'Veel bedrijven gaan met de behandeling van klanten op hun bek' ARTIKEL OVER BAX IN PZC I lel bed rijf met showroom. Gekoppeld aan het web is die winkel essentieel. Bricks and clicks vinden wij een belangrijke combinatie voor succesvol ondernemen in de retail. Wij verkopen pro ducten die je ook moet zien, voelen en horen." Vandaar ook de opening van de Bax Experience in Amsterdam? „Online is de basis. De zoektocht van de klant begint altijd op internet, maar eindigt toch vaak in de winkel. Fysieke winkels dragen bij aan de omzet van de webshop. Dus moetje jezelf als webwinkel ook laten zien. Dat geeft vertrouwen. De markt is veranderlijk, de klant wispelturig. Wij denken niet vanuit de schap pen, maar vanuit de site. De vraag is: wat verkoopt waar? Het kan heel goed zijn dat in Amsterdam vooral mondharmonica's worden verkocht en in Antwerpen gitaren. Onze software weet dat. Dus richten we daar onze winkels op in. Het gaat om de combinatie." Volgens Ecommerce Europe, de belangen organisatie voor online retailers, is er toch vooral online nog veel winst te behalen. Hoe kijken jullie naar de toekomst? „Wij beseffen dat er nog ruimte in de markt is. Bijna 300 miljoen Europeanen kopen online, dat is ruim de helft van het aantal inwoners. Nederland telt dertien miljoen webwinkelaars. Een blauwdruk ligt er niet. Niettemin willen we met Bax Music in de komende vijfjaar in elk Europees land een webshop realiseren en ook fysiek uitbreiden. En wat pionieren in de wereld. Maar er is geen echte stip aan de horizon. We volgen ons doel: een grotere afzetmarkt ontwikkelen. Op het juiste moment, als de tijd en het geld er zijn. We verkopen producten met een lange gebruiksduur. Mensen doen wel een tijdje met een muziekinstrument. Je hebt er niets aan om elke maand een nieuwe webshop te openen om later te ontdekken dat die shops verliesgevend zijn." Hebben jullie ook de ambitie om in andere branches actief te zijn? „Onze focus blijft muziek. Wij zullen geen stofzuigers of wasmachines gaan verkopen. We doen wat we doen: blijven werken aan innovatie en vernieuwing. Want misschien ontwikkelt nu wel iemand in een garage een nieuwe Bax-shop. Dus we moeten alert blijven." o 29 Op 28 september verscheen in de PZC een artikel over Bax met de kop 'Bax-shop moet fy sieke winkels sluiten'. Bedrijfseconoom Robert Jan Blom: „Anders is het binnen nu en een jaar einde verhaal." Hij reageert op de commotie die is ontstaan rond het personeelsbeleid. De reactie die de eigenaren daarop in de PZC gaven: „Wij zijn verbaasd dat de krant zich laat leiden door oud-medewerkers die zich negatief uitlaten over de werksfeer. Voor Bax-shop zijn de ruim 400 medewerkers van waarde". Op de suggestie van Robert Jan om fysieke winkels te sluiten, zegt Bax daar 'niet over te peinzen'. „De combinatie van clicks bricks is zeer succesvol. We zullen nationaal en internatio naal uitbreiden met fysieke winkels." Naar aanleiding van een gesprek van Bax met de vakbond schreef PZC op 29 september: „Het was een goed gesprek", zegt Jochanan Bax. „We hebben als bedrijf grote sprongen gemaakt, dan is het soms lastig alles bij te benen. Dat snapt de bond ook." Bax geeft toe dat in het verleden dingen niet goed zijn gegaan. „We zijn nog steeds aan het professio naliseren, we gaan samen met CNV kijken wat beter kan." Ook de vakbond vond het een constructief gesprek. Bax Music is in 2003 opgericht door de broers Jochanan en Nathanaël Bax. Ze begonnen met een ruimte van 40 m2 boven een andere winkel in het centrum van Goes en een opslagplaats van 50 m2. Maar al snel werden deze ruimtes te klein. Inmiddels heeft Bax Music een magazijn van 16.500 m2 groot. Ruim 30.000 producten liggen daar op voorraad. Van de kleinste schroefjes tot de grootste speakers, je vindt het er allemaal. Het bedrijf telt nu 450 medewerkers en vier vestigingen: in Amsterdam, Antwerpen, Goes en Rotterdam. In 2015 bedroeg de omzet 110 miljoen euro. Dit jaar wordt 115 miljoen euro omzet verwacht. De winst bedraagt gemiddeld 3 procent. bax-shop.nl GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 146