s
0
0
Huiswerk maken
NIEUWS 7
iTjTJ W
De overstap vanuit
groep 8 is gemaakt,
de eerste proef
werkweek in zicht. Hoe
werk je je door die
volle agenda met
bergen huiswerk heen.
Tips van deskundigen:
zorg voor overzicht en
stampen helpt niet.
l s po e l
rf\M=-
Rijtjes stampen
Wie herinnert het zich niet? Die eindeloze
rijtjes woorden. Engels-Nederlands, Neder
lands-Engels, Frans, Duits, met een beetje
pech ook nog Latijn. Er zitten er altijd bij
die gewoon écht niet blijven hangen. Wat
kunnen de scholieren (en hun ouders)
doen om het stampen te vergemakkelijken?
„Kinderen denken vaak dat het een kwestie
is van alle woordjes honderd keer lezen. Uit
eindelijk leer je ze misschien wel, maar dat
kost ontzettend veel tijd", stelt Robert-Jan
Simons, emeritus-hoogleraar Leerpsycholo
gie aan de Universiteit Utrecht.
Teksten leren
Hele hoofdstukken, of soms zelfs boeken le
ren, is weer een ander verhaal. Bij dergelijk
huiswerk komt het aan op goed lezen en be
grijpen wat er staat. „Kinderen kunnen het
beste vragen stellen bij de teksten. Begrijp
ik wat er staat? Kan ik dit samenvatten", be
veelt Simons aan.
Amerikaanse onderzoekers constateerden
dat het ook wil helpen de stof aan de kant
te leggen en vervolgens op te schrijven of
te tekenen wat je weet. In de lesboeken kun
nen de scholieren vervolgens zelf controle
ren of hun werk klopt.
Voor sommige leerlingen is het handig
om de teksten zoveel mogelijk te visualise
ren. Met beelden op het netvlies kunnen ze
de stof soms beter onthouden.
Ook ouders kunnen een handje helpen.
„Vaak denken ouders dat ze zich niet met
het huiswerk van de kinderen moeten be
moeien", zegt Simons. „Maar als ze vragen
om hulp of overhoord willen worden, is dat
juist effectief."
Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het
leren gaat juist soms beter met de hulp van
de ouders. De tieners kunnen de stof aan ie
mand uitleggen. Het wordt meteeen duide
lijk wat ze wel en niet snappen.
Motivatie
Tsja, en dan zijn er nog die pubers die een
kwartier met de neus in de boeken zitten
en vervolgens weer naar beneden stampen.
Om een drankje te halen, een snoepje te
eten of even een kletspraatje te maken.
Daar kunnen juist de ouders een belangrij
ke rol spelen. Want hoe stimuleer je deze
tieners? „Als het kind geen huiswerk wil
maken, probeer uit te zoeken hoe dat
komt", zegt Sandra van Aalderen, senior on
derzoeker aan de Universiteit Twente.
Soms geloven de leerlingen simpelweg
niet dat het zin heeft om te leren. Dat heeft
alles te maken met de mindset, zoals Van
Aalderen die noemt. Sommige leerlingen
hebben een overtuiging dat hun intelligen
tie is wat die is, dat daar niets aan te veran
deren is. Uit onderzoek blijkt dat die denk
wijze invloed heeft op het zelfvertrouwen
en de motivatie van tieners. Zodra ze een te
genslag ervaren, zinkt hun zelfvertrouwen,
het is een bevestiging dat ze iets niet kun
nen. Van Aalderen: „Het werkt averechts
als ouders complimenten geven over dat ze
zo slim zijn of dat ze echt een kei zijn in
wiskunde. Maar ouders kunnen ze wel com
plimenteren op het proces van huiswerk
maken. Bijvoorbeeld: je concentreert je
goed of je steekt er veel moeite in zeg."
Ook helpt het om problemen te benoe
men. Als een kind hard werkt, maar weinig
resultaat laat zien, kunnen ouders daarover
praten. „Ik zie dat je je best hebt gedaan,
maar dat je niet verder komt. Zullen we sa
men kijken hoe dat komt?" beschrijft Van
Aalderen.
Concentratie
Om na een lange schooldag ook nog thuis
met de neus in de boeken te moeten, valt
niet mee. Tieners vinden het lastig om de
concentratie te vinden voor huiswerk.
Maar, zegt remedial teacher Evelyn Helmich,
ook daar zijn tips voor. Sterker, ze schreef
het boek 'Tips voor betere schoolprestaties'
met een apart hoofdstuk over de concentra
tie.
Planning
Met al die vakken is het zaak om overzicht
te bewaren. Helmich pleit voor een goede
planning. „Zo kan je zorgen dat je op tijd
aan je taken begint, zodat je niet in tijd
nood komt. Je gaat je tijd efficiënter gebrui
ken, zodat je minder tijd verdoet met lum
melen en je dus meer dingen kunt doen die
je eigenlijk graag doet, zoals hobby's."
In de planning moet niet alleen het huis
werk voor morgen staan, maar kunnen
scholieren ook vast nadenken over het le
ren voor proefwerken en maken van grote
re opdrachten. Bovendien wijst Ameri
kaans onderzoek uit dat afwisseling tussen
de vakken belangrijk is. Begin met nieuw
leerwerk als je nog fris bent. Wissel het af
met maakwerk. En probeer niet eerst Fran
se woordjes in het hoofd te stampen en
daarna direct de Engelse. Maak tussendoor
bijvoorbeeld wat opgaven wiskunde. Het
herhalen van eerder geleerde stof kan later
op de dag.
dinsdag 4 oktober 2016
e\KW€Q6
Ellen van Gaaien
Leer in kleine stukjes, bijvoorbeeld ze
ven woordjes per keer.
Probeer de woordjes niet in drie kwar
tier tijd in je hoofd te krijgen, maar her
haal ze drie keer op een avond een kwar
tier.
Herhaling is het toverwoord.
Toets jezelf. Dek de antwoorden af met
één hand en controleer welke woorden je
kent. Maak briefjes om de woorden te oe
fenen of gebruik een online programma.
Herhaal vooral de woorden die je nog niet
kent.
Geef woorden betekenis, zet ze in een
context. Dan onthoud je ze beter.
Gebruik ezelsbruggetjes.
ILLUSTRATIE HANCO KOLK
Zoek een geschikte plek om rustig te
kunnen werken.
Zorg dat alleen die spullen op het bu
reau liggen die nodig zijn voor het maken
van het huiswerk.
Zet het mobieltje uit en de computer of
fline.
Ventileer de kamer goed.
Ga rechtop aan een tafel zitten, niet in
een luie stoel hangen of op bed liggen.
En is er thuis tóch te veel afleiding:
zoek een alternatieve plek.