erg goed op de hoogte
IOW CULTUUR 21
Ik ben best wel een
schijtluis. Ik houd
de dingen graag
op afstand
dochter Madelief (20 inmiddels) en zag te
vens haar artistieke partner wegvallen.
„We waren twee voorstellingen een duo.
Bert was van het grove geschut, ik van de
subtiliteit. Ik ben er nu aan gewend dat hij
er niet is. En kan er goed mee leven dat
Bert er toch altijd een beetje is. Hij behoort
tot die groep mensen die niet weg is te krij
gen. Theater De Vest in Alkmaar heeft zijn
Grand Café naar hem vernoemd."
In haar eerste voorstelling na zijn overlij
den, kwam ze op en zei ze in de tweede zin
'dat mijn man dood is'. Een onverwachte di
rectheid van de poëtische Mylou Frencken,
die er bij haar óók in zit. „Mensen schrok
ken zich kapot, sommigen haakten af. Maar
het was wel een heel pure voorstelling."
Hoewel ze al een paar jaar geleden nieuw
geluk vond bij journalist Frénk van der Lin
den, speelt ze nog steeds met collega Pieter
Tiddens in De RouwRevue, een show over
'de beladen dood' die schuurt en - een uit-
vaartquiz incluis - ook relativeert.
„Het idee ontstond toen ik acht jaar na de
dood van Bert een mooie brief kreeg van
een jonge moeder die haar baby had verlo
ren. Ze had een drukke baan, een gezin en
eigenlijk niet eens tijd om over het verlies
van haar dochter te rouwen. In De RouwRe
vue heb je mensen die willen lachen en be
zoekers die iets met het thema hebben. Dat
gaat prima samen."
Natuurlijk is ze gespannen. Tussen haar laat
ste productie en Zinloos zuchten, dat deze
maand zijn première beleeft, zit ruim drie
jaar. „Zo'n zaal moet toch maar weer vol",
mijmert ze. „Gelukkig weet ik dat ik in de
loop der jaren mijn eigen publiek heb opge
bouwd. Mensen die houden van het betere
lied en het persoonlijke verhaal. Ja, ik tob
heel wat af. Maar het is een kick om men
sen na anderhalf uur spelen gelukkig naar
huis te zien gaan."
„Mijn vader staat model voor het onvervul
de verlangen. Het zinloze gezucht zat diep
in hem. Hij was notaris, maar wilde eigen
lijk artiest zijn. Hij wilde het worden en ik
met mijn net zo uitstellerige karakter bén
het geworden.
„Hij was een heel lieve, grappige man.
Kocht altijd rare poppenhuizen, gekke hek
sen. Een vader met wie je goed kon spelen.
In de loop der tijd ontwikkelde hij een ma
nische depressie. Het maakte hem ontzet
tend leuk, maar ook onbereikbaar. Ook
voor zichzelf.
„Hij nam op z'n 40ste pianoles, maar kon
er geen moer van. Hij dacht echt binnen
een maand jazzpianist te zijn. Later kocht
hij een drumstel, dat staat tijdens mijn
voorstelling op het podium als teken van
dat niet uitgeleefde verlangen."
Op de dochter die zijn gedroomde be
staan leidde, was hij trots. Mylou Frencken,
die studeerde aan de Academie voor Klein
kunst, won in 1991 de Persoonlijkheidsprijs
tijdens het Cameretten Festival. Ze werd
daarbij tweede en moest Hans Teeuwen
voor zich dulden.
„Dat ik liedjes kon maken, daar kon mijn
vader met zijn pet niet bij. Mijn moeder ver
telde dat hij 's nachts een videoband van
mij zat te bekijken en steeds mijn liedje
Vier seizoenen terugspoelde. En af en toe
hardop zei: 'Hoe verzint ze het?'"
Liedjes zijn het handelsmerk van Mylou
Frencken. Ze is druk doende met een boek,
waarin ze onder de titel Leven in het lied
spreekt met 25 collega's over hun mooiste
lied.
Onder hen Paul van Vliet, Brigitte Kaan
dorp en Mike Boddé. Ze zingt het refrein
van een van haar composities uit de show:
En ze kwam maar niet tot leven, en het leven
niet tot haar. Het geluk lag in de verte, altijd
lag het daar.
Ineens fel: „Wij hebben zulke geweldige
liedjesschrijvers. Maar hen hoor je nooit op
de radio met dit toch typisch Nederlandse
cultuurgoed. En dan reikt Buma/Stemra
een prijs uit aan de zoon van André Hazes?
Waar gaat dat over?"
In Zinloos zuchten komt ook de uitbundige
kant van de cabaretière aan bod. Haar pas
sie voor het Braziliaanse lied dat veel min
der 'roeperig' is dan de Portugese fado. „Bra
zilianen zijn zachtmoediger. Zo van: 'Tja,
het valt allemaal niet mee, maar we maken
er gewoon een mooi liedje van.' Dat herken
ik heel erg."
Met de dood van haar echtgenoot, de caba
retier en regisseur Bert Klunder, die in
2006 overleed aan een hersenbloeding,
kreeg Mylou Frencken haar portie in het le
ven mee. Ze bleef alleen achter met haar
maar ook de criminelen meegekre
gen. Kim wees ze naar haar spul
len, en huilde en smeekte om
haar niets aan te doen. „Ik heb kin
deren!"
Hulp
Een verdieping lager in het appar
tement werd Kardashians vrien
din en styliste Simone Harouche
wakker van de commotie. Ze sloot
zichzelf op in de badkamer op die
etage. Ze belde Kims lijfwacht Pas
cal Duvier en Kims zus Kourtney
om hen te vertellen dat er iets vre
selijks aan de gang was. Twee mi
nuten nadat de overvallers de be
nen hadden genomen met tien
miljoen euro aan juwelen stond
de bodyguard voor de deur. Te
laat om nog in te kunnen grijpen.
Kim had zichzelf intussen losge-
wriemeld en stond op het balkon
om hulp te roepen.
De grote vraag is nu: hoe kon
den de criminelen weten dat Kim
zonder beveiliging in het luxe ho
tel was? De politie vermoedt dat
de bende is getipt door iemand
uit de omvangrijke entourage van
de 35-jarige miljonaire. Lijfwacht
Pascal is ondervraagd, maar wordt
niet verdacht. Waar de andere
twee bodyguards waren tijdens de
overval is niet duidelijk. Er zijn
twee verdachten. Een man die
zich voordeed als fotograaf volgde
Kim opvallend in Parijs. Een an
der wilde naast haar zitten in het
exclusieve Ferdi restaurant en ver
telde personeel dat hij een politie
agent was. Hij werd weggestuurd.
Thuis
Inmiddels is Kim Kardashian
weer veilig thuis. Ze arriveerde in
haar New Yorkse stulpje met haar
man Kanye en haar moeder Kris
onder haast presidentiële beveili
ging. De karavaan die hen bege
leidde bestond uit tien auto's, met
daarin een zo'n twintig beveili
gers.
De selfiekoningin heeft nog
niks van zich laten horen sinds de
overval. Volgens geruchten zou ze
als de dood zijn dat gevoelige film
pjes en foto's op twee mobieltjes
die de overvallers hebben buitge
maakt, uitlekken.
woensdag 5 oktober 2016
—Mylou Frencken
Kijk voor speellijst van Zinloos zuchten op
kikproductions.nl
Kanye West en Kim Kardashian vorige maand bij de MTV Awards
in New York. foto eduardo munoz