u
Met sluisstremming moet je geluk hebben
8 ZEELAND
Duikwrak wordt afgezonken bij de Bergse Diepsluis
Sportbond
heeft een
verzekeraar
gevonden voor
duikobject en blijft
zelf eigenaar.
zelf eigenaar te blijven. „Dat is
echt een uitzondering, hoor", be
nadrukt Van Santen. „Wij kunnen
als bond geen tientallen duikwrak-
ken in eigendom hebben. Maar in
dit geval bleek dat de beste optie
in verband met de verzekering. En
we willen gewoon heel graag
meer duikwrakken in Zeeland
hebben." Het schip wordt binnen
kort naar Tholen verplaatst, waar
de laatste voorbereidingen plaats-
Laten we eerst dit
schip maar eens op
de bodem proberen
te krijgen.
vinden. Zo wordt het gecontro
leerd op de aanwezigheid van as
best. Het is de bedoeling dat de ga-
ranalenkotter in mei, vóór de start
van het duikseizoen, kopje onder
gaat. Dat gebeurt vanwege de vei
ligheid niet bij Sint-Annaland of
Strijenham - locaties die eerder in
beeld waren - maar bij de populai
re duiklocatie bij de Bergse Diep
sluis, aan de Oesterdam.
Wethouder Frank Hommel
(WD, toerisme) is in zijn nopjes
met de komst van het wrak. De ge
meente betaalt er samen met on
der meer de NOB en de provincie
aan mee. „Duikers vormen een be
langrijke doelgroep in onze toeris
tische plannen", stelt hij. „Dan is
zo'n wrak natuurlijk een prachti
ge voorziening." Met de Bergse
Diepsluis als locatie is Hommel
meer dan tevreden. „Dat is één
van onze toeristische hotspots."
Het ziet er een beetje
troosteloos uit. Op
het terrein van Van
Dalen Recycling in
Middelburg ligt de
voormalige garnalenkotter TS7 nu
al lange tijd te wachten op wat ko
men gaat. Toch lijkt het er nu echt
op dat hij binnenkort de reis naar
Tholen kan maken, om daar naar
de bodem van de Oosterschelde te
verdwijnen.
Het idee om van de kotter een
duikwrak te maken, bestaat al een
paar jaar. De Nederlandse Onder
watersport Bond (NOB) wist vo
rig jaar via crowdfunding zo'n
tienduizend euro bij elkaar te har
ken om dat mogelijk te maken.
Het was de bedoeling om de TS7
al vóór de zomer te laten afzinken,
maar het vinden van een verzeke
raar die het aansprakelijkheidsrisi
co wilde dekken, bleek moeilijker
dan verwacht. „Maar we hebben
er nu één gevonden", zegt Des-
mond van Santen van de NOB.
Hoewel het de bedoeling was dat
het duikwrak eigendom zou wor
den van een duikvereniging of on
dernemer, heeft de bond besloten
Het is niet niks wat er op het slui-
zencomplex van Terneuzen ge
beurt. Aan de vooravond van de
bouw van de Nieuwe Sluis (eind
2017-2022) worden de Oost- en
Westsluis tiptop in orde gemaakt.
De werkzaamheden kunnen niet
zonder stremmingen.
De Oostsluis, dé binnenvaart-
sluis bij Terneuzen, ligt er zelfs
een maand uit, tot zondag 13 no
vember. Alle scheepvaartverkeer
moet via de twee andere sluizen
worden afgehandeld, waarvan de
Middensluis alleen met hoogwa
ter beschikbaar is om te schutten.
Veel tegenslag moet je dan niet
hebben. Jos Geluk, omgevingsma
nager bij Rijkswaterstaat, formu
leert het zo: „Je moet gewoon ook
geluk hebben."
Het zwaarste karwei bij de Oost-
sluis is inmiddels achter de rug.
De vier sluisdeuren aan de zuid
kant van de kolk zijn afgelopen
weekend vervangen en op trans
port gezet naar een bedrijf in Dor
drecht dat ze helemaal schoon-
Dinsdag hadden we
een storinkje in de
Westsluis, dat wil je
niet te vaak hebben
maakt en reviseert. Om de tien
jaar moet dit gebeuren. Voor een
leek is zelfs te zien dat de 'oude'
aan vervanging toe waren. Ze wa
ren helemaal volgegroeid met oes
ters en worden daardoor tonnen
zwaarder. Alle installaties voor de
bediening en de besturing van de
Oostsluis worden ook nog ver
nieuwd. De fabriek die een sluis
toch eigenlijk is, wordt helemaal
gereed om op afstand bediend te
kunnen worden vanuit de nau
tische centrale aan de Westerschel-
de bij Terneuzen. Als de megaklus
medio november is geklaard,
moet de bediening op afstand
twee weken later een feit zijn.
Volgens de planning zou de
Westsluis, de grote sluis het
dichtst bij het busstation, eigen
lijk eerder op de nautische centra
le worden aangesloten. Dat is iets
verlaat, wat, aldus omgevingsma
nager Geluk, ook kan. „We had
den eerst 1 januari 2017 als deadli
ne vanwege de bouw van de Nieu
we Sluis, maar zoals bekend is dat
project in tijd verschoven. De
werkzaamheden beginnen eind
2017, waardoor wij ook wat extra
tijd hebben."
Een sluis een maand lang strem
men kan nooit leuk zijn. Toch val
len volgens Geluk de wachttijden
voor de scheepvaart 'tot nu toe'
mee. „Maar dinsdag hadden we
een storinkje in de Westsluis. Dat
moet je niet te vaak hebben." De
Middensluis wordt sinds septem
ber in principe in de weekenden
niet meer bediend. Zolang de
Oostsluis eruit ligt, gebeurt dat
wel. De Middensluis gaat er overi
gens helemaal uit bij de start van
de bouw van de Nieuwe Sluis.
woensdag 19 oktober 2016
Garnalenkotter gaat volgend
j aar kopj e onder
De TS7 ligt in Middelburg te wachten op wat komen gaat. Binnenkort wordt hij naar Tholen verplaatst, foto marcelle davidse
Desmond van Santen, NOB
Rob Paardekam
Tholen
De nieuwe sluisdeuren komen uit Rotterdam, foto adri van de wege
Harmen van der Werf
Terneuzen
—Jos Geluk, Rijkswaterstaat
dëKlerk