5
nieuwe wekkerti d
4 NI
De NS heeft 2,5 jaar gewerkt aan een nieuw
tijdschema. Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets,
of ze nu met de trein of de bus gaan.
ERGERNISSEN REIZEN MET TREIN
ijna elke treinreiziger
moet over twee maan
den zijn ochtendrouti
ne aanpassen. De NS
gooit de dienstrege
ling voor het eerst in tien jaar ge
heel overhoop.
Met de veranderingen belooft
NS kortere reistijden, meer trei
nen en meer rechtstreekse verbin
dingen. Vanmiddag om 12.00 uur
staat de nieuwe dienstregeling on
line zodat reizigers kunnen zien
wat er gaat veranderen op hun
reisroute. Vanaf zondag it decem
ber gaan de treinen volgens het
nieuwe spoorboekje rijden.
De NS heeft 2,5 jaar aan de nieu
we dienstregeling gewerkt. Alle
in- en uitchecks van de ov-chip-
kaarten werden verzameld om de
reizigersstromen in kaart te breng
en en zo vanuit het niets een
dienstregeling te maken. Het ge
volg is dat voor 98 procent van de
reizigers, 1,1 miljoen mensen, de
treintijden veranderen. Niet al
leen treinreizigers gaan het mer
ken, want ook stads- en streekver
voer passen hun dienstregelingen
op 11 december aan om een goede
aansluiting te houden op de trein.
Voor bijna alle reizigers veran
dert er wel iets: van kleine wijzi
gingen in vertrektijden, reisduur,
andere routes, extra of juist min
der overstappen, tot andere aan
sluitingen. Op sommige stations
wordt het leven voor veel reizigers
makkelijker omdat de trein waar
mee ze verder moeten op hetzelf
de perron staat.
Uit de plannen van NS is af te
leiden dat ongeveer 70.000 reizi
gers een kortere reistijd krijgen
van enkele minuten, maar er zul
len ook zo'n 25.000 mensen langer
onderweg zijn of vaker moeten
overstappen. NS vindt die cijfers
geen goed beeld geven van de ver
anderingen. „Als er vanaf 11 de-
cember vier treinen per uur gaan
rijden en eerst maar twee. Zijn rei
zigers dan slechter af als de rit een
paar minuten langer duurt? Mis
schien wel beter omdat dat ze
meer reismogelijkheden hebben."
In de nieuwe dienstregeling
worden sommige treinen sneller
door stations over te slaan. „Zo
kan ik het ook", reageert Rikus
Spithorst van Maatschappij voor
een beter OV. „Tijdswinst voor
treinen kan tijdsverlies voor passa
giers betekenen."
Volgens NS worden er steeds be
langen van verschillende groepen
reizigers afgewogen. Zo stoppen
niet alle intercity's meer in Dui-
vendrecht om een snellere verbin
ding te krijgen tussen het noor
den en de Randstad. Treinexpert
Hildebrand van Kuyeren van
Treinreiziger.nl zegt dat er in de
nieuwe dienstregeling treinen
zijn die minuten stilstaan op sta
tions, waar dat eerder niet zo was.
„En op andere stations staan trei-
Te volle en te korte
treinen
Schijt aan stiltecoupé
1ste klas is duiventil
Minimale reizigers
informatie
Lastig geld terug van
chipkaart
Veel minder korting
nen weer korter stil", reageert NS.
Tim Boric, van reizigersorganisa
tie Rover: „Per saldo denk ik dat
de nieuwe dienstregeling een ver
betering is, maar er zitten ook een
paar zure dingen bij. We proberen
die minpunten er de komende ja
ren uit te krijgen. Merendeels gaat
het om verbeteringen doordat op
een aantal trajecten meer treinen
gaan rijden. Sommige treinen wor
den ook sneller. Dat is ook belang
rijk door de toenemende vraag
naar vervoer."
De klantenservice van de NS
verwacht de komende tijd veel
vragen én klachten over het nieu
we spoorboekje. „Het is niet voor
iedereen een mooi verhaal. De in
dividuele reiziger die 's ochtends
zijn wekker 10 minuten eerder
moet zetten en van zijn buurman
hoort dat hij juist sneller met de
trein is, zal echt niet denken: wat
fijn voor hem", zegt Tim van Leeu
wen, hoofd Ontwerp Dienstrege
ling 2017.
„Maar alles opgeteld gaan er
meer mensen op vooruit dan op
achteruit. En daarmee bereiken
we ook groei in reizigers omdat
reizen met de trein aantrekkelij
ker wordt. Dat ze denken: ik pak
toch de trein", zegt Irene Hen-
drickx, programmamanager
Dienstregeling 2027.
Door de nieuwe rijtijden ver
wacht de NS komende jaren door
te kunnen groeien. Volgend jaar
worden 2 procent meer treinreizi
gers verwacht, wat 20.000 extra
reizen met de trein per dag zijn.
In de nieuwe dienstregeling gaan
150 treinen extra per dag rijden.
Het is tien jaar geleden dat NS
een geheel nieuwe dienstregeling
invoerde. „Mensen zijn gewoonte
dieren ze houden van hun ritme
van elke dag dezelfde trein", zegt
Van Leeuwen. Nu moet het echt,
zegt NS. Nieuwe stations, meer
reizigers, meer spoor - zoals Alme-
re-Schiphol - en meer treinen ma
ken een nieuw spoorboekje nood
zakelijk.
