0 Klassiek Kimberly was de missing link 5 Marianne Boer en friends Klaagzang opent reeks PT Rootsmuziek eeuw, waarin een interessant verhaal wordt verteld: de overgang van over dadige klankrijkdom naar strenge so berheid, van katholieke polyfonie naar protestantse eenstemmigheid. Maar deze soberheid evolueerde daarna weer naar een complexe meerstemmigheid. Hemony laat de tijd herleven waarin de basis werd gelegd voor het huidige Nederland. Het is absoluut de moeite waard om je als bezoeker onder te dompelen in deze zaligheid en te ervaren hoe goed en spannend het toen was. LEIDER Klassiek Drie Vlaamse muzikanten zoch ten in 2007 een eigen weg in de Amerikaanse rootsmuziek. De één dacht aan old time country, de an der meer aan jazzy getinte blues en nummer drie aan de swing van de jaren 40. Moeilijk om daaruit iets te destilleren. Bovendien voel den gitarist Tom de Poorter, con trabassist Selim Meiresonne en lapsteel gitarist Patrick Quattoir dat er nog iets ontbrak. Kimberly Claeys, die ze via een advertentie vonden, bleek die missing link. Haar stem dirigeerde het trio naar de muziek die ze samen moesten maken. Little Kim The Alley Apple 3 was geboren. Kim laat zien dat ze het terechte boegbeeld is van het viertal Tom de Poorter leverde vooral tek sten en muziek. Samen zochten ze in de archieven naar oude pareltjes om daar met zeker automatisme een eigen wending aan te geven. Die kwam steeds dichtbij de 'wes tern swing' van pionier en cow boy Bob Wills uit. Jaren 30 en -40 muziek die in Texas een voedings bodem vond. De stem van Kim leek ervoor gemaakt. Bovendien lagen in die stem gemakkelijke lijntjes naar de jazzy swing, folk- en countryblues en honky tonk. Net als de instrumenten die ze ge bruiken allemaal heel 'vintage' en 'retro'. Kimberly's manier van zingen zette Tom aan tot het schrijven van een handvol nieuwe songs. Kim bracht de vaart erin en al snel lag er genoeg materiaal voor opna men: na een jaar al een EP en in 2010 een eerste volledig album, Ri ding the Rails. EP en album sloegen direct aan. Dat bleek uit de optredens die volgden in België, maar ook in Frankrijk, Duitsland en Neder land. Little Kim The Alley Ap ple 3 kreeg behalve lovende recen sies en zendtijd op de radio ook de naam van lekkere liveband. Hier en daar klinkt zelfs een vergelij king met de Amerikaans band Po key Lafarge. Kim, Tom, Selim en Patrick merkten dat ze iets goeds in handen hadden. Op album twee, She Keep The Devil Dancin'On Your Heart uit 2012, werd de muziekstijl breder. De nieuwe americana-aanpak die erin was geslopen maakte de vin tagesound ook iets van deze tijd. Tom bleek ook steeds meer de tekstschrijver die het jargon van bijvoorbeeld Hank Williams met ogenschijnlijk gemak naar het hier en nu kan transporteren. Het al bum was een schot in de roos en dekte een brede muzikale lading. De bandleden wisten de fans te vriend te houden, ook al durfden ze van het smalle bekende paadje af te wijken. Dat afwijken krijgt nog meer kleur op het enkele maanden gele den verschenen derde album, The Longest Mile. De western swing is er nog steeds, maar wordt verrijkt met een mooie mix van tijdloze rootsmuziek. Kim etaleert met een stem die aan karakter wint dat ze het terechte boegbeeld is van het viertal. Kimberly was al vaker in Zee land, zoals dit jaar in De Spot voor de Bob Dylan tribute van Songs from the Heart. Patrick stond al eens in Razzmatazz met zijn band Those Metal Boys With Their Me tal Toys. Als de leden iets doen naast de band, heeft dat vaak met muziek te maken waar een retro- sfeer aan kleeft. Ze verstaan de kunst daar een eigentijds feestje van te maken. donderdag 22 september 2016 De Beeldenstorm, Hemony En semble, morgenavond in de Koor kerk in Middelburg, aanvang 20.00 uur. ▲Het He mony En semble verhaalt over de Reforma tie. Artistiek leider Simon Groot studeerde composi tie en muziektheorie aan het Rotterdams conserva torium. Als koordirigent is hij privéleerling geweest van Jan Eelkema. Na zijn conser vatoriumopleiding studeerde Groot muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Zijn interesse in de Oude Muziek is groot. Als vorser zoekt hij naar aparte compo sities en stelt programma's samen die de luisteraar dui delijk maken hoe de mensen in vorige eeuwen leefden en musiceerden. Een duidelijk voorbeeld is het programma De Beeldenstorm. Groot werkt aan de Universi teit van Amsterdam als con servator van de muziekhisto rische collecties. De van oorsprong Zeeuwse pianiste Marianne Boer komt naar Goes. In de reeks najaars concerten voert ze met drie vriendinnen (Marijn Mijnders/ viool, Edith van Moergestel/altviool en Rebecca Wise/ cello) pianokwartet ten uit van Mozart, Mahler en Dvorak. Een goede combina tie van een klassiek werk met twee ro mantische composi ties. Een kans om Marianne Boer in kamermuzieksetting te beluisteren. Zondag 25 sep tember, De Mythe in Goes, aanvang 15.00 uur. Het Stabat Mater, de klaagzang van Maria bij de kruisdood van haar zoon, is een geliefd werk. Muziekpodium Zeeland biedt drie Stabat Maters aan als opening van het seizoen in Vlissin- gen. Twee zijn bekend, de zetting van Pergolesi en Vivaldi. Minder bekend is die van Sances. Het Euterpe Baroque Consort, een vocaal en een instrumen taal ensemble vertolkt deze werken o.l.v. Bart Rodyns. Zondag 25 september, St. Jacobskerk Vlissingen, aan vang 15.30 uur. Muziek voor op een jazzfeest, een countryclub, zelfs een pop festival. De vier bandleden van Little Kim The Alley Apple 3 weten hun publiek te boeien met een sound die door de jaren heen is verbreed en verrijkt. Maar die zijn basis, western swing, heeft behouden. René de Dreu Little Kim The Alley Apple 3, zaterdag 24 september, Razzma tazz Oost-Souburg, aanvang 20.30 uur. Little Kim The Alley Apple 3 heeft de naam een lekkere liveband te zijn. FOTO HANS DE GREVE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 57