Mitsen en maren
26
WIELRENNEN TOUR DE FRANCE A
De Ronde van
Frankrijk keert
volgend jaar terug
naar Duitsland,
een verloren
wielerzoon. Op 1
juli start de Tour
in Düsseldorf.
et maar alvast in de
agenda: t juli wordt
een nieuwe Duitse
feestdag. Een nationa
le wielerfeestdag. De
start van de Tour de France in
Düsseldorf - een 13 kilometer lan
ge tijdrit - zal symbool staan voor
de herrijzenis van het Duitse wiel
rennen. Noem het gerust een Wie-
dergutmachung tussen de groot
ste wielerwedstrijd ter wereld en
onze oosterburen.
Het is precies tien jaar nadat te
levisiezenders ZDF en ARD tij
dens de Tour besloten acuut te
stoppen met de live-uitzendin
gen, na een positieve dopingtest
van T-Mobile-renner Patrik Sinke-
witz. De grootste Duitse wieler
ploegen van toen, T-Mobile en Ge-
rolsteiner, bleken dopingbolwer-
ken en gingen kort daarna op de
fles vanwege weglopende sponso
ren.
Tien jaar later snakt Duitsland -
en de Duitse coureurs in het bij
zonder - naar eerherstel. Marcel
Kittel, John Degenkolb, Tony Mar
tin en André Greipel: het zijn
vaandeldragers van een nieuwe ge
neratie wielrenners. Ze wonnen
het afgelopen decennium etappes
in alle grote ronden. Ze droegen
gele, roze, rode en groene truien
en schreven klassiekers op hun
naam. Voor hen zal Le Grand Dé-
part voelen als het ultieme bewijs
dat het Duitse publiek het wielren
nen weer heeft omarmd.
Kersvers wereldkampioen tijdrij
den Martin is de aangewezen per
soon om het Duitse volksfeest te
vervolmaken. Tour-baas Christian
Prudhomme noemde hem in Pa
rijs als enige bij naam, toen hij de
route van de tijdrit langs de
oevers van de Rijn ontvouwde.
Martin zal starten in zijn regen
boogtrui, maar als het Duitse wie-
Iersprookje uitkomt, verruilt hij
die 's middag voor een geel exem
plaar.
Klappen
„Dit is voor Duitsland superbe
langrijk", zegt Iwan Spekenbrink,
die met zijn van origine Neder
landse Giant-ploeg sinds 2015 on
der de Duitse vlag vaart. „De
sport heeft heel zware klappen ge
had en Duitsland stond daarvoor
symbool. Gelukkig zit het wielren
ner daar nu weer in de lift."
Het tweedaagse Duitse wieier-
feest - etappe twee voert van
Düsseldorf naar Luik - kan zo
maar de opmaat zijn voor een on
voorspelbare ronde. Van de vijf
zware bergritten eindigen er drie
bergop. Ook het aantal tijdritkilo
meters - 36 over twee vlakke rit
ten - is niet groot genoeg om enor
me verschillen te maken. Al ligt
de laatste tijdrit van 23 kilometer
in Marseille wel op de voorlaatste
dag.
Likkebaardend
Op voorhand lijkt het parkoers
het aantal uitdagers van drievou
dig winnaar Chris Froome te ver
groten. Erkende dalers en aanval
lers als de Franse favorieten Ro-
main Bardet en Julian Alaphilippe
zullen likkebaardend het route-
boek hebben opengeslagen. Vast
staat dat wie de Tour van 2017 wil
winnen, niet alleen bergop aan
valslust moet tonen.
„Het moet een Tour zijn die
open is", was het oordeel van Joop
Zoetemelk, de laatste Nederlandse
Tour-winnaar. „Ik denk niet dat
die laatste tijdrit doorslaggevend
is. Ik hoop het niet." Zittend in de
zaal, met links van hem Raymond
Poulidor (drie keer tweede) en
rechts vijfVoudig winnaar Bernard
Hinault, had hij de route vakkun
dig gewogen. „Ondanks dat er
maar drie aankomsten bergop
zijn, is het zeker zwaar genoeg.
Het is aan de renners om deze
Tour zwaar te maken."
