u Met sluisstremming moet je geluk hebben 8 ZEELAND Duikwrak wordt afgezonken bij de Bergse Diepsluis Sportbond heeft een verzekeraar gevonden voor duikobject en blijft zelf eigenaar. zelf eigenaar te blijven. „Dat is echt een uitzondering, hoor", be nadrukt Van Santen. „Wij kunnen als bond geen tientallen duikwrak- ken in eigendom hebben. Maar in dit geval bleek dat de beste optie in verband met de verzekering. En we willen gewoon heel graag meer duikwrakken in Zeeland hebben." Het schip wordt binnen kort naar Tholen verplaatst, waar de laatste voorbereidingen plaats- Laten we eerst dit schip maar eens op de bodem proberen te krijgen. vinden. Zo wordt het gecontro leerd op de aanwezigheid van as best. Het is de bedoeling dat de ga- ranalenkotter in mei, vóór de start van het duikseizoen, kopje onder gaat. Dat gebeurt vanwege de vei ligheid niet bij Sint-Annaland of Strijenham - locaties die eerder in beeld waren - maar bij de populai re duiklocatie bij de Bergse Diep sluis, aan de Oesterdam. Wethouder Frank Hommel (WD, toerisme) is in zijn nopjes met de komst van het wrak. De ge meente betaalt er samen met on der meer de NOB en de provincie aan mee. „Duikers vormen een be langrijke doelgroep in onze toeris tische plannen", stelt hij. „Dan is zo'n wrak natuurlijk een prachti ge voorziening." Met de Bergse Diepsluis als locatie is Hommel meer dan tevreden. „Dat is één van onze toeristische hotspots." Het ziet er een beetje troosteloos uit. Op het terrein van Van Dalen Recycling in Middelburg ligt de voormalige garnalenkotter TS7 nu al lange tijd te wachten op wat ko men gaat. Toch lijkt het er nu echt op dat hij binnenkort de reis naar Tholen kan maken, om daar naar de bodem van de Oosterschelde te verdwijnen. Het idee om van de kotter een duikwrak te maken, bestaat al een paar jaar. De Nederlandse Onder watersport Bond (NOB) wist vo rig jaar via crowdfunding zo'n tienduizend euro bij elkaar te har ken om dat mogelijk te maken. Het was de bedoeling om de TS7 al vóór de zomer te laten afzinken, maar het vinden van een verzeke raar die het aansprakelijkheidsrisi co wilde dekken, bleek moeilijker dan verwacht. „Maar we hebben er nu één gevonden", zegt Des- mond van Santen van de NOB. Hoewel het de bedoeling was dat het duikwrak eigendom zou wor den van een duikvereniging of on dernemer, heeft de bond besloten Het is niet niks wat er op het slui- zencomplex van Terneuzen ge beurt. Aan de vooravond van de bouw van de Nieuwe Sluis (eind 2017-2022) worden de Oost- en Westsluis tiptop in orde gemaakt. De werkzaamheden kunnen niet zonder stremmingen. De Oostsluis, dé binnenvaart- sluis bij Terneuzen, ligt er zelfs een maand uit, tot zondag 13 no vember. Alle scheepvaartverkeer moet via de twee andere sluizen worden afgehandeld, waarvan de Middensluis alleen met hoogwa ter beschikbaar is om te schutten. Veel tegenslag moet je dan niet hebben. Jos Geluk, omgevingsma nager bij Rijkswaterstaat, formu leert het zo: „Je moet gewoon ook geluk hebben." Het zwaarste karwei bij de Oost- sluis is inmiddels achter de rug. De vier sluisdeuren aan de zuid kant van de kolk zijn afgelopen weekend vervangen en op trans port gezet naar een bedrijf in Dor drecht dat ze helemaal schoon- Dinsdag hadden we een storinkje in de Westsluis, dat wil je niet te vaak hebben maakt en reviseert. Om de tien jaar moet dit gebeuren. Voor een leek is zelfs te zien dat de 'oude' aan vervanging toe waren. Ze wa ren helemaal volgegroeid met oes ters en worden daardoor tonnen zwaarder. Alle installaties voor de bediening en de besturing van de Oostsluis worden ook nog ver nieuwd. De fabriek die een sluis toch eigenlijk is, wordt helemaal gereed om op afstand bediend te kunnen worden vanuit de nau tische centrale aan de Westerschel- de bij Terneuzen. Als de megaklus medio november is geklaard, moet de bediening op afstand twee weken later een feit zijn. Volgens de planning zou de Westsluis, de grote sluis het dichtst bij het busstation, eigen lijk eerder op de nautische centra le worden aangesloten. Dat is iets verlaat, wat, aldus omgevingsma nager Geluk, ook kan. „We had den eerst 1 januari 2017 als deadli ne vanwege de bouw van de Nieu we Sluis, maar zoals bekend is dat project in tijd verschoven. De werkzaamheden beginnen eind 2017, waardoor wij ook wat extra tijd hebben." Een sluis een maand lang strem men kan nooit leuk zijn. Toch val len volgens Geluk de wachttijden voor de scheepvaart 'tot nu toe' mee. „Maar dinsdag hadden we een storinkje in de Westsluis. Dat moet je niet te vaak hebben." De Middensluis wordt sinds septem ber in principe in de weekenden niet meer bediend. Zolang de Oostsluis eruit ligt, gebeurt dat wel. De Middensluis gaat er overi gens helemaal uit bij de start van de bouw van de Nieuwe Sluis. woensdag 19 oktober 2016 Garnalenkotter gaat volgend j aar kopj e onder De TS7 ligt in Middelburg te wachten op wat komen gaat. Binnenkort wordt hij naar Tholen verplaatst, foto marcelle davidse Desmond van Santen, NOB Rob Paardekam Tholen De nieuwe sluisdeuren komen uit Rotterdam, foto adri van de wege Harmen van der Werf Terneuzen —Jos Geluk, Rijkswaterstaat dëKlerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 59