Kan Fenna later ook nog naar de bieb? 14°C Feestdagen in Andalusië Patiënt komt gewoon langs Huisartsen investeren massaal in online, maar patiënten komen er nauwelijks op af. Ze bezoeken liever ouderwets de praktijk. I HP, f Guus Meeuwis schrijft kookboek KimWilde Walcheren Maar liefst driekwart van de huis artsen biedt anno 2016 de moge lijkheid online een herhaalre- cept aan te vragen en toch maakt maar 16 procent van de patiën ten er gebruik van. Online een vraag stellen kan bij 60 procent van de praktijken, maar slechts 3 procent van de patiënten doet dat. Een afspraak inplannen gaat in verreweg de meeste gevallen ook nog gewoon per telefoon of aan de balie. Dat blijkt uit de e-health Monitor 2016 van onder zoeksinstituten Nictiz en Nivel die vandaag uitkomt. De ondervraagde huisartsen stellen dat zogeheten patiëntenportals de praktijk tele fonisch ontlasten, de toeganke lijkheid vergroten en 'laat zien dat we meegaan met de tijd'. Maar de patiënten vinden de 'digidokter' niet. „Terwijl ze het wel zouden willen", zegt onder zoeker Johan Krijgsman van Nic tiz. „Bijna de helft van de patiën ten heeft behoefte aan digitale opties, ze weten ze alleen niet te vinden. Huisartsen moeten daar beter op wijzen." Niet alle dokters doen dat even actief, erkent het Neder lands Huisartsen Genootschap (NHG). „Ze zijn voorzichtig, om dat ze bang zijn dat het de drem pel verlaagt en ze worden overla den door vragen", zegt Patrick Jansen van het NHG. Dat steeds meer huisartsen toch online gaan, komt volgens Jansen om dat ze inzien dat e-health het contact met de patiënt kan verrij ken. Maar ook: sinds twee jaar ge ven zorgverzekeraars een bonus aan praktijken die een patiënten portal aanbieden. „Zo verdienen ze de kosten voor zo'n portal - 800 a 1.000 euro per jaar - deels terug." De kleine club patiënten die de digidokter wél weet te vin den, haakt vaak af omdat de pro gramma's gebruiksonvriendelijk zijn, stelt Jansen. „Mensen moe ten inloggen met DigiD en sms of moeten eerst toestemming krijgen van een huisarts om een account aan te maken. Ze den ken dan al snel: ik bel wel ge woon eventjes." Volgens de Patiëntenfederatie speelt ook mee dat mensen lie ver gewoon naar de huisarts toe gaan. Woordvoerder Thom Meens: „Mensen stellen een vraag over hun gezondheid lie ver in de spreekkamer." De driejarige Fenna zoekt boeken uit in de bibliotheek in Vlissingen. De bieb dreigt in haar huidige vorm te verdwijnen doordat de gemeente fors bezuinigt op het budget. Hebben de Zeeuwse bibliotheken nog wel toekomst? Zanger deelt passie voor koken met tweesterrenkok Dick Middelweerd. as* ai 111 In Uit&Thuis terug naar de jaren tachtig Kras.nl/12318 of bel 09 00-96 977ocPg Nieuwsmedia -health is niet populair Francine Wildenborg Den Haag ZEELAND 2 P22 Populaire feestdagenreis naar de Spaanse zuidkust. Geniet van een heerlijk klimaat en excursies naar o.a. Granada en Córdoba. Verblijf in een 4-sterrenhotel direct aan het strand Incl. vliegreis, ontbijt, diner en excursies met NL'se reisleiding 3||| Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds donderdag 6 oktober 2016 De PZC is onderdeel van Koel en bewolkt pzc.nl Voor het laatste nieuws Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 Prijs €2,00 258e jaargang nr 236 7 11688 5 5 5 5 30

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1