Boko Haram laat
21 meisjes vrij
Nobelprijswinnaar
Dario Fo overleden
Beter beschermd
tegen chroom-6
vrijdag 14 oktober 2016
Nieuw spoorboekje
Ton Voermans
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
B
Wordt de nieuwe dienstrege
ling een bron van klachten?
Dat moet blijken. Er spelen
genoeg andere irritaties in
de trein. De grootste erger
nissen op een rij.
Ook al staat de volle trein al
een tijd in de belangstelling, de
klachten worden er niet min
der om, blijkt uit een enquête
van treinreiziger.nl. Drukke da
gen, drukke kinderen, druk,
druk, druk, zo geven reizigers
aan. Ook korte treinen tijdens
vakanties en daluren frustre
ren reizigers, net als mensen
die in volle treinen hun koffer
op de stoel laten staan.
Of reizigers nu in een stilte
coupé zitten of niet, bellende
medereizigers halen soms bij
hen het bloed onder de nagels
vandaan. Ook 'delicate ge
sprekken' galmen volgens pas
sagiers geregeld 'door het he
le treinstel'. „Mensen hebben
schijt aan de stiltecoupe", ver
volgt een andere passagier.
„Je hoort er continu ping."
Doordat in overvolle treinen
amper wordt gecontroleerd,
verandert ook de eerste klas
in een duiventil, vinden meerde
re passagiers. „Ik betaal voor
de eerste klas, maar die zit vol
met mensen die een tweede
klaskaartje hebben", verklaart
een reiziger.
Treinreizigers hebben heim
wee naar het grote blauwe
bord met klapperende cijfer
tjes. „Er hangt nog maar één
mini-tv'tje met informatie aan
het einde van het station. On
vindbaar en onleesbaar", be
klaagt een fervent ov-gebrui-
ker zich. „Bovendien lopen die
systemen geregeld vast", weet
Rikus Spithorst van Maat
schappij voor een Beter OV.
„Als de technische hoogstand
jes het niet doen, bood het ge
le bord uitkomst, maar daar
heeft de NS flink in gesnoeid
dus zoeken reizigers zich rot."
Ook willen ze beter worden
geïnformeerd bij storingen.
„Waarom maakt de NS het zo
belachelijk ingewikkeld om je
geld terug te krijgen als er iets
mis is gegaan met het afschrij
ven met je ov-chipkaart?"
vraagt een reiziger zich af. Vol
gens passagiers is het ook
een gedoe geld terug te krij
gen als de kaart verlopen is.
Sinds 1 september is het niet
meer mogelijk tijdens je reis
met je kortingskaart in- en uit
te checken. Daardoor krijgen
NS-klanten met kortingskaart
nu op het deel van hun reis na
9.00 uur geen korting meer.
Reizigersorganisatie Rover
heeft tientallen klachten bin
nengekregen. De NS zegt dit
te doen om reizigers tegemoet
te komen die juist voor het laat
ste deel van hun reis, die wel in
de spits viel, het volle pond
moesten betalen.
ABUJA
Boko Haram heeft 21 meisjes vrij
gelaten die behoren tot een
groep van meer dan 200 meisjes
die in april 2014 uit een school in
de Nigeriaanse plaats Chibok wer
den ontvoerd. De vrijgelaten meis
jes kwamen gisteren in hoofdstad
Abuja aan. De onderhandelingen
worden voortgezet. „Maar ook de
strijd", aldus een regeringswoord
voerder. Boko Haram is een islami
tische terreurorganisatie die regel
matig aanslagen pleegt in Nigeria
en zijn buurlanden. Enkele meis
jes wisten enige tijd geleden te
ontsnappen. Zij vertelden over ver
krachtingen in een kamp in de
bossen van Nigeria.
MILAAN
Dario Fo, de Italiaanse toneel
schrijver, regisseur en acteur die
in 1997 de Nobelprijs voor Litera
tuur won, is op 90-jarige leeftijd
overleden in Milaan. Fo baseerde
zich in zijn werk op de Commedia
dell'arte, geïmproviseerd theater
dat komisch vermaak bood, maar
ook afrekende met hoogwaardig
heidsbekleders. Fo stak de draak
met pausen, politici en praatjes
makers. In zijn werk nam hij de
maffia, de wapenindustrie en mi
lieuvervuilers op de hak. Hij werd
ongeveer veertig keer wegens
smaad voor de rechter gedaagd
en ook meerdere keren op het to
neel opgepakt en afgevoerd.
LUXEMBURG
Chroom-6, een kankerverwekken
de stof, wordt opgenomen in Euro
pese wetgeving die werknemers
beter moet beschermen op de
werkvloer. De EU-ministers van
Werkgelegenheid hebben daar
over gisteren in Luxemburg een
politiek akkoord bereikt. Over
chroom-6 is in Nederland veel te
doen. Honderden werknemers
van Defensie hebben zich met ge
zondheidsklachten gemeld na het
werken met verf waarin de stof
zit. De FNV onderzoekt ook de
mogelijke gevolgen bij werkne
mers van het onderhoudsbedrijf
NedTrain waar met chroom-6
werd gewerkt.