Nooit alleen naar de test rijden
Raden blij dat 'de boot' blijft
UB40 op
Back at Sea
3
Niet alleen
voor oudere
Leeftijd heeft in feite niets
met rijgeschiktheid te ma
ken. Wel de mate waarin ie
mand lichamelijk of geeste
lijk nog in staat is aan het ver
keer deel te nemen zonder
een gevaar te vormen voor an
dere weggebruikers. Ouder
dom komt met gebreken,
maar de rijgeschiktheid kan
ook aangetast worden door
bijvoorbeeld:
medicijngebruik, Parkinson,
ADHD, diabetes, alcoholis
me, oogaandoeningen, autis
me, dementie, epilepsie, een
lichamelijke beperking, hart
problemen, protheses of
slaapapneu.
Bestuurders dragen allereerst
zelf verantwoordelijkheid.
Daarnaast kunnen artsen of
zelfs familie en derden aange-
Het CBR kan
een verplicht
onderzoek naar
de rijgeschiktheid
opleggen
ven dat iemand zich wellicht
moet laten testen. Het CBR
adviseert dat eerst bij de be
stuurder zelf aan te kaarten.
Ziet deze geen noodzaak, dan
kan contact opgenomen wor
den met het CBR. Het CBR
kan dan eventueel een ver
plicht onderzoek naar de rij
geschiktheid opleggen. Voor
waarde is wel dat er ter onder
steuning ook een verklaring
van de huisarts of andere on
afhankelijke derde (zoals
maatschappelijk werker) is
bijgesloten.
goed iemand te hebben die dan
steun kan bieden. Een rijbewijs
geeft zelfstandigheid, vrijheid,
vergroot de actieradius. Zo groot
als de blijdschap is als het felbe
geerde papiertje gehaald wordt,
zo groot is het verdriet als dat
wordt afgenomen. Bij mensen die
door voortschrijdende ouderdom
niet meer goed kunnen functione
ren, komt daar nog iets bij: af
scheid van een levensfase. Na dat
slechtnieuwsgesprek is er alleen
nog het openbaar vervoer. Dat
maakt een mens niet alleen veel
minder wendbaar, maar ook af
hankelijk. En dat doet pijn.
Het is een van de redenen
dat het
CBR zijn testlocaties zorgvuldig
kiest, geeft Nathalie Dingeldein
aan. Ze moeten natuurlijk goed
bereikbaar zijn, goed herkenbaar,
er moeten invalidenparkeerplaat
sen en -toiletten zijn, de locatie
moet goed toegankelijk zijn voor
minder validen. Maar net zo be
langrijk is dat er ruimtes zijn
waar de deskundigen in alle rust
en privacy, onder vier ogen, de re
sultaten van de test kunnen be
spreken. „Er zijn mensen bij van
70, 80, 90 jaar oud. Die wil je niet
ontvangen in dezelfde ruimte als
jongeren van 18, 19 die voor hun
rijbewijs opgaan."
Overigens is een rij-examen iets
heel anders dan de nu nog gratis
rijtest. Hoe de test eruitziet,
hangt af van de medische situatie
of aandoening. Al op 1 december
gaan de locaties Middelburg en
Terneuzen dicht. Volgens de
CBR-woordvoerder is dat geen
verslechtering, maar verbetering.
Bij de testen zijn veel deskundi
gen betrokken. Die moesten voor
heen over zoveel locaties ver
spreid werken, dat die maar be
perkt geopend waren. Mensen
moesten daardoor soms lang
wachten voor ze terecht konden.
Rij nooit alleen naar de testloca
tie toe, is het advies van Nathalie
Dingeldein, woordvoerder van
het CBR. Want als de uitslag ne
gatief is, hoor je eigenlijk niet
meer achter het stuur te kruipen.
Weliswaar moet het officiële be
sluit dan nog op schrift gesteld
en opgestuurd worden, maar feite
lijk staat er in het rijbewijsregis-
ter al een aantekening: deze per
soon is niet meer geschikt om te
rijden. En de wet is duidelijk: als
bestuurder draag je zelf verant
woordelijkheid om dan ook niet
meer de weg op te gaan.
De andere reden is van emotione
le aard: de impact van het
slechtnieuwsgesprek. Het is
Gedeputeerde Harry van der
Maas ziet er weinig in, liet hij
meteen weten. „De tunnel is
geen openbaar vervoer. Het is
daardoor wettelijk bijna niet mo
gelijk."
Van der Maas was in Sluis om
zijn plannen met het fietsvoet
veer toe te lichten aan raadsleden
uit Sluis en Vlissingen. Het aantal
passagiers neemt af, waardoor
het in de vaart houden van twee
boten relatief duurder wordt. Ge
deputeerde Staten willen de
minst drukke diensten in 2019
schrappen. Er varen dan, buiten
het seizoen, alleen aan het eind
van de middag nog twee boten
per uur. Vanaf 2024 wordt geva
ren met een uurdienst. Dan moet
er wel een grotere boot komen,
voor 300 passagiers. Dat alles
werd enkele weken geleden al be
kend. Van der Maas legde het gis
teren nog eens uit aan raadsle
den.
Die hadden best begrip voor de
maatregelen: de meesten gaven
aan blij te zijn dat 'de boot' blijft.
De scherpe kantjes van de discus-
We willen in eerste
instantie eigen
inwoners faciliteren,
dan pas de toerist
sie, waarin eerder dit jaar het sce
nario van busvervoer nog voorbij
kwam, bleken er daardoor wel af.
De provincie wil snel aan de
slag met het beter promoten van
de ferry, vertelde Van der Maas.
Daarnaast moet er aan boord wat
meer te doen zijn. Voor het overi
ge moeten vooral de kernwaar
den 'snel en gemakkelijk' prevale
ren. „Twee derde van de passa
giers is toerist, maar dit is een
openbaar vervoervoorziening,
dus we willen in eerste instantie
de eigen inwoners faciliteren",
verklaarde Van der Maas tot tevre
denheid van de raadsleden.
Overigens gaan de gemeenten
niet over de besluitvorming. Dat
is aan Provinciale Staten. Die pra
ten vrijdag in commissieverband
over het voorstel van GS, en be
sluiten op 4 november.
OUDDORP UB40 doet voor de
derde keer in vier jaar Zeeland
aan. De Britse reggaeband is een
van de hoofdacts op het bungalow
festival Back at Sea in Port Zélan-
de. De najaarsvariant van Concert
at Sea is op 18,19 en 20 november.
Eerder werd bekend dat Blof en
De Dijk acte de présence geven op
Back at Sea. Daarnaast staan onder
anderen Wipneus Pim, Bökkers
en cabaretier Arie Koomen op het
programma.
Vier jaar geleden speelde UB40
in de Zeelandhallen in Goes. Eer
der dit jaar stond de band in
CCXL Theater in Vlissingen.
woensdag 5 oktober 2016
Wendy Roelse: „Oudere mensen die alleen op Zeeuws-Vlaanderen rijden moeten dan ineens door de tunnel naar Goes. Stress!"
FOTO OAMILE SOHELSTRAETE
Ondine van der Vleuten
Goes
Roep een 'NV Westerschelde
Oeververbinding' in het leven,
waarin winsten van de Wester-
scheldetunnel de verliezen van
het fietsvoetveer compense
ren. Die suggestie deden raads
leden gisteravond tijdens een in
formatiebijeenkomst in Sluis
over de toekomst van de ferry
tussen Breskens en Vlissingen.
Martijn de Koning
Sluis
Harry van der Maas, gedeputeerde
Tickets: backatsea.nl