D Muziek 0 Roman 3 [0. Muziek Randy Newman Mooi debuut Klassiek is niet eng The Baseballs Hoe leefde Huub Stapel zich in? Boek hebben wij dat graag: de onwaar schijnlijk goede afloop en de tegen draadse weg daarheen. De film was fantastisch. Zó kan het op toneel nooit worden. Toch is er nu de toneelbewerking. In we reldpremière in Nederland, met Huub Stapel in de hoofdrol en de 'jonge hond' Cyriel Guds, recht van de toneelschool, als zijn tegenspeler. Iets minder actie (op het toneel geen wilde achtervolgingen of hoog en breed cirkelende parapentes) en dat wil dus zeggen: iets meer woorden. We leren Philippe beter kennen dan in de film en er kan ook meer van de problematiek arm-rijk in het verhaal worden gestoken. Maar het blijft wel een héél mooi verhaal. Met Huub Stapel perfect als 'pratend hoofd', met bijzondere mimiek waarmee hij heel veel gevoelens kan uitdrukken. Natuurlijk zitten ongeluk en on rechtvaardigheid als onderlaag in zowel film als toneelstuk, maar wat overheerst, is een lofzang op het le ven, op de vriendschap, op volhou den en op liefhebben. Op relative ren en op er voor gaan. Want dat hoeft elkaar niet tegen te spreken. Het verhaal laat ons zien hoe je het noodlot gewoon naast je neer kunt leggen. Dat is op zich niet zo heel geloofwaardig, maar in een waarge beurde setting kan je plots heel an ders, heel veel positiever tegen zoiets aan gaan kijken. Geen won der dat zoveel mensen de film wilden zien. En ook het toneelstuk is al aan zijn tweede seizoen begonnen. Dit is pure 'feel good'. VOORBEREIDING donderdag 29 september 2016 .PZ De Amerikaanse singer- songwriter Randy Newman is zowat zijn hele oeuvre opnieuw aan het opnemen. Solo, zonder fratsen, met lou ter zijn stem, piano en fenomenale teksten. Vorige week verscheen deel 3 van het Randy Newman Songbook met daarop zijn enige hit Short People, het van Toy Story bekende You've Got A Friend In Me en de schrijnende klassieker Davy The Fat Boy. Verschenen bij Nonesuch Records Wanneer de gelovige Sara naar Kampen vertrekt om aan de kunstacademie te studeren, komt ze terecht in een wereld van drank- overgoten feestjes, discus sies en waterballongevech- ten. Langzaamaan raakt ze vervreemd van haar oude leven. Debutante Suzanne Brink laat de lezer in Grootser dan ik zo meeleven met Sara, dat het moeilijk is om haar aan het einde van het boek los te laten. Verschenen bij Ambo/Anthos Muziekjournalist Merlijn Kerkhof (1986) is tijdens klassieke concerten vaak de jongste in de zaal. Tijd voor wat ont wikkelingswerk, dacht Kerkhof, en hij schreef het boek Alles begint bij Bach, waarin hij pakkend en humorvol uit legt wat de kracht van klassieke muziek is en waarom het niet eng en exotisch is. Mét spotifylijsten! Verschenen bij Thomas Rap Duitsers en humor: het blijft een moeizame combinatie. Toch kun je als luisteraar moeilijk een glimlach onderdruk ken als je hoort hoe de Duitse rockabillygroep The Baseballs op het album Flit Me Baby rock-'n-rollversies maakt van jarennegentighits van Britney Spears, Take That, Backstreet Boys en Westlife. Prijsnummer: de jolige ADHD- versie van Wannabe van The Spice Girls. Verschenen bij Warner ▲Huub Stapel en Cyriel Guds brengen Philippe en Driss tot leven op het toneel. FOTO JORIS VAN BENNEK0M Intouchables, toneel, Schelde- theater, Terneuzen, dinsdag 4 oktober, aanvang 20.00 uur Je inleven in 'een spre kend hoofd', dat is niet simpel. Hoe deed Huub Stapel dat? Om te be ginnen las hij het autobi ografische boek Le Se cond Souffle van Phi lippe Pozzo di Borgo, de 'echte Philippe'. Maar hij is hem ook gaan opzoe ken, in Marokko, waar Philippe tegenwoordig woont. Dat was een me morabel moment. „Het was fantastisch, wat een bijzondere man is dat zeg! Ik ben bij hem thuis geweest, waar hij me hartelijk ontving. Tij dens een uitgebreid diner vertelde hij me dat hij zichzelf als een enorme bofkont be schouwt omdat hij in feite twee levens voor de prijs van één heeft geleid. Voor het ongeluk rende hij zichzelf altijd voorbij. Na het ongeluk, waarbij hij verlamd raakte, kwam een grote rust over hem heen en leerde hij zichzelf en de wereld pas echt ken nen." Volgens Stapel is zijn rol als Philippe door de ont moeting zeker rijker ge worden. „Je gaat anders met een tekst om als je weet hoe iemand die on geveer zou zeggen. Het blijft natuurlijk specula tief, maar minder dan wanneer je iemand hele maal niet ontmoet zou hebben. Deze man heeft bijvoorbeeld voortdu rend spasmen en helse pijnen. Dat ga ik niet di rect zo spelen, maar omdat ik het nu weet, kan ik het wel meene men in mijn rol."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 55