6 ZEELAND De biblioservice- bus van de Zeeuwse Biblio theek is zo veel meer dan een bieb op wie len. De bus houdt de leef baarheid in de dorpen op peil. Een impressie van een rit over Schouwen. De bibliobus hobbelde lange tijd achter de stenen vestigingen aan aSli'131 jj J-)J ippen scharre len in de och tendscheme ring door het gras langs de Middelburgse Kuipersweg. Het is kwart voor acht en hun be drijvigheid past bij die op indus trieterrein Arnestein, waar op dit tijdstip al ijverig wordt gewerkt. Zo ook in de loods waar de biblio- servicebus zijn nachten door brengt. Chauffeur Pieter Tilroe en eerste medewerker Marloes Esse ling maken de bus in orde voor hun ochtenddienst. Tilroe doet een technische check en zorgt dat de bus er weer schoon en opge ruimd uitziet voor hij om acht uur achter het stuur kruipt. Esse ling maakt de kas op, zet de com puters aan en kijkt of er nog boe ken in de loods staan die mee moeten naar Schouwen-Duive- land. Vooruitgang Onderweg naar de eerste halte waarschuwt Esseling vast: Sirjans- land is met ruim 300 inwoners niet de meest drukke stopplaats. Dat blijkt, want tussen negen uur en kwart voor tien weet slechts één persoon de bus te vinden: me neer Spoel. Hij is al zeker zes jaar een trouwe klant van de bibliobus en komt iedere twee weken drie boeken lenen. „De mensen moeten nog een beetje aan ons wennen", zegt Esseling, terwijl Tilroe de bus voorzichtig de Lageweg uit ma noeuvreert en richting Oosterland rijdt. „De ColumBus, onze onder- wijsbus, kwam hier tot de zomer al tijd. In augustus sloot de basis school voorgoed zijn deuren en sindsdien is Sirjansland onderdeel van onze route." Extra's De biblioservicebus is al lang niet meer alleen een uitleenpunt voor boeken, dvd's en tijdschriften. Met extra voorzieningen zoals een ov-chipkaart servicepunt, pinauto maat en mini-postkantoor probeert de bus bij te dragen aan de leefbaar heid in kleine dorpen. Esseling heeft die ontwikkeling van dichtbij meegemaakt. Ze be gon in 1976 op de bibliobus, hield het in 1981 voor gezien om tien jaar later - en drie kinderen rijker - weer terug te keren. „Er was in die tien jaar helemaal niets veranderd. Niets!" Het werk is de afgelopen ja ren veel gevarieerder geworden en dat bevalt Esseling goed. „Ik ben blij dat wij ook met de tijd mee gaan. De bibliobus hobbelde lange tijd achter de stenen vestigingen aan als het om nieuwe ontwikkelin gen ging, maar je ziet nu een kente ring." Als je op de biblioservicebus rijdt, krijg je vanzelf een sterke blaas. Niet omdat er geen tijd is voor een toiletbezoek, maar om dat er geen wc is. Nou ja, er is wel een toilet aan boord, maar dat wordt alleen gebruikt in geval van (hoge) nood. Bij het grote miston- geluk op de A58 in september 2014 bijvoorbeeld. „Wij stonden in die kilometerslange file", zegt Tilroe. „Mensen kwamen bij ons naar de wc en een kopje koffie drinken." Een korte pitstop bij het tanksta tion in Oosterland zorgt ervoor dat de bus vijf minuten later dan gepland arriveert bij de Hofweg in het dorp. Een groepje vrouwen met shoppers in de hand staat de rijdende bibliotheek op te wach ten. Tilroe neemt hun boeken in ontvangst bij de inlever- en uit leenbalie naast de ingang, Esse ling doet hetzelfde bij de service- en inlichtingenbalie achterin de bus. Terwijl een paar oudere da mes in het grootletterboeken- schap neuzen, legen Joop en Nel Uil hun tas op de balie van Tilroe. Al snel is de kleine toonbank be dolven onder een enorme stapel boeken. „Ik neem altijd veertien boeken mee voor een oudere da me", legt Nel uit. „Zij leest elke dag een boek, dus dan kan ze pre cies twee weken vooruit. En dan nog een stuk of vijfhoeken voor onszelf." Terwijl Joop met Esseling praat over zijn vakantie naar de Verenig de Staten, speurt Nel de rekken af, op zoek naar veertien nieuwe lees- zaterdag 15 oktober 2016 Mirthe Schil- peroord (9) zoekt boeken uit bij de halte in Koudeker- ke. FOTO RUBEN OREEL Chauffeur Pieter Tilroe en medewer ker Marloes Esseling. verzet Bezoek ster Nel Uil Ie' vert twintig boeken in bij Tilroe. FOTO'S KATJA VAN NOORT Marloes Es seling. Op de achtergrond het postkan toor en servi cepunt van de ov-chipkaart. Een bieb met alleen maar Ellen Jobse Middelburg —Marloes Esseling, medewerker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42