II
WONEN 11
Liset van der Scheer is industrieel textielontwerpster en
kleurexpert, onder meer voor grote tapijtenmerken en
stoffenspecialisten. Haar eigen lijn theedoeken verkoopt ze
bij het Textielmuseum in Tilburg. Tekst Liza Karsemeijer
zoek naar nieuwe productietechnie
ken en ontwikkelt theedoeken van
bamboeviscose, verschillende soor
ten karpetten en tapijten, meubelbe
kleding en meer. Voor Casalis maakt
ze de Bonnet: een poefje waar een
soort gebreide muts overheen zit.
„Die doet het ontzettend goed. Er ko
men nu ook wandpanelen van."
Vertrouwen winnen
Het begint altijd bij een idee over een
nieuwe techniek of een ander pro
duct. „Ik vind dat je dingen moet ma
ken die er nog niet zijn. En ja, er zijn
nog altijd dingen waarvan ik denk, ik
begrijp niet dat dat nog niet bestaat."
Als zo'n nieuw product eenmaal
staat, komt het moeilijkste gedeelte:
het vinden van een producent die de
uitdaging aandurft. Dat blijkt, zeker
in de laatste jaren, niet mee te vallen.
„Het moeilijkste is het vertrouwen
winnen. Er wordt momenteel niet
zoveel geïnvesteerd in nieuwe din
gen."
Dat laatste komt volgens Van der
Scheer doordat veel mensen de kwa
liteit van textiel niet goed kunnen
Als één kleur
verandert, verandert
alles mee. Dat is zo'n
fascinerend gegeven!
beoordelen. „Zeker de consument
niet, die gewend is aan bedrijven als
IKEA."
Wat als een rode draad door het werk
van Van der Scheer loopt, is de passie
voor innovatie. Dat is ook precies
waarom ze geen eigen collectie wil.
„Als je geen gebonden werk hoeft te
doen, ben je vrijer van geest."
Ze geeft niet om de naamsbekend
heid die een eigen lijn met zich zou
meebrengen. „Ik ben een ontwerp
ster van de oude stempel. Ik sta ach
ter mijn product en niet ervoor, dat is
een heel verschil. Mijn producten
moeten voor zich spreken. De wereld
is op dat gebied veranderd; in de
overvolle markt van nu moet je je
best doen om gezien te worden en
draait het vaak meer om de persoon
dan om het product zelf."
Toekomstmuziek
Van der Scheer zit inmiddels bijna
veertig jaar in het vak. Maar stoppen
wil ze niet. „Ik denk niet dat ik dat
kan. Ik wil het wel wat rustiger aan
doen, meer tijd maken voor het be
zoeken van musea of het zien van
mijn kleinkind. Maar tegelijkertijd
heb ik nog zo veel ideeën."
Zo is ze bezig met het maken van een
eigen boek over textieltechnieken.
„Ik wil mijn expertise graag over
brengen op de volgende generatie.
Op de Design Academy is de laatste
jaren weer wat meer aandacht voor
oude technieken. Ik vind het belang
rijk dat die kennis niet verloren gaat."
Liset Van der Scheer (1954)
heeft geen eigen collectie,
maar biedt haar stofontwer-
pen bij bedrijven aan, die de
ontwerpen weer doorver
kopen. Een bewuste keus: „Ik vind:
ieder z'n vak. Ik ben ontwerper, geen
verkoper."
Van der Scheer komt uit een creatief
gezin: haar vader was productont
werper. Het Teren kijken' kreeg ze
van hem mee. „Dat begon als klein
kind al. 'Kijk eens hoe mooi de lucht
is vanavond', zei hij dan. Als je kunt
kijken, heb je zó'n voordeel: overal
waar je bent, kun je genieten van wat
je ziet. Dat kun je als inspiratiebron
gebruiken."
Van der Scheers vader gaf les op de
Design Academy Eindhoven, waar ze
later zelf ook zou gaan studeren. „Dat
ik textiel als richting heb gekozen,
daar heb ik nooit spijt van gekregen:
ik bén textiel."
Fascinatie voor kleur
In die prille jaren ontwikkelde ze een
passie voor kleur. Dat begon bij haar
stageadressen in Parijs en Italië en
kreeg meer vorm toen ze bij textiel-
drukkerij Vlisco werkte, waar ze op
de afdeling Europese stoffen verschil
lende kleurstellingen maakte voor
dessins. „Als één kleur verandert,
verandert alles mee. Dat is zo'n fasci
nerend gegeven."
Om die kleurenfascinatie te begrij
pen studeerde ze feng shui, een oude
Chinese filosofie die leert hoe de om
geving van de mens diens geluk kan
beïnvloeden. „Kleuren hebben een
bepaalde energie. Blauw
voor degelijke en zake
lijke dingen. Oranje
voor gezelligheid en
communicatie. Zo
heeft elke kleur zijn
eigen gevoel. Dat kun
je meenemen in je
werk."
Van der Scheer, die
voor verschillende stof-
fenproducenten werkte
en jarenlang garenont
werpster was, begint
in 1992 voor zich
zelf. Studio van
der Scheer biedt
haar stofont-
werpen aan via
verschillende
merken. Sa
menwerking
met merken
als Casalis,
Auping en
Spinnerij De
Wijs volgt. Ze
doet onder-
zaterdag 8 oktober 2016
kike
Als je k
heb e voordee
Compositie van tapijt Cosmo Bamboo met daarop diverse Bonnets
voor het merk Casalis. fotostudiovanderscheer
Keukendoek voor
Knit-tet, €15,95
knitfactory.nl
FOTO VALERIE VAN DER WAL
Kleurentapijt
Beiras voor het
merk Casalis.
FOTO STUDIO VAN DER
SCHEER
Stofontwerp
Composition voor
Spectrum (bank:
Martin Visser).