De zorgzame bovenbuurvrouw 7 WAARVAN AKTE De notaris Zijn zus ziet haar broer, een verstokte vrijgezel, achteruit gaan. Gebeurte nissen uit een ver verleden herinnert hij zich als de dag van gisteren, maar gisteren kan hij zich amper voor de geest halen. Een rotziekte, Alzheimer. Opname in een ver pleeghuis ligt voor de hand, maar hoe verward hij ook is, daartegen verzet hij zich met hand en tand. Gesteund door zijn zorgzame buur vrouw. „Ik zorg toch voor hem?" Dat is waar, de bovenbuurvrouw zorgt voor hem. Dus zijn zus legt zich er bij neer. Intussen krijgt ze steeds moeilijker contact met haar broer. Als ze belt, zegt de buurvrouw dat hij net ligt te sla pen. Als ze langskomt, komt haar bezoek altijd 'nu even niet uit'. Het bericht van zijn overlij den komt toch nog onverwacht. Zijn zus is tot executeur benoemd. Nu zit ze aan mijn bureau. „Er klopt iets niet", zegt ze. „Mijn broer had een goed pensioen en leefde heel zuinig. Hij had, heeft hij wel eens verteld, een flinke spaarrekening. Maar al zijn geld is weg." Ze heeft zelf geen interesse in de erfenis, maar wil weten hoe de vork in de steel zit. Of ik dat wil uitzoeken. De kosten van mijn on derzoek neemt ze desnoods zelf voor haar rekening. Het testament dat hij lang geleden heeft laten opmaken, vermeldt dat zijn na latenschap naar vier goede doelen gaat. Op zijn bankrekening staat bij zijn overlijden nog geen tooo euro. Er valt amper wat te erven. Raar, vind ik nu ook. Ik vraag bij zijn bank de afschriften van de laat ste jaren op. Als zijn zus langskomt, komt haar bezoek altijd 'even niet uit' Mij valt meteen op dat met grote regelmaat bedragen zijn afgeschreven. Steeds tooo euro, steeds bij dezelfde automaat, steeds met dezelfde pinpas. Zijn pinpas. Omdat hij zelf niet meer buiten kwam, kan alleen de buur vrouw dat hebben gedaan. Ik vraag haar naar kantoor te komen om wat dingen door te spre ken. Ze heeft niets in de gaten. Van de geldop names weet ze niets, vertelt ze. Maar de pinpas heeft ze voor me meegenomen. Ze realiseert zich niet dat die pas, met haar vingerafdruk ken, bewijsmateriaal is. Ik berg hem zorgvul dig op en bel na naar vertrek de politie. De recherche is erg gespitst op oplichting van hulpbehoevende ouderen en staat de vol gende dag voor haar deur. Ze geeft meteen toe. Het geld - ruim een ton - staat op haar bankre kening. Omdat ze berouwvol is en het direct terugstort, volgt alleen een indringend gesprek op het politiebureau en wordt ze niet vervolgd. De goede doelen krijgen alsnog hun geld en zijn daar zo blij mee dat ze mijn rekening zon der morren betalen. De zus is gerustgesteld. Het is aan haar oplettendheid en intuïtie te danken dat een akelig bedrog is voorkomen. —Johan Nebbe ling Menno Bron uit hoe hij aan de slag ging met de briefing van AH. „We zijn van alles gaan uitproberen. 'Koolhydraatvervangers' was de werktitel." De belangrijkste bron van ideeën was chefkok Dick Tool. „Die is met zo'n tien tot twaalf producten aan het werk gegaan, waaronder broccoli-couscous en een pasta van paprika", vertelt Bron. „Een paar ble ken na het snijden niet goed genoeg te zijn. De komkommerspaghetti was bijvoorbeeld niet stevig genoeg. Een aantal andere producten is afgevallen na consumententesten." Worteltagliatelle Zo werd de worteltagliatelle, die in middels in de supermarkt ligt, in eer ste instantie getest als wortelmie. Die was een stuk fijner gesneden, maar de consument zag dat niet zitten. „De combinatie tussen wortel en mie vonden ze niet goed. Dus zijn we ver der gaan testen. Daar kwam wortel tagliatelle uit; dat sprak beter aan." Kwalitatief onderzoek, testen