Alleen bovengronds parkeren in centrum Terneuzen duurder Bouwplan in Sluiskil komt iets dichterbij ■VLAANDEREN 7 Wervingsactie verkeersbrigadiers levert tot nog toe weinig op Het drukste zebrapad van Hulst kampt met een tekort aan brigadiers. Maar kinderen kunnen er niet zonder hulp oversteken. Bestuurders stoppen zelfs niet als kinderen oversteken Veel leerlingen van de Willibror- dusschool moeten dagelijks de Sta tionsweg, de drukke route van en naar de Hulster binnenstad, over steken. „Ze rijden daar vaak als gekken", zegt Daniela Kas, coördi nator van de Hulster verkeersbri gadiers. Vorig jaar stonden nog elke schooldag tussen de middag en na school brigadiers (ouders van Wil- librordusleerlingen) klaar om de kinderen veilig te laten overste ken. Inmiddels is de club geslon ken tot slechts negen vrijwilligers en staan er op maandag, dinsdag en donderdag tussen de middag en op vrijdag na school al geen klaar-overs meer. Kas: „Volgend jaar stoppen weer brigadiers om dat hun kinderen naar het middel baar onderwijs gaan. De groep is dan zo klein dat de klaar-overs meerdere keren per week zouden moeten gaan brigadieren en dat kunnen we niet van ze verlangen. We hebben simpelweg meer vrij willigers nodig die willen brigadie ren. Het is onacceptabel dat dit vei ligheidsinitiatief zou verdwijnen. Fietsers en zelfs auto's stoppen ge woonweg niet voor dat zebrapad. Ook niet als er jonge kinderen moeten oversteken. Echt schanda lig. En ouders hebben hier vaak geen weet van, die nemen ons maar als vanzelfsprekend." Eerdere wervingsacties onder ouders bleven bijna zonder resul taat. Zelfs Hulst voor Elkaar kon geen vrijwilligers leveren omdat het kwartiertje per een of twee weken geen zoden aan de dijk zou zetten voor de vrijwilligers. Kas bestrijdt dit. „Het is ontzettend dankbaar werk. Je helpt kinderen veilig thuis te komen. Daarnaast word je opgenomen in een heel ge zellige club, dus ook sociaal is er genoeg te winnen." Inmiddels is de wervingsactie voor nieuwe klaar-overs verder uitgebreid. Kas hoopt dat opa's en oma's, omwo nenden of anderen het team wil len komen versterken. De verkeersbrigadiers krijgen, voordat ze aan de slag gaan, één avond training. De Willibrordus- school voorziet in fluoriserende jassen en het zogenoemde 'spiegel ei' en fluitjes. Kas: „Het is een offi ciële functie. Wanneer bestuur ders toch doorrijden als wij aange ven dat ze moeten stoppen, geven wij kenteken en indien bekend de naam door aan de politie, waarna een boete volgt." De gemeente wil het gebruik van de parkeergarages stimuleren en minder blik op straat. Het uurta rief voor parkeergarages blijft daarom volgend jaar 1,40 euro, terwijl het bovengronds parke ren twintig eurocent per uur duurder wordt en op 1,60 euro wordt gezet. De tarieven van dag kaarten blijven gelijk; vier euro in de parkeergarages en zes euro op het maaiveld. Markt De nieuwe tariefstelling maakt deel uit van meer parkeermaatre- gelen in Terneuzen. De Markt wordt autovrij gemaakt, zoals eer der aangekondigd, zodat er meer ruimte ontstaat voor terrassen. De Markt moet de huiskamer van Terneuzen worden. Dat heeft gevolgen voor de Blikken, de straat tussen de Herengracht en het Stadhuisplein. Daar geldt nu eenrichtingsverkeer, straks mag er (weer) in twee richtingen wor den gereden. De weg wordt daar voor verbreed. Binnenstadbewoners worden tegemoet gekomen door de moge lijkheden van de bezoekersver gunning uit te breiden. Die is nu maximaal drie uur geldig. Dat wordt: maximaal drie uur van 09.00 tot 18.00 uur en onbeperkt van 18.00 tot 09.00 uur. Voor werknemers komt een zakelijke vergunning. Fulltimers mogen op de huidige plekken blijven par keren, parttimers kunnen voortaan in de parkeergarages te recht. Vrijdag is vanaf 19.00 uur in het stadhuis een informatie avond over de maatregelen. SLUISKIL De aanhouder wint. De dorpsraad Sluiskil heeft in elk ge val voor elkaar dat er gebouwd mag worden op de plek van het leegstaande waterschapslaborato rium, maar de buit is nog lang niet binnen. Onlangs is een beetje witte rook uit het stadhuis in Terneu zen opgestegen. Het college van B en W heeft medewerking toege zegd voor de vervolgontwikkeling van het plan. Daar zijn wel tal van voorwaarden aan verbonden. Zo willen B en W hooguit acht 'alge mene' appartementen toestaan. Een belangrijk onderdeel van het project is de realisatie van een woonzorgcomplex. Het college vraagt daarvoor 'nadrukkelijk een plausibele onderbouwing'. Voorzitter Jan Dane van de dorpsraad Sluiskil juicht de beslis sing van B en W toe als 'een mooie eerste stap in de goede rich ting'. Hij ziet zeker mogelijkhe den om de rest van het plan goed te onderbouwen. Roobeek is de ontwikkelaar, de Schipper Bouw- groep uit Capelle aan den IJssel is als bouwer betrokken. Dane: „En dat is geen kleine jongen." Het gaat de dorpsraad er vooral om dat ouderen die in Sluiskil willen blijven wonen, dat (straks) ook kunnen. woensdag 19 oktober 2016 Zorgen over terugloop klaar-overs in Hulst Brigitta Reijns (links) en Marian Fransoo, twee van de negen overgebleven Hulster klaar-overs, tijdens hun dankbare taak; brigadieren bij het zebrapad aan de Stationsweg, fotocamileschelstraete Sheila van Doorsselaer Hulst Daniela Kas Opgeven: dk@omegaproject.nl. Elke twee jaar gaan de parkeerta rieven in Terneuzen omhoog. In 2017 gebeurt dat weer, maar al leen het bovengronds parkeren wordt duurder. Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 86