Nooit alleen naar de test rijden Raden blij dat 'de boot' blijft UB40 op Back at Sea 3 Niet alleen voor oudere Leeftijd heeft in feite niets met rijgeschiktheid te ma ken. Wel de mate waarin ie mand lichamelijk of geeste lijk nog in staat is aan het ver keer deel te nemen zonder een gevaar te vormen voor an dere weggebruikers. Ouder dom komt met gebreken, maar de rijgeschiktheid kan ook aangetast worden door bijvoorbeeld: medicijngebruik, Parkinson, ADHD, diabetes, alcoholis me, oogaandoeningen, autis me, dementie, epilepsie, een lichamelijke beperking, hart problemen, protheses of slaapapneu. Bestuurders dragen allereerst zelf verantwoordelijkheid. Daarnaast kunnen artsen of zelfs familie en derden aange- Het CBR kan een verplicht onderzoek naar de rijgeschiktheid opleggen ven dat iemand zich wellicht moet laten testen. Het CBR adviseert dat eerst bij de be stuurder zelf aan te kaarten. Ziet deze geen noodzaak, dan kan contact opgenomen wor den met het CBR. Het CBR kan dan eventueel een ver plicht onderzoek naar de rij geschiktheid opleggen. Voor waarde is wel dat er ter onder steuning ook een verklaring van de huisarts of andere on afhankelijke derde (zoals maatschappelijk werker) is bijgesloten. goed iemand te hebben die dan steun kan bieden. Een rijbewijs geeft zelfstandigheid, vrijheid, vergroot de actieradius. Zo groot als de blijdschap is als het felbe geerde papiertje gehaald wordt, zo groot is het verdriet als dat wordt afgenomen. Bij mensen die door voortschrijdende ouderdom niet meer goed kunnen functione ren, komt daar nog iets bij: af scheid van een levensfase. Na dat slechtnieuwsgesprek is er alleen nog het openbaar vervoer. Dat maakt een mens niet alleen veel minder wendbaar, maar ook af hankelijk. En dat doet pijn. Het is een van de redenen dat het CBR zijn testlocaties zorgvuldig kiest, geeft Nathalie Dingeldein aan. Ze moeten natuurlijk goed bereikbaar zijn, goed herkenbaar, er moeten invalidenparkeerplaat sen en -toiletten zijn, de locatie moet goed toegankelijk zijn voor minder validen. Maar net zo be langrijk is dat er ruimtes zijn waar de deskundigen in alle rust en privacy, onder vier ogen, de re sultaten van de test kunnen be spreken. „Er zijn mensen bij van 70, 80, 90 jaar oud. Die wil je niet ontvangen in dezelfde ruimte als jongeren van 18, 19 die voor hun rijbewijs opgaan." Overigens is een rij-examen iets heel anders dan de nu nog gratis rijtest. Hoe de test eruitziet, hangt af van de medische situatie of aandoening. Al op 1 december gaan de locaties Middelburg en Terneuzen dicht. Volgens de CBR-woordvoerder is dat geen verslechtering, maar verbetering. Bij de testen zijn veel deskundi gen betrokken. Die moesten voor heen over zoveel locaties ver spreid werken, dat die maar be perkt geopend waren. Mensen moesten daardoor soms lang wachten voor ze terecht konden. Rij nooit alleen naar de testloca tie toe, is het advies van Nathalie Dingeldein, woordvoerder van het CBR. Want als de uitslag ne gatief is, hoor je eigenlijk niet meer achter het stuur te kruipen. Weliswaar moet het officiële be sluit dan nog op schrift gesteld en opgestuurd worden, maar feite lijk staat er in het rijbewijsregis- ter al een aantekening: deze per soon is niet meer geschikt om te rijden. En de wet is duidelijk: als bestuurder draag je zelf verant woordelijkheid om dan ook niet meer de weg op te gaan. De andere reden is van emotione le aard: de impact van het slechtnieuwsgesprek. Het is Gedeputeerde Harry van der Maas ziet er weinig in, liet hij meteen weten. „De tunnel is geen openbaar vervoer. Het is daardoor wettelijk bijna niet mo gelijk." Van der Maas was in Sluis om zijn plannen met het fietsvoet veer toe te lichten aan raadsleden uit Sluis en Vlissingen. Het aantal passagiers neemt af, waardoor het in de vaart houden van twee boten relatief duurder wordt. Ge deputeerde Staten willen de minst drukke diensten in 2019 schrappen. Er varen dan, buiten het seizoen, alleen aan het eind van de middag nog twee boten per uur. Vanaf 2024 wordt geva ren met een uurdienst. Dan moet er wel een grotere boot komen, voor 300 passagiers. Dat alles werd enkele weken geleden al be kend. Van der Maas legde het gis teren nog eens uit aan raadsle den. Die hadden best begrip voor de maatregelen: de meesten gaven aan blij te zijn dat 'de boot' blijft. De scherpe kantjes van de discus- We willen in eerste instantie eigen inwoners faciliteren, dan pas de toerist sie, waarin eerder dit jaar het sce nario van busvervoer nog voorbij kwam, bleken er daardoor wel af. De provincie wil snel aan de slag met het beter promoten van de ferry, vertelde Van der Maas. Daarnaast moet er aan boord wat meer te doen zijn. Voor het overi ge moeten vooral de kernwaar den 'snel en gemakkelijk' prevale ren. „Twee derde van de passa giers is toerist, maar dit is een openbaar vervoervoorziening, dus we willen in eerste instantie de eigen inwoners faciliteren", verklaarde Van der Maas tot tevre denheid van de raadsleden. Overigens gaan de gemeenten niet over de besluitvorming. Dat is aan Provinciale Staten. Die pra ten vrijdag in commissieverband over het voorstel van GS, en be sluiten op 4 november. OUDDORP UB40 doet voor de derde keer in vier jaar Zeeland aan. De Britse reggaeband is een van de hoofdacts op het bungalow festival Back at Sea in Port Zélan- de. De najaarsvariant van Concert at Sea is op 18,19 en 20 november. Eerder werd bekend dat Blof en De Dijk acte de présence geven op Back at Sea. Daarnaast staan onder anderen Wipneus Pim, Bökkers en cabaretier Arie Koomen op het programma. Vier jaar geleden speelde UB40 in de Zeelandhallen in Goes. Eer der dit jaar stond de band in CCXL Theater in Vlissingen. woensdag 5 oktober 2016 Wendy Roelse: „Oudere mensen die alleen op Zeeuws-Vlaanderen rijden moeten dan ineens door de tunnel naar Goes. Stress!" FOTO OAMILE SOHELSTRAETE Ondine van der Vleuten Goes Roep een 'NV Westerschelde Oeververbinding' in het leven, waarin winsten van de Wester- scheldetunnel de verliezen van het fietsvoetveer compense ren. Die suggestie deden raads leden gisteravond tijdens een in formatiebijeenkomst in Sluis over de toekomst van de ferry tussen Breskens en Vlissingen. Martijn de Koning Sluis Harry van der Maas, gedeputeerde Tickets: backatsea.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 28