3
wwa s
Poolse vrouwen demonstreren tegen verbod op abortus
Elke kilometer minder hard betekent 20 procent minder ongevallen
Automobilisten verwachten
iets zachter te rijden als ze Dick
Bruna-figuurtjes op een bord zien. In
Rotterdam/Den Haag start een proef.
ZWART PROTEST
De welbekende roodomrande snel
heidslimietborden op 50- en 30 ki
lometerwegen maken minder in
druk dan Dick Bruna-borden,
blijkt uit onderzoek van de Stich
ting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV). Auto
mobilisten verwachten aanzien
lijk minder hard te gaan rijden als
er een bord met een groepje Dick
Bruna-figuurtjes of een Dick Bru-
na-poppetje op een fietsje langs
de weg staat.
Aan ruim 1.000 Nederlandse au
tomobilisten is op basis van afbeel
dingen van verkeerssituaties met
en zonder borden van Dick Bruna
gevraagd hoe hard zij verwachten
te rijden. Dan blijkt dat automobi
listen hun eigen voorkeurssnel
heid en de snelheid van anderen 4
kilometer per uur lager inschatten
als ze een Bruna-bord zien.
De Dick Bruna-borden zijn een
voorbeeld van 'nudging'dat door
een bepaalde suggestie op te roe
pen het onderbewuste gedrag van
mensen bijstuurt. „Je maakt het
leuker, makkelijker of aantrekkelij
ker om het gewenste gedrag te ver
tonen", legt verkeerspsycholoog
Maura van Strijt van SWOV uit.
„Die Dick Bruna-borden roepen
associaties op met kinderen, waar
door je onbewust al minder hard
gaat rijden."
Zo is ook al eens getest met een
op de straat getekend hinkelpad,
om de snelheid te laten afnemen.
Ook in de trein wordt nudging ge
bruikt: er zijn afbeeldingen van
boekenplanken geplaatst in de stil
tecoupé om rust af te dwingen.
Bij een 50-km weg zonder Dick
Bruna-bord schatten bestuurders
de eigen snelheid op 49 kilometer
per uur, bij een Dick Bruna-bord
stokt dit al bij 45 km/u. Op 30-km
wegen gaat de snelheid van 41
49 naar 45 km/u
41 naar 37 km/u
naar 37 km/u. „Zelfs mét die Dick
Bruna-borden blijken mensen
structureel harder te willen rijden
dan de toegestane 30 kilometer
per uur", benadrukt onderzoek
ster Jolieke de Groot van SWOV.
„Elke kilometer die je van de snel
heid afkunt krijgen is dus mooi."
Elke kilometer zachter zorgt vol
gens de onderzoekster voor een af
name van het aantal ongevallen
van 5 procent. „In het echte ver
keer zou een snelheidsverlaging
van 4 kilometer per uur op een
weg binnen de bebouwde kom
zorgen voor 20 procent minder on
gevallen", rekent zij voor. „Maar
het is heel belangrijk om ook in
de praktijk vast te stellen of dat
daadwerkelijk gebeurt."
_De Metropoolregio is
zo onder de indruk
van de resultaten
het onder-
Door de associatie
met kinderen, ga
je onbewust al
minder hard rijden
zoek dat ze precies dat gaat doen.
Wethouder Bram Meijer van de
gemeente Westland, tevens ver-
keersveiligheidsambassadeur van
de Metropoolregio, spreekt van
'een verrassend positief resultaat'.
„We gaan de Dick Bruna-borden
testen op 30- en 50-kilometerwe-
gen in één of meer van de 23 ge
meenten die bij de Metropoolre
gio Rotterdam Den Haag zijn aan
gesloten."
Vraag is of dit betekent dat we
straks Dick Bruna-borden krijgen
in plaats van de bekende huidige
30- en 50 kilometerborden. Wet
houder Meijer: „Als blijkt dat deze
maatregel met Dick Bruna-borden
ook in de praktijk werkt, vind ik
dat wij als wegbeheerder zo'n mo
gelijkheid niet onbenut mogen la
ten. Elk slachtoffer minder dat
daardoor valt, daar doe je het
voor."
dinsdag 4 oktober 2016
WARSCHAU Duizenden vrouwen zijn gisteren in Polen
in het zwart gekleed de straat opgegaan om te protes
teren tegen een mogelijk verbod op abortus. Naar
schatting ruim 20.000 vrouwen kwamen in het cen
trum van de hoofdstad Warschau bijeen voor dit 'zwar
te protest'. Het parlement overweegt abortus te ver
bieden op initiatief van de beweging Stop Abortus, die
honderdduizenden handtekeningen heeft ingezameld.
Nu is het voor vrouwen al moeilijk om een abortus te
krijgen in het streng rooms-katholieke land. Het is toe
gestaan na bijvoorbeeld een verkrachting. Het burger
initiatief Stop Abortus wil het afbreken van de zwan
gerschap helemaal verbieden. De enige uitzondering
is als het leven van de moeder in gevaar is.
FOTO JANEK SKARZYNSKI/AFP
Door lieve' verkeersborden
rijden we beetje langzamer
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
Bij een Bruna-verkeersbord op
een 50km/u-weg, gaat de
gemiddelde snelheid van
Bij een Bruna-bord op
een 30km/u-weg, gaat de
gemiddelde snelheid van
Maura van Strijt, SWOV