DROMEN OVER SUCCES MAG advertentie Rabobank De bumpy ride van het ondernemer schap Een bedrijf starten? Daar komt heel wat bij kij ken. Bijvoorbeeld klanten vinden. Wouter Staal denkt dan meteen weer terug aan de eerste maanden na de opening van Yoghurt Barn. Een nieuw horecaconcept, gebouwd op verschil lende yoghurt-lekkernijen. In de beginperiode liepen er soms niet meer dan vijftien tot twintig mensen per dag naar binnen. Maar dan, ruim drie maanden na de opening, gebeurt het. Een medewerker appt hem: 'Wouter, je moet echt even komen helpen, want het zit hier helemaal vol.' "Ik wist niet wat ik las! Bijna alle tafeltjes vol met mensen! Ja, zo had het er in onze dro men ook uitgezien, maar nu het echt gebeurde was het toch wel schrikken." Gelukkig voor hem kwamen de klanten die zijn zaak hadden ontdekt terug. En ook fijn: zij namen steeds weer nieuwe vrienden mee. In 2020 wil Wouter 25 Yoghurt Barns hebben draaien, verspreid over heel Nederland. 'Geen markt voor' Dromen over succes mag. Nee, dat moet zelfs. Maar dat betekent volgens Jeroen van Glabbeek wel dat je vooral de eerste jaren knetterhard zult moeten werken. Ambitie en onzekerheid vechten dan om voorrang. Maar als het succes zich aandient, dan is er volgens hem nauwelijks een beter gevoel denkbaar. Zijn CM Groep verzorgt sms-diensten in opdracht van banken, tv-shows en parkeerapps. Gemid deld worden er honderd sms'jes per seconde verstuurd. En dan te bedenken dat zijn eerste businessplan bij een ondernemerswedstrijd door de jury werd neergesabeld. "Er waren 62 deelnemers en wij eindigden als allerlaatste. Niet goed over nagedacht en geen markt voor, zo luidde het oordeel." 'Ik moest lang lobbyen' Je moet met andere woorden wel een beetje eigenwijs zijn om het als ondernemer vol te houden, zo beaamt ook Steinar Henskes van Bird Control Group. Dit bedrijf verjaagt met diervriendelijke laserstralen vogels van onder meer luchthavens, akkers en boorplatfor- men. Eén van zijn belangrijkste doorbraken? Schiphol binnenhalen als klant. "Ik moest lang lobbyen om daar binnen te komen." Dat zijn technologie beter werkt dan vogel verschrikkers, spiegels en klapperpistolen is zo klaar als een klontje. "Aanvankelijk heb ik steeds gedacht: je ontwikkelt een goed pro duct en dan komt de rest grotendeels vanzelf. Maar dan begint het pas. Van je product een echt merk bouwen, klanten vinden die jouw oplossing willen kopen. Daar zit de moeilijk heidsfactor van ondernemen." Schrijf je nu gratis in via www.ikgastarten.nl/startupcinema Sta jij ook aan het begin van de bumpy ride van het ondernemerschap? Dan organiseren wij dit najaar door heel Nederland Startup Cinema voor jou! Eerlijke en vooral persoonlijke verhalen en ervaringen van andere ondernemers die je de onmis bare inspiratie en motivatie bieden. Live en op video. Het is ook nog eens een geweldig netwerk- event, want na afloop drinken we een goed glas met zo'n 150 andere (startende) ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 153