Twee kopstukken in een heerlijk festivalconcert De betovering door Beasley 20 ZEELAND Campagne rond de oogsttijd Hou je aandacht bij de weg en niet bij je mobieltje, pas je snelheid aan de situatie aan. Dat is het motto van slikcampagne 2016. Als je als organisator het Requiem van Mozart programmeert, kun je rekenen op een zo goed als uitverkocht concert. Dit werk spreekt tot de verbeelding en velen hebben ook nog eens de beelden van de film Amadeus voor ogen. Mozart schreef deze opdracht in moeilijke omstandig heden en nam de opdracht nood gedwongen aan. Het werk bleef onvoltooid, maar is vakkundig door Süssmayer voltooid. Dit requiem combineren met een ander werk is niet gemakke lijk. Conrad van Alphen koos voor het eerste pianoconcert van Beethoven. Hiermee prijkten twee kopstukken van de Klassie ke stijlperiode op het program ma. Toen Beethoven dit werk schreef was Mozart al gestorven. Toch is de invloed van Haydn en Mozart in dit concert hoorbaar. De compositie is knap. De indivi duele, eigen stijl van Beethoven met meer melodielijn, meer varia ties en een meer stevige vorm, is al duidelijk. De stenen kerkruim te is akoestisch niet optimaal en forte passages klinken regelmatig te hard. Sinfonia Rotterdam res pecteerde echter de sterkte en temponuances en begeleidde pia nist Alvaro Siveiro goed. De solist blonk uit in zijn solo's en een ver bluffend dynamisch vertolkte ca dens. Beethoven was de eerste componist die de cadensen uit schreef. De cadens is voor de so list dé gelegenheid om zijn virtu ositeit te tonen. Dat deed Siveiro met een persoonlijke invulling. Indrukwekkende compositie met soms huivering wekkende teksten Het Largo werd erg langzaam, bijna romantisch, gebracht en het Rondo in een aantrekkelijk tempo met interessante tempo wisselingen. De onnodige toegift van de pianist, een operetteach tig kunststukje, etaleerde zijn ge weldige techniek. Het Requiem van Mozart is een indrukwekkende compositie met soms huiveringwekkende teksten. Na de plechtige orkestra le inleiding, inclusief een mooie fagotsolo, straalde het Laurens Collegium Rotterdam. De balans van dit dertig leden tellende koor is goed, de fugatische delen wer den secuur en sprankelend gezon gen en alle tonen, zowel de helde re als de donker gekleurde, kwa men vol en mooi over. Het punt gaaf gezongen Hosanna, de knap geschudde nootjes in de Commu- nio, en de, daar waar nodig, een dynamische invulling in het Dies Irae, maakten indruk. De vier solisten zijn nog jong. Ik miste de nodige balans in het kwartet. Sopraan Bernadetta Astari klonk ietwat metalliek en soms krampachtig, wel zong zij zuiver en beheerste haar tech niek. Bas Milan Siljanov klonk so noor en tenor Seil Kim zong hel der en met stijlgevoel. De meeste indruk maakte de mezzo Florieke Beelen. Zij zong het meest in de stijl van Mozart en kleurde tel kens prachtig in. Het orkest begeleidde goed en Conrad van Alphen leidde alles naar een overdonderend slot. Een heerlijk festivalconcert. De sfeer van een kerk ruimte, vooraan één man, in zwarte kle ding, een karakteristie ke verschijning. Naast hem twee musici die een luit, aartsluit en barokgitaar bespelen. Het drietal straalt muziek uit. Als Beasley zijn mond opent en begint met het lied Tarantella del Passariello voel je meteen dat hij een groot vocalist is, maar vooral een groot musicus. Wat is er dan zo bijzonder aan Marco Beasley? Zijn timbre, die hoge tenorstem die moeiteloos hoge tonen produceert, zijn tech niek of zijn vibratoloze vertolkin gen van onbekende Italiaanse lief desliederen waarbij zijn sotto vo ce strelend overkomt en zijn open bloeiende tonen aandoen als puur genot? Alles wat hij zingt is geladen en vaak ontroe rend mooi. Bij Beasley wordt er nooit iets geforceerd. Hij interpre teert alles op een perfecte adem steun. Hij betrekt zijn toehoor ders in zijn theatrale voorstelling en overtuigt door zijn perfecte techniek en de aandacht voor nu ances en details. Moet ik nog zeggen dat een con cert van Beasley een totaalbele ving is? Het niveau is hoog en het is altijd genieten geblazen. Be asley is puur. Hij doet geen con cessies. Hij dwingt met zijn nooit volumineuze klanken de aan dacht van de toehoorders af. Hij dwingt tot luisteren en betovert zijn publiek. Hij is klein van ge stalte, maar mede door zijn sug gestieve kleine gebaren en af en toe een vleug humor, hoor en zie je dat er een groot vertolker aan het woord is. In de Italiaanse teksten uit de vijf- tiende-eeuwse composities wordt er veel geleden, verdriet en hartstocht zijn de twee belang rijkste componenten van deze mi niatuurvertellingen, de melodieu ze frottola's die eenvoudig lijken en innig van karakter zijn. Driemaal wordt de