Af, <*fer Forse geldbo Bax 'herkent zich niet in de verwijten' 3 WERKVLOER Niemand durfde naar een bijeenkomst van de bond te komen, bang voor verklikkers Eén van de directeuren liep regelmatig door de ruimte als een ware slavendrijver tie op basis van nulurencontrac- ten. Dat houdt in de praktijk in: lange da gen voor weinig geld. De verhalen van (ex-)mede- werkers zijn ont luisterend. Hoe wel de directie op straffe van forse geldboe tes, óók na beëindiging van het dienst verband contractueel geheimhou ding heeft laten opnemen, willen sommigen toch - anoniem - pra ten. Zoals 'Mieke'. Zij vat de wer komstandigheden bij haar voorma lige werkgever - ze is sinds enkele weken weg bij het bedrijf - samen als 'moderne slavernij'. Ze begon in december 2015 bij Bax, de druk ste periode van het jaar. „Ik werd niet ingewerkt. De werkdruk was enorm hoog, maar soms waren er van het ene op het andere mo ment wekenlang geen uren meer." Volgens haar wordt mis bruik gemaakt van de mensen met nulurencontracten. „Je bent een soort speelbal, zolang ze je no dig hebben. Niemand durft zijn mond open te doen, ook al wor den beloftes niet nagekomen. Som migen hebben het werk nu een maal hard nodig." Mieke werkte regelmatig meer dan de door haar gewenste 32 uur per week, tegen een karige vergoeding van 1.400 euro netto. Volgens haar is er bin nen het bedrijf sprake van onrust en 'paniekvoetbal'. „Er wordt niet geluisterd, niet gecommuniceerd en je wordt tegengewerkt." Een andere ex-werknemer, die onder het pseudoniem 'Klokken luider' zijn relaas doet, bevestigt de structurele personele onderbe zetting. „Zo zijn er dagen bij dat je met 6 man bijna 1000 inkomen de telefoongesprekken moet beant woorden. Eén van de directeuren liep regelmatig door de ruimte als een ware slavendrijver om conti nu te schreeuwen dat de telefoon opgenomen moest worden. Het was niet raar dat één van de heren met een megafoon rond liep om het personeel orders te verstrek ken, verschrikkelijk, ik hoor zijn stem door de megafoon nog in mijn slaap. Overuren worden niet uitbetaald en wel van je verlangd, vrij nemen is bijna onmogelijk. Eén van onze collega's wilde op kerstavond direct na sluitingstijd naar huis om met zijn kinderen kerst door te brengen, dit werd niet gewaardeerd door de direc teur. De hevige discussie mondde bijna uit in een vechtpartij. Het was doodstil in de ruimte en onze harten zaten in onze kelen, wie durfde nog te vragen of hij naar huis mocht om kerst met zijn ge liefden te gaan vieren?" Hij vervolgt: „Werkzaam bij Bax-shop kan en mag je niet eer der naar huis voordat je werk af is. Heb je heel de dag keihard ge werkt omdat je om sluitingstijd naar huis moet en is dit zelfs voor af aangegeven bij je leidinggeven de? Om 17.50 uur krijg je nog 50 extra e-mails en moet je blijven zitten totdat je deze hebt afge maakt, terwijl je maar tot 18.00 uur betaald krijgt. Wil je toch eer der weg (om welke reden dan ook) dan wordt het direct persoon lijk gemaakt en krijg je van één van de directeuren te horen dat je je collega's in de steek laat, het be drijf in de steek laat en jezelf nog maar moet afVragen of je wel een geschikte werknemer bent." Ook met de veiligheid van de werknemers wordt niet erg zorg vuldig omgegaan, stelt de ex-werk nemer. „Overtollige voorraad wordt voor nooduitgangen ge plaatst, er zijn niet genoeg BHV' ers aanwezig en magazijnperso- neel staat op grote hoogtes zware producten over te hevelen, zonder zekering." Ondertussen is de vraag naar personeel groot, blijkt onder meer uit