Refojongere beschermt zichzelf 13 Jerry Mangelschots' verlangen naar liefde, warmte, geborgenheid U Achter de man zit een andere, al leen aan een tafeltje. 'The preacherman' is de titel van het doek. Het speelt zich af in een bijna lege snackbar. Buiten is het nacht, binnen straalt hard licht. Een scène vol mogelijke verhalen. Die je niet hoeft te kennen om het gevoel van eenzaamheid op te pikken dat de voorstelling uit straalt. Mensen op zoek naar gezel schap en naar antwoorden. De man met het boek zal ze wellicht denken te hebben. Maar maakt dat hem gelukkig? Wat drijft hem midden in de nacht deze vrouw aan te spreken? Zendingsdrang of verlangen? Mangelschot baseert zijn compo sities vaak op filmscènes. Titels als 'The graduate' of'The lonely man' verwijzen er direct naar. 'Calling mrs. Robinson' is een indirecte verwijzing naar 'The graduate', waarin de adolescent Benjamin een relatie heeft met een vriendin van zijn ouders. Maar uiteindelijk haar dochter prefereert. Dat brengt me op een thema dat ik in de zestien olieverfdoeken als lei dend herken. Het verlangen naar liefde, warmte, geborgenheid. In de Hollywoodfilms waar Mangel schot zich door laat inspireren staat dat centraal. Die films zijn vaak al tientallen jaren oud. Dat versterkt op een of andere manier de melancholieke sfeer van de schilderijen. Ze tonen een wereld die al verleden tijd is. Die in deze vorm zelfs nooit echt heeft be staan. Film is immers fictie. Maar als wij met Mangelschot de gevoe lens van de personages herken nen, zijn we dan niet net zo als zij? Ook al komen ze uit Hol- lywoordstudio's? 'Is er vooruitgang in de kunst?' was een vraag tijdens het Filoso fisch Café Middelburg afgelopen Jerry Mangelschots exposeert in de vernieuwde kunstuitleen Terneuzen. De uitleencollectie is verplaatst naar de pijpenla waar eerst de tentoonstellingen te zien waren. In de 'nieuwe' zaal komt het oeuvre van deze Vlaamse schilder goed tot zijn recht. Het is meestal donker in de schilderijen van Jerry Mangel schots (Antwerpen, 1971). Ik zie mensen aan de bar of de roulettetafel. Al leen in een verder uitgestorven 'di ner'. Een man close-up in een taxi. In zijn ogen een zee van ge dachten en vragen. Sommige tafe relen vertellen over een poging tot contact. Een man staat met gevou wen armen, een boek in zijn han den, zijn blik gericht op een vrouw die aan de bar zit en met haar mobiele telefoon bezig is. zondag. Ja, kunst is verbreed en verdiept en het publiek is ver groot, werd er betoogd. Zijn wij mensen er ook op vooruitgegaan? Veel mensen leven comfortabeler Dan gaat zijn werk in de richting van een synthese van Edward Hopper en Isaac Israëls dan ooit. Maar is er minder een zaamheid? Jerry Mangelschot heeft een uni verseel thema omarmd. Is zijn werk ook schilderkunstig de moei te waard? Ja, hoewel ik niet al het werk even sterk vind. 'The Preacherman' bijvoorbeeld oogt stijfjes. De borstelige toetsen waar mee Mangelschot deze compositie opbouwt zijn soms wat houterig. In 'Looking for Love' gebruikt hij ze vrijer, beweeglijker. Dan zin dert de kleur en gaat zijn werk in de richting van een synthese van Edward Hopper en Isaac Israëls. Net zoals in 'The projector', in mijn ogen het sterkste werk van de tentoonstelling. Mangelschots is wellicht primair geraakt door het licht, de sfeer, de compositie. Maar dit werk heeft een extra laag. Deze keer 'gebruikte' Mangel schots een Italiaanse film. 