'We maken niet in elk land meteen winst' Maar toch vooral veel durven. De basis is hard werken en risico's nemen. We zijn door schade en schande wijs geworden. Maar we hebben ook kansen gezien én gepakt. Daarmee zijn we groot geworden. Waar anderen misschien zenuwachtig worden en afhaken, gaan wij ge woon door. En nee, daar liggen we niet wak ker van. Elk jaar krijgen we meer klanten, meer omzet, meer personeel. We versturen meer dan 830.000 pakketten per jaar, maan delijks hebben we zo'n twee miljoen webbe zoekers. Europese muzikanten en dj's bestellen hun instrumenten en apparatuur bij ons. Vanuit Zeeland zijn we met Bax Music Europa in gegaan. We hebben webshops in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje en Zweden. Koopgedrag is per land verschillend. De klant moet het gevoel hebben lokaal te kopen. Dus wordt hij aangesproken in zijn eigen taal. We houden rekening met cultuurverschillen. Dat is het begin van alle succes." In 2011 boekten jullie een kleine 13 miljoen omzet, in 2014 sloten de boeken met 78 miljoen en vorig jaar rondde Bax Music de kaap van 100 miljoen. Hoeveel daarvan is winst? „De brutowinst schommelt rond de 3 procent. We kunnen er goed van leven. Maar wat we verdienen, investeren we vooral in buiten landse groei. Dat kost veel geld. Leergeld ook. UITGESPROKEN JOCHANAN EN NATHANAËL WORKAHOLIC ONTSPANNING GELD Jochanan: 'Workaholic? Ja, ik werk veel en hard. Maar dat is omdat ik van mijn werk houd. Ik sta elke morgen te popelen. Elke dag is een nieuwe uitdaging.' Nathanaël: 'Het gebied tussen werk en vrije tijd is schimmig. Er is veel overlap. Ik probeer de avonden in het weekend zo veel mogelijk vrij te houden.' Jochanan: 'Geld houdt ons niet heel erg bezig. We inves teren liever in het bedrijf dan geld voor privé uit het bedrijf te halen. Heel Zeeuws eigenlijk. Nuchter. Het bedrijf gaat altijd voor.' 26 DE ONDERNEMER I ZATERDAG 15 OKTOBER 2016 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 143