3 wwa s Poolse vrouwen demonstreren tegen verbod op abortus Elke kilometer minder hard betekent 20 procent minder ongevallen Automobilisten verwachten iets zachter te rijden als ze Dick Bruna-figuurtjes op een bord zien. In Rotterdam/Den Haag start een proef. ZWART PROTEST De welbekende roodomrande snel heidslimietborden op 50- en 30 ki lometerwegen maken minder in druk dan Dick Bruna-borden, blijkt uit onderzoek van de Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Auto mobilisten verwachten aanzien lijk minder hard te gaan rijden als er een bord met een groepje Dick Bruna-figuurtjes of een Dick Bru- na-poppetje op een fietsje langs de weg staat. Aan ruim 1.000 Nederlandse au tomobilisten is op basis van afbeel dingen van verkeerssituaties met en zonder borden van Dick Bruna gevraagd hoe hard zij verwachten te rijden. Dan blijkt dat automobi listen hun eigen voorkeurssnel heid en de snelheid van anderen 4 kilometer per uur lager inschatten als ze een Bruna-bord zien. De Dick Bruna-borden zijn een voorbeeld van 'nudging'dat door een bepaalde suggestie op te roe pen het onderbewuste gedrag van mensen bijstuurt. „Je maakt het leuker, makkelijker of aantrekkelij ker om het gewenste gedrag te ver tonen", legt verkeerspsycholoog Maura van Strijt van SWOV uit. „Die Dick Bruna-borden roepen associaties op met kinderen, waar door je onbewust al minder hard gaat rijden." Zo is ook al eens getest met een op de straat getekend hinkelpad, om de snelheid te laten afnemen. Ook in de trein wordt nudging ge bruikt: er zijn afbeeldingen van boekenplanken geplaatst in de stil tecoupé om rust af te dwingen. Bij een 50-km weg zonder Dick Bruna-bord schatten bestuurders de eigen snelheid op 49 kilometer per uur, bij een Dick Bruna-bord stokt dit al bij 45 km/u. Op 30-km wegen gaat de snelheid van 41 49 naar 45 km/u 41 naar 37 km/u naar 37 km/u. „Zelfs mét die Dick Bruna-borden blijken mensen structureel harder te willen rijden dan de toegestane 30 kilometer per uur", benadrukt onderzoek ster Jolieke de Groot van SWOV. „Elke kilometer die je van de snel heid afkunt krijgen is dus mooi." Elke kilometer zachter zorgt vol gens de onderzoekster voor een af name van het aantal ongevallen van 5 procent. „In het echte ver keer zou een snelheidsverlaging van 4 kilometer per uur op een weg binnen de bebouwde kom zorgen voor 20 procent minder on gevallen", rekent zij voor. „Maar het is heel belangrijk om ook in de praktijk vast te stellen of dat daadwerkelijk gebeurt." _De Metropoolregio is zo onder de indruk van de resultaten het onder- Door de associatie met kinderen, ga je onbewust al minder hard rijden zoek dat ze precies dat gaat doen. Wethouder Bram Meijer van de gemeente Westland, tevens ver- keersveiligheidsambassadeur van de Metropoolregio, spreekt van 'een verrassend positief resultaat'. „We gaan de Dick Bruna-borden testen op 30- en 50-kilometerwe- gen in één of meer van de 23 ge meenten die bij de Metropoolre gio Rotterdam Den Haag zijn aan gesloten." Vraag is of dit betekent dat we straks Dick Bruna-borden krijgen in plaats van de bekende huidige 30- en 50 kilometerborden. Wet houder Meijer: „Als blijkt dat deze maatregel met Dick Bruna-borden ook in de praktijk werkt, vind ik dat wij als wegbeheerder zo'n mo gelijkheid niet onbenut mogen la ten. Elk slachtoffer minder dat daardoor valt, daar doe je het voor." dinsdag 4 oktober 2016 WARSCHAU Duizenden vrouwen zijn gisteren in Polen in het zwart gekleed de straat opgegaan om te protes teren tegen een mogelijk verbod op abortus. Naar schatting ruim 20.000 vrouwen kwamen in het cen trum van de hoofdstad Warschau bijeen voor dit 'zwar te protest'. Het parlement overweegt abortus te ver bieden op initiatief van de beweging Stop Abortus, die honderdduizenden handtekeningen heeft ingezameld. Nu is het voor vrouwen al moeilijk om een abortus te krijgen in het streng rooms-katholieke land. Het is toe gestaan na bijvoorbeeld een verkrachting. Het burger initiatief Stop Abortus wil het afbreken van de zwan gerschap helemaal verbieden. De enige uitzondering is als het leven van de moeder in gevaar is. FOTO JANEK SKARZYNSKI/AFP Door lieve' verkeersborden rijden we beetje langzamer Marcia Nieuwenhuis Den Haag Bij een Bruna-verkeersbord op een 50km/u-weg, gaat de gemiddelde snelheid van Bij een Bruna-bord op een 30km/u-weg, gaat de gemiddelde snelheid van Maura van Strijt, SWOV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3