'Er zijn te veel winkels' Enquête naar wonen in Vogelwaarde ZEEUWS-VLAANDEREN 7 Passagiers balen van plannen voor opheffen 'Bredabus' Vaker overstappen, zelf je reis betalen of een langere reis via Goes met 33 stops onderweg. Er zijn volgens reizigers alleen maar nadelen als 19 niet meer tot Breda rijdt. connexxion Z Weekendtassen worden neerge ploft, de deuren van de bus gaan sissend dicht, de motor komt met luid geronk tot le ven en voor een uur en drie kwar tier kunnen Jeffrey van der Gucht (20), Inge de Kerf (24) en Iris van Dorsselaer (20) rustig blijven zitten van Hulst naar Breda. Voorlopig nog, althans. Lijn 19, oftewel 'de Bredabus', rijdt in 2017 nog tot Bre da. Daarna, zo wil de provincie Bra bant, is dat voorbij. Het provinciebestuur wil van de bus af, omdat de treinverbinding tussen Antwerpen en Breda vol gend jaar verbetert en er op het ver nieuwde station van Breda onvol doende plek zou zijn voor de bus. Maar de studentenreiskaart werkt niet bij onze Zuiderburen en via Goes reizen duurt lang. Voor stu denten een regelrecht doemscena rio waarover al veel gepraat wordt. Jeffrey, Inge en Iris nemen bijna el ke week lijn 19 en worden niet warm van de plannen. Ze zien al leen maar nadelen. „Met de trein via Antwerpen is niet praktisch en het betekent ook een hoop gesleep met je spullen", zegt Inge, die in Utrecht woont en werkt. Want vanuit Breda moeten de meeste reizigers nóg een of meerdere keren overstappen. „En je kunt je aansluiting niet eens plan nen omdat je geen internet hebt in België." Het zelf betalen van de treinreis is voor de drie geen optie. „Ik ga zeker niet betalen voor de trein", zegt Jeffrey, die natuurkun de studeert in Nijmegen. „Ik wil in de weekends nog graag naar huis komen, omdat ik in orkest The Young Ones speel. Maar via Goes doe ik er nog een uur langer over. Terwijl ik nu al een reis van 3,5 uur heb." Inge heeft zelfs de haltes ge teld. „Als je via Goes reist, stopt de bus drieëndertig keer." Iris stu deert psychologie in Rotterdam en ziet ook weinig in de plannen. „We hebben hier al niet veel openbaar vervoer en zitten eigenlijk al 'vast'. Als het me meer tijd en ook geld kost, kom ik misschien minder vaak naar huis." In België heb ik geen internet, dus ik kan mijn aansluiting daar niet plannen Ik heb al veel reistijd en dat zou dan nóg meer worden We hebben hier al zo weinig openbaar vervoer „We hebben gewoon te veel win kels in Nederland, punt." Retail- deskundige Huib Lubbers sprak tijdens de netwerkbijeenkomst van Stichting Koesterpas in de Grote Kerk in Terneuzen. „Leegstand is niet een typisch Terneuzens probleem. Dat zie je overal in Nederland. Wel is het in Terneuzen fors meer dan ge middeld." Terneuzen kent vol gens Lubbers een leegstand van bijna twintig procent tegen een gemiddelde in Nederland van 7,4 procent. Axel doet het met 17,8 procent leegstand niet veel beter. Het aantal winkels in een stad verminderen, dat zal nog een flin ke uitdaging zijn, zo dacht Lub bers. Eigenaren en verhuurders van winkelpanden laten maar al te vaak een winkelpand liever Leegstand is niet een typisch Terneuzens probleem leegstaan dan een andere functie te overwegen. De retaildeskundige schetste een beeld van de winkelstraat van 2020. Wil een winkelstraat toekomstbestendig zijn dan zul len ondernemers moeten samen werken. Winkels moeten langer open zijn. Met cijfers toonde hij aan dat er weliswaar sinds 2007 twintig procent minder mensen door de winkelstraten loopt, maar dat de mensen die er wel lopen steeds meer kopen. Internet is niet per se een bedreiging. Grasduinen op internet zet volgens hem negen keer zo vaak mensen tot koop aan dan de ouderwetse etalage. Lubbers drukte de onderne mers op het hart om vooral on derzoek te doen. „De consument moet centraal staan. Wat is het DNA van de klant in Zeeuws- Vlaanderen? Wat zijn de trends? Baseer je op data en ga niet uit van meningen." In Vogelwaarde komt een enquête naar de woningbehoefte, met na me naar de vraag naar woningen voor ouderen. Aanleiding is dat seniorenwo ningen van Woongoed aan de El zenstraat aan het einde van hun le vensduur zijn. Tijdens de jaarver gadering van de dorpsraad Vogel waarde zal vanavond, dinsdag, één en ander worden toegelicht. Edger Erkel, voorzitter van de dorpsraad, vindt het goed dat er een behoeftepeiling komt. Hij wil voorkomen dat ouderen min of meer gedwongen worden naar Hulst of Kloosterzande te verhui zen, omdat zij niet in Vogelwaar de terecht kunnen. Een heikel punt in Vogelwaarde is ook de snelheid op doorgaande wegen. De gemeente Hulst wil het hele dorp een 30-kilometerzo- ne maken. „Dat is niet voor z'n tijd", aldus Erkel. „Zo wordt er al dertig jaar gepraat over de snel heid op Rapenburg." Rapenburg is de doorgaande weg door Vogel waarde vanaf de provinciale weg richting Hengstdijk en Klooster zande. Begin november komt er een speciale avond over de 30-kilo- meterzone. De jaarvergadering vanavond is in het dorpscentrum en begint 20.00 uur. dinsdag 4 oktober 2016 Via Goes? Dan stopt de bus drieëndertig keer... Sophie Stockman Hulst -Inge de Kerf (24) —Jeffrey van der Gucht (20) Iris van Dorsselaer (20) Guido van der Heijden Terneuzen Huib Lubbers, retaildeskundige Harmen van der Werf Vogelwaarde De Bredabus zit op vrijdagmiddag en op zondagavond (foto) nog elke week flink vol met Hulster studenten, foto camile schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 81