Rennen voor de boodschappen, luizen pluizen op school bij dochter Linde (4), alle educatieve charmes in de strijd gooien om de speen van zoon Goof (2) af te wennen. Kortom: de dagelijkse realiteit van alleenstaande moeder Susan Smit (42) lijkt bepaald niet op de wereld van operahuizen, filmstudio's en jaren 20- grandeur die zij schetst in de historische roman De eerste vrouw. Daarin verhaalt zij - met artistieke milieus en de periode tussen twee wereldoorlogen als achtergrond - over de stormachtige, waargebeurde liefde tussen de Amerikaanse sopraan Geral- dine Farrar en de Nederlandse acteur en player Lou Teilegen. Het onderzoek naar het doen en laten van dit artiestenduo en het schrijven namen maar liefst twee jaar in beslag. Uiteindelijk belandde slechts een kwart van de verzamelde informatie in het boek. „Het wil nog weieens uit de hand lopen als ik in mijn zogenoemde 'spons- fase' ben. Het is als een olievlek die con stant uitbreidt." Zo raadpleegde Susan Smit verschil lende naslagwerken en voor de kleinste details over stemtechniek ondervroeg zij een bevriende zangeres. „Ook wilde ik alles weten over de opkomst van de Ame rikaanse flapper girls, meiden die zich niet langer achter het fornuis lieten proppen, maar onafhankelijke geesten die jazz luisterden, sigaretten rookten en achter het stuur van een auto kropen. Geraldine was een voorbeeld voor hen en haar fans werden Gerry-flappers ge noemd. Ik vind het mooi om in mijn boe ken de tijdgeest te vangen. Daarnaast komen natuurlijk ook universele en altijd actuele thema's als ambitie, vriendschap, verraad en liefde aan bod." De impact van die laatste ondervond zij vorig jaar aan den lijve nadat haar toenmalige partner en de vader van haar twee kinderen na bijna zeven jaar totaal 10 zaterdag 1 oktober 2016

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 72