WOON
15
COMPLEET INTERIEUR VERSAILLES
GRATIS
GRATIS
GRATIS
ÏTÏÏïïTTTïïTl
Pier Eringa is laat voor
zijn afspraak. Een sein-
storing gooide in alle
vroegte twee uur lang
het treinverkeer rond
Amersfoort overhoop. „Ja, daar zijn
wij verantwoordelijk voor, heb ik op
een vol perron uitgelegd. Uitgere
kend in de spits zo'n storing", zucht
de president-directeur van ProRail.
Halflang achterovergekamd haar,
een vale spijkerbroek, oude laarzen
en een fluorescerende werkjas van
ProRail. Eringa oogt of ie een krom
me spoorstaaf eigenhandig recht kan
buigen, hij ziet er niet uit als een
ambtenaar. En toch wordt hij dat, als
het aan het kabinet ligt. ProRail, dat
verantwoordelijk is voor de bouw
van stations en de aanleg en het on
derhoud van 7.000 kilometer spoor
weg, moet weer onder directe aanstu
ring van het rijk komen.
Daar begint de denkfout al. „Hoe
zo 'weer'? Dat is nog nooit zo ge
weest. De NS is in 1938 begonnen als
naamloze vennootschap. In 2005 ont
stond ProRail, een bv, uit de bedrijfs
onderdelen die in 2995 van NS afge
splitst waren."
De 55-jarige Eringa houdt ervan
om problemen eenvoudig en recht
voor zijn raap uit te leggen. Maar nu
is hij voorzichtig. Zijn ProRail, dat
hij sinds anderhalfjaar runt, is speel
bal van de politiek en hij wil zijn goe
de relatie met Den Haag niet op het
spel zetten.
„Ik ben een loyale pipo. Ik wil loyaal
zijn aan de aandeelhouder, de staat.
Maar een mogelijke ingreep is hin
derlijk voor mijn ambities. Dat is
mijn dilemma. Ik ben met grote am
bities bij ProRail gestart, ik denk ook
dat ik die waarmaak. Deze discussie
is nu een politiek proces. Maar het is
ook mijn verantwoordelijkheid als
bestuurder."
„We zitten op de goede weg bij
ProRail, de prestaties zijn goed, er
staat een nieuw directieteam, het
ziekteverzuim is historisch laag, de
medewerkers zijn tevreden. We heb
ben alle doelstellingen gehaald die
zijn afgesproken."
„Ik heb last van het beeld dat nu
wordt geschetst. Alsof we nog het
ProRail van 2010 zijn. Dat doet heel
veel pijn bij de 4.000 medewerkers.
Het is gewoon framing: het is niks
bij ProRail, het was niks bij ProRail
en het zal nooit wat worden bij Pro-
Rail. Er wordt een beeld opgeroepen
dat we snel onder curatele moeten."
„De staatssecretaris heeft een eigen
verantwoordelijkheid. De timing is
vervelend, want we hebben de op
gaande lijn te pakken. En we hebben
nog heel veel werk te doen. Het is
wel apart dat alle stakeholders - reizi
gers, vervoerders, vakbonden - het
anders zien en de politiek doorgaat."
We zitten op
de goede
weg. We
hebben alle
doelen
gehaald die
waren
afgesproken
„In theorie en praktijk zou ProRail
wel als een Rijkswaterstaat verder
kunnen. Maar de spoorwereld is an
ders. We hebben partijen met speci
fieke deskundigheid. Het is een tech
nische wereld, ook Europees."
„We willen loyaal zijn, maar er is ver
zet bij het personeel. Ik krijg e-mails,
vanochtend nog: 'Pier doe iets! Het
kan toch niet hoe ze over ons pra
ten?' Personeel ziet het nut niet. En
natuurlijk zijn er vragen over inko
men en pensioen. Die onzekerheid
helpt niet om beter te presteren."
„Dat weet ik niet. We weten niet wat
er in Den Haag is gebeurd. ProRail is
in Europa een van de beste jongetjes
van de klas en tegen dat jongetje
wordt nu gezegd: je moet het anders
doen want je doet het niet goed ge
noeg. Mijn collega's in het buiten
land kijken me meewarig aan."
