WOON 15 COMPLEET INTERIEUR VERSAILLES GRATIS GRATIS GRATIS ÏTÏÏïïTTTïïTl Pier Eringa is laat voor zijn afspraak. Een sein- storing gooide in alle vroegte twee uur lang het treinverkeer rond Amersfoort overhoop. „Ja, daar zijn wij verantwoordelijk voor, heb ik op een vol perron uitgelegd. Uitgere kend in de spits zo'n storing", zucht de president-directeur van ProRail. Halflang achterovergekamd haar, een vale spijkerbroek, oude laarzen en een fluorescerende werkjas van ProRail. Eringa oogt of ie een krom me spoorstaaf eigenhandig recht kan buigen, hij ziet er niet uit als een ambtenaar. En toch wordt hij dat, als het aan het kabinet ligt. ProRail, dat verantwoordelijk is voor de bouw van stations en de aanleg en het on derhoud van 7.000 kilometer spoor weg, moet weer onder directe aanstu ring van het rijk komen. Daar begint de denkfout al. „Hoe zo 'weer'? Dat is nog nooit zo ge weest. De NS is in 1938 begonnen als naamloze vennootschap. In 2005 ont stond ProRail, een bv, uit de bedrijfs onderdelen die in 2995 van NS afge splitst waren." De 55-jarige Eringa houdt ervan om problemen eenvoudig en recht voor zijn raap uit te leggen. Maar nu is hij voorzichtig. Zijn ProRail, dat hij sinds anderhalfjaar runt, is speel bal van de politiek en hij wil zijn goe de relatie met Den Haag niet op het spel zetten. „Ik ben een loyale pipo. Ik wil loyaal zijn aan de aandeelhouder, de staat. Maar een mogelijke ingreep is hin derlijk voor mijn ambities. Dat is mijn dilemma. Ik ben met grote am bities bij ProRail gestart, ik denk ook dat ik die waarmaak. Deze discussie is nu een politiek proces. Maar het is ook mijn verantwoordelijkheid als bestuurder." „We zitten op de goede weg bij ProRail, de prestaties zijn goed, er staat een nieuw directieteam, het ziekteverzuim is historisch laag, de medewerkers zijn tevreden. We heb ben alle doelstellingen gehaald die zijn afgesproken." „Ik heb last van het beeld dat nu wordt geschetst. Alsof we nog het ProRail van 2010 zijn. Dat doet heel veel pijn bij de 4.000 medewerkers. Het is gewoon framing: het is niks bij ProRail, het was niks bij ProRail en het zal nooit wat worden bij Pro- Rail. Er wordt een beeld opgeroepen dat we snel onder curatele moeten." „De staatssecretaris heeft een eigen verantwoordelijkheid. De timing is vervelend, want we hebben de op gaande lijn te pakken. En we hebben nog heel veel werk te doen. Het is wel apart dat alle stakeholders - reizi gers, vervoerders, vakbonden - het anders zien en de politiek doorgaat." We zitten op de goede weg. We hebben alle doelen gehaald die waren afgesproken „In theorie en praktijk zou ProRail wel als een Rijkswaterstaat verder kunnen. Maar de spoorwereld is an ders. We hebben partijen met speci fieke deskundigheid. Het is een tech nische wereld, ook Europees." „We willen loyaal zijn, maar er is ver zet bij het personeel. Ik krijg e-mails, vanochtend nog: 'Pier doe iets! Het kan toch niet hoe ze over ons pra ten?' Personeel ziet het nut niet. En natuurlijk zijn er vragen over inko men en pensioen. Die onzekerheid helpt niet om beter te presteren." „Dat weet ik niet. We weten niet wat er in Den Haag is gebeurd. ProRail is in Europa een van de beste jongetjes van de klas en tegen dat jongetje wordt nu gezegd: je moet het anders doen want je doet het niet goed ge noeg. Mijn collega's in het buiten land