5 nieuwe wekkerti d 4 NI De NS heeft 2,5 jaar gewerkt aan een nieuw tijdschema. Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets, of ze nu met de trein of de bus gaan. ERGERNISSEN REIZEN MET TREIN ijna elke treinreiziger moet over twee maan den zijn ochtendrouti ne aanpassen. De NS gooit de dienstrege ling voor het eerst in tien jaar ge heel overhoop. Met de veranderingen belooft NS kortere reistijden, meer trei nen en meer rechtstreekse verbin dingen. Vanmiddag om 12.00 uur staat de nieuwe dienstregeling on line zodat reizigers kunnen zien wat er gaat veranderen op hun reisroute. Vanaf zondag it decem ber gaan de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. De NS heeft 2,5 jaar aan de nieu we dienstregeling gewerkt. Alle in- en uitchecks van de ov-chip- kaarten werden verzameld om de reizigersstromen in kaart te breng en en zo vanuit het niets een dienstregeling te maken. Het ge volg is dat voor 98 procent van de reizigers, 1,1 miljoen mensen, de treintijden veranderen. Niet al leen treinreizigers gaan het mer ken, want ook stads- en streekver voer passen hun dienstregelingen op 11 december aan om een goede aansluiting te houden op de trein. Voor bijna alle reizigers veran dert er wel iets: van kleine wijzi gingen in vertrektijden, reisduur, andere routes, extra of juist min der overstappen, tot andere aan sluitingen. Op sommige stations wordt het leven voor veel reizigers makkelijker omdat de trein waar mee ze verder moeten op hetzelf de perron staat. Uit de plannen van NS is af te leiden dat ongeveer 70.000 reizi gers een kortere reistijd krijgen van enkele minuten, maar er zul len ook zo'n 25.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen. NS vindt die cijfers geen goed beeld geven van de ver anderingen. „Als er vanaf 11 de- cember vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee. Zijn rei zigers dan slechter af als de rit een paar minuten langer duurt? Mis schien wel beter omdat dat ze meer reismogelijkheden hebben." In de nieuwe dienstregeling worden sommige treinen sneller door stations over te slaan. „Zo kan ik het ook", reageert Rikus Spithorst van Maatschappij voor een beter OV. „Tijdswinst voor treinen kan tijdsverlies voor passa giers betekenen." Volgens NS worden er steeds be langen van verschillende groepen reizigers afgewogen. Zo stoppen niet alle intercity's meer in Dui- vendrecht om een snellere verbin ding te krijgen tussen het noor den en de Randstad. Treinexpert Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl zegt dat er in de nieuwe dienstregeling treinen zijn die minuten stilstaan op sta tions, waar dat eerder niet zo was. „En op andere stations staan trei- Te volle en te korte treinen Schijt aan stiltecoupé 1ste klas is duiventil Minimale reizigers informatie Lastig geld terug van chipkaart Veel minder korting nen weer korter stil", reageert NS. Tim Boric, van reizigersorganisa tie Rover: „Per saldo denk ik dat de nieuwe dienstregeling een ver betering is, maar er zitten ook een paar zure dingen bij. We proberen die minpunten er de komende ja ren uit te krijgen. Merendeels gaat het om verbeteringen doordat op een aantal trajecten meer treinen gaan rijden. Sommige treinen wor den ook sneller. Dat is ook belang rijk door de toenemende vraag naar vervoer." De klantenservice van de NS verwacht de komende tijd veel vragen én klachten over het nieu we spoorboekje. „Het is niet voor iedereen een mooi verhaal. De in dividuele reiziger die 's ochtends zijn wekker 10 minuten eerder moet zetten en van zijn buurman hoort dat hij juist sneller met de trein is, zal echt niet denken: wat fijn voor hem", zegt Tim van Leeu wen, hoofd Ontwerp Dienstrege ling 2017. „Maar alles opgeteld gaan er meer mensen op vooruit dan op achteruit. En daarmee bereiken we ook groei in reizigers omdat reizen met de trein aantrekkelij ker wordt. Dat ze denken: ik pak toch de trein", zegt Irene Hen- drickx, programmamanager Dienstregeling 2027. Door de nieuwe rijtijden ver wacht de NS komende jaren door te kunnen groeien. Volgend jaar worden 2 procent meer treinreizi gers verwacht, wat 20.000 extra reizen met de trein per dag zijn. In de nieuwe dienstregeling gaan 150 treinen extra per dag rijden. Het is tien jaar geleden dat NS een geheel nieuwe dienstregeling invoerde. „Mensen zijn gewoonte dieren ze houden van hun ritme van elke dag dezelfde trein", zegt Van Leeuwen. Nu moet het echt, zegt NS. Nieuwe