op houdbaarheid en microbiologisch onderzoek (testen van veiligheid, zout- en vetgehaltes) vond allemaal bij Vezet zelf plaats. Het bedrijf heeft ook een eigen testpanel, bestaande uit consumenten. Nadat ongeveer de helft van de twaalf producten was afgevallen, werden zes producten voorgelegd aan AH. Die keek er vervolgens nog met de kwaliteitsafdeling kritisch naar. Neem bijvoorbeeld die verse bloemkoolrijst: is die wel echt ge maakt van verse bloemkool? En is het product wel veilig? Nadat de kwaliteitsafdeling van AH ook zijn goedkeuring had gege ven, werden de producten voorge legd aan consumenten van een ex tern testpanel van Ivomar of Mobiel We willen het eten van groente leuker en makkelijker maken Centre Marktonderzoek, bedrijven die zijn gespecialiseerd in markt- en productonderzoek. Het eindresultaat was dat uiteinde lijk drie producten in het schap zijn komen te liggen. „Het product moet altijd boven het gemiddelde scoren van wat al op het schap ligt", ver klaart categoriemanager Merick Schoute. „Sommige groepen, bij voorbeeld chocola, scoren altijd erg hoog: gemiddeld een 8. Dan kan je niet met een 7 aankomen, want dat trekt het gemiddelde omlaag. Andere productgroepen scoren gemiddeld lager, dus dan moet je ook reëel zijn, maar het moet in ieder geval altijd beter. Voor de wokgroente was het gemiddelde cijfer een 7,2 of een 7,3; de nieuwe Excellent wokgroente scoorde gelukkig beter." Bitter en zoet Chef-kok Dick Tool staat in de keu ken van Verzet uien te snijden. Ideeën die op papier staan, moet hij zien om te zetten in maaltijden en producten die de consument zou willen kopen. Voor de Excellente wok- en roerbakgroente moest hij op zoek naar de juiste combinaties van groenten om een lekkere maaltijd mee te kunnen bereiden. „Een bittere groente past vaak goed bij een wat zoetere groente", legt hij uit. „Het is dus niet verstandig om bijvoorbeeld vier bittere groenten bij elkaar te doen. Ook kun je beter geen rode ui en rode paprika combineren. Dat zijn geen vrienden van elkaar. Je moet kijken naar natte en droge groenten en naar de houdbaarheid. Daarnaast moet je kijken naar de kleuren, want het oog wil ook wat." Soms gaat Tool gewoon met een karretje de fabriek door om wat groenten uit te zoeken, die hij vervol gens in de keuken in de koekenpan of de wokpan gooit. „Ook belangrijk is dat de bite goed is. Dat je geen slappe groente krijgt. Sommige combinaties vallen uiteindelijk af op smaak, ande ren op houdbaarheid of op prijs." Witlof Niet alle vernieuwingen zijn een suc ces. Merick Schoute; „Ze zeggen wel eens dat categoriemanagers de on dernemers binnen het bedrijf zijn. Dus bij alles wat je onderneemt, gaan er zaken goed maar ook wel eens fout. Zo had ik vorig jaar gesneden witlof geïntroduceerd. Het kwam goed uit de kwaliteitstesten en we waren er zelf best enthousiast over. Dan doe je in het begin wel eens een actie door korting te geven, maar het verkocht niet zoals we hoopten." Soms, zegt hij, moet je producten ook even de tijd geven. „In principe zit daar geen termijn aan vast. Maar onze 28 nieuwe producten zijn echt innovatief, dus die haal je niet na een halfjaar weer van het schap af, als de verkoop wat tegenvalt. Maar daar ga ik niet van uit." woensdag 5 oktober 2016 GO Irene van den Berg is volgende week weer terug van vakantie Bovenstaand verhaal is echt gebeurd. Vanwege beroepsgeheim zijn de namen van de betrokkenen niet vermeld. Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl Een waargebeurd voorval uit een notarispraktijk Merick Schoute, Groentegemak AH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 48