'Ik hou spirituele tegeltjeswijsheden tegen het licht en kantel ze' zijn in een nieuwe relatie als twee ge scheiden processen die naast elkaar kun nen bestaan. Mijn nieuwe vriend Het Financieele Dag&Zad-columnist Onno Aerden, red.) gunt mij die ruimte en dat zie ik als teken van liefde. Ik kwam hem tegen achter de schermen bij Pauw. Hij was er als adviseur, ik was te gast. Ik had het vooraf niet zo op hem. Vond hem een buitenkantmannetje dat veel schreef over mooie spullen, feestjes, auto's en reisjes. Dat boeit mij niet zo. Maar toen ik die avond naast hem stond, voelde dat prettig. Er was geen sprake van geflirt, maar ik vond het ongelooflijk lijn om bij hem in de buurt te zijn. Soms weetje lichaam dingen eerder dan je hoofd. Ik vertrouw op dat instinct. Dus toen hij mij later via Twitter benaderde om wat te gaan eten, zei ik ja. Ik moest dit een kans geven. Ik schoof aan tafel en we zaten meteen eindeloos te kletsen. „Ik ga nog steeds voor de liefde, meer dan ooit. Ik heb een bodem in mezelf gevonden om op te staan en door die bodem kun je nooit heen zakken. Mijn eigen soevereiniteit geef ik niet zomaar weer prijs, maar misschien kun je wel vollediger en zuiverder liefhebben als je die autonomie hebt verworven." „Met collega en vriendin Marion Pauw ben ik bezig met Hotel Hartzeer, een gids vol humor om te laten zien dat je na alle ellende een leuker en sterker mens kunt worden. Ik krijg veel mails van vrouwen met liefdesverdriet die mij advies vragen. Mijn antwoord is dat ze zich aan hun rouwproces moeten overgeven. Ik zeg: laat je maar vallen, dan val je zacht. Bied geen weerstand aan je emoties. „Verder ben ik bezig met een boekje waarin ik spirituele tegeltjeswijsheden als 'het is zoals het is' fileer. Of: 'als je een minuut boos bent, verlies je zestig seconden geluk'. En: 'laat het los'. Hele volksstammen communiceren tegen woordig met elkaar in dit idioom. Via Instagram, Twitter, Facebook en face to face. Ik erger me aan het gemak en opportunisme waarmee deze spreuken worden gedebiteerd. Ze zijn verworden tot holle frasen, waardoor elke vorm van verdere communicatie staakt. Je roept zoiets en je hoeft verder niet echt geïnte resseerd te zijn. Als het maar mooi klinkt met de hashtag happy. Een spirituele roze suikerlaag om de boel glad te strij ken. Ik probeer die spreuken tegen het licht te houden en te kantelen, zodat ze weer kunnen inspireren." „Nee hoor, dat is wie ik óók ben. En ik maak het de mensen en mijzelf niet mak kelijk met die ongebruikelijke combina tie van historische romans en boeken over persoonlijke groei. Het kan verwar ring zaaien. Maar het hoort nu eenmaal bij me om me in spiritualiteit te verdie pen en mijn kont tegen de krib te gooien. Een tegengeluid tegen de heersende spirituele codes te laten horen. „Nadeel is dat het publiek soms denkt dat ik esoterische toestanden in mijn romans verwerk. Dat ik mijn personages wijsheden a la Paulo Coelho laat opdis sen. Want dat verafschuw ik. Het verhaal moet voor zichzelf spreken." „Ja. Ik verkoop geen aantallen zoals Sas- kia Noort, maar ik kom rond van de pen. Van Vloed en Gisèle samen zijn meer dan honderdduizend exemplaren verkocht. Ik prijs me gelukkig dat ik geen dagvoorzit terschappen van bedrijven hoef te doen om mijn hypotheek te kunnen betalen. Ik maak columns, geef lezingen in het land en kan me om de twee, drie jaar langere tijd volledig met een roman bezighou den. Dat is mijn grootste geluk en ik ervaar dat als ongekende luxe. Want ik weet nog hoe ik vijftien jaar geleden wor stelde. Overdag was ik journalist, in de avonduren werkte ik aan mijn boek. Na een dag werken moest het uit mijn tenen komen. Dat is overleven." „Als schrijver hen je op een bescheiden manier bekend. Waar ik van geniet is dat ik een sponsor heb die geregeld vraagt of ik een mooie jurk nodig heb voor een tv-optreden, die krijg ik dan toegestuurd. Dat is fijn, ik blijf wel een meisje. Het zijn - net als uitnodigingen voor allerlei gelegenheden - de leuke dingen van een beetje comfortabele bekendheid." „Schrijvers zijn nooit superbekend. Maar actrices worden wel op straat nagestaard en aangesproken, dat lijkt me soms ver velend. En ze verschijnen in de bladen. Dat geldt voor mij ook wel, maar de ver halen daarin over mijn privéleven laat ik van me afglijden als water van een vette eend. Het betekent niks, het maakt geen deel uit van mijn dagelijkse realiteit. Doordat mensen mijn boeken lezen, begeef ik mij in het publieke domein. De gevolgen neem ik voor lief. De ene keer zijn dat leuke bijkomstigheden, de andere keer is het een noodzakelijk kwaad. „Ik zie die bekendheid als een bijpro duct van mijn kunst. Voor mijn hoofd personage, prima donna Geraldine Farrar, geldt dat ook. Terwijl Lou Telle- gen juist verslaafd was aan publieke aandacht en aanzien. Hij leefde van zijn status. Een zucht die je vandaag de dag steeds meer ziet. Het draait niet om: wat wil en kan ik de wereld brengen, wat heb ik te bieden, maar om: hoe word ik bekend? Dat is het streven. Ter wijl roem snel uitgewerkt raakt. Roem biedt een soort schijnzekerheid: de zoe kenden voelen zich veilig, want er wordt van hen gehouden. Roem is een parfum dat je zelf niet ruikt, alleen anderen. Het is ijl en vervliegt bijzonder snel en uitein delijk ruikt niemand het meer." magazine 13 Je verwerkt je ervaringen nu ook in een gids voor mensen met hartzeer? Je wilde toch af van die associatie met spiritualiteit? Kun je leven van het schrijven? Geniet je erg van je bekendheid? Wanneer ben je dan oncomfortabel bekend?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 75