liederenreeks onderbroken door een instrumen taal intermezzo: anonieme dansante werkjes zoals Pavane, Galliarde en een wervelende Ta rantella. Indrukwekkend was het zonder begeleiding gezongen Tu dormi waarbij Beasley met in zijn hand een schriftje met ge schreven teksten, door de ruimte liep. In het laatste lied Sona Car- magnola speelde Beasley ook gi taar en zongen de luitisten, ver rassend aantrekkelijk, mee. Het wordt een nat weekje, volgens de weersvoorspellingen. En dat be tekent: slik op de weg, want de bietencampagne is in volle gang. Tot eind jaren negentig was het elk jaar weer raak tijdens oogst tijd. Landbouwmachines die af en aan reden, van het land naar de weg, namen aan hun dikke ban den grond van het land mee en verloren dat in dikke klodders op de weg. Beetje regen eroverheen en voila: slik op de weg. Spekglad, levensgevaarlijk slijk. Nog altijd vallen er elk jaar tien tallen gewonden door slik op de weg. Bovendien valt gemiddeld eens per zes jaar een dodelijk on geval te betreuren. Maar het aan tal ongelukken nam tussen 1990 - het eerste jaar van de campagne 'slik op de weg' - en 2009 wél af, zegt Eric Heijdens van het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Vermoedelijk neemt het aantal nog steeds af, maar dat kan niet meer uit de cij fers herleid worden, legt Heijdens uit, want de ongevallen worden niet meer zo geregisteerd dat de oorzaak 'slik op de weg' erbij staat. Het ROVZ was een kwart eeuw geleden één van de partijen die de SLIK-campagne bedacht, samen met de Zeeuwse Land- en Tuin bouworganisatie ZLTO, de Zeeuw se wegbeheerders (waaronder het waterschap) en Cumela Neder land (brancheorganisatie voor on dernemers in groen, grond en in frastructuur). De campagne is op twee poten gestoeld: waarschuwingsborden die de weggebruiker attenderen op het mogelijke gevaar en be wustwording onder de veroorza- BRIEVEN Het recente incident (1 okto ber) bij het Groninger Studen tencorps (Vindicat Atque Po- lit) waarvan de naam 'hand haaft en beschaaft' betekent was geen op zichzelf staand ge val. Via internet vond ik een hele rits van excessen tijdens ont groeningsrituelen, waarbij de roetkapaffaire in Utrecht kers, de boeren en loonwerkers. Zij zijn verplicht borden te zetten en te zorgen dat het slik niet op de weg komt of de weg alsnog schoon te maken. Waterschap Maar wat als ze dat niet doen? „Het waterschap deelt geen boetes uit. Dat is een taak van de politie", zegt woordvoerder Danielle Steijn- Laing van Waterschap Scheldestro- men. Gedurende de slik-campag- ne houden de buitendienstmede werkers van het waterschap de oren en ogen open. „Ze controle ren of landbouwers zich aan de spelregels houden. Doen ze dat niet, dan bepalen wij of er andere verkeersmaatregelen nodig zijn. Als het gevaarlijk is, kunnen we Elk jaar vallen er tientallen gewonden door slik. Eens per zes jaar is er een dodelijk ongeval bijvoorbeeld borden met een lage re maximumsnelheid plaatsen of zelfs de weg tijdelijk afsluiten." Bijna alle boeren houden zich aan de spelregels, zegt de woordvoer der. „Maar het gebeurt wel eens dat het waterschap zelf de modder van de weg moet laten halen. De rekening gaat dan altijd naar de boer die de weg vervuild heeft. Af gelopen seizoen hebben we acht keer zelf de weg opgeruimd. We hebben zeven keer de veroorzaker kunnen achterhalen en een reke ning kunnen zenden. Die zijn alle maal betaald. Dat beeld is verge lijkbaar met voorgaande jaren." (1965) nog vers in het geheu gen zat. Ik sta redelijk scep tisch tegenover (massa-)hyste- rische groepsgebeuren, zoals ontgroeningen, bootcamps, sensitivity trainingen, overle- vingskampen en sommige vor men van jobcoaching, vooral die met een hoog Tsjakka-ge- halte, waar mensen worden opgezweept/gebrainstormd tot overtreffing van hun gewone zijn door middel van kunstma tige 'teambuilding'. Beïnvloedbare, asthene zielen gaan zich verheven voelen, en voelen zich super, geweldig en geweldig positief. Een sfeer van gevaarlijke subcultuurtjes. maandag 17 oktober 2016 Jeanette Vergouwen RECENSIE Festival Zeeuwsch-Vlaande ren: Werken van Mozart en Beet hoven. Door Sinfonia Rotterdam, Laurens Collegium, solisten o.l.v. Conrad van Alphen. Gehoord: vrijdag 14 oktober in de RK Kerk in Sluis. Jeanette Vergouwen RECENSIE A Marco Beasley. foto ruben oreel Muziekpodium Zeeland: Itali aanse liefdesliederen. Door Mar co Beasley, Stefano Rocco en Fa- bio Accurso. Gehoord: zondag in de St. Jacobskerk in Vlissingen. Slik op de Ondine van der Vleuten Middelburg U kunt uw brief (max. 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 08801-30210 Ontgroening Monique Sturm Turkeye 16, Waterlandkerkje

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 84