s 0 0 Huiswerk maken NIEUWS 7 iTjTJ W De overstap vanuit groep 8 is gemaakt, de eerste proef werkweek in zicht. Hoe werk je je door die volle agenda met bergen huiswerk heen. Tips van deskundigen: zorg voor overzicht en stampen helpt niet. l s po e l rf\M=- Rijtjes stampen Wie herinnert het zich niet? Die eindeloze rijtjes woorden. Engels-Nederlands, Neder lands-Engels, Frans, Duits, met een beetje pech ook nog Latijn. Er zitten er altijd bij die gewoon écht niet blijven hangen. Wat kunnen de scholieren (en hun ouders) doen om het stampen te vergemakkelijken? „Kinderen denken vaak dat het een kwestie is van alle woordjes honderd keer lezen. Uit eindelijk leer je ze misschien wel, maar dat kost ontzettend veel tijd", stelt Robert-Jan Simons, emeritus-hoogleraar Leerpsycholo gie aan de Universiteit Utrecht. Teksten leren Hele hoofdstukken, of soms zelfs boeken le ren, is weer een ander verhaal. Bij dergelijk huiswerk komt het aan op goed lezen en be grijpen wat er staat. „Kinderen kunnen het beste vragen stellen bij de teksten. Begrijp ik wat er staat? Kan ik dit samenvatten", be veelt Simons aan. Amerikaanse onderzoekers constateerden dat het ook wil helpen de stof aan de kant te leggen en vervolgens op te schrijven of te tekenen wat je weet. In de lesboeken kun nen de scholieren vervolgens zelf controle ren of hun werk klopt. Voor sommige leerlingen is het handig om de teksten zoveel mogelijk te visualise ren. Met beelden op het netvlies kunnen ze de stof soms beter onthouden. Ook ouders kunnen een handje helpen. „Vaak denken ouders dat ze zich niet met het huiswerk van de kinderen moeten be moeien", zegt Simons. „Maar als ze vragen om hulp of overhoord willen worden, is dat juist effectief." Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het leren gaat juist soms beter met de hulp van de ouders. De tieners kunnen de stof aan ie mand uitleggen. Het wordt meteeen duide lijk wat ze wel en niet snappen. Motivatie Tsja, en dan zijn er nog die pubers die een kwartier met de neus in de boeken zitten en vervolgens weer naar beneden stampen. Om een drankje te halen, een snoepje te eten of even een kletspraatje te maken. Daar kunnen juist de ouders een belangrij ke rol spelen. Want hoe stimuleer je deze tieners? „Als het kind geen huiswerk wil maken, probeer uit te zoeken hoe dat komt", zegt Sandra van Aalderen, senior on derzoeker aan de Universiteit Twente. Soms geloven de leerlingen simpelweg niet dat het zin heeft om te leren. Dat heeft alles te maken met de mindset, zoals Van Aalderen die noemt. Sommige leerlingen hebben een overtuiging dat hun intelligen tie is wat die is, dat daar niets aan te veran deren is. Uit onderzoek blijkt dat die denk wijze invloed heeft op het zelfvertrouwen en de motivatie van tieners. Zodra ze een te genslag ervaren, zinkt hun zelfvertrouwen, het is een bevestiging dat ze iets niet kun nen. Van Aalderen: „Het werkt averechts als ouders complimenten geven over dat ze zo slim zijn of dat ze echt een kei zijn in wiskunde. Maar ouders kunnen ze wel com plimenteren op het proces van huiswerk maken. Bijvoorbeeld: je concentreert je goed of je steekt er veel moeite in zeg." Ook helpt het om problemen te benoe men. Als een kind hard werkt, maar weinig resultaat laat zien, kunnen ouders daarover praten. „Ik zie dat je je best hebt gedaan, maar dat je niet verder komt. Zullen we sa men kijken hoe dat komt?" beschrijft Van Aalderen. Concentratie Om na een lange schooldag ook nog thuis met de neus in de boeken te moeten, valt niet mee. Tieners vinden het lastig om de concentratie te vinden voor huiswerk. Maar, zegt remedial teacher Evelyn Helmich, ook daar zijn tips voor. Sterker, ze schreef het boek 'Tips voor betere schoolprestaties' met een apart hoofdstuk over de concentra tie. Planning Met al die vakken is het zaak om overzicht te bewaren. Helmich pleit voor een goede planning. „Zo kan je zorgen dat je op tijd aan je taken begint, zodat je niet in tijd nood komt. Je gaat je tijd efficiënter gebrui ken, zodat je minder tijd verdoet met lum melen en je dus meer dingen kunt doen die je eigenlijk graag doet, zoals hobby's." In de planning moet niet alleen het huis werk voor morgen staan, maar kunnen scholieren ook vast nadenken over het le ren voor proefwerken en maken van grote re opdrachten. Bovendien wijst Ameri kaans onderzoek uit dat afwisseling tussen de vakken belangrijk is. Begin met nieuw leerwerk als je nog fris bent. Wissel het af met maakwerk. En probeer niet eerst Fran se woordjes in het hoofd te stampen en daarna direct de Engelse. Maak tussendoor bijvoorbeeld wat opgaven wiskunde. Het herhalen van eerder geleerde stof kan later op de dag. dinsdag 4 oktober 2016 e\KW€Q6 Ellen van Gaaien Leer in kleine stukjes, bijvoorbeeld ze ven woordjes per keer. Probeer de woordjes niet in drie kwar tier tijd in je hoofd te krijgen, maar her haal ze drie keer op een avond een kwar tier. Herhaling is het toverwoord. Toets jezelf. Dek de antwoorden af met één hand en controleer welke woorden je kent. Maak briefjes om de woorden te oe fenen of gebruik een online programma. Herhaal vooral de woorden die je nog niet kent. Geef woorden betekenis, zet ze in een context. Dan onthoud je ze beter. Gebruik ezelsbruggetjes. ILLUSTRATIE HANCO KOLK Zoek een geschikte plek om rustig te kunnen werken. Zorg dat alleen die spullen op het bu reau liggen die nodig zijn voor het maken van het huiswerk. Zet het mobieltje uit en de computer of fline. Ventileer de kamer goed. Ga rechtop aan een tafel zitten, niet in een luie stoel hangen of op bed liggen. En is er thuis tóch te veel afleiding: zoek een alternatieve plek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 6