V» 7 Arts traint net als piloot in een simulator Sensors die je ouders volgen Dure artsen hoeven minder vaak voor de klas te staan OEFENEN Minder vaak in de ambulance dinsdag 18 oktober 2016 GO Zijn demente stiefvader Bob Prins (82) was al enkele malen gevallen. Het is een schrik beeld voor Peter Heeren: „Straks neemt hij mijn 87-jarige mantelzorgende moeder nog mee in zijn val." Zijn ouders wonen zelfstandig en krijgen thuiszorg. „Maar nu hun geheugen en mobiliteit ach teruitgaan, geeft dat mij meer zorg. Mijn zus en ik belden al da gelijks meermalen om te horen hoe het gaat. Maar vaak verga ten ze hun mobiele telefoon mee te nemen of zetten die niet aan." Het was voor de volwassen kin deren reden om anderhalf jaar geleden onopvallende, intelli gente sensoren in het apparte ment te plaatsen, onder meer op de koelkastdeur en de buiten deur en in de badkamer en woonkamer. Niet alleen ter ge ruststelling van Peter en zijn zus, maar ook om moeder meer lucht en bewegingsvrijheid te geven. „De sensoren zijn van het bedrijf Sensara. Ze zijn onderdeel van een systeem dat op afstand in formatie geeft over leefpatro nen, denk aan voeding, slaap en activiteit. Beelden worden er niet gemaakt, dat is niet eerlijk in dit stadium. Maar worden ze niet wakker? Verlaten ze op een och tend het huis niet, volgen ze hun ritueel niet om hun krantje te kopen? Het systeem constateert dat, analyseert dit en geeft ons een signaal via een duidelijke app. Dan bel ik mijn ouders op. Als het nodig is, kan ik dankzij gps snel bij ze zijn." A Joop Premier heeft een longziekte en kan altijd beeldbellen met verpleegkundigen als er een lon- gaanval dreigt, foto koen verheijden Om piloot te kunnen wor den, breng je verplicht stressvolle trainingsuren door in een vluchtsimula tor. Waarom traint de medi sche wereld alle studenten en artsen niet op dezelfde wijze, vroeg Stephanie Klein Nagelvoort Schuit zich af. Zij is afdelingshoofd spoed eisende hulp in het Erasmus MC in Rotterdam. Zij ziet startende artsen in een acute situatie staan. Hun opleiding was lang en goed. „De werkelijke spanning van 'behandeluur U' ontbreekt. Daar moet toch meer mee te doen zijn?" Maar hoe creëer je die spanning wél in trainings sessies? Klein Nagelvoort Schuit liet de zogeheten se rious game 'abcdeSIM' ont wikkelen die zich baseert op een wiskundig model van de mens. „Wanneer geef je als arts extra adrenaline aan een hevig bloedende patiënt? Na één minuut, na tien? En in welke dosis? Hoe emotio neel reageer je dan als een patiënt opeens begint te schuimbekken en de rust gevende piep op de hart- monitor verandert?" Het spel traint niet alleen artsen in het Erasmus MC, maar ook (huis)artsen en verpleegkundigen in ruim 50 ziekenhuizen in binnen- en buitenland. Van studen ten tot ervaren specialisten. In een muisklik tovert de si mulator iemand met bijvoor beeld brandwonden tevoor schijn. „Zo dalen de trai- ningskosten. Dure artsen hoeven minder vaak voor de klas te staan. Zij kunnen hun kostbare tijd aan pa tiënten besteden." —Stephanie Klein Nagelvoort Schuit Al zo'n 30 jaar heeft Gerry Hij mans (63) artrose. „Door slijtage aan mijn gewrichten ben ik vaak geopereerd. In de brochures las ik wat me te wachten stond. Nut tige informatie. Maar als ik iets specifieks wilde weten, moest ik flink bladeren en zoeken." Dat dit effectiever kan, weten in middels 28 zorgcentra in ons land. Hun patiënten gebruiken de 'Pa tient Journey'-app die hen op het juiste moment informeert over een logische volgende stap in het be- handelproces. Elke organisatie geeft aan de app overigens zijn eigen naam en logo. Eerder dit jaar werd Gerry Hijmans in orthopedisch centrum ViaSana in Mill geopereerd aan een teen en schouder. Ze downloadde 'Viasana Voorlichter' en ontving de stan daardinformatie die haar naar de volgende stap in het proces bege leidde. „Moest ik over een dag naar het ziekenhuis? Dan werd me dat ge meld. Had ik behoefte aan een aan vullend instructiefilmpje? Ik vond het in een mum van tijd. Ook mijn echtgenoot had de app ge- download." Binnenkort kunnen de patiënten persoonlijke gegevens uitwisselen met hun zorgverleners en mantel- zorgers. Zijn er twijfels over een hechting of de genezing van de wond? Even een foto opladen en binnen een uur zal de zorgverlener een kundige reactie geven. Joop Premier (64) heeft sinds zes jaar zeer ernstige COPD, een longziekte met een groot risico op onverwachte aanval len. „Al vaker bracht een ambulance me acuut naar het Slin- geland Ziekenhuis in Doetinchem." De specialisten vroe gen zich af: kunnen we onze patiënten niet anders en vooral eerder hulp bieden, om achteruitgang en zware ongemakken te voorkomen? Het bedrijf FocusCura en thuiszorgorganisa tie Sensire bedachten de inzet van een app: ThuisMeten COPD. Sinds 2013 vult Pre mier twee keer per week via internet vra gen in over emoties, lichamelijke klachten en conditie: hoe vaak voelde u zich in de af gelopen week korta demig gedurende li chamelijke oefening? Het Medisch Service Centrum van Sensire verwerkt de scores. Verpleegkundigen en ook verzorgenden be waken de patiënten thuis en houden hen zo uit het ziekenhuis. Premier: „Een afwij kende score kan een signaal zijn van een aanstaande longaan- val. Een verpleegkun dige zal dan snel met me beeldbellen. Ze ziet hoe ik me ge draag en vraagt door. Een blauwige huids kleur kan duiden op weinig zuurstof in het bloed. Is er meer aan de hand, dan heb ik binnen het uur beeld contact met de des kundige in het zieken huis." De aanpak leidt tot een kwart minder spoedeisende bezoe ken en een dalend aantal ligdagen in zie kenhuizen. Ook Joop en zijn vrouw voelen zich geruster. „Ik weet nu beter hoe ik met COPD moet omgaan. Omdat ik in de gaten word gehouden, weet ik dat koorts me waar schuwt voor een na derende aanval."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 50