eaaen op igen waren popular ooral bij de vrouwen' m geen camera's bij gestaan, maar het is bekend dat het publiek gepassioneerd meeleefde. Het had ook respect voor die gespierde zwetende kerels, zowel voor de winnaars als voor dege nen die de heldendood stierven In 59 na Christus maakten de gevechten zo veel emoties los dat er rellen uitbraken waar bij doden vielen. Keizer Nero verbood toen de gladiatorenspelen in Pompeii voor tien jaar. Het museum in Napels heeft een wandschilde ring met de rellen uitgeleend aan Het Valkhof. Al na drie jaar, in 62, werden de spelen her vat. Wie in het amfitheater in Pompeii zelf rondkijkt, zo'n 25 kilometer zuidelijker aan de kust, begrijpt waarom. De ovale arena (uit 70 voor Christus) was te mooi en te duur om leeg te laten staan, de druk van het gretige plebs (volk) was immens. Toeristen lopen er anno 2016 in drommen achter hun gids aan en staren terwijl ze via oordopjes naar hem luisteren, geïnteresseerd naar de grijze brokken steen. De palaestra, naast de arena, was de plek waar de gladiato ren oefenden in zwaardvechten en hun condi tie bijhielden. Ook is er een vierkant terrein, het portions post scaenam ('achter het toneel'), met rondom onder arcaden kleine kamertjes. Hier verbleven de gladiatoren in voetboeien. Net als de rest van de twintigduizend inwo ners waren ze kansloos toen zeventien jaar later de Vesuvius een dramatisch einde zou maken aan alle activiteiten in het stadje. De gladiatoren waren slaven, veroordeelden, mannen die bijvoorbeeld schulden hadden gemaakt of als krijgsgevangenen waren aange voerd. Een gevecht was een streng geregelde show, een soort rituele dans, maar dan wel op leven en dood. Was er een strijder geveld, dan moest een hoge magistraat, of de keizer als hij aanwezig was, aangeven: doden of sparen. Op een uur rijden naar het noorden staat het gigantische amfitheater van Capua Vetere, plompverloren in de hectiek van de moderne stad. Minder sexy dan Pompeii, waar je 'ge weest moet zijn'. Toch is dit, na het Colosseum in Rome, het grootste antieke amfitheater. Uit Capua Vetere komt de enige gladiator die de hele wereld kent: Spartacus. In 74 voor Christus, 174 jaar voor het stadion verrees, ontsnapte hij met tachtig collega's uit de lokale gladiatorenschool. Steeds meer slaven sloten zich aan, tot de opstandelingen sterk genoeg waren om vanaf de hellingen van de Vesuvius het reguliere Romeinse leger in verle genheid te brengen. Uiteindelijk konden de slaven niet tegen de legioenen op; het ein digde in een slachting. Het theater van Capua, decor van talloze spelen voor het volk, is van een tragisch ver vallen pracht. Honden lopen kwispelend mee bij de rondgang langs de versleten ruïnes, met de suggestie van 'gezellig toch?' De weinige bezoekers zijn niet bepaald de kuddedieren \ufillt kfii lejinil 44 zaterdag 1 oktober 2016

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 97