„Vrijdag. Er is geen verstoorde ver
houding of zo. Dijksma is communi
catief sterk. Als aandeelhouder heeft
zij recht op deze visie. Uiteindelijk
wordt het een kabinetsbesluit en dat
heb ik te respecteren."
„Ik ga helemaal niet weg. Als je naar
mijn cv kijkt, ben ik meestal ergens
vijf jaar. Eén jaar om me in te wer
ken, twee jaar om er flink tegenaan
te gaan en twee jaar om ervan te ge
nieten. Ik ben hier besteld om uitvoe
ring te geven aan een langetermijn-
agenda: maak ProRail beter en ge
reed voor de toekomst. Zorg dat de fi
nanciën beheerst worden. Voorkom
storingen en als ze er zijn, zorg dat
ze als de sodemieter opgelost wor
den."
„De timing is moeilijk te begrijpen.
Er is ook nog een discussie over de
ordening op het spoor: wat is de posi
tie van de NS, welke partijen zijn er
actief? Waarom moet ProRail er nu
uitgetild worden? We hebben laten
zien dat veel is verbeterd en er is nog
heel veel mogelijk. Staatssecretaris
Dijksma zegt: die Eringa doet eigen
lijk best goed werk. En tegelijkertijd
is er de behoefte om in te grijpen."
„Dat kan ik alleen verklaren uit het
feit dat er andere tijden zijn geweest,
toen ProRail het niet zo goed deed.
Nu is onze punctualiteit hoger dan
in de landen om ons heen. Het kan
nog beter. Ik zou willen dat het ge
zeik rond ProRail er niet meer is. Dat
moeten we zelf verdienen, dat besef
ik."
„Ik zou het niet weten."
HYHIDEFIEK
HYBRIDEFIETS
TABACCO OAK
-ilk
HYBRIDEFIETS
COMPLEET
Da 's thuiskomen!
Santander
IN ALLE BOVENSTAANDE FILIALEN IS TEVENS EEN
SLAAP
dinsdag 18 oktober 2016
Ton Voermans
Deventer
Dat vindt niet iedereen.
Ziet de staatssecretaris het ook
niet goed?
De rijkswegen zijn onder beheer bij
het rijk, waarom het spoor niet?
Hoe wordt er op de werkvloer
gereageerd?
Is de rijksspoordienst een voldon
gen feit?
Wanneer sprak u staatssecretaris
Dijksma?
Gaat u dan weg?
U vindt het nog te vroeg om een
rijksspoordienst te worden?
Waar komt dat dan vandaan?
Wat is er nog meer te winnen dan
een beter beeld?
k+2+Longchair Parys
jekbank met verstelbare hoofdsteunen in Artifical Leather. Leverbaar in diverse kleuren en
kan tevens gespiegeld geleverd worden. Normaal 2Q89T- nu voor 1299,-. Als 2+Hoek+2:
maal 1799/
En zelfs op deze
actieprijs krijgt u nog de
HOOGSTE INRUILKORTING!
Handschap Everglade
mooie hoekbank in stofcategorie 1 met prachtige geruite stiksels en chroompoot. Moderne
j! Ook met bijpassende hoeker leverbaar en diverse sierkussens. Oneindig veel bekleding- en
binaties mogelijk.
maalJ299/
En zelfs op deze
actieprijs krijgt u nog de
HOOGSTE INRUILKORTING!
Alles is ook los leverbaar
en in verschillende maten!
COMPLEET INTERIEUR Normoat^Q9ETT-
TV/AudiO/HIFI-
Dressoir
Eetkamertafel
4 Eetkamerstoelen
Salontafel
En zelfs op deze
actieprijs krijgt u nog de
HOOGSTE INRUILKORTING!
gratis voor de deur
bergen OP zoom wassenaarstraat 45 - centrum stad eindhoven w. van Konijnenburglaan ld - Woonboulevard De Kade
Heerlen in de Cramer 76 - woonboulevard Heerlen middelburg Mortiereboulevard 12 - woonboulevard De Mortiere
nieuwegein De Liesbosch 70 oosterhout Beneluxweg 5 - naast McDonalds oss Frankenweg 51 - Woonboul. Oss-Oost
CONSUMER FINANCE
OPENINGSTIJDEN: Maandag t/m Vrijdag 09.50-21.00 uur
5 KOOPAVONDEN
Zaterdag 09.30-17.00 uur. zondag gesloten.
w
CBW-erfeend