Alle kroketten nu toch op één broodje E 21 Apple Bandit moet Nederland gaan veroveren De brouwer zet zich schrap voor een heus cideroffensief. De oogst van de appels is in volle gang. Via ciderdochter Stassen heeft Heineken 150 hectare appelboomgaard. André Hallet is miljo nair. Tenminste, in appels. Even buiten het ingeslapen Bel gische dorp Aubel, in de Ardennen en pal onder Zuid-Limburg, beheert hij op acht hectare circa 8.000 bomen. Met zo'n duizend appels per boom. In het oogstseizoen worden door twee man die acht miljoen appeltjes in anderhalve maand van de bomen geschud en opge raapt. Het is een wellustige zomer ge weest voor appels. Precies op het goede moment, toen de vruchten hun suikers en zuren produceer den, was de zon op z'n warmst. Meer appels levert de weldadige zon niet op, wel betere. Ciderappels De acht hectares van André Hallet zijn van Heineken. De brouwer heeft in België en Noord-Frankrijk in totaal 150 hectare boomgaard, waar twintig soorten appels voor cider groeien. Gedrongen, keiharde appeltjes zijn het, met namen als Kermerrien, Major of Ellis Bitter. Appels die te wrang zijn om een hap uit te nemen, maar vol tannine (zoals looizuur) zit ten, de stof die zo belang rijk is voor de smaak van ci der. En dan is er nog de 'X1-1-26', een van buiten en binnen bloedro de appel die Hallets werkgever Stassen zelf na zeven jaar en 9.000 pogingen heeft gekruist. Omdat de cidrerie niet tevreden was met de appels die nodig zijn om de roséachtige ciders te maken. Dit jaar worden de eerste bomen van het eigen appelras geplant. Als het meezit gaan de eerste 'Xi's' ('we moeten echt nog een betere naam verzinnen') rond 2025 de cider in. Twee dagen nadat André Hallet zijn appeltjes heeft geoogst, zijn ze al uitgewrongen. Het ingedikte appelsap wordt vervolgens in de ciderfabriek van Stassen gemengd met het zoete vocht van tafelap pels, zoals de Nederlandse jona- golds en elstars. Die cidrerie is in bijna tachtig jaar uitgegroeid tot de grootste producent van ciders op het vaste land van Europa. Het is de uitvals basis van waaruit eigenaar Hei neken ons aan de Apple Ban dit wil krijgen, de cider waar mee Heineken Nederland wil veroveren. Vooralsnog rammelen er flesjes Strongbow door de af- vullijnen en staan de do zen Bulmers hoog opgetast. Britse ciders voor de Britse en Europese markt vormen de bulk van Stassens cider- productie. Jean-Pierre Stassen is ook miljonair, maar dan cider- miljonair. In Aubel wordt jaarlijks 43 miljoen liter cider ge produceerd. Ingeving Stassen behoort tot de vierde gene ratie ciderproducerende Stassens. Het is de generatie - drie broers en een zus - die de cidrerie van lo kaal producent tot Europese gi gant opwerkte. Simpelweg met een ingeving: fruitsmaken aan ci ders toevoegen. „Ik dacht: als we in België fruit mengen met pils, zoals in kriekbier, kan het ook met cider." Zes jaar na dat idee, in 1993, kreeg de familie een niet te weigeren overnamebod van het Britse HP Bulmers, waardoor Stas sen naast de eigen ciders ook die uit Britse stal kon produceren. In 2008 kwam het tot een breuk. Toenmalig eigenaar van Bulmers, Scottish Newcastle, werd onderwerp van een overna mestrijd tussen het Deense Carls- berg en het Nederlandse Hei neken. „We zagen er niet veel in om bij nationaliteiten te geraken die niks met ciders hebben." De Stassens kochten hun cidre rie weer vrij, maar zaten nog wel vast aan de bottelcontracten voor Strongbow. Dat bracht hen toch in de invloedsfeer van Heineken, dat zich bij de overname van S8cN over de cidertak had ontfermd en daarmee met een marktaandeel