Langzaam opstaan voorkomt dementie Veel meer Marokkanen willen asiel in ons land 12 NI Afsluiting brug in A27 grote schadepost voor transportsector voor truckers en busjes verboden is. Velen trokken zich er niets van aan. Scheurtjes in draagbalken zorgen dat de Merwedebrug bij Gorinchem In de avondspits komen ze nog steeds voorbij gereden: met tien tallen tegelijk. Al zijn het er wel minder dan gewoonlijk: voor het eerst in tijden staat er nauwelijks fde op de Merwedebrug bij Gorin chem. Die is sinds gisteren verbo den terrein voor al het verkeer dat meer weegt dan 3.500 kilo. Dat ge wicht is het maximale wat ie mand met een rijbewijs voor een personenwagen met aanhanger mag trekken. Dus alle vrachtwa gens, maar ook bussen, mogen niet meer over de brug. Rijkswaterstaat besloot tot deze rigoureuze maatregel direct nadat bekend werd dat de brug in nog slechter staat verkeerde dan ge dacht. Begin vorig week ontdekten des kundigen scheurtjes in de draag balken onder de boog aan de Gor- cumse zijde. Rijkswaterstaat be sloot tot die inspectie nadat uit be rekeningen - op papier - bleek dat er problemen zouden kunnen zijn met het draagvermogen van het brugdek. Deze werden gemaakt ter voorbereiding op de verbre ding van de A27 tussen de knoop punten Lunetten bij Houten en Hooipolder bij Raamsdonskveer. Toen viel het besluit om extreem verkeer - boven de 60 ton - niet langer over de Merwedebrug te la ten rijden. „Uit veiligheidsoverwegingen hebben we besloten helemaal geen vrachtverkeer toe te staan", zegt een woordvoerder van Rijks waterstaat. Daarbij tekent ze aan dat dit niet betekent dat de brug op instorten staat. Maar wanneer er begonnen wordt met de spoedreparatie kan ze niet zeggen. Vorig week meld- de Rijkswaterstaat binnen twee maanden te willen beginnen met de werkzaamheden. De brug wordt verstevigd aan de onderzij de. Hoe die stalen draagbalken on der het wegdek worden gerepa reerd, is nog niet duidelijk. Brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO noemen de complete afslui ting van de Merwedebrug een eco nomische ramp. „De kosten voor het omrijden worden door ons geraamd op mi nimaal een half miljoen euro per dag", zegt woordvoerder Renée Reijers van TLN. „Meerkosten door de extra inzet van vrachtau to's en files die mogelijk elders ontstaan, zijn daarin niet meege nomen." Ondanks dat stelt ze dat de brancheorganisaties respect heb ben voor het besluit van Rijkswa terstaat. „Veiligheid boven alles. Maar gezien de economische im pact zien we wel graag dat er zo snel mogelijk wordt begonnen met het herstel van de brug." Voor bedrijven in de regio is de impact extra groot, omdat ze nu tientallen kilometers moeten om rijden om van Brabant in Zuid-Holland te geraken en an- dersom. Al maken sommige truckers gebruik van het veer tus sen Brakel en Herwijnen. De pont van veerdienst Riveer heeft een ca paciteit van 120 ton en kan twee vrachtwagens tegelijk overzetten. Ook het openbaar busvervoer tussen Noord-Brabant en Zuid-Holland over de Merwede brug ligt plat. Arriva rijdt nu via de brug in de Ai bij Zaltbommel. Dit betekent dat reizigers drie kwartier tot een uur langer onder weg zijn. Overigens hield niet iedere chauffeur zich aan het verbod. Tientallen chauffeurs denderden gisteren gewoon over de Merwede brug bij Gorinchem. „We gaan ze ker bekeuren", waarschuwde Rijkswaterstaat. Gisteravond wer den de eerste truckers bekeurd. Ze kregen een prent van 230 euro. DEN HAAG Het aantal asielaan vragen door Marokkanen en Al gerijnen is vorige maand enorm toegenomen. Het gaat om een verdubbeling in de asielaanvra gen van 8 naar 16 procent in het geval van de Marokkanen. Staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) vindt dat 'slecht nieuws'. „Ze hebben hier niets te zoeken en weten bovendien dat hun aan vraag kansloos is." Een deel komt uit Duitsland, omdat hun asiel daar is afgewezen. Dijkhoff gaat met zijn evenknie in dat land in gesprek over de situatie. Uitzetting van Marokkanen is overigens moeilijk, zo bleek de afgelopen jaren. De overheid helpt vaak niet mee. „Toch gaan we weer met Marokko in ge sprek." De Immigratie- en Natu ralisatiedienst (IND) behandelt deze asielaanvragen met de grootste voorrang, zegt Dijkhoff wel toe. Het wordt wel makkelij ker om asielzoekers uit Algerije, Georgië, Oekraïne en Tunesië versneld uit te zetten. Deze lan den komen op de lijst van veili ge landen, waardoor aanvragen versnel kunnen worden behan deld. Marokko staat al langer op die lijst. ROTTERDAM Ouderen die het zwart voor de ogen wordt wan neer ze te snel opstaan, lopen een verhoogd risico op demen tie. Dat hebben onderzoekers van het Erasmus MC ontdekt. Bijna 20 procent van de 55-plussers heeft last van een la ge bloeddruk bij het opstaan. Bij 75-plussers komt dit ouder- domskwaaltje zelfs bij één op de drie voor. Door de zwaartekracht daalt de bloeddruk in het lichaam bij opstaan tijdelijk. Hierdoor stroomt er te weinig bloed naar de hersenen, die te weinig zuurstof krijgen. „Als dit vaak gebeurt, veroorzaakt het schade aan de hersenen die op termijn het risico op dementie verhoogt", legt neuro-epidemio- loog Arfan Ikram uit. Ouderen die last hebben van de dip in de bloeddruk, lopen een 15 procent groter risico op al lerlei vormen van dementie. Maar ook ouderen die geen zicht bare last hadden van de kwaal, hadden toch bij schommelingen in de bloeddruk een hoger risico op dementie. Volgens Ikram kunnen oude ren er wel iets doen, namelijk langzaam opstaan. Bij twijfel ad viseert hij om de huisarts te be zoeken. woensdag 12 oktober 2016 GOUPILLE LANDRIAU lerwedebrug tfBjh'haarscheurtjes in de draagbalken geconstateerd. Brug gesloten? Vrachtverkeer Anja Broeken Gorinchem Merwedebrug A27 gesloten voor vrachtverkeer. Omrijden via A16/A2/A15/A59 Ondanks het verbod gaat deze vrachtwagen gewoon over de Merwedebrug. foto arie kievit UN De Merwedebrug is afgesloten voor alle verkeer dat zwaarder is dan 3.500 kilo. Hoe lang dat duurt, is nog onduidelijk. dendert door Staatssecretaris Klaas Dijk hoff. FOTO JACQUELINE DE HAAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12