u 15 Marjan Berk 'r Y Welke handschoe nen zal ik aan trekken om dit gevoelige onder werp aan te pak ken? Na enig gepieker besluit ik met blote handen te schrijven. Ik ben van vooroorlogse make lij, bouwjaar 1932. Sinterklaas is het ijkpunt in mijn familieleven, het moment in het jaar waarop de familie zich verzamelt, ge stuurd door het ontvangen loot je met de opdracht een cadeautje (niet meer dan 15 euro) plus sur prise plus toepasselijk lang ge dicht te prepareren, hetgeen op de avond zelf onder grote familia le belangstelling wordt uitgepakt en voorgelezen. Ook bedenk ik meestal nog een algemeen ca deau, zoals voor alle mannelijke aanwezigen een nieuwe onder broek die ter plekke moet wor den gepast. De boertige grap is in mijn familie populair! Daar ik mij royaal heb voortge plant - vier zonen en één doch ter, plus inmiddels vier klein dochters en vier kleinzoons - zijn wij allemaal behept met het klassieke sinterklaasvirus! Onder de aanwezigen zijn ook de verse aanwinsten, verloofdes en echt genoten plus, volgens de oerwet van mijn in 1951 overleden moe der, een alleengaand persoon. Alleen de allerjongsten ont zien wij, zij zijn nog gelovig en worden ongerust als zij rare ge luiden horen: dat zou Sinterklaas weieens kunnen zijn die met zijn schimmel over ons dak sjeest! En voor dat paard hebben ze al een hele week wortels in hun schoenen naast de verwar ming gezet en liedjes gezongen! Zij krijgen nog geen geestige en/of scherpe verzen, zij mogen uitsluitend uitpakken! Zwarte Piet was marginaal aanwezig in onze beleving. Alle zoons speel den éénmaal voor Sinterklaas, en daarna nooit meer. Een enkel kleinkind zette nog weieens een baret met pluim op en smeerde z'n gezicht in met zwarte verf, niemand ontleedde dat verkleed- gedrag met een moreel oordeel. mee, werden ons bewust van de pijnlijke achtergrond van dat Zwarte Pieten-verleden. En toen ik in 1998 mijn intergeneratio- neel oma- en-opaboek schreef- waarin ik op zoek ging naar de tradities van de Nieuwe Neder landse Grootouders, afkomstig uit China, Suriname, Turkije, Ma rokko en de Molukken, ho mo-grootouders, Joodse grootou ders en vooral naar de tradities die deze wereldgrootouders de moeite waard vonden aan hun inmiddels Nederlandse kleinkin deren door te geven - kwamen wij bij dit argeloos onderzoek, dat veel nieuws opleverde, ook oma Dina Maatstaf uit Suriname en oma Sonia Garmers uit Cura sao tegen, alle twee kleinkinde ren van voormalig slaven. Oma Sonia uit Curasao, sterke mooie vrouw, die bij ieder onrecht dat haar werd aangedaan luidkeels riep: 'Weten jullie wel wat er in 1863 werd afgeschaft? De slaver nij!' Zij had wel recht van spre ken, zij had het vrijheidsbriefje van haar moeder in haar bezit! En Oma Dina Maatstaf uit Suri name vertelde: 'Mijn eigen groot ouders heb ik niet gekend. Mijn moeder kwam op haar twaalfde jaar van de plantage naar de stad, zij is nog slaaf geweest.' Zij kwam van Commewijne, mijn vader van Domburg - dat zijn na men van plantages. Zij vertelde over opstanden, gevechten en branden... Heftige taferelen, die de uiteindelijke bevrijding van de slavernij inluidden. Deze verhalen werden allemaal zonder opsmuk verteld, en pas sant. Maar ik heb ze onthouden, er zit nog veel onderhuidse pijn en alles wat op discriminatie en onderdrukking lijkt, wordt ge voeld. Het enige wat ik kan zeggen: kijk goed naar de geschiedenis. Luister naar de verhalen over die geschiedenis, die nog aanraak- baar is, want kortgeleden. Die niet helder in onze geschiedenis boeken staat. En heb respect voor de bezwaren. Neem ze voor de verandering eens serieus. En hou op met dat eindeloos gezeik, neem alsnog je verantwoordelijkheid. Discrimi neer niet op kleur, afkomst, ge aardheid, leeftijd, sexe. Sinterklaas is het ijkpunt, het moment waarop de familie zich verzamelt Opeens