van 20 procent de grootste produ cent van de appeldrank ter wereld werd. Toen het Strongbowcontract in 2012 verlengd moest worden, kwa men de Nederlanders onver wachts met een overnamebod. Het waren vooral de plannen van Heineken die Jean-Pierre Stassen aanspraken. Plannen om de appel drank van een Angelsaksische ab erratie - met uitwassen naar Frankrijk, Baskenland en Scan dinavië - tot werelddrank te ma ken. Net als ooit gebeurd was met Heineken-bier. Kunst Het was 'Zone S5', het laborato rium van Stassen, dat vorig jaar de smaak bepaalde van Apple Bandit, nadat Heineken had bepaald dat het met een eigen merk de cider- slag in Nederland wilde aangaan. „Cider maken is een kunst, net als wijn maken", zegt Stassen. „Het is zoeken naar de juiste me lange van appelsappen, de juiste gisting en de juiste rijping." Heineken wilde iets anders dan 'vrouwencider' Jillz en iets anders dan Strongbow, dat te Brits en te droog bleek voor de Nederlandse smaak. Het moest zich ook duide lijk onderscheiden van de bitter heid van bier. „We hebben goed gekeken naar de smaakvoorkeur van de Nederlander en heel veel verschillende soorten smaken ge probeerd. Bandit is nu afgestemd op de Nederlandse smaak met de juiste balans tussen zoet en droog." Heineken gaat Stassen helpen de grootste ciderproducent ter we reld te worden, verwacht hij. „Heineken respecteert die familie traditie, het is per slot van reke ning zelf ook een familiebedrijf. Heineken gunt ons tijd. Je kunt immers geen succesvolle ciders maken als je ze te snel moet intro duceren." De draadjesvleeskroket sluit een huwelijk met de chique blokjes- vleeskroket. Daar komt de overna me die de Tilburgse snackfabri kant Van Geloven gisteren aankon digde op neer. „Onze Mora-kroket- ten hebben hun wortels in de zui delijke draadjesvleescultuur", zegt directeur Peter Doodeman. „Van Dobben en Kwekkeboom zijn ge stoeld op de blokjes vlees in romi ge ragout die vooral in het noor den en westen van het land erg po pulair zijn." Met de vijf snackmer- ken die Royaan verkoopt wordt Van Geloven ook de grootste kro kettenverkoper in de horeca branche. In de supermarkt is het bedrijf met Mora al marktleider. Overnames zijn de snelste ma nier om te groeien in de lastige fri- tuurmarkt. Steeds minder men sen hebben een frituurpan in huis en buiten de deur rukken alterna tieven op. In 2012 ketste een fusie poging tussen Van Geloven en Royaan af, omdat de aandeelhou ders het niet eens konden worden over de prijs. Begin dit jaar is Van Geloven (950 werknemers) zelf overgenomen door het Canadese McCain. De mislukte vrijage met Royaan mondde uit in een kroket tenoorlog toen Van Geloven zelf een luxe kroket en grote bitterbal voor de horeca lanceerde. Dat merk, De Bourgondiër, is volgens Doodeman een groot succes. Buitenfood, de huidige eigenaar van Royaan, verkoopt de merken om zich te concentreren op uit bouw van zijn Kwekkeboom Oventak. Van Geloven verkoopt zelf al ovensnacks onder het merk Mora. De partijen verwachten tot het einde van het jaar nodig te hebben om de deal af te ronden. Goedkeuring van de mededin gingsautoriteiten is niet nodig. De overnameprijs maakt van Ge loven, dat zelf zo'n 200 miljoen eu ro per jaar omzet, niet bekend. vrijdag 7 oktober 2016 Heineken blijft in het bier, maar gelooft ook in cider Herman Stil Aubel Ciderappels aan de bom in Aubel. foto herman stil Mora koopt de merken Kwekke- boom en Van Dobben van con current Royaan. Eerder ketste de krokettenfusie af. Annemieke van Dongen Tilburg FOTO PHIL NIJHUIS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21