stations, meer reizigers, meer spoor - zoals Alme- re-Schiphol - en meer treinen ma ken een nieuw spoorboekje nood zakelijk. Boko Haram laat 21 meisjes vrij Nobelprijswinnaar Dario Fo overleden Beter beschermd tegen chroom-6 vrijdag 14 oktober 2016 Nieuw spoorboekje Ton Voermans Marcia Nieuwenhuis Utrecht B Wordt de nieuwe dienstrege ling een bron van klachten? Dat moet blijken. Er spelen genoeg andere irritaties in de trein. De grootste erger nissen op een rij. Ook al staat de volle trein al een tijd in de belangstelling, de klachten worden er niet min der om, blijkt uit een enquête van treinreiziger.nl. Drukke da gen, drukke kinderen, druk, druk, druk, zo geven reizigers aan. Ook korte treinen tijdens vakanties en daluren frustre ren reizigers, net als mensen die in volle treinen hun koffer op de stoel laten staan. Of reizigers nu in een stilte coupé zitten of niet, bellende medereizigers halen soms bij hen het bloed onder de nagels vandaan. Ook 'delicate ge sprekken' galmen volgens pas sagiers geregeld 'door het he le treinstel'. „Mensen hebben schijt aan de stiltecoupe", ver volgt een andere passagier. „Je hoort er continu ping." Doordat in overvolle treinen amper wordt gecontroleerd, verandert ook de eerste klas in een duiventil, vinden meerde re passagiers. „Ik betaal voor de eerste klas, maar die zit vol met mensen die een tweede klaskaartje hebben", verklaart een reiziger. Treinreizigers hebben heim wee naar het grote blauwe bord met klapperende cijfer tjes. „Er hangt nog maar één mini-tv'tje met informatie aan het einde van het station. On vindbaar en onleesbaar", be klaagt een fervent ov-gebrui- ker zich. „Bovendien lopen die systemen geregeld vast", weet Rikus Spithorst van Maat schappij voor een Beter OV. „Als de technische hoogstand jes het niet doen, bood het ge le bord uitkomst, maar daar heeft de NS flink in gesnoeid dus zoeken reizigers zich rot." Ook willen ze beter worden geïnformeerd bij storingen. „Waarom maakt de NS het zo belachelijk ingewikkeld om je geld terug te krijgen als er iets mis is gegaan met het afschrij ven met je ov-chipkaart?" vraagt een reiziger zich af. Vol gens passagiers is het ook een gedoe geld terug te krij gen als de kaart verlopen is. Sinds 1 september is het niet meer mogelijk tijdens je reis met je kortingskaart in- en uit te checken. Daardoor krijgen NS-klanten met kortingskaart nu op het deel van hun reis na 9.00 uur geen korting meer. Reizigersorganisatie Rover heeft tientallen klachten bin nengekregen. De NS zegt dit te doen om reizigers tegemoet te komen die juist voor het laat ste deel van hun reis, die wel in de spits viel, het volle pond moesten betalen. ABUJA Boko Haram heeft 21 meisjes vrij gelaten die behoren tot een groep van meer dan 200 meisjes die in april 2014 uit een school in de Nigeriaanse plaats Chibok wer den ontvoerd. De vrijgelaten meis jes kwamen gisteren in hoofdstad Abuja aan. De onderhandelingen worden voortgezet. „Maar ook de strijd", aldus een regeringswoord voerder. Boko Haram is een islami tische terreurorganisatie die regel matig aanslagen pleegt in Nigeria en zijn buurlanden. Enkele meis jes wisten enige tijd geleden te ontsnappen. Zij vertelden over ver krachtingen in een kamp in de bossen van Nigeria. MILAAN Dario Fo, de Italiaanse toneel schrijver, regisseur en acteur die in 1997 de Nobelprijs voor Litera tuur won, is op 90-jarige leeftijd overleden in Milaan. Fo baseerde zich in zijn werk op de Commedia dell'arte, geïmproviseerd theater dat komisch vermaak bood, maar ook afrekende met hoogwaardig heidsbekleders. Fo stak de draak met pausen, politici en praatjes makers. In zijn werk nam hij de maffia, de wapenindustrie en mi lieuvervuilers op de hak. Hij werd ongeveer veertig keer wegens smaad voor de rechter gedaagd en ook meerdere keren op het to neel opgepakt en afgevoerd. LUXEMBURG Chroom-6, een kankerverwekken de stof, wordt opgenomen in Euro pese wetgeving die werknemers beter moet beschermen op de werkvloer. De EU-ministers van Werkgelegenheid hebben daar over gisteren in Luxemburg een politiek akkoord bereikt. Over chroom-6 is in Nederland veel te doen. Honderden werknemers van Defensie hebben zich met ge zondheidsklachten gemeld na het werken met verf waarin de stof zit. De FNV onderzoekt ook de mogelijke gevolgen bij werkne mers van het onderhoudsbedrijf NedTrain waar met chroom-6 werd gewerkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4