0 Klassiek
Kimberly was
de missing link
5
Marianne Boer en friends
Klaagzang opent reeks
PT
Rootsmuziek
eeuw, waarin een interessant verhaal
wordt verteld: de overgang van over
dadige klankrijkdom naar strenge so
berheid, van katholieke polyfonie
naar protestantse eenstemmigheid.
Maar deze soberheid evolueerde
daarna weer naar een complexe
meerstemmigheid.
Hemony laat de tijd herleven
waarin de basis werd gelegd voor het
huidige Nederland. Het is absoluut
de moeite waard om je als bezoeker
onder te dompelen in deze zaligheid
en te ervaren hoe goed en spannend
het toen was.
LEIDER
Klassiek
Drie Vlaamse muzikanten zoch
ten in 2007 een eigen weg in de
Amerikaanse rootsmuziek. De één
dacht aan old time country, de an
der meer aan jazzy getinte blues
en nummer drie aan de swing van
de jaren 40. Moeilijk om daaruit
iets te destilleren. Bovendien voel
den gitarist Tom de Poorter, con
trabassist Selim Meiresonne en
lapsteel gitarist Patrick Quattoir
dat er nog iets ontbrak. Kimberly
Claeys, die ze via een advertentie
vonden, bleek die missing link.
Haar stem dirigeerde het trio naar
de muziek die ze samen moesten
maken. Little Kim The Alley
Apple 3 was geboren.
Kim laat zien dat
ze het terechte
boegbeeld is van
het viertal
Tom de Poorter leverde vooral tek
sten en muziek. Samen zochten ze
in de archieven naar oude pareltjes
om daar met zeker automatisme
een eigen wending aan te geven.
Die kwam steeds dichtbij de 'wes
tern swing' van pionier en cow
boy Bob Wills uit. Jaren 30 en -40
muziek die in Texas een voedings
bodem vond. De stem van Kim
leek ervoor gemaakt. Bovendien
lagen in die stem gemakkelijke
lijntjes naar de jazzy swing, folk-
en countryblues en honky tonk.
Net als de instrumenten die ze ge
bruiken allemaal heel 'vintage' en
'retro'.
Kimberly's manier van zingen
zette Tom aan tot het schrijven
van een handvol nieuwe songs.
Kim bracht de vaart erin en al snel
lag er genoeg materiaal voor opna
men: na een jaar al een EP en in
2010 een eerste volledig album, Ri
ding the Rails.
EP en album sloegen direct aan.
Dat bleek uit de optredens die
volgden in België, maar ook in
Frankrijk, Duitsland en Neder
land. Little Kim The Alley Ap
ple 3 kreeg behalve lovende recen
sies en zendtijd op de radio ook de
naam van lekkere liveband. Hier
en daar klinkt zelfs een vergelij
king met de Amerikaans band Po
key Lafarge. Kim, Tom, Selim en
Patrick merkten dat ze iets goeds
in handen hadden.
Op album twee, She Keep The
Devil Dancin'On Your Heart uit
2012, werd de muziekstijl breder.
De nieuwe americana-aanpak die
erin was geslopen maakte de vin
tagesound ook iets van deze tijd.
Tom bleek ook steeds meer de
tekstschrijver die het jargon van
bijvoorbeeld Hank Williams met
ogenschijnlijk gemak naar het hier
en nu kan transporteren. Het al
bum was een schot in de roos en
dekte een brede muzikale lading.
De bandleden wisten de fans te
vriend te houden, ook al durfden
ze van het smalle bekende paadje
af te wijken.
Dat afwijken krijgt nog meer
kleur op het enkele maanden gele
den verschenen derde album, The
Longest Mile. De western swing is
er nog steeds, maar wordt verrijkt
met een mooie mix van tijdloze
rootsmuziek. Kim etaleert met
een stem die aan karakter wint dat
ze het terechte boegbeeld is van
het viertal.
Kimberly was al vaker in Zee
land, zoals dit jaar in De Spot voor
de Bob Dylan tribute van Songs
from the Heart. Patrick stond al
eens in Razzmatazz met zijn band
Those Metal Boys With Their Me
tal Toys. Als de leden iets doen
naast de band, heeft dat vaak met
muziek te maken waar een retro-
sfeer aan kleeft. Ze verstaan de
kunst daar een eigentijds feestje
van te maken.
donderdag 22 september 2016
De Beeldenstorm, Hemony En
semble, morgenavond in de Koor
kerk in Middelburg, aanvang 20.00
uur.
▲Het He
mony En
semble
verhaalt
over de
Reforma
tie.
Artistiek leider Simon
Groot studeerde composi
tie en muziektheorie aan
het Rotterdams conserva
torium. Als koordirigent is hij
privéleerling geweest van
Jan Eelkema. Na zijn conser
vatoriumopleiding studeerde
Groot muziekwetenschap
aan de Universiteit Utrecht.
Zijn interesse in de Oude
Muziek is groot. Als vorser
zoekt hij naar aparte compo
sities en stelt programma's
samen die de luisteraar dui
delijk maken hoe de mensen
in vorige eeuwen leefden en
musiceerden. Een duidelijk
voorbeeld is het programma
De Beeldenstorm.
Groot werkt aan de Universi
teit van Amsterdam als con
servator van de muziekhisto
rische collecties.
De van oorsprong
Zeeuwse pianiste
Marianne Boer
komt naar Goes. In
de reeks najaars
concerten voert ze
met drie vriendinnen
(Marijn Mijnders/
viool, Edith van
Moergestel/altviool
en Rebecca Wise/
cello) pianokwartet
ten uit van Mozart,
Mahler en Dvorak.
Een goede combina
tie van een klassiek
werk met twee ro
mantische composi
ties. Een kans om
Marianne Boer in
kamermuzieksetting
te beluisteren.
Zondag 25 sep
tember, De Mythe in
Goes, aanvang
15.00 uur.
Het Stabat Mater, de klaagzang van
Maria bij de kruisdood van haar zoon,
is een geliefd werk. Muziekpodium
Zeeland biedt drie Stabat Maters aan
als opening van het seizoen in Vlissin-
gen. Twee zijn bekend, de zetting van
Pergolesi en Vivaldi. Minder bekend is
die van Sances. Het Euterpe Baroque
Consort, een vocaal en een instrumen
taal ensemble
vertolkt deze
werken o.l.v.
Bart Rodyns.
Zondag 25
september, St.
Jacobskerk
Vlissingen, aan
vang 15.30 uur.
Muziek voor op een jazzfeest,
een countryclub, zelfs een pop
festival. De vier bandleden van
Little Kim The Alley Apple 3
weten hun publiek te boeien
met een sound die door de jaren
heen is verbreed en verrijkt.
Maar die zijn basis, western
swing, heeft behouden.
René de Dreu
Little Kim The Alley Apple 3,
zaterdag 24 september, Razzma
tazz Oost-Souburg, aanvang
20.30 uur.
Little Kim The Alley Apple 3 heeft de naam een lekkere liveband
te zijn. FOTO HANS DE GREVE