Alleen bovengronds parkeren
in centrum Terneuzen duurder
Bouwplan in Sluiskil
komt iets dichterbij
■VLAANDEREN 7
Wervingsactie verkeersbrigadiers levert tot nog toe weinig op
Het drukste
zebrapad van
Hulst kampt met
een tekort aan
brigadiers. Maar
kinderen kunnen
er niet zonder
hulp oversteken.
Bestuurders
stoppen zelfs
niet als kinderen
oversteken
Veel leerlingen van de Willibror-
dusschool moeten dagelijks de Sta
tionsweg, de drukke route van en
naar de Hulster binnenstad, over
steken. „Ze rijden daar vaak als
gekken", zegt Daniela Kas, coördi
nator van de Hulster verkeersbri
gadiers.
Vorig jaar stonden nog elke
schooldag tussen de middag en na
school brigadiers (ouders van Wil-
librordusleerlingen) klaar om de
kinderen veilig te laten overste
ken. Inmiddels is de club geslon
ken tot slechts negen vrijwilligers
en staan er op maandag, dinsdag
en donderdag tussen de middag
en op vrijdag na school al geen
klaar-overs meer. Kas: „Volgend
jaar stoppen weer brigadiers om
dat hun kinderen naar het middel
baar onderwijs gaan. De groep is
dan zo klein dat de klaar-overs
meerdere keren per week zouden
moeten gaan brigadieren en dat
kunnen we niet van ze verlangen.
We hebben simpelweg meer vrij
willigers nodig die willen brigadie
ren. Het is onacceptabel dat dit vei
ligheidsinitiatief zou verdwijnen.
Fietsers en zelfs auto's stoppen ge
woonweg niet voor dat zebrapad.
Ook niet als er jonge kinderen
moeten oversteken. Echt schanda
lig. En ouders hebben hier vaak
geen weet van, die nemen ons
maar als vanzelfsprekend."
Eerdere wervingsacties onder
ouders bleven bijna zonder resul
taat. Zelfs Hulst voor Elkaar kon
geen vrijwilligers leveren omdat
het kwartiertje per een of twee
weken geen zoden aan de dijk zou
zetten voor de vrijwilligers. Kas
bestrijdt dit. „Het is ontzettend
dankbaar werk. Je helpt kinderen
veilig thuis te komen. Daarnaast
word je opgenomen in een heel ge
zellige club, dus ook sociaal is er
genoeg te winnen." Inmiddels is
de wervingsactie voor nieuwe
klaar-overs verder uitgebreid. Kas
hoopt dat opa's en oma's, omwo
nenden of anderen het team wil
len komen versterken.
De verkeersbrigadiers krijgen,
voordat ze aan de slag gaan, één
avond training. De Willibrordus-
school voorziet in fluoriserende
jassen en het zogenoemde 'spiegel
ei' en fluitjes. Kas: „Het is een offi
ciële functie. Wanneer bestuur
ders toch doorrijden als wij aange
ven dat ze moeten stoppen, geven
wij kenteken en indien bekend de
naam door aan de politie, waarna
een boete volgt."
De gemeente wil het gebruik van
de parkeergarages stimuleren en
minder blik op straat. Het uurta
rief voor parkeergarages blijft
daarom volgend jaar 1,40 euro,
terwijl het bovengronds parke
ren twintig eurocent per uur
duurder wordt en op 1,60 euro
wordt gezet. De tarieven van dag
kaarten blijven gelijk; vier euro
in de parkeergarages en zes euro
op het maaiveld.
Markt
De nieuwe tariefstelling maakt
deel uit van meer parkeermaatre-
gelen in Terneuzen. De Markt
wordt autovrij gemaakt, zoals eer
der aangekondigd, zodat er meer
ruimte ontstaat voor terrassen.
De Markt moet de huiskamer
van Terneuzen worden. Dat heeft
gevolgen voor de Blikken, de
straat tussen de Herengracht en
het Stadhuisplein. Daar geldt nu
eenrichtingsverkeer, straks mag
er (weer) in twee richtingen wor
den gereden. De weg wordt daar
voor verbreed.
Binnenstadbewoners worden
tegemoet gekomen door de moge
lijkheden van de bezoekersver
gunning uit te breiden. Die is nu
maximaal drie uur geldig. Dat
wordt: maximaal drie uur van
09.00 tot 18.00 uur en onbeperkt
van 18.00 tot 09.00 uur. Voor
werknemers komt een zakelijke
vergunning. Fulltimers mogen
op de huidige plekken blijven par
keren, parttimers kunnen
voortaan in de parkeergarages te
recht. Vrijdag is vanaf 19.00 uur
in het stadhuis een informatie
avond over de maatregelen.
SLUISKIL De aanhouder wint. De
dorpsraad Sluiskil heeft in elk ge
val voor elkaar dat er gebouwd
mag worden op de plek van het
leegstaande waterschapslaborato
rium, maar de buit is nog lang
niet binnen.
Onlangs is een beetje witte
rook uit het stadhuis in Terneu
zen opgestegen. Het college van B
en W heeft medewerking toege
zegd voor de vervolgontwikkeling
van het plan. Daar zijn wel tal van
voorwaarden aan verbonden. Zo
willen B en W hooguit acht 'alge
mene' appartementen toestaan.
Een belangrijk onderdeel van het
project is de realisatie van een
woonzorgcomplex. Het college
vraagt daarvoor 'nadrukkelijk een
plausibele onderbouwing'.
Voorzitter Jan Dane van de
dorpsraad Sluiskil juicht de beslis
sing van B en W toe als 'een
mooie eerste stap in de goede rich
ting'. Hij ziet zeker mogelijkhe
den om de rest van het plan goed
te onderbouwen. Roobeek is de
ontwikkelaar, de Schipper Bouw-
groep uit Capelle aan den IJssel is
als bouwer betrokken. Dane: „En
dat is geen kleine jongen." Het
gaat de dorpsraad er vooral om
dat ouderen die in Sluiskil willen
blijven wonen, dat (straks) ook
kunnen.
woensdag 19 oktober 2016
Zorgen over terugloop
klaar-overs in Hulst
Brigitta Reijns (links) en Marian Fransoo, twee van de negen overgebleven Hulster klaar-overs, tijdens hun dankbare taak; brigadieren
bij het zebrapad aan de Stationsweg, fotocamileschelstraete
Sheila van Doorsselaer
Hulst
Daniela Kas
Opgeven: dk@omegaproject.nl.
Elke twee jaar gaan de parkeerta
rieven in Terneuzen omhoog. In
2017 gebeurt dat weer, maar al
leen het bovengronds parkeren
wordt duurder.
Harmen van der Werf
Terneuzen