Rennen voor de boodschappen, luizen
pluizen op school bij dochter Linde (4),
alle educatieve charmes in de strijd
gooien om de speen van zoon Goof (2)
af te wennen. Kortom: de dagelijkse
realiteit van alleenstaande moeder Susan
Smit (42) lijkt bepaald niet op de wereld
van operahuizen, filmstudio's en jaren 20-
grandeur die zij schetst in de historische
roman De eerste vrouw.
Daarin verhaalt zij - met artistieke
milieus en de periode tussen twee
wereldoorlogen als achtergrond - over
de stormachtige, waargebeurde liefde
tussen de Amerikaanse sopraan Geral-
dine Farrar en de Nederlandse acteur
en player Lou Teilegen.
Het onderzoek naar het doen en laten
van dit artiestenduo en het schrijven
namen maar liefst twee jaar in beslag.
Uiteindelijk belandde slechts een kwart
van de verzamelde informatie in het
boek. „Het wil nog weieens uit de hand
lopen als ik in mijn zogenoemde 'spons-
fase' ben. Het is als een olievlek die con
stant uitbreidt."
Zo raadpleegde Susan Smit verschil
lende naslagwerken en voor de kleinste
details over stemtechniek ondervroeg zij
een bevriende zangeres. „Ook wilde ik
alles weten over de opkomst van de Ame
rikaanse flapper girls, meiden die zich
niet langer achter het fornuis lieten
proppen, maar onafhankelijke geesten
die jazz luisterden, sigaretten rookten
en achter het stuur van een auto kropen.
Geraldine was een voorbeeld voor hen
en haar fans werden Gerry-flappers ge
noemd. Ik vind het mooi om in mijn boe
ken de tijdgeest te vangen. Daarnaast
komen natuurlijk ook universele en altijd
actuele thema's als ambitie, vriendschap,
verraad en liefde aan bod."
De impact van die laatste ondervond
zij vorig jaar aan den lijve nadat haar
toenmalige partner en de vader van haar
twee kinderen na bijna zeven jaar totaal
10 zaterdag 1 oktober 2016