Kerstcruise over de Rijn 3 Rapport: Aanzienlijke investeringen nodig in infrastructuur Grote steden moeten de komende decennia flink op de schop om de opkomst van zelfrijdend vervoer te kunnen bolwerken. De zelf rijdende auto vergt grote aanpassingen in de steden, foto didier lebrun/photo news binnenstad zo in te richten dat zelfrijdend vervoer overal moge lijk is", schat ook verkeerswethou der Pieter Litjens (WD) in. „Daar naast is er te weinig ruimte om een nieuwe categorie vervoersmid delen hun eigen wegdeel te ge ven." Die ruimte kan deels ge- Nee Ja L, maakt worden, denkt de wethou der, door bijvoorbeeld parkeer plaatsen het veld te laten ruimen. En ook beprijzing kan helpen, al zit hij daar niet op te wachten. „Deze studie helpt bij het besef dat zelfrijdend vervoer een enor me impact gaat hebben. Het gaat nu om het maken van juiste keu zes." Ook de andere grote steden denken al na over een toekomst met zelfrijdend vervoer. Zo heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zich onlangs nog aange sloten bij een onderzoek naar het effect van zelfrijdende voertuigen op het ontwerp van steden en we gen. Minister Melanie Schultz (Infra structuur) vindt het lovenswaar dig dat Amsterdam al in een vroeg stadium onderzoek heeft laten doen. Schultz: „Het is complex en we hebben veel antwoorden nog niet. Juist daarom is het goed dat we testen om in de praktijk erva ringen op te doen en waar moge lijk en nodig voorbereidingen tref fen." Bert van Wee, hoogleraar trans portbeleid (TU Delft), komt met geruststellende woorden. Hij ver wacht geen 'big bang' bij de aan passing van grote steden aan zelf rijdend vervoer. „U moet eerst denken aan snelwegen, pas later de bebouwde kom. Ook is het een misvatting dat er veel nieuwe ruimte nodig is. Grotendeels kan zelfrijdend vervoer over bestaand asfalt. Dat maakt de overgang vloeiender en minder prijzig." aan te rijden tegen andere wegge bruikers. Als dat gebeurt, zijn ze namelijk geprogrammeerd om automatisch te stoppen. In dat licht wordt ge vreesd dat fietsers en voetgangers in de toekomst mogelijk misbruik zullen maken van die ingebouwde noodstop om voor te dringen. Met al die scenario's wordt nu al rekening gehouden en dus is het broodnodig dat er aparte fiets paden komen, extra verkeerslich ten worden geplaatst en speciale routes worden opgezet voor zelfrij dende voertuigen. Bijvoorbeeld via het openstellen van busbanen en ombouwen van parkeerplaat sen tot extra asfalt. Zelfs aan invoe ring van ritbeprijzing, betalen voor het gebruik van je auto, wordt al gedacht. Maar daar staat tegenover dat er een straatbeeld opdoemt dat zo uit de oude tv-serie The Jetsons lijkt te komen. Zo kunnen auto mobilisten hun reistijd voortaan nuttig besteden én hoeft er niet langer gezocht te worden naar een parkeerplek; de auto brengt je naar de bestemming en zoekt ver volgens zelf wel een plaatsje. Hoeveel Amsterdam aan alle be oogde maatregelen kwijt zal zijn, meldt dit rapport niet. Alles bij el kaar zullen grote steden naar ver wachting flink de portemonnee moeten trekken voor de uiteinde lijke introductie van zelfrijdend vervoer, naast andere investerin gen in verkeer en vervoer. „Het zou bakken met geld kos ten om de complete Amsterdamse Zelfrijdende voer tuigen rukken op. Over een jaar of tien zullen de eerste auto's, taxi's en busjes in het straatbeeld verschijnen die zelfstandig hun weg vinden. De technologie moet rond 2035 betaalbaar zijn voor de meeste mensen. Maar voordat zelfrijdend ver voer in een grote stad überhaupt mogelijk is, zijn 'stevige interven ties' nodig, constateert adviseur Boston Consulting Group (BCG) in een rapport in opdracht van de stad Amsterdam. Dit is droge be- leidstaal voor: alles moet compleet op de schop. Gebeurt er niks, dan zullen de binnensteden verstopt raken, luidt het doemscenario. Want reizigers zijn van plan in de toekomst massaal over te stap pen naar een vorm van zelfrij dend vervoer. Bij automobilisten gaat het om 6o procent en 7 op de 10 gebruikers van bus, tram en me tro willen de sprong wagen. Daar naast groeit onze bevolking voor lopig nog flink, wat de drukte op de wegen naar verwachting slechts verergert. De bestaande infrastructuur (wegen, parkeerplaatsen, borden, verkeerslichten) van drukke ste den moet daarop goed worden aangepast. Want zelfrijdende voer tuigen hebben echt de ruimte no dig, zodat ze niet steeds dreigen De wereld is Kras Riviercruise Compleet verzorgde feestdagen! 6 dagen al v.a. dinsdag 11 oktober 2016 Zou u overstappen op zelfrijdend vervoer in de spits? Huidige vervoersmiddel in de spits Auto Trein Bus Tram Metro Fiets BRON: The Boston Consulting Group van reizigers) I 41 59 I 51 49 30 70 32 68 29 71 68 32 Totale verbouwing stad voor zelfrijdende auto Edwin van der Aa Den Haag Boek nu uw kerstcruise! Ca mee op een luxe riviercruise met ons comfortabele schip, het MS Alemannia***+. Vaar mee over de Rijn en geniet van de kerstdagen, terwijl u uitkijkt over mooie landschappen. Van Keulen naar o.a. Rüdesheim, Mannheim, Mainz en Boppard Busreis Nederland-Keulen v.v. Feestelijke kerstdiners en dagelijks live-muziek Alle maaltijden aan boord |Z Kies voor het voordelige excursiepakket Alléén vertrek: 22 december Zie: Kras.nl/91205

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4