21 Ze gaat op zijn tijd graag naar de kroeg en houdt van Adele en Amy Winehouse. Lucie Horsch is een gewone 17-jarige, maar ook een al een ware blokfluitvirtuoos. Voor de oude(re) generaties is de blokfluit het instrument dat, door de verplichte lessen op de lagere school, bepaald niet tot de opwindendste jeugdherinneringen behoort. „Het heeft de blokfluit inderdaad niet per se goed gedaan", zegt Lucie Horsch (17). „Kinderen kwamen wel iswaar in aanraking met het instru ment, maar het was geen vrije keu ze. Veel mensen associëren de blok fluit nog altijd met het moeizaam klassikaal oefenen van liedjes als Hoedje van papier en Zeg ken jij de mosselman." Lucie Horsch debuteert met het al bum Vivaldi, dat verschijnt bij Decca, het vermaarde Britse klassieke label dat alleen de allergrootsten in hun genre vastlegt. Dat de leerlinge van het Amsterdamse Barlaeus Gymna sium bovendien nog zo jong is, is veelzeggend over haar uitzonderlijke virtuositeit. Ze leerde het instru ment kennen toen ze vijf was en een muziekuitvoering van twee meisjes op school bijwoonde. Dat ze sowieso een instrument zou gaan bespelen stond vast: Lucie Horsch komt uit een in notenbalken opgetrokken nest. Haar ouders zijn cellisten: vader bij het Koninklijk Concertgebouw orkest, moeder freelancer bij verschil lende orkesten en haar broer Caspar studeert viool aan het conservato rium. „Mijn ouders zagen de blok fluit als instapinstrument, maar sa men met mij ontdekten ze dat het een rijk instrument is. Ik wilde so wieso wat anders dan de familie. Dat zijn allemaal strijkers tenslotte. Wat dat aangaat ben ik eigenwijs. En soms een beetje koppig." Lucie Horsch is een spontane, onbezorgde Waarom denken mensen dat het er bij klassieke muziek altijd zo heftig aan toe gaat? 17-jarige. Ze houdt van Adele en Amy Winehouse en 'af en toe chil- len' met vrienden thuis of in de kroeg. Met drie vriendinnen ging ze onlangs op vakantie naar Berlijn en Kopenhagen. Zonder blokfluit. Het is niet het beproefde beeld dat menigeen heeft van een jonge virtu oos, die door de druk van strenge ouders en met Spartaanse tucht elk vrij uurtje repeterend doorbrengt, op weg naar een klaterende carrière. „Mijn vader en moeder pushen mij nooit, ik heb niet van die tennis- ouders." En van de beladen term wonderkind wil ze helemaal niets weten. „Wat is dat? Iemand die los staat van de werkelijkheid en in zijn eigen spirituele wereld leeft. Nee, dank je. Waarom denken mensen dat het er bij klassieke muziek altijd zo heftig aan toe gaat? Aan iemand die elke dag een paar uur gepassio neerd elektrische gitaar speelt wordt nooit gevraagd of hij het erg vindt zo intensief te studeren? Bij klassiek wordt het bijna als een straf gezien. Maar ik geniet ervan. Anderen stort ten zich op hockey - ik op de blok fluit." Haar eerste cd is niet alleen de vrucht van talent, maar ook van hard werken, zegt ze. „Met alleen talent kom je er echt niet, al ben je nog zo muzikaal. Je moet studeren, uren draaien." Dagelijks is dat voor Lucie Horsch anderhalf uur blokfluit en twee uur piano, haar andere favorie te instrument. Van de vermaarde Ne derlandse blokfluitist Walter van Hauwe krijgt ze wekelijks privéles aan het Conservatorium van Amster dam. „Wat ik zo mooi aan de blokfluit vind? Voor mij is het een heel puur instrument, dat het dichtst bij de stem staat. Je adem komt meteen in het instrument en dat maakt het te gelijk zo moeilijk. Als je nerveus bent en je trilt, hoor je dat meteen. De klank is altijd kwetsbaar. Het is in die zin een genadeloos instru ment." Ze heeft thuis zo'n twintig houten fluiten: van de kleine soprani- no tot alt-, tenor- en basblokfluiten. In vergelijking met haar docent is dat een bescheiden bosje. Die bezit er 250. Een nieuw exemplaar kost cir ca 1.200 euro, een schijntje vergele ken bij een viool of cello. „Maar na acht jaar is een fluit wel op", zegt ze. „Door de condens zet het hout uit en raakt het aangetast." Haar talent bracht haar voor concerten naar Ca nada, Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. In de VS speelt ze bin nenkort met het Los Angeles Cham ber Orchestra werken van Antonio Vivaldi en Giuseppe Sammartini, componisten uit de baroktijd waarin de blokfluit zijn hoogtijdagen beleef de. Hoe kijkt haar vriendenkring tegen haar bijzondere bestaan aan? Lucie Horsch: „In het begin zeiden ze wel: blokfluit, is dat niet saai? Toen ze me hoorden spelen op een schoolavond, was er niets dan respect." „Ik ben mezelf, zeg niet tegen de gymleraar dat ik niet meedoe met handbal om mijn vingers te sparen. Al ben ik overigens geen sporttype. Ik ben meer denker dan doener." Toen in Londen een interview stond gepland met de Britse krant The Guardian, werd ze door de platen maatschappij uitgenodigd een media training te volgen. Niks voor haar. „Ik houd me niet aan al die trucjes, zoals de vraag herhalen in je ant woord tijdens een interview. In de muziek is het belangrijk dat je je ei gen persoonlijkheid behoudt. Ik ben blij dat ik eigenzinnig durf te zijn." dinsdag 4 oktober 2016 Arno Gelder 'Wonderkind? Nee, dank je!9 44 Lucie Horsch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18