'Nuovo cinema Paradiso'. De projecteur ziet dag en nacht het leven in films voorbijgaan, maar staat hier zelf met lege handen. Dat sluit prachtig aan bij de film, waarin re gisseur Salvatore teruggaat naar zijn geboortedorp om de begrafe nis van zijn vriend, de projecteur, bij te wonen. Afgelopen donderdag stonden Jonathan Murre (21) en Maartje Jacobusse (18) promi nent in Trouw. Deze jongeren uit de gereformeerde gemeente in 's-Gra- venpolder zijn eikaars buddy als het gaat om internetgebruik. Hoe verta len orthodox protestantse jongeren Bijbelse waarden in dagelijks gedrag? Het jonge stel vertelt over het ge bruik van Yona, een app voor pc, ta blet en smartphone. Het idee is als volgt. Als jongere maak je keuzen. Je vindt misschien dat je geen pornosi tes mag bezoeken of maar een be paald aantal uren per dag op internet mag rondscharrelen. Dan kun je met jezelf daar afspraken over maken, maar die delen met een vriend of vriendin is handiger. Je legt je voor- Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk. nemen daarnaast vast in de app. En stel dat je in plaats van de vastgeleg de maximale vier uur, tien uur inter net op een dag, dan krijgt die goede vriend een seintje. Dat is dan een ge legenheid om met elkaar in gesprek te gaan. Ik vraag me af waarom mijn hersens huppelen wanneer ik me zo'n conversatie voorstel. Zou Jona than tegen zijn te lang online shop pende Maartje zeggen: 'Zo meis, was je weer begerig naar het aardse goed?' Ik deed lang onderzoek naar hoe re formatorische jongeren de wereld buiten hun eigen kerkelijke kring le ren kennen. Internet zult u zeggen. Nou dat klopt. Eerst was er vlak voor de eeuwwisseling de geautomatiseer de typemachine, toen de telefoonlijn en de internettende jongere. Ook in reformatorische kring. Pas van later datum zijn internetfilters en cursus sen mediaopvoeding voor ouders, die zelf pas veel later naar de knop pen gingen. Internet biedt jongeren zicht op de wereld. En och wat zijn er een pogingen ge daan om daar in reformatorische kring een stokje voor te steken. Des te strakker in de leer, des te meer be perkingen het kerkverband haar le den oplegt, des te aantrekkelijker lijkt het - voor jongeren - om de we reld achter de opgetrokken muren te verkennen. Het maakt nieuwsgierig. Angst regeert vooral bij ouders, die weten dat de mens geneigd is tot alle kwaad. Maar het helpt weinig. Jonge ren die op een reformatorische school voor voortgezet onderwijs 'er bij horen' wisselen codes uit waar mee het refoproof internetfilter thuis uitgezet of omzeild kon wor den. Prachtige openhartig vertelden scholieren hun verhaal, nadat ik vroeg: 'Wat klik jij op internet weg, wanneer je een van je ouders de trap op hoort lopen?' Als ouders met kinderen spreken over hun waarden, wat belangrijk en nastrevenswaardig is in het leven, kunnen jongeren zich zelfstandig be grenzen. Regels stellen zonder uitleg daagt jongeren meer uit die te over schrijden. Yona geeft jongeren onderling een hulpmiddel om hun voornemens na te komen. Ik vind het logisch dat juist in Zeeland jongeren de app ge bruiken. Weten we hier niet echt van de risico's om (letterlijk) over spoeld te raken? En zit dat zo op on ze ruggengraat, in ons wezen, dat we waar nodig zelf dijken opwerpen en die bewaken? zaterdag 8 oktober 2016 Hollywoodfilms als inspiratie voor verbeelden eenzaamheid Nico Out Looking for answers van Jerry Mangelschots. Expositie: Tot en met 28 okto ber. Kunstuitleen Terneuzen. Bellamystraat 26a. Dinsdag tot en met vrijdag 13.00 -17.00 uur. Zaterdag 10.00 -14.00 uur. 'The projector' is voor Nico Out het sterkste werk van de tentoon stelling. José Baars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 55