Halina Optimize 13 OnlineOptimize helpt je. Een mobielvriendelijke website binnen een maand v.a. 99,- p/m www.onlineoptimize.ni Online Kan jouw online aanpak beter? Als actrice krijg je vaak de vraag: welke rol zou je nog graag spelen, wat is je droompersonage, je ultieme uitdaging? Ik vind dat een lastige vraag, want vaak zijn de rollen waar ik het minste zin in had de meest interessante gebleken en degene waar ik me jarenlang op verheugde het slechtst gelukt. Ik geloof niet zo in het plannen en uitstippelen van ambities en ver langens, ik heb alles altijd intuï tief gedaan. Wat betreft mijn to neelwerk heeft mijn intuïtie me altijd de juiste weg doen inslaan. Bovendien zijn het natuurlijk vooral het toneelstuk zelf, de re gisseur, zijn idee plus het decor, de kostuums en de collega's die bepalen of een project al dan niet slaagt. Alle rollen die ik hoopte te vertolken - Katharina in Het temmen van de feeks, Ophe lia in Hamlet, Lulu van Wede- kind, Ibsens Hedda Gabler en No- ra en het poppenhuis - heb ik kunnen spelen. Maar er is één ka rakter uit het beroemde stuk Who's Afraid of Virginia Woolf van de onlangs overleden, genia le schrijver Edward Albee, waar ik nog over dagdroom. Richard Burton in een regie van Mike Nichols. De acteurs, die in die tijd ook in het echte leven sa men waren, triomfeerden op het witte doek. De extreme, krachti- Vaak zijn de rollen ge manier waarop een huwelijk in beeld werd gebracht, sprak me toen al enorm aan. Terwijl ik, los van de hand van de stoere, Groningse Tjalling die ik op het schoolplein soms een paar mi nuutjes mocht vasthouden, na tuurlijk nog geen idee had wat romantiek precies inhield. Toch was er iets woest aantrekkelijks, bevrijdends en geestigs aan de manier waarop Martha en Ge orge elkaar mentaal probeerden af te slachten ten overstaan van de pure hoop en onschuld die, in de vorm van een bevriend, jon ger stel, op de bank van de huis kamer van de hoofdpersonages zat. Op de toneelschool analy seerden wij Who's Afraid of Virgi nia Woolf urenlang tijdens de dramaturgieles. In het eerste jaar maakte ik ijverig een werkstuk over schrijver Albee, en was voor goed fan. Nu ik ouder word, dragen mijn eigen ervaringen op het slagveld van de liefde ertoe bij dat de ontroering nog doordrin gender is. In mijn optiek is dit het ultieme relatiedrama. Met een tijdloze virtuositeit toont Albee de onmo gelijkheid van twee mensen om een leven met elkaar te delen. De dialogen zijn scherp, rauw en geloofwaardig. Twee individuen die niets schuwen om elkaar te raken, die met humor, manipula tie, liefde, woede, fantasie en ge weld tot elkaar door willen drin gen, is (helaas) herkenbaar. Of ik de rol ooit zal spelen, is in die zin niet van belang, als het stuk maar opgevoerd blijft wor den en de film vertoond. Als kunst bedoeld is om te con fronteren, aan het denken te zet ten en te ontroeren, dan is Albee daar glansrijk in geslaagd. waar ik het minste zin in had het interessantst gebleken Daar staat ze dan. Een meisje van 14. Blauwe rok, wit hempje, blon de pijpenkrullen en een elektri sche gitaar in haar handen. Ze speelt het laatste nummer mee met A Strange Cure, de band van haar overleden vader Marcel van der Louw. Baroeg veert als één man op en moedigt haar luidkeels aan. In die kreten klinkt verdriet en blijdschap. Verdriet om het ver lies van Marcel en zijn vrouw Nan cy Alkemade, maar ook blijdschap om het stoere eerbetoon van Zoë aan haar overleden ouders. Nu ruim een jaar geleden, op 1 augustus 2015, vertrekt het gezin 's ochtends vroeg uit Koudekerk aan den Rijn. Op de Belgische snelweg botst hun auto achterop een stilstaande vrachtwagen. Mar cel en Nancy zijn op slag dood, Ki ki en Zoë op de achterbank overle ven wonderwel. Iedereen in de zaal weet wat Zoë en haar zusje het afgelopen jaar hebben moeten doorstaan. Iedereen gunt haar dit moment. Gitarist Sander Verschuur hangt Zoë zijn instrument om. Met alle ogen op haar gericht oogt ze wat nerveus, maar zeker niet ti mide. Zanger Hans Deiner van The Essence, de favoriete Neder landse band van haar ouders, neemt vanavond de zang voor zijn rekening. Hij spreekt het meisje nog even bemoedigend toe voor hij naar zijn microfoon loopt. Dan is Zoë er klaar voor. Wat onwen nig slaat ze de eerste akkoorden aan, maar de aanwezigen herken nen de melodie gelijk. Tot hun gro te vreugde begint de band aan een van de grootste hits van The Cure, A Forest. Voor de bandleden van A Stran ge Cure, door Marcel opgericht, is het een emotionele avond. Drum mer Tonny Engelman is te aange slagen om de hele set mee te spe len. Voor A Forest heeft hij zich toch op het podium gemeld. Sa men met Zoë geeft de band voor de laatste maal alles. Na de laatste noten krijg het meisje een daverend applaus. Met een vertederende glimlach neemt ze het in ontvangst. Wist je dat 73% van internet gebruikers mobiel zoekt, Is jouw website goed leesbaar op mobiele apparaten? maandag 3 oktober 2016 Droomrol Muzikaal eerbetoon omgekomen ouders Een jaar geleden werden Zoë (14) en haar zusje Kiki (6) uit Koudekerk aan den Rijn in één klap wees toen hun ouders om kwamen bij een dramatisch ver keersongeval in België. Zater dag bracht Zoë een muzikaal eerbetoon aan haar ouders op het Rotterdamse rockpodium Baroeg. Priscilla van Agteren Rotterdam Onderdeel van de Persgroep Nederland Als jong meisje zag ik de verfil ming met Elizabeth Taylor en Hans Diener van de band The Essence klapt voor Zoë tijdens het nummer 'A Forest' van The Cure, foto marcel wagenmr nrfi OnlineOptimize is het online marketing (service) platform voor bedrijven in de regio! Bel: 088 0130484

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15