I
Havens mogelijk
beter bereikbaar
H
ZEELAND 3
De toekomst
is begonnen
PROGRAMMEREN
Deze generatie
heeft een
natuurlijke
voorsprong
Als hij begint
over de code
achter de code
haak ik af
FOLD
toe werken, en als je een fout
maakt, systematisch opsporen
waar die zit. Eigenlijk zijn veel kin
deren al kleine programmeurs.
We merkten dat toen we gingen
uitleggen wat de x en y-lijn wa
ren. Die kenden ze allemaal al van
het computerspel Minecraft."
CodeUur is een éénmalige actie.
Daarbuiten bieden beide scholen
'Bomberbot' aan, een eenvoudig
programma waarmee docenten les
kunnen geven in programmeren.
„Ik vind het niet op programme
ren lijken", zegt Nout Treurniet
uit groep 8q van Tweemaster-Ka
meleon. „Je moet alleen een robot
door allerlei levels leiden en op
drachten uitvoeren." Zijn opmer
king maakt wel duidelijk dat kin
deren de lessen meer als gamen er
varen dan als leren.
Maar er is een belangrijk ver
schil, zegt Michael Fortanier, die
een verdieping hoger meedoet
met CodeUur. „Hierbij maak je
het game."
Michaels moeder Na
tascha ziet in haar werk
als wijkverzorgende het
verschil tussen de genera
ties groeien. „Er zijn wel
eens momenten dat ik
hem met termen uit de
computerwereld hoor
gooien en denk: oké, laat maar.
Deze generatie heeft een natuurlij
ke voorsprong die voor ons niet
meer in te halen is. Pas was ik in
een gezin waar een kindje van 3
een boek kreeg. Ze was gewend
aan een tablet en swipte over dat
boek. Er toen er niks gebeurde, leg
de ze het maar weg."
Klasgenoot Puck Mulders uit
Middelburg vermaakt zich prima
tijdens CodeUur. „Thuis speel ik
ook games waarin je zelf een beet
je kunt programmeren. Mijn va
der begrijpt niks van wat ik doe,
tColumnUri "/dg
currentContext
script>
<no3cript>
<a 3tyle='rdisplay :none; hre
</no3cript>
div id="right column
□penPrin
maar de kinderen uit mijn klas
bijna allemaal wel." En de leraren?
Begrijpen die waar ze op dit mo
ment mee bezig is, CodeUur?
„Zonder uitleg? Ik denk het niet."
Moeder Maaike Palink moet wel
lachen als ze het hoort. „Ik ben juf
op een basisschool en snap het
zonder uitleg ook niet. Ik kan veel
dingen met een computer, maar
van programmeren heb ik geen
kaas gegeten. Wij hadden thuis
geen internet, toen ik rr was had
ik geen idee van e-mail. Voor hen
is het: doen we even. Klik, klik,
klik. Die vanzelfsprekendheid! Als
je zegt: zoek dat eens op in een en
cyclopedie, is het: nee hoor, dat
google ik wel. In wat voor wereld
de kinderen van mijn dochter zul
len opgroeien, ik weet het niet."
Waar liggen in die wereld de ba
nen? Joris de Bruijne filosofeert
over een toekomst waarin hij slim
me oplossingen verzint voor de op
slag van data. „Denk er even aan.
Internet wordt steeds groter. Er is
steeds meer opslagruimte nodig."
Marianne en Anita de Bruijne
kijken wel eens mee als hun zoon
met computers bezig is. Marianne:
„Hij zit op een ander niveau dan
wij. Als hij begint over de code
achter de code haak ik af. Het is
echt zijn interesse. Daarmee be
gint het. Als mijn computer raar
doet, haal ik hem erbij. Als hij
stuk is nog niet, maar dat komt
nog wel, verwacht ik."
Er lijkt schot te zitten in het
plan om een drempel in het ge
bied de Wielingen in de Wester-
schelde weg te halen.
Al tien jaar vragen bedrijven
in de havens om de bult weg te
halen. Schepen die minstens zes
tien meter diep steken, kunnen
soms de Zeeuwse havens niet be
reiken. Rijk en havenbedrijf Zee
land Seaports steggelen al jaren
over wie de rekening moet beta
len. Het rijk heeft nu toegezegd
dat daarover voor 1 juni een be
sluit moet zijn genomen.
Verder hebben Zeeland,
Zuid-Holland en Noord-Brabant
met het rijk afgesproken om
voor het Kamerdebat water op 14
november te praten over de aan
pak van de problemen in de Gre-
velingen en hoe de maatregelen
te betalen. En Prorail werkt mee
aan een studie naar nut en nood
zaak van verbetering van het
spoor Gent-Terneuzen. Omdat
het project geen rijksprioriteit
heeft, betaalt die niet mee.
Over de verdubbeling van de
N59 tussen Hellegatsplein en
Schouwen-Duiveland zijn geen
afspraken gemaakt. Wel volgt
een onderzoek.
HOLLANDS
GLORIE
8T/M 23 OKTOBER
Nieuw in onze Pode studio:
zaterdag 15 oktober 2016
begrijpt niks van wat ik doe
Leerlingen van RK basisschool Holtkamp in Goes werken aan hun 21th century skills tijdens Co-
dellur. Landelijk kregen 11.368 scholieren tegelijk les in programmeren: een wereldrecord.
FOTO ERIK TRAAS VAN HOLTKAMP
Met de komst van mobiele ap
paraten is informatie en kennis
echt overal en altijd beschik
baar, voor iedereen. Ouders die
geboren werden vóór de komst
van de digitale technologie wor
den 'digital immigrants' ge
noemd. Hun kinderen - de digi
tal natives - groeien onbevan
gen op in de wereld van de ken
nissamenleving. Daarin ont
staan technologische banen
die nieuwe vaardigheden vra
gen: 21th century skills. Bijvoor
beeld computervaardigheden,
maar ook planmatig werken, lo
gisch redeneren, creatief en
probleemoplossend denken.
Programmeren is een van de
belangrijkste 21th century
skills. En de uitdaging voor
scholen: hoe leer je die aan?
Info: codeuur.nl
Natascha Fortanier, moeder van
de 11-jarige Michael
Marianne de Bruijne over haar
zoon Joris (11)
Jeffrey Kutterink
Den Haag
ARCO ARTIFORT ARTGALLERY AUPING B6B ITALIA CAPPELLINI CAS5INA COR DESEDE FLEXFORM FLOS FRITZ HANSEN GELDERLAND
GIORGETTI HÜLSTA INTERLÜBKE JENSEN JORI KNOLL INTERNATIONAL LABEL LEOLUX LIGNE ROSET LINTELOO MDF ITALIA MINOTTI
M LINE MOLTENI 6 C MONTIS MOROSO PASTOE POLTRONA FRAU RIVA ROLF BENZ TRECA INTERIORS PARIS VITRA ZANOTTA
Topdesign met
volop voordeel
en
"oer-Hollandse"
hapjes en drankjes
(in het weekend)
pot
interieur axel
De 'gevouwen'
hoofdsteun geeft 'm
een volstrekt eigen
uitstraling en het
comfort is bij de
ontwikkelaars van
Pode natuurlijkin
vertrouwde handen.
Informeer naar onze
aanbieding!
Nieuwendijk 89 Axel, Zeeuws-Vlaanderen +31 (0)115-562010 Ook op zondag geopend van 12.00 - 18.00 uur
www.pot.nl>? 15.000 mz design 8 topmerken Bezoek ook onze Siematic Keukenstudio op de le verdieping