II WONEN 11 Liset van der Scheer is industrieel textielontwerpster en kleurexpert, onder meer voor grote tapijtenmerken en stoffenspecialisten. Haar eigen lijn theedoeken verkoopt ze bij het Textielmuseum in Tilburg. Tekst Liza Karsemeijer zoek naar nieuwe productietechnie ken en ontwikkelt theedoeken van bamboeviscose, verschillende soor ten karpetten en tapijten, meubelbe kleding en meer. Voor Casalis maakt ze de Bonnet: een poefje waar een soort gebreide muts overheen zit. „Die doet het ontzettend goed. Er ko men nu ook wandpanelen van." Vertrouwen winnen Het begint altijd bij een idee over een nieuwe techniek of een ander pro duct. „Ik vind dat je dingen moet ma ken die er nog niet zijn. En ja, er zijn nog altijd dingen waarvan ik denk, ik begrijp niet dat dat nog niet bestaat." Als zo'n nieuw product eenmaal staat, komt het moeilijkste gedeelte: het vinden van een producent die de uitdaging aandurft. Dat blijkt, zeker in de laatste jaren, niet mee te vallen. „Het moeilijkste is het vertrouwen winnen. Er wordt momenteel niet zoveel geïnvesteerd in nieuwe din gen." Dat laatste komt volgens Van der Scheer doordat veel mensen de kwa liteit van textiel niet goed kunnen Als één kleur verandert, verandert alles mee. Dat is zo'n fascinerend gegeven! beoordelen. „Zeker de consument niet, die gewend is aan bedrijven als IKEA." Wat als een rode draad door het werk van Van der Scheer loopt, is de passie voor innovatie. Dat is ook precies waarom ze geen eigen collectie wil. „Als je geen gebonden werk hoeft te doen, ben je vrijer van geest." Ze geeft niet om de naamsbekend heid die een eigen lijn met zich zou meebrengen. „Ik ben een ontwerp ster van de oude stempel. Ik sta ach ter mijn product en niet ervoor, dat is een heel verschil. Mijn producten moeten voor zich spreken. De wereld is op dat gebied veranderd; in de overvolle markt van nu moet je je best doen om gezien te worden en draait het vaak meer om de persoon dan om het product zelf." Toekomstmuziek Van der Scheer zit inmiddels bijna veertig jaar in het vak. Maar stoppen wil ze niet. „Ik denk niet dat ik dat kan. Ik wil het wel wat rustiger aan doen, meer tijd maken voor het be zoeken van musea of het zien van mijn kleinkind. Maar tegelijkertijd heb ik nog zo veel ideeën." Zo is ze bezig met het maken van een eigen boek over textieltechnieken. „Ik wil mijn expertise graag over brengen op de volgende generatie. Op de Design Academy is de laatste jaren weer wat meer aandacht voor oude technieken. Ik vind het belang rijk dat die kennis niet verloren gaat." Liset Van der Scheer (1954) heeft geen eigen collectie, maar biedt haar stofontwer- pen bij bedrijven aan, die de ontwerpen weer doorver kopen. Een bewuste keus: „Ik vind: ieder z'n vak. Ik ben ontwerper, geen verkoper." Van der Scheer komt uit een creatief gezin: haar vader was productont werper. Het Teren kijken' kreeg ze van hem mee. „Dat begon als klein kind al. 'Kijk eens hoe mooi de lucht is vanavond', zei hij dan. Als je kunt kijken, heb je zó'n voordeel: overal waar je bent, kun je genieten van wat je ziet. Dat kun je als inspiratiebron gebruiken." Van der Scheers vader gaf les op de Design Academy Eindhoven, waar ze later zelf ook zou gaan studeren. „Dat ik textiel als richting heb gekozen, daar heb ik nooit spijt van gekregen: ik bén textiel." Fascinatie voor kleur In die prille jaren ontwikkelde ze een passie voor kleur. Dat begon bij haar stageadressen in Parijs en Italië en kreeg meer vorm toen ze bij textiel- drukkerij Vlisco werkte, waar ze op de afdeling Europese stoffen verschil lende kleurstellingen maakte voor dessins. „Als één kleur verandert, verandert alles mee. Dat is zo'n fasci nerend gegeven." Om die kleurenfascinatie te begrij pen studeerde ze feng shui, een oude Chinese filosofie die leert hoe de om geving van de mens diens geluk kan beïnvloeden. „Kleuren hebben een bepaalde energie. Blauw voor degelijke en zake lijke dingen. Oranje voor gezelligheid en communicatie. Zo heeft elke kleur zijn eigen gevoel. Dat kun je meenemen in je werk." Van der Scheer, die voor verschillende stof- fenproducenten werkte en jarenlang garenont werpster was, begint in 1992 voor zich zelf. Studio van der Scheer biedt haar stofont- werpen aan via verschillende merken. Sa menwerking met merken als Casalis, Auping en Spinnerij De Wijs volgt. Ze doet onder- zaterdag 8 oktober 2016 kike Als je k heb e voordee Compositie van tapijt Cosmo Bamboo met daarop diverse Bonnets voor het merk Casalis. fotostudiovanderscheer Keukendoek voor Knit-tet, €15,95 knitfactory.nl FOTO VALERIE VAN DER WAL Kleurentapijt Beiras voor het merk Casalis. FOTO STUDIO VAN DER SCHEER Stofontwerp Composition voor Spectrum (bank: Martin Visser).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 98