het aantal vacatures op diverse websites, waaronder de eigen site en Zeelandnet. Er is echter steeds moeilijker aan mensen te komen, zeggen betrokkenen, en het ver loop is groot. Veel werknemers besluiten volgens hen om na hun proeftijd toch maar niet te blijven. De personele onderbezetting ver oorzaakt weer andere problemen, zegt Mieke. „Pakketten blijven staan, waardoor klanten boos wor den. Die gaan vervolgens weer bel len en e-mails sturen." Dat de klachten over de service en leve ring van producten toenemen, blijkt uit recensies die de afgelo pen maanden op de facebookpagi- na van Bax zijn geplaatst. Hoewel het op de Bax-website te lezen motto 'Liever van een 9,5 naar een 9,6 op (beoordelingswebsite) Trust- pilot dan een ton meer omzet' im pliceert dat de klant koning is, valt daar volgens diezelfde klan ten op af te dingen. Maar niet al leen werknemers en klanten, ook leveranciers beginnen te morren. Dat zou volgens ex-werknemers te maken hebben met betalings achterstanden. Bij audiobedrijf Shure, vooral bekend vanwege de gelijknamige microfoon die we reldwijd de standaard is, worden geen zaken meer gedaan met de Goese broers. „Bax is geen offi ciële dealer meer van ons", beves tigt een medewerkster van het kantoor in Culemborg. Over wat precies de reden is, mag ze geen uitspraken doen. „Daarvoor moet u bij de directeur zijn." Die heeft nog niet op een verzoek om uitleg gereageerd. Volgens bedrijfseconoom Ro bert Jan Blom, een autoriteit op het gebied van ondernemerschap, kan te snelle groei van een bedrijf grote problemen veroorzaken. „Te veel willen, dat heeft op alle facet ten invloed. Het gaat dan ook vaak mis op het gebied van financie ring." Het 'over de kling jagen' van personeel lijkt inherent aan bedrijven die beloven dat online bestelde spullen indien gewenst nog dezelfde dag kunnen worden geleverd, zoals Bax. „Natuurlijk", zegt Blom. „Dat legt een enorme druk." In het geval van Bax advi seert hij om 'heel snel af te slan ken'. „Alle fysieke winkels sluiten, met excuses voor het personeel. Het kost klauwen met geld. Als je internethandel goed loopt, heb je die ook helemaal niet nodig. Even pas op de plaats, een goede lijn en beleid uitzetten. Anders gaat dit bedrijf binnen nu en een jaar naar de knoppen." „Bax-shop is verbaasd over het feit dat de krant zich laat lei den door oud-medewerkers die zich negatief uitlaten over de werksfeer binnen het be drijf. Voor Bax-shop zijn de ruim 400 medewerkers van waarde. Zij maken mede de groei van de onderneming mo gelijk. Het bedrijf weet zich af hankelijk van gedreven mede werkers met veerkracht", rea geert directeur Jochanan Bax. Met betrekking tot de sugges tie van bedrijfseconoom Ro bert Jan Blom om fysieke win kels te sluiten, zegt Bax daar 'niet over te peinzen'. „De com binatie van clicks bricks (de combinatie van online en fy siek winkelen, red.) is voor Bax shop zeer succesvol. We zullen nationaal en internationaal al leen maar verder uitbreiden met fysieke winkels." De stellingname dat leveran cier Shure het dealerschap zou hebben opgezegd als gevolg van betalingsproblemen raakt volgens Bax 'kant noch wal'. „Ze hadden problemen met on ze scherpe online prijsstelling. Bax-shop wil immers produc ten voor een scherpe internatio naal concurrerende prijs op de markt brengen. Bax-shop is ver der financieel zeer gezond." Het overleg met de vakbond van vandaag ziet Bax 'met ver trouwen tegemoet'. woensdag 28 september 2016 imperium Bax-shop Door Werke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 31