naar
eigen inzicht.
FOTO MAURICE LAMMERTS
VAN BUEREN
44
Wouter Mijnders
De Piek staat vrijdag in het teken
van alternatieve rock met het jubi
leumoptreden van Bettie Ser
veert. Plainsong brengt een eigen
tijdse uitvoering van liederen uit
de jaren 60. En Gildas Delaporte
en Bert van den Brink hebben
Franse gedichten bewerkt tot
chansons. Veel muziek deze week.
Een jazzpianist met de presti
gieuze Boy Edgar Prijs op zak
en een contrabassist van de
philharmonie zuidnederland
zijn zich verdiepen in Franse
chansons. Dat wil zeggen: de
contrabassist, Gildas Dela
porte, is al jaren chansonnier
en pianist Bert van den Brink
voegt ook in begeleiding veel
toe. Behalve op piano doet hij
dat in dit programma Feuilles
Volantes ook op accordeon.
Twee rasmuzikanten die het
chanson een eigenzinnige
wending geven. Het heeft ge
leid tot een vooral poëtische
voorstelling met een groot
kleinkunstgehalte. Van de
Brink weet met zijn indrukwek
kende techniek de begeleiding
licht te houden en daarmee
een bijna dichterlijke sfeer te
creëren. Maar poëtisch is het
programma van het duo vooral
door de Franse gedichten die
Gildas Delaporte heeft gese
lecteerd. Een indrukwekkende
verzameling waarvoor het duo
passende arrangementen
heeft gemaakt. Zo voegen
beide muzikanten iets toe aan
het al bestaande, omvangrijke
chansonrepertoire.
Zondag 23 oktober, De Ver
wachting Ritthem, 15.00 uur.
Niet dat Bettie Serveert ooit echt is
weggeweest, maar na het album Oh,
Mayem! uit 2013 werd het even stil
rond de alternatieve rockband. Tot
begin dit jaar. De groep bracht toen
de nieuwe single Never Be Over uit.
En bestaat 25 jaar. Dat wordt gevierd
met een reeks optredens. Dit week
end speelt de groep rond Carol van
Dyk in De
Piek.
Vrijdag 21
oktober, De
Piek Vlissin-
gen, 21.00
uur.