NEDERLANDERS
PARIJS De drie Nederlandse
ronderenners - Tom Dumoulin,
Bauke Mollema en Robert Ge-
sink - bestudeerden gistermid
dag thuis het parkoers van de
aanstaande Tour de France. Er
klonken vooral mitsen en ma
ren. Zo wil Dumoulin volgend
jaar een gooi doen naar een po
diumplek in een grote ronde.
De vraag is alleen of deze Tour
zich daar wel voor leent. „Er
zijn slechts drie ritten met fi
nish bergop en dat is niet nade
lig voor mij", liet Dumoulin al
weten. „Maar gezien de relatief
weinige tijdritkilometers is het
parkoers voor mij ook niet di
rect ideaal."
Wie zeker aan de start staat in
Düsseldorf is Bauke Mollema,
ook al is hij met de komst van
Alberto Contador naar Trek
niet langer de nummer één kop
man van zijn ploeg in de Tour.
„Ik vind het een mooi parkoers
met mooie bergritten, verspreid
over de ronde. Daar is iedereen
in het peloton blij mee. We
gaan vrij snel de bergen in.
Daarna staat een aantal renners
op achterstand en dat zorgt
voor meer rust in het peloton.
Na de Pyreneeën zal er al meer
een klassement staan. Die laat
ste twee bergritten in de Alpen
daarna zijn erg lastig. Daar zal
de Tour worden beslist."
Als het aan Gesink had gelegen,
waren meer aankomsten berg
op ingetekend. „Dat biedt meer
mogelijkheden, zoals dit jaar in
de Vuelta, om voor een etappe
zege te gaan. Er zijn er nu maar
drie. Dat maakt de kansen klei
ner, omdat de klassementsman
nen en hun ploegen zich op die
dagen richten."
104e
Ronde van
Frankrijk
FINISH
«II» Station des Rousses
2 DUITSLAND
START
SPANJE
woensdag 19 oktober 2016
Duitsland omarmt de Tour
Parijs
In de komende Tour de France
zitten 36 tijdritkilometers. 13 in
de eerste etappe, 23 in de voor
laatste rit. Verder worden er vijf
zware bergetappes verreden,
waarvan drie bergop eindigen.
Longwy Q
Vesoul
Nantua
Romans-
sur-lsère
Périgueux
Bergerac
Eymet
La Mure
Embruj
Salon-de-
Provenc€
Blagnac
St-Girons
Marseille
Peyra-
gudesQ
1 t/m 23 juli 2017
totaal 3516 km
2 individuele tijdritten
5 bergritten
3 aankomsten
bergop
NEDERLAND
Düsseldorf
Mondorf les Bains
Parijs
Montgeron
Nuits-
St-Georges
Chambéry
17 Saai. ITALIË
Serre-C.
Briangon
Izoard
vertrek
Q aankomst
O aankomst/
vertrek
route
ind. tijdrit
bergetappe
aankomst bergop
DAG ETAPPE
j 01/7 Düsseldorf (Pui) - Düsseldorf
2 02/7 Düsseldorf - Luik (Bel) 202
3 03/7 Verviers (Bel) - Longwy 202
4 04/7 Mondorf (Lux) - Vittel 203
5 05/7 Vittel - La Planche des B.* 160
6 06/7 Vesoul - Troyes 216
7 07/7 Troyes - Nuits-St-Georges 214
8 08/7 Dole - Station des Rousses 187
9 09/7 Nantua - Chambéry h 181
10 11/7 Périgueux - Bergerac 178
11 12/7 Eymet - Pau 202
12 13/7 Pau ^Peyragudes 214
13 14/7 St-Girons - Foix £3 100
14 15/7 Blagnac - Rodez 181
15 16/7 Laissac - Le Puy-en-Velay 189
Q 17/7 R U S T D A G
16 18/7 Le Puy-en-Velay - Romans-sur-lsère 165
17 19/7 La Mure - Serre-Chevalier 183
18 20/7Briangon - Izoard 178
19 21/7 Embrun - Salon-de-Provence 220
20 22/7 Marseille - Marseille 23
21 23/7 Montgeron - Parijs 105