I Havens mogelijk beter bereikbaar H ZEELAND 3 De toekomst is begonnen PROGRAMMEREN Deze generatie heeft een natuurlijke voorsprong Als hij begint over de code achter de code haak ik af FOLD toe werken, en als je een fout maakt, systematisch opsporen waar die zit. Eigenlijk zijn veel kin deren al kleine programmeurs. We merkten dat toen we gingen uitleggen wat de x en y-lijn wa ren. Die kenden ze allemaal al van het computerspel Minecraft." CodeUur is een éénmalige actie. Daarbuiten bieden beide scholen 'Bomberbot' aan, een eenvoudig programma waarmee docenten les kunnen geven in programmeren. „Ik vind het niet op programme ren lijken", zegt Nout Treurniet uit groep 8q van Tweemaster-Ka meleon. „Je moet alleen een robot door allerlei levels leiden en op drachten uitvoeren." Zijn opmer king maakt wel duidelijk dat kin deren de lessen meer als gamen er varen dan als leren. Maar er is een belangrijk ver schil, zegt Michael Fortanier, die een verdieping hoger meedoet met CodeUur. „Hierbij maak je het game." Michaels moeder Na tascha ziet in haar werk als wijkverzorgende het verschil tussen de genera ties groeien. „Er zijn wel eens momenten dat ik hem met termen uit de computerwereld hoor gooien en denk: oké, laat maar. Deze generatie heeft een natuurlij ke voorsprong die voor ons niet meer in te halen is. Pas was ik in een gezin waar een kindje van 3 een boek kreeg. Ze was gewend aan een tablet en swipte over dat boek. Er toen er niks gebeurde, leg de ze het maar weg." Klasgenoot Puck Mulders uit Middelburg vermaakt zich prima tijdens CodeUur. „Thuis speel ik ook games waarin je zelf een beet je kunt programmeren. Mijn va der begrijpt niks van wat ik doe, tColumnUri "/dg currentContext script> <no3cript> <a 3tyle='rdisplay :none; hre </no3cript> div id="right column □penPrin maar de kinderen uit mijn klas bijna allemaal wel." En de leraren? Begrijpen die waar ze op dit mo ment mee bezig is, CodeUur? „Zonder uitleg? Ik denk het niet." Moeder Maaike Palink moet wel lachen als ze het hoort. „Ik ben juf op een basisschool en snap het zonder uitleg ook niet. Ik kan veel dingen met een computer, maar van programmeren heb ik geen kaas gegeten. Wij hadden thuis geen internet, toen ik rr was had ik geen idee van e-mail. Voor hen is het: doen we even. Klik, klik, klik. Die vanzelfsprekendheid! Als je zegt: zoek dat eens op in een en cyclopedie, is het: nee hoor, dat google ik wel. In wat voor wereld de kinderen van mijn dochter zul len opgroeien, ik weet het niet." Waar liggen in die wereld de ba nen? Joris de Bruijne filosofeert over een toekomst waarin hij slim me oplossingen verzint voor de op slag van data. „Denk er even aan. Internet wordt steeds groter. Er is steeds meer opslagruimte nodig." Marianne en Anita de Bruijne kijken wel eens mee als hun zoon met computers bezig is. Marianne: „Hij zit op een ander niveau dan wij. Als hij begint over de code achter de code haak ik af. Het is echt zijn interesse. Daarmee be gint het. Als mijn computer raar doet, haal ik hem erbij. Als hij stuk is nog niet, maar dat komt nog wel, verwacht ik." Er lijkt schot te zitten in het plan om een drempel in het ge bied de Wielingen in de Wester- schelde weg te halen. Al tien jaar vragen bedrijven in de havens om de bult weg te halen. Schepen die minstens zes tien meter diep steken, kunnen soms de Zeeuwse havens niet be reiken. Rijk en havenbedrijf Zee land Seaports steggelen al jaren over wie de rekening moet beta len. Het rijk heeft nu toegezegd dat daarover voor 1 juni een be sluit moet zijn genomen. Verder hebben Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant met het rijk afgesproken om voor het Kamerdebat water op 14 november te praten over de aan pak van de problemen in de Gre- velingen en hoe de maatregelen te betalen. En Prorail werkt mee aan een studie naar nut en nood zaak van verbetering van het spoor Gent-Terneuzen. Omdat het project geen rijksprioriteit heeft, betaalt die niet mee. Over de verdubbeling van de N59 tussen Hellegatsplein en Schouwen-Duiveland zijn geen afspraken gemaakt. Wel volgt een onderzoek. HOLLANDS GLORIE 8T/M 23 OKTOBER Nieuw in onze Pode studio: zaterdag 15 oktober 2016 begrijpt niks van wat ik doe Leerlingen van RK basisschool Holtkamp in Goes werken aan hun 21th century skills tijdens Co- dellur. Landelijk kregen 11.368 scholieren tegelijk les in programmeren: een wereldrecord. FOTO ERIK TRAAS VAN HOLTKAMP Met de komst van mobiele ap paraten is informatie en kennis echt overal en altijd beschik baar, voor iedereen. Ouders die geboren werden vóór de komst van de digitale technologie wor den 'digital immigrants' ge noemd. Hun kinderen - de digi tal natives - groeien onbevan gen op in de wereld van de ken nissamenleving. Daarin ont staan technologische banen die nieuwe vaardigheden vra gen: 21th century skills. Bijvoor beeld computervaardigheden, maar ook planmatig werken, lo gisch redeneren, creatief en probleemoplossend denken. Programmeren is een van de belangrijkste 21th century skills. En de uitdaging voor scholen: hoe leer je die aan? Info: codeuur.nl Natascha Fortanier, moeder van de 11-jarige Michael Marianne de Bruijne over haar zoon Joris (11) Jeffrey Kutterink Den Haag ARCO ARTIFORT ARTGALLERY AUPING B6B ITALIA CAPPELLINI CAS5INA COR DESEDE FLEXFORM FLOS FRITZ HANSEN GELDERLAND GIORGETTI HÜLSTA INTERLÜBKE JENSEN JORI KNOLL INTERNATIONAL LABEL LEOLUX LIGNE ROSET LINTELOO MDF ITALIA MINOTTI M LINE MOLTENI 6 C MONTIS MOROSO PASTOE POLTRONA FRAU RIVA ROLF BENZ TRECA INTERIORS PARIS VITRA ZANOTTA Topdesign met volop voordeel en "oer-Hollandse" hapjes en drankjes (in het weekend) pot interieur axel De 'gevouwen' hoofdsteun geeft 'm een volstrekt eigen uitstraling en het comfort is bij de ontwikkelaars van Pode natuurlijkin vertrouwde handen. Informeer naar onze aanbieding! Nieuwendijk 89 Axel, Zeeuws-Vlaanderen +31 (0)115-562010 Ook op zondag geopend van 12.00 - 18.00 uur www.pot.nl>? 15.000 mz design 8 topmerken Bezoek ook onze Siematic Keukenstudio op de le verdieping

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 39