'Er zijn te veel winkels'
Enquête naar wonen
in Vogelwaarde
ZEEUWS-VLAANDEREN 7
Passagiers balen van plannen voor opheffen 'Bredabus'
Vaker overstappen, zelf je reis betalen
of een langere reis via Goes met 33
stops onderweg. Er zijn volgens
reizigers alleen maar nadelen als
19 niet meer tot Breda rijdt.
connexxion Z
Weekendtassen
worden neerge
ploft, de deuren
van de bus gaan
sissend dicht, de
motor komt met luid geronk tot le
ven en voor een uur en drie kwar
tier kunnen Jeffrey van der Gucht
(20), Inge de Kerf (24) en Iris van
Dorsselaer (20) rustig blijven zitten
van Hulst naar Breda. Voorlopig
nog, althans. Lijn 19, oftewel 'de
Bredabus', rijdt in 2017 nog tot Bre
da. Daarna, zo wil de provincie Bra
bant, is dat voorbij.
Het provinciebestuur wil van de
bus af, omdat de treinverbinding
tussen Antwerpen en Breda vol
gend jaar verbetert en er op het ver
nieuwde station van Breda onvol
doende plek zou zijn voor de bus.
Maar de studentenreiskaart werkt
niet bij onze Zuiderburen en via
Goes reizen duurt lang. Voor stu
denten een regelrecht doemscena
rio waarover al veel gepraat wordt.
Jeffrey, Inge en Iris nemen bijna el
ke week lijn 19 en worden niet
warm van de plannen. Ze zien al
leen maar nadelen.
„Met de trein via Antwerpen is
niet praktisch en het betekent ook
een hoop gesleep met je spullen",
zegt Inge, die in Utrecht woont en
werkt. Want vanuit Breda moeten
de meeste reizigers nóg een of
meerdere keren overstappen. „En je
kunt je aansluiting niet eens plan
nen omdat je geen internet hebt in
België." Het zelf betalen van de
treinreis is voor de drie geen optie.
„Ik ga zeker niet betalen voor de
trein", zegt Jeffrey, die natuurkun
de studeert in Nijmegen. „Ik wil in
de weekends nog graag naar huis
komen, omdat ik in orkest The
Young Ones speel. Maar via Goes
doe ik er nog een uur langer over.
Terwijl ik nu al een reis van 3,5 uur
heb." Inge heeft zelfs de haltes ge
teld. „Als je via Goes reist, stopt de
bus drieëndertig keer." Iris stu
deert psychologie in Rotterdam en
ziet ook weinig in de plannen. „We
hebben hier al niet veel openbaar
vervoer en zitten eigenlijk al 'vast'.
Als het me meer tijd en ook geld
kost, kom ik misschien minder
vaak naar huis."
In België heb ik geen
internet, dus ik kan
mijn aansluiting daar
niet plannen
Ik heb al veel
reistijd en dat
zou dan nóg
meer worden
We hebben hier
al zo weinig
openbaar
vervoer
„We hebben gewoon te veel win
kels in Nederland, punt." Retail-
deskundige Huib Lubbers sprak
tijdens de netwerkbijeenkomst
van Stichting Koesterpas in de
Grote Kerk in Terneuzen.
„Leegstand is niet een typisch
Terneuzens probleem. Dat zie je
overal in Nederland. Wel is het
in Terneuzen fors meer dan ge
middeld." Terneuzen kent vol
gens Lubbers een leegstand van
bijna twintig procent tegen een
gemiddelde in Nederland van 7,4
procent. Axel doet het met 17,8
procent leegstand niet veel beter.
Het aantal winkels in een stad
verminderen, dat zal nog een flin
ke uitdaging zijn, zo dacht Lub
bers. Eigenaren en verhuurders
van winkelpanden laten maar al
te vaak een winkelpand liever
Leegstand is niet een
typisch Terneuzens
probleem
leegstaan dan een andere functie
te overwegen.
De retaildeskundige schetste
een beeld van de winkelstraat
van 2020. Wil een winkelstraat
toekomstbestendig zijn dan zul
len ondernemers moeten samen
werken. Winkels moeten langer
open zijn.
Met cijfers toonde hij aan dat
er weliswaar sinds 2007 twintig
procent minder mensen door de
winkelstraten loopt, maar dat de
mensen die er wel lopen steeds
meer kopen. Internet is niet per
se een bedreiging. Grasduinen op
internet zet volgens hem negen
keer zo vaak mensen tot koop
aan dan de ouderwetse etalage.
Lubbers drukte de onderne
mers op het hart om vooral on
derzoek te doen. „De consument
moet centraal staan. Wat is het
DNA van de klant in Zeeuws-
Vlaanderen? Wat zijn de trends?
Baseer je op data en ga niet uit
van meningen."
In Vogelwaarde komt een enquête
naar de woningbehoefte, met na
me naar de vraag naar woningen
voor ouderen.
Aanleiding is dat seniorenwo
ningen van Woongoed aan de El
zenstraat aan het einde van hun le
vensduur zijn. Tijdens de jaarver
gadering van de dorpsraad Vogel
waarde zal vanavond, dinsdag,
één en ander worden toegelicht.
Edger Erkel, voorzitter van de
dorpsraad, vindt het goed dat er
een behoeftepeiling komt. Hij wil
voorkomen dat ouderen min of
meer gedwongen worden naar
Hulst of Kloosterzande te verhui
zen, omdat zij niet in Vogelwaar
de terecht kunnen.
Een heikel punt in Vogelwaarde
is ook de snelheid op doorgaande
wegen. De gemeente Hulst wil
het hele dorp een 30-kilometerzo-
ne maken. „Dat is niet voor z'n
tijd", aldus Erkel. „Zo wordt er al
dertig jaar gepraat over de snel
heid op Rapenburg." Rapenburg
is de doorgaande weg door Vogel
waarde vanaf de provinciale weg
richting Hengstdijk en Klooster
zande. Begin november komt er
een speciale avond over de 30-kilo-
meterzone. De jaarvergadering
vanavond is in het dorpscentrum
en begint 20.00 uur.
dinsdag 4 oktober 2016
Via Goes? Dan stopt de
bus drieëndertig keer...
Sophie Stockman
Hulst
-Inge de Kerf (24)
—Jeffrey van der Gucht (20)
Iris van Dorsselaer (20)
Guido van der Heijden
Terneuzen
Huib Lubbers, retaildeskundige
Harmen van der Werf
Vogelwaarde
De Bredabus zit op vrijdagmiddag en op zondagavond (foto) nog elke week flink vol met Hulster studenten, foto camile schelstraete