ddo SHOW CULTUUR 25 In de filmstudio Babelsberg legt Dick Maas de laatste hand aan zijn nieuwe film 'Prooi', waarin een enorme leeuw Amsterdam terroriseert. Maas belooft zijn bekende recept: schrikken en lachen. en Amsterdamse trambe stuurder beleefde on langs de schrik van zijn leven. Toen hij met zijn I vervoermiddel de remise uitreed, ontdekte hij opeens bloed sporen op zijn voorruit. „Hij dacht aanvankelijk dat er ie mand met die tram was aangere den", vertelt Dick Maas (65) op zijn bekende onverstoorbare wijze. „Maar het bloed was een restant van de opname die wij een dag eerder hadden gemaakt. We hadden die tram keurig schoongepoetst, maar kennelijk was er een beetje nep- bloed over het hoofd gezien." De scène in de tram moet een van de spraakmakende momenten wor den in Prooi, de nieuwe film van Maas die op t3 oktober in première gaat. Een kolossale leeuw maakt de hoofdstad onveilig en belandt op een gegeven moment in de tram, waar hij een bloedbad aanricht onder de passagiers. „Bij één van hen wordt zelfs de rug opengereten", zegt Maas, die er meteen aan toevoegt dat er ook gelachen kan worden aan het slot van deze sleutelscène. 64 luidsprekers In de vermaarde Babelsberg Studio nabij Berlijn is Maas bezig om vooral het geluidsspoor van Prooi te contro leren. De regisseur is naar Duitsland uitgeweken omdat Prooi als eerste Nederlandse speelfilm voorzien wordt van het betrekkelijk nieuwe Dolby Atmos-geluid waardoor in za len met 64 luidsprekers de audio-ef- fecten nog realistischer door de bios coop denderen. Dit precisiewerk mixen is in Nederland nog niet mo gelijk. Vooral het gebrul van de leeuw, opgenomen in diverse dieren tuinen, zal door merg en been gaan. Prooi heeft weer alle kenmerken van een typische Maas-productie: een pittig plot, scheurende achtervol gingen, heftige schrikmomenten, maar toch op het juiste moment ook een bevrijdende grap die soms aan de platte kant zal zijn. Hoofdpersoon is een dierenarts uit Artis, een rol van Sophie van Win den. Ze krijgt te maken met een mensenetende leeuw die behoorlijk huishoudt in de hoofdstad. Blijft het dier - net als de haai uit Jaws - aan- Trambestuurder dacht dat er iemand met zijn tram was aangereden. Maar het was nepbloed vankelijk buiten beeld, na een dik halfuur verschijnt het aanstormende gevaarte in de spiegel van de scooter van een rotibezorger. Die schrikt zich te pletter. Afzettingen Maas heeft er met zijn team heel veel tijd en energie in gestoken om de leeuw zo levensecht mogelijk te maken. Dat viel niet mee. „Ik heb zelfs overwogen om bij aanvang van de productie te stoppen omdat ik het niet voor elkaar kreeg om op een rea listische en betaalbare wijze een leeuw na te maken. Het gebruik van een echt exemplaar werd door de ge meente Amsterdam verboden. We mochten wel meer dingen niet opne men, of na veel gedoe met extra af zettingen waardoor wij meer men sen moesten inhuren om het pu bliek op afstand te houden", mop pert Maas. „Terwijl voor Amerikaanse filmma kers uit Hollywood tegenwoordig in Amsterdam de loper wordt uitge rold. Toen ik destijds in t988 Amster- damned maakte, was er veel meer mo gelijk en bestond er beduidend min der bureaucratie. Nu bemoeit ieder een zich overal mee. Zelfs al die deel raden mogen tegenwoordig meepra ten. Dat vertraagt de boel en is ook frustrerend." Monnikenwerk De reusachtige leeuw is uiteindelijk tot tevredenheid van Maas in Neder land mechanisch tot leven gewekt, waarna het dier met computeranima tietechnieken geperfectioneerd werd. Bijna haartje voor haartje. Een half miljoen in totaal. Het monniken werk nam een halfjaar in beslag. Maas hoopt niet dat zijn film (ge maakt voor een budget van 3 miljoen euro) uitsluitend wordt beoordeeld op het realiteitsgehalte van de leeuw. „Ik schat dat het beest hoog uit ro minuten in Prooi te zien is. De film heeft zo veel meer te bieden. Het is geen horror, ondanks scènes waarin iemand een hoofd verliest. Maar dat gebeurde al in De Lift. Voor mij is Prooi toch vooral een thriller." Producent Dave Schram (zelf regis seur van diverse Carry Slee-verfil mingen) hoopt dat het verhaal het publiek bij de kladden grijpt. Hij ci teert een conference van een cabare tier. „Ik geloof dat het Theo Maassen was die een bioscoopbezoeker na deed die bij een special effects-film de hele tijd roept: dat kan helemaal niet. Tja, als je zo naar een film kijkt, blijf dan thuis. Een leeuw in een Am sterdamse tram is natuurlijk ondenk baar. Maar het is wel een schitterend effect en daar gaat het tenslotte om." Nog een paar geluidscontroles in Berlijn en Dick Maas moet Prooi en zijn leeuw loslaten. Daarna is het af wachten of de bioscoopzalen volstro men. De regisseur weet nog niet pre cies wat hij daarna wil maken. Enigs zins cynisch: „Misschien wordt het tijd voor een romantische komedie?" OEUVRE Do Not Disturb (1999) Moordwijven (2007) Quiz (2012) vrijdag 30 september 2016 Ab Zagt laat de leeuw los Een scène uit de nieuwe film van Dick Maas, Prooi. Prooi past met zijn hoge tem po perfect in het oeuvre van Dick Maas (65), die niet uitslui tend horror regisseerde. De Lift (1983) Hypermoderne lift slaat aan het moorden. Een monteur (Huub Stapel) probeert het mysterie op te lossen. Flodder (1986) Asociaal gezin komt te wonen in een villawijk. Twee vervolg films: Flodder in Amerika (1992) en Flodder 3 (1995). In een Amsterdams hotel wordt jacht gemaakt op een Ameri kaans kind dat getuige was van een moord. Zwarte komedie over drie rijke vrouwen die hun overspelige echtgenoten willen elimineren. Sint (2010) Sinterklaas blijkt een moord dadige bisschop wanneer het op 5 december vol le maan is. Een agent en een 17-jarige jon gen binden de strijd met hem aan. Een quizmaster moet voor zijn eigen leven en dat van zijn vrouw en dochter vrezen als hij door een duistere figuur wordt gegijzeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26