4 WONEN
Na een leuke maar slopende carrière als modeontwerper houdt
Wilbert Das zich bezig met duurzame architectuur en design.
Solange
Knowles,
de zus van
Beyoncé,
bracht
haar
huwelijks
reisdoor
in mijn
hotel
Al in 2004 ging ontwerper
Wilbert Das (52) plat voor de
charme van Trancoso, een
dorp aan de kust in het zui
delijkste puntje van de Brazi
liaanse provincie Bahia. Hij is
dan nog creative director van
het Italiaanse mode-imperium Diesel; alle crea
tieve uitingen - van de collecties tot de campag
nes en de winkelinterieurs - vallen onder zijn
verantwoordelijkheid. Het contrast kan niet gro
ter: de hectiek van zijn baan en de rust van het
ongerepte dorpje. Een kleine gemeenschap van
oorspronkelijke bewoners, uitgebreid met hip
pies die er in de jaren 70 neerstreken en daar in
hun blote kont over het strand banjerden.
Pas twintig jaar geleden wordt het dorp ontslo
ten voor de buitenwereld met een geasfalteerde
weg door de jungle. „Ik wist meteen: ik moet
hier terugkomen", vertelt Das - van oorsprong
Brabander-via Skype vanuit Brazilië, waar de
ontwerper inmiddels flink is gesetteld in zijn pa
radijsje. Hij begon er een designbureau en ont
wierp en runt er een exclusief en zeer succesvol
hotel: Uxua, spreek uit oesjoewah.
„Het is vooral een langzamere wereld. Een be
wuste keuze, na twintig jaar Diesel; elke week in
tercontinentaal vliegen en minstens zes dagen per
week twaalf uur per dag werken. Heel leuk, maar
wel slopend. Ik wilde het heel graag langzaamaan
doen. En ik wilde dingen maken die compleet lo
kaal en sustainable, duurzaam, zijn. Alles wat in het
hotel gebeurt, iedereen die er werkt, alles wat we
er kopen en verkopen is lokaal."
„Ja, dat is altijd een beetje blijven steken. Vooral
die laatste tien jaar van mijn carrière bij Diesel is
de mode in een raar soort versnelling geraakt. Aan
vankelijk maakten we gewoon elke zes maanden
een nieuwe collectie. Toen elke drie maanden, elke
twee maanden, elke maand. Uiteindelijk waren er
soms wekelijkse acties: nieuw-nieuw-nieuwer-
nieuw. Het werd steeds lastiger om passie te voe
len voor het ontwerpen van dingen die eigenlijk
niet nodig zijn. Er is een enorme overproductie, en
wel zodanig dat bepaalde merken hun spullen ver
branden om het merk omhoog te houden - maar
ondertussen blijven ze maar produceren en produ
ceren. Dat gebeurt heel veel."
„Ja. Maar toen ik hier kwam dacht ik: ik wil iets
maken waarbij ik alleen werk met mensen van het
dorp, in het dorp. Om lokale mensen een beter le
ven te laten krijgen - in Brazilië is veel armoede.
En om een wereld te creëren die langer meegaat.
Wat we hier maken, heeft een veel langere levens
duur. Het is gebaseerd op simpel leven, maar wel
luxe. Het heeft niks te maken met bling en over
consumptie, maar met lokalisme en een heel hu
mane manier van toerisme."
„Nee, ik ben niet klaar met design. Mensen die
creatief bezig zijn, dat blijft interessant en daar kan
veel goeds uit voortkomen. Dingen maken is een
leuke bezigheid en het is de mens eigen, dat zal al
tijd blijven. Maar waar ik iets op tegen heb, is hoe
globaal design is geworden.
„Een poos terug was dat overigens heviger dan nu;
je ging naar Tokio, LA of het midden van Afrika en
je hoorde dezelfde muziek, zag dezelfde design
stoeltjes. Een monosmaak die over de hele wereld
heerste. Dat vond ik afschuwelijk. Je had nooit
meer het idee dat je ergens was. Ik wil daarom ook
absoluut geen loungemuziek in mijn hotel. Alleen
Braziliaanse muziek en uitsluitend Braziliaans
design. Of eigenlijk: spullen."
„Nee, nee, nee, absoluut niet. Maar sinds ik een
paar weken geleden in het Amerikaanse magazine
Architectural Digest heb gestaan met een woning,
begint het nu toch weer op een heel vreemde ma
nier te trekken - en aan te trekken. Geïnteresseer
den die onze spullen en creativiteit elders in de
wereld willen gebruiken."
„Hij kwam al een aantal jaar in het hotel en we
zijn bevriend geraakt. Hij viel op precies dezelfde
manier voor Trancoso als ik - en hij reist nog veel
meer dan ik. Het klikte en hij vroeg of ik een stuk
land voor hem kon vinden."
„Eén naam die ik prijs mag geven is Ivor Braka.
Dat zal niet iedereen wat zeggen, maar hij is een
van de allergrootste art dealers, kunsthandelaars,
in Londen."
zaterdag 8 oktober 2016
PZ'
Designer
ale
Tekst Caspar Pisters
Je leven zal er flink anders uitzien nu?
Je zei ooit in een interview dat je een schuld
gevoel had overgehouden aan het overladen
van de wereld met spullen?
En nu ontwerp je... spullen?
In datzelfde interview zei je dat je eigenlijk
klaar bent met 'zogenaamd design'. Klinkt dat
niet wat tegenstrijdig voor een designer?
—Wilbert Das
Fantaseer je toch niet ook over een boetiekje
in Milaan?
Die betreffende woning is het vakantiehuis van
CNN-anchorman Anderson Cooper. Hoe kwam
hij op je pad?
Zijn er andere klinkende namen waarvoor je
werkt?