SAUNA&WELLNESS 3 'ENG' 'FIJN' je sauna's, beautysalons en fitness centra", steekt ze van wal. „Sinds eind jaren 90 is het total wellness- concept in opkomst. Steeds meer centra bieden het hele pakket. Men sen kunnen daar terecht voor een dagdeel of zelfs een hele dag quality time. Dankzij sterk verbeterde tech nologie, innovatie en professionalise ring is 'een dagje wellness' een inge burgerd begrip aan het worden. De crisis heeft de prijzen onder druk gezet. Dat was een harde dobber voor de branche, maar het zou op termijn een gunstig effect kunnen hebben. Veel nieuwsgierigen probe ren het eens en de meesten van hen zullen terugkomen, ongeacht de prijs." In Duitsland ligt het percentage van mensen die regelmatig naar een wellnessresort gaan hoger dan in Nederland. „Dat komt door het kuur- verleden daar", zegt Hoogland. „Naar thermen en spa's gaan is voor Duit sers een tweede natuur, omdat hun ziektekostenverzekering het lange tijd vergoedde. Wij hebben wat dat betreft nog een lange weg te gaan, maar de link met gezondheid wordt wel steeds sterker gelegd. Resorts spelen op de gezondheidstrend in door onder meer gezond eten te ser veren. Horeca is en blijft een belang rijke economische pijler van deze branche." Koude douche De diehard en de novice zijn ruim negen uur onder de pannen geweest als ze 's avonds fris en stralend naar buiten komen. Ze hebben er meteen maar een etentje aan vastgeplakt op het terras, vanwege het uitzonderlijk mooie nazomerweer. „Het was fan tastisch", blikt Enid terug. „Ik ga dit vaker doen, waarschijnlijk samen met mijn man. Zoals verwacht moest ik wennen aan naakt de sauna in gaan. Maar na een halfuurtje was ik gewend. Als ik het een volgende keer toch te spannend vind, kies ik mis schien wel voor een badkledingdag of ga ik met een vriendin naar een damesdag. Sommige sauna's waren ongelooflijk warm, maar door laag in de cabine te blijven en af en toe even de frisse lucht in te gaan, bleef het draaglijk. Je zweet als een otter en dat doet echt iets met je." Het koude dompelbad was haar ech ter te gortig. „Ik ben niet zo'n held als Marlies. De vochtige warmte be viel beter dan de droge, eigenlijk vond ik de stoomcabine lekkerder. De scrub die we daar kregen, was een weldaad. Ik wist niet dat mijn huid weer zo zacht kon worden. Maar het meest heb ik nog genoten van het uitgebreide badenlandschap. In het zoutwaterbad krijg je het ge voel dat je gewichtloos bent. Als je daarin drijft, moetje oppassen datje niet in slaap valt. Het viel me op dat de tijd voorbij vloog. Ik heb me geen moment verveeld. Wellness is ont spanning, het klopt wat je hoort: dat je er met een leeg hoofd uitkomt." dinsdag 27 september 2016 m van de Nederlanders is nog nooit in een wellnessresort geweest. Daarom voerden resorts badkle- dingdagen in. Een goede zet, zegt trendwatcher Carla Hoogland. „Ne derlanders zijn preuts, de jeugd voorop. Badkledingdagen blijken twijfelaars over de drempel te hel pen. Zelf vind ik het trouwens niks." Sommige diehard-gasten noemen het dragen van zwemkleding onhy giënisch. Hester van den Bos van IWR: „Niet hygiënisch? Dat is nooit bewezen. Zo is gewoon de ontwik keling in de wellness. We doen er veel gasten een plezier mee." 1. Ijskoud dompelbad 2. Droge hitte 3. Nee hè... de buurman 4. Steelse blikken 5. Gaat het niet vervelen? 1. Hoofd leeg 2. Scrub 3. Bijkletsen 4. Gewichtloos in het zoutbad 5. De tijd vliegt 'Diehard' Marlies Wissink (rechts) wijdt Enid Vink in: „Een dagje wellness is een vakantie op zakformaat." FOT'O'S SHODY CAREMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 59