Langzaam opstaan
voorkomt dementie
Veel meer Marokkanen
willen asiel in ons land
12 NI
Afsluiting brug in A27 grote schadepost voor transportsector
voor truckers en busjes verboden is.
Velen trokken zich er niets van aan.
Scheurtjes in draagbalken zorgen
dat de Merwedebrug bij Gorinchem
In de avondspits komen ze nog
steeds voorbij gereden: met tien
tallen tegelijk. Al zijn het er wel
minder dan gewoonlijk: voor het
eerst in tijden staat er nauwelijks
fde op de Merwedebrug bij Gorin
chem. Die is sinds gisteren verbo
den terrein voor al het verkeer dat
meer weegt dan 3.500 kilo. Dat ge
wicht is het maximale wat ie
mand met een rijbewijs voor een
personenwagen met aanhanger
mag trekken. Dus alle vrachtwa
gens, maar ook bussen, mogen
niet meer over de brug.
Rijkswaterstaat besloot tot deze
rigoureuze maatregel direct nadat
bekend werd dat de brug in nog
slechter staat verkeerde dan ge
dacht.
Begin vorig week ontdekten des
kundigen scheurtjes in de draag
balken onder de boog aan de Gor-
cumse zijde. Rijkswaterstaat be
sloot tot die inspectie nadat uit be
rekeningen - op papier - bleek dat
er problemen zouden kunnen zijn
met het draagvermogen van het
brugdek. Deze werden gemaakt
ter voorbereiding op de verbre
ding van de A27 tussen de knoop
punten Lunetten bij Houten en
Hooipolder bij Raamsdonskveer.
Toen viel het besluit om extreem
verkeer - boven de 60 ton - niet
langer over de Merwedebrug te la
ten rijden.
„Uit veiligheidsoverwegingen
hebben we besloten helemaal
geen vrachtverkeer toe te staan",
zegt een woordvoerder van Rijks
waterstaat. Daarbij tekent ze aan
dat dit niet betekent dat de brug
op instorten staat.
Maar wanneer er begonnen
wordt met de spoedreparatie kan
ze niet zeggen. Vorig week meld-
de Rijkswaterstaat binnen twee
maanden te willen beginnen met
de werkzaamheden. De brug
wordt verstevigd aan de onderzij
de. Hoe die stalen draagbalken on
der het wegdek worden gerepa
reerd, is nog niet duidelijk.
Brancheorganisaties Transport
en Logistiek Nederland (TLN) en
EVO noemen de complete afslui
ting van de Merwedebrug een eco
nomische ramp.
„De kosten voor het omrijden
worden door ons geraamd op mi
nimaal een half miljoen euro per
dag", zegt woordvoerder Renée
Reijers van TLN. „Meerkosten
door de extra inzet van vrachtau
to's en files die mogelijk elders
ontstaan, zijn daarin niet meege
nomen."
Ondanks dat stelt ze dat de
brancheorganisaties respect heb
ben voor het besluit van Rijkswa
terstaat. „Veiligheid boven alles.
Maar gezien de economische im
pact zien we wel graag dat er zo
snel mogelijk wordt begonnen
met het herstel van de brug."
Voor bedrijven in de regio is de
impact extra groot, omdat ze nu
tientallen kilometers moeten om
rijden om van Brabant in
Zuid-Holland te geraken en an-
dersom. Al maken sommige
truckers gebruik van het veer tus
sen Brakel en Herwijnen. De pont
van veerdienst Riveer heeft een ca
paciteit van 120 ton en kan twee
vrachtwagens tegelijk overzetten.
Ook het openbaar busvervoer
tussen Noord-Brabant en
Zuid-Holland over de Merwede
brug ligt plat. Arriva rijdt nu via
de brug in de Ai bij Zaltbommel.
Dit betekent dat reizigers drie
kwartier tot een uur langer onder
weg zijn.
Overigens hield niet iedere
chauffeur zich aan het verbod.
Tientallen chauffeurs denderden
gisteren gewoon over de Merwede
brug bij Gorinchem. „We gaan ze
ker bekeuren", waarschuwde
Rijkswaterstaat. Gisteravond wer
den de eerste truckers bekeurd. Ze
kregen een prent van 230 euro.
DEN HAAG Het aantal asielaan
vragen door Marokkanen en Al
gerijnen is vorige maand enorm
toegenomen. Het gaat om een
verdubbeling in de asielaanvra
gen van 8 naar 16 procent in het
geval van de Marokkanen.
Staatssecretaris Klaas Dijkhoff
(Asiel) vindt dat 'slecht nieuws'.
„Ze hebben hier niets te zoeken
en weten bovendien dat hun aan
vraag kansloos is." Een deel
komt uit Duitsland, omdat hun
asiel daar is afgewezen. Dijkhoff
gaat met zijn evenknie in dat
land in gesprek over de situatie.
Uitzetting van Marokkanen is
overigens moeilijk, zo bleek de
afgelopen jaren. De overheid
helpt vaak niet mee. „Toch gaan
we weer met Marokko in ge
sprek." De Immigratie- en Natu
ralisatiedienst (IND) behandelt
deze asielaanvragen met de
grootste voorrang, zegt Dijkhoff
wel toe. Het wordt wel makkelij
ker om asielzoekers uit Algerije,
Georgië, Oekraïne en Tunesië
versneld uit te zetten. Deze lan
den komen op de lijst van veili
ge landen, waardoor aanvragen
versnel kunnen worden behan
deld. Marokko staat al langer op
die lijst.
ROTTERDAM Ouderen die het
zwart voor de ogen wordt wan
neer ze te snel opstaan, lopen
een verhoogd risico op demen
tie. Dat hebben onderzoekers
van het Erasmus MC ontdekt.
Bijna 20 procent van de
55-plussers heeft last van een la
ge bloeddruk bij het opstaan. Bij
75-plussers komt dit ouder-
domskwaaltje zelfs bij één op de
drie voor. Door de zwaartekracht
daalt de bloeddruk in het
lichaam bij opstaan tijdelijk.
Hierdoor stroomt er te weinig
bloed naar de hersenen, die te
weinig zuurstof krijgen. „Als dit
vaak gebeurt, veroorzaakt het
schade aan de hersenen die op
termijn het risico op dementie
verhoogt", legt neuro-epidemio-
loog Arfan Ikram uit.
Ouderen die last hebben van
de dip in de bloeddruk, lopen
een 15 procent groter risico op al
lerlei vormen van dementie.
Maar ook ouderen die geen zicht
bare last hadden van de kwaal,
hadden toch bij schommelingen
in de bloeddruk een hoger risico
op dementie.
Volgens Ikram kunnen oude
ren er wel iets doen, namelijk
langzaam opstaan. Bij twijfel ad
viseert hij om de huisarts te be
zoeken.
woensdag 12 oktober 2016
GOUPILLE LANDRIAU
lerwedebrug
tfBjh'haarscheurtjes in de
draagbalken geconstateerd.
Brug gesloten?
Vrachtverkeer
Anja Broeken
Gorinchem
Merwedebrug A27 gesloten voor vrachtverkeer. Omrijden via A16/A2/A15/A59
Ondanks het verbod gaat deze vrachtwagen gewoon over de Merwedebrug. foto arie kievit
UN
De Merwedebrug is afgesloten
voor alle verkeer dat zwaarder
is dan 3.500 kilo. Hoe lang dat
duurt, is nog onduidelijk.
dendert door
Staatssecretaris Klaas Dijk
hoff. FOTO JACQUELINE DE HAAS