was-ie er maandagavond: een (bijna) gezamenlijke verkla ring van de deelnemers aan de rondetafelgesprekken over Zwarte Piet. Of, sorry, officieel: de figuur van Zwarte Piet. Een verklaring als een open deur, zegt de één. Nee, echt wel een stap, juicht de ander. Het is in ieder geval een bonte verzameling van mensen die, op uitnodiging van het ministerie van Sociale Zaken één keer in de paar maanden bij elkaar komt. Een conservatieve katholiek, een flamboyante donkere dichter en activist, een hulp-Sinterklaas én een PvdA-minister. Samen met nog een reeks andere pro- en an- ti-Pietorganisaties vullen ze de 'Ronde Tafel over de figuur van Zwarte Piet'. Een Hollands polder probeersel in 2014 bijeengeroepen door minister Asscher om te pro beren de lont uit het explosieve Zwarte Piet-debat te krijgen. Maandagavond laat kwam er op eens een verklaring van vier zin nen, getekend door twaalf organi saties. Daarin wordt, samengevat, opgeroepen het vaak lelijke debat een beetje netjes te houden. Vrij dag werd kinderombudsman Mar- grite Kalverboer nog tientallen ke ren bedreigd na de publicatie van een rapport waarin ze opriep Zwarte Piet te veranderen omdat kinderen zich er door gediscrimi neerd kunnen voelen. Is die verklaring een staakt- het-vuren voor Sinterklaas 2016? „Het statement kwam ter tafel", is alles wat een woordvoerder van minister Asscher over de gesprek ken kwijt wilde. De minister facili- teert de gesprekken alleen, bemid delt niet, zo heet het. Maar, klinkt het op het ministerie, dit is de eer ste keer dat de organisaties met zijn allen een statement naar bui ten brengen. Dat wordt gezien als een stap, een teken dat er bereid heid is om gezamenlijk tot een op lossing te komen. Maar het statement was niet echt met zijn allen. De conserva- tief-katholieke stichting Civitas Christiana, die wel aan de ronde tafel zit, tekende niet. Zij kon zich niet vinden in de laatste van de vier zinnen: 'We streven er naar het een feest voor alle kinderen te laten zijn.' Civitas vindt dat een zin waaruit blijkt dat minister As scher op verandering van Zwarte Piet afstuurt. Het Sint- en Pietengilde teken de wel. Sterker nog, het riep een dag eerder zelf al op tot een 'staakt het vuren'. „Wat ons be treft is dit statement niet nieuw", zegt voorzitter Mare Giling. „Als je hier uit wilt komen, moet je Ne derland een adempauze geven. Laat het feest op natuurlijke wijze evolueren, forceren gaat niet wer ken." Hij heeft de term 'staakt-het-vuren' ook op de ron de tafel geworpen maandag. Maar of de andere deelnemers dat ook zo zien, weet hij niet. Activist Jerry Afriyie, een van de leiders van het verzet tegen de stereotype Zwarte Piet, tekende de verklaring namens de Stichting Nederland Wordt Beter. Hij noemde de ver klaring gisterochtend 'nietszeg gend'. Later op de dag reageerde hij niet op een verzoek tot com mentaar. Dat geldt ook voor me de-activist Mitchell Esajas van 'Stop Blackface'. Die organisatie staat niet onder de verklaring, ze kondigde eerder dit jaar wel al ac ties aan tijdens de intocht van Sin terklaas op 12 november in Maas sluis. Via Facebook reageerden 'Stop Blackface' en andere activis ten gisteren wel kwaad op de be slissing van de organisatie van de sint-intocht in Den Haag om dit jaar alle pieten zwart te schmin ken: 'De stad van vrede en recht houdt racisme in stand.' Als je hier uit wilt komen, moet je Nederland een adempauze geven woensdag 5 oktober 2016 Blote handen Maar wij gingen met onze tijd Wees een mens. Oproep voor een beschaafd debat De gezamenlijke verklaring van de Ronde Tafel van Zwarte Piet moet een 'staakt-het-vuren' voor 2016 opleveren. Wordt het debat (of de dialoog) in Neder land dit jaar 'kalm en respectvol' gevoerd? Cyril Rosman Den Haag FOTO ANP Mare Gilling

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14