Kerstcruise
over de Rijn
3
Rapport: Aanzienlijke investeringen nodig in infrastructuur
Grote steden moeten de
komende decennia flink op de
schop om de opkomst van zelfrijdend
vervoer te kunnen bolwerken.
De zelf rijdende auto vergt grote aanpassingen in de steden, foto didier lebrun/photo news
binnenstad zo in te richten dat
zelfrijdend vervoer overal moge
lijk is", schat ook verkeerswethou
der Pieter Litjens (WD) in. „Daar
naast is er te weinig ruimte om
een nieuwe categorie vervoersmid
delen hun eigen wegdeel te ge
ven." Die ruimte kan deels ge-
Nee Ja
L,
maakt worden, denkt de wethou
der, door bijvoorbeeld parkeer
plaatsen het veld te laten ruimen.
En ook beprijzing kan helpen, al
zit hij daar niet op te wachten.
„Deze studie helpt bij het besef
dat zelfrijdend vervoer een enor
me impact gaat hebben. Het gaat
nu om het maken van juiste keu
zes." Ook de andere grote steden
denken al na over een toekomst
met zelfrijdend vervoer. Zo heeft
de Metropoolregio Rotterdam
Den Haag zich onlangs nog aange
sloten bij een onderzoek naar het
effect van zelfrijdende voertuigen
op het ontwerp van steden en we
gen.
Minister Melanie Schultz (Infra
structuur) vindt het lovenswaar
dig dat Amsterdam al in een vroeg
stadium onderzoek heeft laten
doen. Schultz: „Het is complex en
we hebben veel antwoorden nog
niet. Juist daarom is het goed dat
we testen om in de praktijk erva
ringen op te doen en waar moge
lijk en nodig voorbereidingen tref
fen."
Bert van Wee, hoogleraar trans
portbeleid (TU Delft), komt met
geruststellende woorden. Hij ver
wacht geen 'big bang' bij de aan
passing van grote steden aan zelf
rijdend vervoer. „U moet eerst
denken aan snelwegen, pas later
de bebouwde kom. Ook is het een
misvatting dat er veel nieuwe
ruimte nodig is. Grotendeels kan
zelfrijdend vervoer over bestaand
asfalt. Dat maakt de overgang
vloeiender en minder prijzig."
aan te rijden tegen andere wegge
bruikers.
Als dat gebeurt, zijn ze namelijk
geprogrammeerd om automatisch
te stoppen. In dat licht wordt ge
vreesd dat fietsers en voetgangers
in de toekomst mogelijk misbruik
zullen maken van die ingebouwde
noodstop om voor te dringen.
Met al die scenario's wordt nu
al rekening gehouden en dus is
het broodnodig dat er aparte fiets
paden komen, extra verkeerslich
ten worden geplaatst en speciale
routes worden opgezet voor zelfrij
dende voertuigen. Bijvoorbeeld
via het openstellen van busbanen
en ombouwen van parkeerplaat
sen tot extra asfalt. Zelfs aan invoe
ring van ritbeprijzing, betalen
voor het gebruik van je auto,
wordt al gedacht.
Maar daar staat tegenover dat er
een straatbeeld opdoemt dat zo
uit de oude tv-serie The Jetsons
lijkt te komen. Zo kunnen auto
mobilisten hun reistijd voortaan
nuttig besteden én hoeft er niet
langer gezocht te worden naar een
parkeerplek; de auto brengt je
naar de bestemming en zoekt ver
volgens zelf wel een plaatsje.
Hoeveel Amsterdam aan alle be
oogde maatregelen kwijt zal zijn,
meldt dit rapport niet. Alles bij el
kaar zullen grote steden naar ver
wachting flink de portemonnee
moeten trekken voor de uiteinde
lijke introductie van zelfrijdend
vervoer, naast andere investerin
gen in verkeer en vervoer.
„Het zou bakken met geld kos
ten om de complete Amsterdamse
Zelfrijdende voer
tuigen rukken
op. Over een jaar
of tien zullen de
eerste auto's,
taxi's en busjes
in het straatbeeld
verschijnen die zelfstandig hun
weg vinden. De technologie moet
rond 2035 betaalbaar zijn voor de
meeste mensen.
Maar voordat zelfrijdend ver
voer in een grote stad überhaupt
mogelijk is, zijn 'stevige interven
ties' nodig, constateert adviseur
Boston Consulting Group (BCG)
in een rapport in opdracht van de
stad Amsterdam. Dit is droge be-
leidstaal voor: alles moet compleet
op de schop. Gebeurt er niks, dan
zullen de binnensteden verstopt
raken, luidt het doemscenario.
Want reizigers zijn van plan in
de toekomst massaal over te stap
pen naar een vorm van zelfrij
dend vervoer. Bij automobilisten
gaat het om 6o procent en 7 op de
10 gebruikers van bus, tram en me
tro willen de sprong wagen. Daar
naast groeit onze bevolking voor
lopig nog flink, wat de drukte op
de wegen naar verwachting
slechts verergert.
De bestaande infrastructuur
(wegen, parkeerplaatsen, borden,
verkeerslichten) van drukke ste
den moet daarop goed worden
aangepast. Want zelfrijdende voer
tuigen hebben echt de ruimte no
dig, zodat ze niet steeds dreigen
De wereld is Kras
Riviercruise
Compleet verzorgde
feestdagen!
6 dagen al v.a.
dinsdag 11 oktober 2016
Zou u overstappen op zelfrijdend
vervoer in de spits?
Huidige vervoersmiddel in de spits
Auto
Trein
Bus
Tram
Metro
Fiets
BRON: The Boston Consulting Group van reizigers)
I 41
59 I
51
49
30
70
32
68
29
71
68
32
Totale verbouwing stad
voor zelfrijdende auto
Edwin van der Aa
Den Haag
Boek nu uw kerstcruise! Ca mee op een luxe riviercruise met
ons comfortabele schip, het MS Alemannia***+. Vaar mee over
de Rijn en geniet van de kerstdagen, terwijl u uitkijkt over
mooie landschappen.
Van Keulen naar o.a. Rüdesheim, Mannheim, Mainz en Boppard
Busreis Nederland-Keulen v.v.
Feestelijke kerstdiners en dagelijks live-muziek
Alle maaltijden aan boord
|Z Kies voor het voordelige excursiepakket
Alléén vertrek: 22 december Zie: Kras.nl/91205