Formule 1 staat nog steeds stil bij
tragische dood van Jules Bianchi
30
Limburgse F1-coureur ook op circuit van Suzuka immens populair
Twee jaar
geleden maakte
hij er zijn
trainingsdebuut
in de Formule 1.
Nu is Max
Verstappen terug
op voor hem
historische grond.
H e weet niet wat er
H te gebeuren staat. Je
weet niet of je het
goed gaat doen. Je
weet niet waar je te
rechtkomt na Toro Rosso. Je weet
niet hoe lang je in de Formule 1
zit'. Met die vragen in zijn achter
hoofd komt Max Verstappen in
2014 voor het eerst in actie tijdens
een Formule i-raceweekeinde. In
de eerste vrijdagtraining. Op Suzu
ka. Op historische grond. Niet al
leen voor de Formule 1, met de le
gendarische kampioenschaps
duels die Ayrton Senna en Alain
Prost er uitvochten nog scherp op
het netvlies, maar ook voor de ge
schiedenis schrijvende Verstap
pen.
De spanning van toen herinnert
Verstappen zich nog wel. „Je kent
de auto niet, je moet naar buiten
en hebt eigenlijk maar één rondje,
want daarna zijn de banden weg.
Daarnaast wil je er ook niet twee
seconden achterstaan. Dus ja, er
stond veel spanning op", memo
reert de coureur.
Hij grapt dat-ie nu heel andere
momenten van spanning heeft:
„Als je naar de wc moet en het
bijna niet kunt ophouden, dat zijn
grote spanningsmomenten", zegt
hij lachend. Om vervolgens se
rieus te antwoorden: „Je weet nu
wat je moet doen. Je stapt in en
dan probeer je de auto te verbete
ren met je team."
Goed humeur
De echt grote momenten van
spanning, vertelt Verstappen, zijn
er niet echt meer.
Het moge duidelijk zijn, hij is in
een goed humeur naar Suzuka ge
komen. Hij is sinds maandag in Ja
pan. Eerst in Tokio dus, dat zo'n
300 kilometer van Suzuka ligt. Op
het parcours zelf, en in de directe
omgeving, maake hij gisteren de
Japanse Formule i-gekte van dicht
bij mee. Op het circuit met klas
sen schoolkinderen van tussen de
negen en elf jaar, die de organisa
tie had uitgenodigd, was het van
zelfsprekend druk. „Ze kwamen al
lemaal op je afin een grote cirkel.
Je kunt ook niet met ze communi
ceren en zeggen: 'sorry jongens,
even rustig'."
Ook volwassenen tonen hun
Formule i-gekte graag, met gekke
outfits. Van Red Bull-rietenhoe-
den tot complete Sebastian Vet-
tel-overalls, of petjes met een met
de hand gemaakte mini-McLaren
erbovenop; de tribunes tegenover
de pits zitten er vandaag al vol
mee. Het is ongekend, net als hoe
de fans in staat zijn de coureur
ook naast de baan te vinden. Zoals
toen Verstappen woensdag uit de
trein stapte in Tokio. „Toen ston
den ze daar! Ik heb zeker vijftien
tot twintig handtekeningen gege
ven." Of bij het hotel. „Ik ga daar
niet ontbijten. Daar staat zo'n lan
ge rij. Ze komen gewoon aan je ta
fel staan!" Dat betekent dus op het
circuit ontbijten.
De gekte is groter dan in voor
gaande jaren, vertelt Verstappen.
Al was die gekte er ook in 2014,
toen hij zijn Formule i-loopbaan
met die vrije training aftrapte. In
die zin is er niet veel veranderd.
Wel zijn een aantal vragen van
twee jaar geleden in Suzuka in
middels beantwoord.
Ga nu naar pzc.nl/oranje
SUZUKA Jules Bianchi. Zijn
dood hangt als een donkere scha
duw over het circuit in het land
van de rijzende zon. In 2014
komt hij in de Grand Prix van Ja
pan op Suzuka na een spin hard
in aanraking met een takelkraan
op het circuit. Hij loopt zwaar
hersenletsel op en sterft negen
maanden later.
Het gebeurt tijdens Verstap
pens eerste Formule i-weekein-
de, dan nog met Toro Rosso. Op
de zondag na zijn vrijdagse trai
ningsdebuut. „Ik was net terugge
volgen, volgens mij", probeert
Verstappen zich te herinneren.
„Ik moest de maandag er na na
melijk testen in de Formule 3. Ik
kwam toen in de nacht thuis en
de race was heel vroeg. Half sla
pend heb ik de televisie aangezet.
Toen was de race net begonnen."
De strijd na Bianchi's dood is,
ondertussen, volop aan de gang.
Bianchi's vader heeft in mei een
rechtszaak aangespannen tegen
regelgever FIA, uitbater FOM en
Manor, de opvolger van het Ma-
russia-team waar Bianchi voor
reed. Verstappen probeert door
gaans 'zo weinig mogelijk' te den
ken aan het ongeluk. „Want het
was natuurlijk heel tragisch."
Toch is Bianchi zeker niet verge
ten in de Formule 1. Zo droeg
Daniel Ricciardo zijn zege in Ma
leisië aan hem op.
vrijdag 7 oktober 2016
Veel is veranderd, maar
Max-mania blijft in Japan
Max Verstappen (I) en teamgenoot Daniel Ricciardo worden bedolven onder schoolkinderen op het circuit van Suzuka. foto getty images
Daan de Geus
Suzuka