Formule 1 staat nog steeds stil bij tragische dood van Jules Bianchi 30 Limburgse F1-coureur ook op circuit van Suzuka immens populair Twee jaar geleden maakte hij er zijn trainingsdebuut in de Formule 1. Nu is Max Verstappen terug op voor hem historische grond. H e weet niet wat er H te gebeuren staat. Je weet niet of je het goed gaat doen. Je weet niet waar je te rechtkomt na Toro Rosso. Je weet niet hoe lang je in de Formule 1 zit'. Met die vragen in zijn achter hoofd komt Max Verstappen in 2014 voor het eerst in actie tijdens een Formule i-raceweekeinde. In de eerste vrijdagtraining. Op Suzu ka. Op historische grond. Niet al leen voor de Formule 1, met de le gendarische kampioenschaps duels die Ayrton Senna en Alain Prost er uitvochten nog scherp op het netvlies, maar ook voor de ge schiedenis schrijvende Verstap pen. De spanning van toen herinnert Verstappen zich nog wel. „Je kent de auto niet, je moet naar buiten en hebt eigenlijk maar één rondje, want daarna zijn de banden weg. Daarnaast wil je er ook niet twee seconden achterstaan. Dus ja, er stond veel spanning op", memo reert de coureur. Hij grapt dat-ie nu heel andere momenten van spanning heeft: „Als je naar de wc moet en het bijna niet kunt ophouden, dat zijn grote spanningsmomenten", zegt hij lachend. Om vervolgens se rieus te antwoorden: „Je weet nu wat je moet doen. Je stapt in en dan probeer je de auto te verbete ren met je team." Goed humeur De echt grote momenten van spanning, vertelt Verstappen, zijn er niet echt meer. Het moge duidelijk zijn, hij is in een goed humeur naar Suzuka ge komen. Hij is sinds maandag in Ja pan. Eerst in Tokio dus, dat zo'n 300 kilometer van Suzuka ligt. Op het parcours zelf, en in de directe omgeving, maake hij gisteren de Japanse Formule i-gekte van dicht bij mee. Op het circuit met klas sen schoolkinderen van tussen de negen en elf jaar, die de organisa tie had uitgenodigd, was het van zelfsprekend druk. „Ze kwamen al lemaal op je afin een grote cirkel. Je kunt ook niet met ze communi ceren en zeggen: 'sorry jongens, even rustig'." Ook volwassenen tonen hun Formule i-gekte graag, met gekke outfits. Van Red Bull-rietenhoe- den tot complete Sebastian Vet- tel-overalls, of petjes met een met de hand gemaakte mini-McLaren erbovenop; de tribunes tegenover de pits zitten er vandaag al vol mee. Het is ongekend, net als hoe de fans in staat zijn de coureur ook naast de baan te vinden. Zoals toen Verstappen woensdag uit de trein stapte in Tokio. „Toen ston den ze daar! Ik heb zeker vijftien tot twintig handtekeningen gege ven." Of bij het hotel. „Ik ga daar niet ontbijten. Daar staat zo'n lan ge rij. Ze komen gewoon aan je ta fel staan!" Dat betekent dus op het circuit ontbijten. De gekte is groter dan in voor gaande jaren, vertelt Verstappen. Al was die gekte er ook in 2014, toen hij zijn Formule i-loopbaan met die vrije training aftrapte. In die zin is er niet veel veranderd. Wel zijn een aantal vragen van twee jaar geleden in Suzuka in middels beantwoord. Ga nu naar pzc.nl/oranje SUZUKA Jules Bianchi. Zijn dood hangt als een donkere scha duw over het circuit in het land van de rijzende zon. In 2014 komt hij in de Grand Prix van Ja pan op Suzuka na een spin hard in aanraking met een takelkraan op het circuit. Hij loopt zwaar hersenletsel op en sterft negen maanden later. Het gebeurt tijdens Verstap pens eerste Formule i-weekein- de, dan nog met Toro Rosso. Op de zondag na zijn vrijdagse trai ningsdebuut. „Ik was net terugge volgen, volgens mij", probeert Verstappen zich te herinneren. „Ik moest de maandag er na na melijk testen in de Formule 3. Ik kwam toen in de nacht thuis en de race was heel vroeg. Half sla pend heb ik de televisie aangezet. Toen was de race net begonnen." De strijd na Bianchi's dood is, ondertussen, volop aan de gang. Bianchi's vader heeft in mei een rechtszaak aangespannen tegen regelgever FIA, uitbater FOM en Manor, de opvolger van het Ma- russia-team waar Bianchi voor reed. Verstappen probeert door gaans 'zo weinig mogelijk' te den ken aan het ongeluk. „Want het was natuurlijk heel tragisch." Toch is Bianchi zeker niet verge ten in de Formule 1. Zo droeg Daniel Ricciardo zijn zege in Ma leisië aan hem op. vrijdag 7 oktober 2016 Veel is veranderd, maar Max-mania blijft in Japan Max Verstappen (I) en teamgenoot Daniel Ricciardo worden bedolven onder schoolkinderen op het circuit van Suzuka. foto getty images Daan de Geus Suzuka

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 30