Mitsen en maren 26 WIELRENNEN TOUR DE FRANCE A De Ronde van Frankrijk keert volgend jaar terug naar Duitsland, een verloren wielerzoon. Op 1 juli start de Tour in Düsseldorf. et maar alvast in de agenda: t juli wordt een nieuwe Duitse feestdag. Een nationa le wielerfeestdag. De start van de Tour de France in Düsseldorf - een 13 kilometer lan ge tijdrit - zal symbool staan voor de herrijzenis van het Duitse wiel rennen. Noem het gerust een Wie- dergutmachung tussen de groot ste wielerwedstrijd ter wereld en onze oosterburen. Het is precies tien jaar nadat te levisiezenders ZDF en ARD tij dens de Tour besloten acuut te stoppen met de live-uitzendin gen, na een positieve dopingtest van T-Mobile-renner Patrik Sinke- witz. De grootste Duitse wieler ploegen van toen, T-Mobile en Ge- rolsteiner, bleken dopingbolwer- ken en gingen kort daarna op de fles vanwege weglopende sponso ren. Tien jaar later snakt Duitsland - en de Duitse coureurs in het bij zonder - naar eerherstel. Marcel Kittel, John Degenkolb, Tony Mar tin en André Greipel: het zijn vaandeldragers van een nieuwe ge neratie wielrenners. Ze wonnen het afgelopen decennium etappes in alle grote ronden. Ze droegen gele, roze, rode en groene truien en schreven klassiekers op hun naam. Voor hen zal Le Grand Dé- part voelen als het ultieme bewijs dat het Duitse publiek het wielren nen weer heeft omarmd. Kersvers wereldkampioen tijdrij den Martin is de aangewezen per soon om het Duitse volksfeest te vervolmaken. Tour-baas Christian Prudhomme noemde hem in Pa rijs als enige bij naam, toen hij de route van de tijdrit langs de oevers van de Rijn ontvouwde. Martin zal starten in zijn regen boogtrui, maar als het Duitse wie- Iersprookje uitkomt, verruilt hij die 's middag voor een geel exem plaar. Klappen „Dit is voor Duitsland superbe langrijk", zegt Iwan Spekenbrink, die met zijn van origine Neder landse Giant-ploeg sinds 2015 on der de Duitse vlag vaart. „De sport heeft heel zware klappen ge had en Duitsland stond daarvoor symbool. Gelukkig zit het wielren ner daar nu weer in de lift." Het tweedaagse Duitse wieier- feest - etappe twee voert van Düsseldorf naar Luik - kan zo maar de opmaat zijn voor een on voorspelbare ronde. Van de vijf zware bergritten eindigen er drie bergop. Ook het aantal tijdritkilo meters - 36 over twee vlakke rit ten - is niet groot genoeg om enor me verschillen te maken. Al ligt de laatste tijdrit van 23 kilometer in Marseille wel op de voorlaatste dag. Likkebaardend Op voorhand lijkt het parkoers het aantal uitdagers van drievou dig winnaar Chris Froome te ver groten. Erkende dalers en aanval lers als de Franse favorieten Ro- main Bardet en Julian Alaphilippe zullen likkebaardend het route- boek hebben opengeslagen. Vast staat dat wie de Tour van 2017 wil winnen, niet alleen bergop aan valslust moet tonen. „Het moet een Tour zijn die open is", was het oordeel van Joop Zoetemelk, de laatste Nederlandse Tour-winnaar. „Ik denk niet dat die laatste tijdrit doorslaggevend is. Ik hoop het niet." Zittend in de zaal, met links van hem Raymond Poulidor (drie keer tweede) en rechts vijfVoudig winnaar Bernard Hinault, had hij de route vakkun