ddo
SHOW CULTUUR 25
In de filmstudio
Babelsberg legt
Dick Maas de
laatste hand aan
zijn nieuwe film
'Prooi', waarin een
enorme leeuw
Amsterdam
terroriseert. Maas
belooft zijn bekende
recept: schrikken
en lachen.
en Amsterdamse trambe
stuurder beleefde on
langs de schrik van zijn
leven. Toen hij met zijn
I vervoermiddel de remise
uitreed, ontdekte hij opeens bloed
sporen op zijn voorruit.
„Hij dacht aanvankelijk dat er ie
mand met die tram was aangere
den", vertelt Dick Maas (65) op zijn
bekende onverstoorbare wijze.
„Maar het bloed was een restant van
de opname die wij een dag eerder
hadden gemaakt. We hadden die
tram keurig schoongepoetst, maar
kennelijk was er een beetje nep-
bloed over het hoofd gezien."
De scène in de tram moet een van
de spraakmakende momenten wor
den in Prooi, de nieuwe film van
Maas die op t3 oktober in première
gaat.
Een kolossale leeuw maakt de
hoofdstad onveilig en belandt op een
gegeven moment in de tram, waar
hij een bloedbad aanricht onder de
passagiers. „Bij één van hen wordt
zelfs de rug opengereten", zegt Maas,
die er meteen aan toevoegt dat er
ook gelachen kan worden aan het
slot van deze sleutelscène.
64 luidsprekers
In de vermaarde Babelsberg Studio
nabij Berlijn is Maas bezig om vooral
het geluidsspoor van Prooi te contro
leren. De regisseur is naar Duitsland
uitgeweken omdat Prooi als eerste
Nederlandse speelfilm voorzien
wordt van het betrekkelijk nieuwe
Dolby Atmos-geluid waardoor in za
len met 64 luidsprekers de audio-ef-
fecten nog realistischer door de bios
coop denderen. Dit precisiewerk
mixen is in Nederland nog niet mo
gelijk. Vooral het gebrul van de
leeuw, opgenomen in diverse dieren
tuinen, zal door merg en been gaan.
Prooi heeft weer alle kenmerken
van een typische Maas-productie:
een pittig plot, scheurende achtervol
gingen, heftige schrikmomenten,
maar toch op het juiste moment ook
een bevrijdende grap die soms aan
de platte kant zal zijn.
Hoofdpersoon is een dierenarts uit
Artis, een rol van Sophie van Win
den. Ze krijgt te maken met een
mensenetende leeuw die behoorlijk
huishoudt in de hoofdstad. Blijft het
dier - net als de haai uit Jaws - aan-
Trambestuurder
dacht dat er
iemand met
zijn tram was
aangereden.
Maar het was
nepbloed
vankelijk buiten beeld, na een dik
halfuur verschijnt het aanstormende
gevaarte in de spiegel van de scooter
van een rotibezorger. Die schrikt
zich te pletter.
Afzettingen
Maas heeft er met zijn team heel
veel tijd en energie in gestoken om
de leeuw zo levensecht mogelijk te
maken. Dat viel niet mee. „Ik heb
zelfs overwogen om bij aanvang van
de productie te stoppen omdat ik het
niet voor elkaar kreeg om op een rea
listische en betaalbare wijze een
leeuw na te maken. Het gebruik van
een echt exemplaar werd door de ge
meente Amsterdam verboden. We
mochten wel meer dingen niet opne
men, of na veel gedoe met extra af
zettingen waardoor wij meer men
sen moesten inhuren om het pu
bliek op afstand te houden", mop
pert Maas.
„Terwijl voor Amerikaanse filmma
kers uit Hollywood tegenwoordig in
Amsterdam de loper wordt uitge
rold. Toen ik destijds in t988 Amster-
damned maakte, was er veel meer mo
gelijk en bestond er beduidend min
der bureaucratie. Nu bemoeit ieder
een zich overal mee. Zelfs al die deel
raden mogen tegenwoordig meepra
ten. Dat vertraagt de boel en is ook
frustrerend."
Monnikenwerk
De reusachtige leeuw is uiteindelijk
tot tevredenheid van Maas in Neder
land mechanisch tot leven gewekt,
waarna het dier met computeranima
tietechnieken geperfectioneerd
werd. Bijna haartje voor haartje. Een
half miljoen in totaal. Het monniken
werk nam een halfjaar in beslag.
Maas hoopt niet dat zijn film (ge
maakt voor een budget van 3 miljoen
euro) uitsluitend wordt beoordeeld
op het realiteitsgehalte van de
leeuw. „Ik schat dat het beest hoog
uit ro minuten in Prooi te zien is. De
film heeft zo veel meer te bieden.
Het is geen horror, ondanks scènes
waarin iemand een hoofd verliest.
Maar dat gebeurde al in De Lift. Voor
mij is Prooi toch vooral een thriller."
Producent Dave Schram (zelf regis
seur van diverse Carry Slee-verfil
mingen) hoopt dat het verhaal het
publiek bij de kladden grijpt. Hij ci
teert een conference van een cabare
tier. „Ik geloof dat het Theo Maassen
was die een bioscoopbezoeker na
deed die bij een special effects-film
de hele tijd roept: dat kan helemaal
niet. Tja, als je zo naar een film kijkt,
blijf dan thuis. Een leeuw in een Am
sterdamse tram is natuurlijk ondenk
baar. Maar het is wel een schitterend
effect en daar gaat het tenslotte om."
Nog een paar geluidscontroles in
Berlijn en Dick Maas moet Prooi en
zijn leeuw loslaten. Daarna is het af
wachten of de bioscoopzalen volstro
men. De regisseur weet nog niet pre
cies wat hij daarna wil maken. Enigs
zins cynisch: „Misschien wordt het
tijd voor een romantische komedie?"
OEUVRE
Do Not Disturb (1999)
Moordwijven (2007)
Quiz (2012)
vrijdag 30 september 2016
Ab Zagt
laat de
leeuw los
Een scène uit de nieuwe film
van Dick Maas, Prooi.
Prooi past met zijn hoge tem
po perfect in het oeuvre van
Dick Maas (65), die niet uitslui
tend horror regisseerde.
De Lift (1983)
Hypermoderne lift slaat aan het
moorden. Een monteur (Huub
Stapel) probeert het mysterie
op te lossen.
Flodder (1986)
Asociaal gezin komt te wonen
in een villawijk. Twee vervolg
films: Flodder in Amerika (1992)
en Flodder 3 (1995).
In een Amsterdams hotel wordt
jacht gemaakt op een Ameri
kaans kind dat getuige was van
een moord.
Zwarte komedie over drie rijke
vrouwen die hun overspelige
echtgenoten willen elimineren.
Sint (2010)
Sinterklaas
blijkt een moord
dadige bisschop
wanneer het op
5 december vol
le maan is.
Een agent en
een 17-jarige jon
gen binden de
strijd met hem
aan.
Een quizmaster moet voor zijn
eigen leven en dat van zijn
vrouw en dochter vrezen als hij
door een duistere figuur wordt
gegijzeld.