kijken me meewarig aan." „Vrijdag. Er is geen verstoorde ver houding of zo. Dijksma is communi catief sterk. Als aandeelhouder heeft zij recht op deze visie. Uiteindelijk wordt het een kabinetsbesluit en dat heb ik te respecteren." „Ik ga helemaal niet weg. Als je naar mijn cv kijkt, ben ik meestal ergens vijf jaar. Eén jaar om me in te wer ken, twee jaar om er flink tegenaan te gaan en twee jaar om ervan te ge nieten. Ik ben hier besteld om uitvoe ring te geven aan een langetermijn- agenda: maak ProRail beter en ge reed voor de toekomst. Zorg dat de fi nanciën beheerst worden. Voorkom storingen en als ze er zijn, zorg dat ze als de sodemieter opgelost wor den." „De timing is moeilijk te begrijpen. Er is ook nog een discussie over de ordening op het spoor: wat is de posi tie van de NS, welke partijen zijn er actief? Waarom moet ProRail er nu uitgetild worden? We hebben laten zien dat veel is verbeterd en er is nog heel veel mogelijk. Staatssecretaris Dijksma zegt: die Eringa doet eigen lijk best goed werk. En tegelijkertijd is er de behoefte om in te grijpen." „Dat kan ik alleen verklaren uit het feit dat er andere tijden zijn geweest, toen ProRail het niet zo goed deed. Nu is onze punctualiteit hoger dan in de landen om ons heen. Het kan nog beter. Ik zou willen dat het ge zeik rond ProRail er niet meer is. Dat moeten we zelf verdienen, dat besef ik." „Ik zou het niet weten." HYHIDEFIEK HYBRIDEFIETS TABACCO OAK -ilk HYBRIDEFIETS COMPLEET Da 's thuiskomen! Santander IN ALLE BOVENSTAANDE FILIALEN IS TEVENS EEN SLAAP dinsdag 18 oktober 2016 Ton Voermans Deventer Dat vindt niet iedereen. Ziet de staatssecretaris het ook niet goed? De rijkswegen zijn onder beheer bij het rijk, waarom het spoor niet? Hoe wordt er op de werkvloer gereageerd? Is de rijksspoordienst een voldon gen feit? Wanneer sprak u staatssecretaris Dijksma? Gaat u dan weg? U vindt het nog te vroeg om een rijksspoordienst te worden? Waar komt dat dan vandaan? Wat is er nog meer te winnen dan een beter beeld? k+2+Longchair Parys jekbank met verstelbare hoofdsteunen in Artifical Leather. Leverbaar in diverse kleuren en kan tevens gespiegeld geleverd worden. Normaal 2Q89T- nu voor 1299,-. Als 2+Hoek+2: maal 1799/ En zelfs op deze actieprijs krijgt u nog de HOOGSTE INRUILKORTING! Handschap Everglade mooie hoekbank in stofcategorie 1 met prachtige geruite stiksels en chroompoot. Moderne j! Ook met bijpassende hoeker leverbaar en diverse sierkussens. Oneindig veel bekleding- en binaties mogelijk. maalJ299/ En zelfs op deze actieprijs krijgt u nog de HOOGSTE INRUILKORTING! Alles is ook los leverbaar en in verschillende maten! COMPLEET INTERIEUR Normoat^Q9ETT- TV/AudiO/HIFI- Dressoir Eetkamertafel 4 Eetkamerstoelen Salontafel En zelfs op deze actieprijs krijgt u nog de HOOGSTE INRUILKORTING! gratis voor de deur bergen OP zoom wassenaarstraat 45 - centrum stad eindhoven w. van Konijnenburglaan ld - Woonboulevard De Kade Heerlen in de Cramer 76 - woonboulevard Heerlen middelburg Mortiereboulevard 12 - woonboulevard De Mortiere nieuwegein De Liesbosch 70 oosterhout Beneluxweg 5 - naast McDonalds oss Frankenweg 51 - Woonboul. Oss-Oost CONSUMER FINANCE OPENINGSTIJDEN: Maandag t/m Vrijdag 09.50-21.00 uur 5 KOOPAVONDEN Zaterdag 09.30-17.00 uur. zondag gesloten. w CBW-erfeend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16