dig gewogen. „Ondanks dat er maar drie aankomsten bergop zijn, is het zeker zwaar genoeg. Het is aan de renners om deze Tour zwaar te maken." NEDERLANDERS PARIJS De drie Nederlandse ronderenners - Tom Dumoulin, Bauke Mollema en Robert Ge- sink - bestudeerden gistermid dag thuis het parkoers van de aanstaande Tour de France. Er klonken vooral mitsen en ma ren. Zo wil Dumoulin volgend jaar een gooi doen naar een po diumplek in een grote ronde. De vraag is alleen of deze Tour zich daar wel voor leent. „Er zijn slechts drie ritten met fi nish bergop en dat is niet nade lig voor mij", liet Dumoulin al weten. „Maar gezien de relatief weinige tijdritkilometers is het parkoers voor mij ook niet di rect ideaal." Wie zeker aan de start staat in Düsseldorf is Bauke Mollema, ook al is hij met de komst van Alberto Contador naar Trek niet langer de nummer één kop man van zijn ploeg in de Tour. „Ik vind het een mooi parkoers met mooie bergritten, verspreid over de ronde. Daar is iedereen in het peloton blij mee. We gaan vrij snel de bergen in. Daarna staat een aantal renners op achterstand en dat zorgt voor meer rust in het peloton. Na de Pyreneeën zal er al meer een klassement staan. Die laat ste twee bergritten in de Alpen daarna zijn erg lastig. Daar zal de Tour worden beslist." Als het aan Gesink had gelegen, waren meer aankomsten berg op ingetekend. „Dat biedt meer mogelijkheden, zoals dit jaar in de Vuelta, om voor een etappe zege te gaan. Er zijn er nu maar drie. Dat maakt de kansen klei ner, omdat de klassementsman nen en hun ploegen zich op die dagen richten." 104e Ronde van Frankrijk FINISH «II» Station des Rousses 2 DUITSLAND START SPANJE woensdag 19 oktober 2016 Duitsland omarmt de Tour Parijs In de komende Tour de France zitten 36 tijdritkilometers. 13 in de eerste etappe, 23 in de voor laatste rit. Verder worden er vijf zware bergetappes verreden, waarvan drie bergop eindigen. Longwy Q Vesoul Nantua Romans- sur-lsère Périgueux Bergerac Eymet La Mure Embruj Salon-de- Provenc€ Blagnac St-Girons Marseille Peyra- gudesQ 1 t/m 23 juli 2017 totaal 3516 km 2 individuele tijdritten 5 bergritten 3 aankomsten bergop NEDERLAND Düsseldorf Mondorf les Bains Parijs Montgeron Nuits- St-Georges Chambéry 17 Saai. ITALIË Serre-C. Briangon Izoard vertrek Q aankomst O aankomst/ vertrek route ind. tijdrit bergetappe aankomst bergop DAG ETAPPE j 01/7 Düsseldorf (Pui) - Düsseldorf 2 02/7 Düsseldorf - Luik (Bel) 202 3 03/7 Verviers (Bel) - Longwy 202 4 04/7 Mondorf (Lux) - Vittel 203 5 05/7 Vittel - La Planche des B.* 160 6 06/7 Vesoul - Troyes 216 7 07/7 Troyes - Nuits-St-Georges 214 8 08/7 Dole - Station des Rousses 187 9 09/7 Nantua - Chambéry h 181 10 11/7 Périgueux - Bergerac 178 11 12/7 Eymet - Pau 202 12 13/7 Pau ^Peyragudes 214 13 14/7 St-Girons - Foix £3 100 14 15/7 Blagnac - Rodez 181 15 16/7 Laissac - Le Puy-en-Velay 189 Q 17/7 R U S T D A G 16 18/7 Le Puy-en-Velay - Romans-sur-lsère 165 17 19/7 La Mure - Serre-Chevalier 183 18 20/7Briangon - Izoard 178 19 21/7 Embrun - Salon-de-Provence 220 20 22/7 Marseille - Marseille 23 21 23/7 Montgeron - Parijs 105

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25