Stemming mislukt op Baskensburg Inwoners Sint Laurens kunnen klusjes regelen via Buurthulp WALCHEREN 7 Maximum parkeertijd dient belang bewoners én bezoekers binnenstad Middelburg bekijkt of de maximum parkeertijd van twee uur in het centrum kan worden afgeschaft. Maar waarom mag je op de ene plek korter staan dan op de andere? Een antwoord op deze en andere vragen. Te kort.Te duur.Te ver. Parkeren is vaak een bron van ergernis. Toch zit er wel een idee achter de prijzen, tijden en parkeerplaatsen in de ge meente Middelburg. Wie midden in het centrum wil staan, zoals rond de Abdij en de Markt, moet het meest betalen en mag er maar kort staan: twee uur. De gemeente doet dat om te voor komen dat iedereen rondjes door het centrum gaat rijden op zoek naar een plekje. In parkeergarages mag je net zolang staan als je wilt. Op sommige plekken, zoals het Damplein, mag je vier uur staan. De beperking tot twee uur zorgt er ook voor dat iedereen die maar heel kort in het centrum hoeft te staan, snel weer kans maakt op een plekje. Bovendien zorgt het ervoor dat bewoners -die een parkeervergunning moe ten kopen- ook plek hebben. Omdat mensen dan naar de par- keermeter moeten lopen terwijl ze hun bordje nog niet leeg heb ben. Een gezellig diner duurt vaak langer dan twee uur. En zeker toe risten weten niet op welke plek ken je langer dan twee uur mag staan. Daar staat tegenover dat er meerdere parkeergarages in of dicht bij het centrum -en dus de restaurants- liggen. Dat zou je denken. Je kunt dank zij de app op afstand digitaal de parkeertijd instellen. Maar de ge meente heeft met de bedrijven achter de parkeer-apps overlegd. Gevolg: de apps worden zo inge steld dat je niet meer je parkeer tijd kunt verlengen als de maxima le tijd voorbij is. Ofwel: als je er gens twee uur mag staan, dan blokkeert de app een nieuwe transactie voor de eerstvolgende twee uur. Je moet dus de auto ver zetten naar een andere parkeer plaats in een andere zone om een nieuwe digitale parkeeractie in te stellen. Of je moet alsnog geld in de meter gooien. In beide gevallen wordt je eten toch weer koud. Nee, dat is verboden, ook als je met geld betaalt. En dat kan je dus een boete opleveren van 6o euro. Dat trucje werkt helaas niet. Dan ligt er namelijk in je auto ach ter het raam een kaartje waarop de parkeerwachter kan zien dat je auto eigenlijk weg had moeten zijn. Hij kan de digitale transactie ook zien en weet dan dat je fout geparkeerd staat. En dus: boete. Omdat het parkeren op straat te genwoordig even duur is als in de parkeergarage. Vanuit de garage loop je dus verder voor hetzelfde geld. Verder kan de gemeente zo de onduidelijkheid tussen de ver schillende plekken opheffen. Dat is klantvriendelijk naar bezoekers van de binnenstad. Maar ja, dan staan de straten weer lang vol. En dat is weer minder klantvriende lijk naar andere bezoekers, en naar de bewoners van de binnenstad. De Vereniging Vlissingse Onder nemers Baskensburg (VOB) en de gemeente Vlissingen beraden zich over een Ondernemersfonds voor het bedrijventerrein, nu een stem ming over de oprichting van zo'n fonds is mislukt. De VOB deelde vorige maand stemkaarten uit bij honderddertig ondernemingen in het gebied. Daarop konden ondernemers aan geven of zij het eens waren met de komst van dat fonds, waarmee het bedrijventerrein nieuw leven ingeblazen kan worden. Er kwa men er maar veertig terug, vertelt secretaris Jan Kees Mol. „Te wei nig voor draagvlak. Het meren deel was wel positief. Ik ga ervan uit dat je wel reageert als je ergens heel erg tegen bent. Misschien moet er een tweede stemronde ko men, net als in de binnenstad." Het fonds moet worden gevuld met een extra belasting die de ge meente heft naar de WOZ-waar- de van de bedrijfspanden via de re geling Bedrijven Investerings Zo ne (BIZ). Het geld wordt gestoken in aankleding en promotie van Baskensburg, evenementen en ac ties en wellicht gezamenlijke in koop van energie en water. Even aan de buren vragen of ze boodschappen kunnen doen of als taxi naar het ziekenhuis kun nen rijden, gebeurt in het dage lijks leven toch al wel. Maar niet iedereen heeft familie of vrien den in de buurt. En ook niet ie dereen durft de buren om hulp te vragen. Buurthulp is een steunpunt en meldpunt waar inwoners terecht kunnen met hun vragen. Zo kun nen de vraag naar en het aanbod van hulp beter op elkaar worden afgestemd. Buurthulp is te berei ken via e-mail, maar ook telefo nisch, omdat er ook ouderen zijn die niet beschikken over inter net. Uit een enquête die vorig jaar is gehouden door de Dorpsvereni ging Sint Laurens, bleek dat hon derdveertig huishoudens bereid zijn iets voor een ander te doen. Het gaat volgens de dorpsvereni ging niet om professionele hulp, maar om dingen die buren ge makkelijk voor elkaar kunnen doen, zoals de hond uitlaten, op vang bij ziekte, klusjes. Met de oprichting van Buurt hulp wil de dorpsvereniging het leefcomfort van alle dorpsbewo ners vergroten. Op donderdag 13 oktober is de officiële lancering van Buurthulp. Bewoners krijgen dan uitleg over de werkwijze van het steunpunt. De presentatie is in wijkcentrum Van Cittershof en begint om 19.30 uur. dinsdag 11 oktober 2016 Twee uur is twee uur en dan moet de auto ook echt weg Maurits Sep Middelburg Waarom mag je op de ene parkeerplaats korter staan dan op de andere? 2 Waarom stoort de horeca zich aan de maximum par keertijd van twee uur? 3 Is dat probleem -van tafel moeten lopen om geld in de meter te gooien- niet opgelost nu steeds meer men sen via een app op hun mobiele telefoon betalen? 4 Mag dat eigenlijk über haupt wel, de parkeertijd na twee uur verlengen zon der de auto even weg te halen? En als je nu eerst geld in de meter gooit, bijhoudt hoe lang je mag staan en Betalen met een app op de mobiele telefoon is geen oplossing om de maximale parkeertijd te omzei len. Apps blokkeren een nieuwe parkeeractie als die twee uur voorbij zijn. foto dirk jan qjeltema daarna pas de parkeer-app in schakelt? 6 Het systeem lijkt dus goed te werken, zeker als de parkeer-apps na twee uur niet werken voor dezelfde loca tie. Waarom zou de gemeente de maximum tijd van twee uur dan toch afschaffen? Claudia Sondervan Vlissingen Inwoners van Sint Laurens die hulp nodig hebben bij kleine klussen en problemen, kunnen nu via Buurthulp een beroep doen op dorpsgenoten. Maurits Sep Sint Laurens Contact: Buurthulp Sint Lau rens is vanaf donderdag bereik baar via 06-30794087 en buurthulpstlaurens@gmail.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 34