1 3 JL r m 3 Brompton model M Dahon Vitesse Tern LinkD8 6 r<iüirw Ito Bas van Teylingen rate. Die reken je uit door het aantal likes op een foto te delen door het aantal volgers van het account. Dat getal vermenigvuldig je met hon derd. Als iemand onder de 1 procent uitkomt kun je er met zekerheid van uitgaan dat de volgers zijn gekocht. Betaald feesten Voor gesponsorde berichten kun je als beginnende blogger of vlogger zo'n too euro per bericht vragen. Of je verkoopt advertentieruimte op je blog of YouTubekanaal aan merken. Laat je Google door middel van Ad- sense advertenties plaatsen, dan kun je rekenen op 6o eurocent per dui zend views. Dat zet pas zoden aan de dijk wanneer je grote bezoekersaan tallen weet te trekken. De bekendste online sterren wor den betaald om bij feestjes of openin gen op te komen draven of ze worden het gezicht van een merk. Anderen gaan een betaalde samenwerking aan en lanceren een product dat naar hen is vernoemd. Het tijdschrift Quote berekende dat Enzo Knol zo'n half miljoen euro per jaar verdient. Dat zijn inkomsten van zowel adverten ties op zijn site, als zijn merchandise in de vorm van een Knolpower kle dinglijn. Knol, en ook de rest van de online Nederlandse bekendheden, houdt de lippen stijf op elkaar als het om inkomsten gaat. Internationaal zijn bloggers en vloggers loslippiger. Daniëlle Bernstein van het populaire Instagramaccount @weworewhat- zo'n anderhalf miljoen volgers - ver dient tussen de 5.000 en ts.ooo dollar per post. Justina Blakeney van Insta gramaccount @thejungalow rekent 100 dollar per 10.000 volgers. Inmid dels heeft ze ruim 400.000 volgers. De eerder genoemde blogger Bryan- Boy (alleen al op Instagram 604.000 volgers) doet het nog beter. Wie hem op zijn modeshow of feestje wil heb ben, betaalt 50.000 dollar. Hoewel de vlog- en blogmarkt ver- Daniëlle Bernstein van @weworewhat verdient 5.000 tot 15.000 dollar per post zadigd lijkt, is er hoop voor aspirant online sterren. Dit najaar openden de deuren van de Tubeschool: een heuse academie opgericht om aspirant- vloggers een handje te helpen. Voor 300 euro leer je in twaalf lessen alles over filmen, montage en online ethiek. Volgens oprichter Bas van Teylin gen was dat laatste hard nodig. Van Teylingen: „Er is weinig regelgeving, iedereen doet maar wat. Kinderen schelden elkaar uit met de ergste ziekten. Wanneer je ze erop aan spreekt zeggen ze: het is social media, dan mag het toch?"' Of de school de nieuwe Enzo Knol aflevert is de vraag: de docenten - zelf vloggers - zijn niet de bekendste namen in YouTubeland. In de strijd voor de meeste views hoefje overi gens niet op het dak van een trein mee te liften, zoals vlogger Willem Vink in juni deed. De best bekeken vlogs van Knol of Verbon zijn boven alles persoonlijk. Hoe gaat het met het liefdesleven van Knol, hoe ziet de kledingkast van Verbon eruit? Wie het online ster rendom een kans wil geven, is in ie der geval een stukje op weg met de tips van deze experts. Sabrina Meijer woensdag 5 oktober 2016 GO is niet altijd aan te passen. Sowieso is soepel sturen met een vouwfiets een uit daging. De stuurtjes zijn erg smal en ge voelig. Maar even oe fenen helpt. Marktleider Brompton komt als winnaar uit de test. Deze fiets is de duurste maar zelfs najaren worden nog hoge inruilprijzen ge boden voor deze fiet sen. De levensduur is lang.—Bart Rost Vanaf €1300 Beste uit de test Zeer compact in te vouwen en goed draagbaar. Rijeigenschappen niet top en op slecht wegdek valt het com fort tegen. Vanaf €550 Zeer goede fiets voor de helft van de Brompton-prijs. Minder lange levensduur dan de Brompton. Vanaf €700 Rijdt als een normale fiets. Heeft goede remmen en versnellingen. Kabels zitten soms in de weg, korte bocht jes nemen is lastig. Vlogger Serena Verbon: „Ze willen de 'girl next door' Zien." FOTOSHODYCAREMAN Oprichter van de Tubeschool en vlogger op YouTubekanaal Jeukvogel, een kanaal waarop hij sketches en satire post: „Toen ik in fe bruari van dit jaar begon met mijn YouTubekanaal had ik 1.300 abon nees. Een half jaar later zijn dat er ruim 30.000. Dat komt omdat er dui delijk be hoefte is aan iets nieuws. fTT# Op YouTube r*L J hoef je niet X... iJV getalenteerd te zijn om succesvol te zijn. Wat voor video's je ook maakt, op het gebied van kwaliteit is er altijd ruimte. Er is al zo veel bagger te zien. Het helpt als je creatief bent en inspringt op wat mensen willen zien. YouTuber Bardo Ellens vlogte al een tijdje en werd ineens stukken populairder toen hij in speelde op de Pokémon Go-rage en ging filmen hoe hij Pokémon vangt." 44 Oprichter van mode- blog IntolT- magazine.com: „Het is belangrijk datje met een sterk concept of slim marketingplan komt. Je kunt jezelf er moeilijk tussen proppen als je niet iets heel bij zonders te bieden hebt. Bedenk waar je over tien jaar wilt zijn. Moet je kanaal bijvoorbeeld een springplank zijn naar een bepaalde baan of een merk datje wil uitbouwen?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44