molenaar^ G RATIS BLIJF MOBIEL MET MOLENAAR CAPRI PRO 3-wiel* IOW CULTUUR 21 Bel 0341 - 27 40 40 voor de gratis brochure of kijk op www.molenaar.nl Elke maandagoch tend belt omroep MAX-directeur Jan Slagter even met André van Duin over de kijk cijfers van Heel Holland Bakt. Het zijn vrolijke ge sprekjes, zegt Slagter. „Weer taart!, roep ik dan." Hij en zijn in- val-presentator hebben reden tot vieren: HHB, zoals de afkorting luidt, gaat als een dolle. „Ik durf er wel een flesje wijn op te zetten dat we in de laatste uitzending van het seizoen over de 3 miljoen kijkers gaan", zegt Slagter. De cijfers steunen hem in de rug. De eerste drie uitzendin gen van dit vierde jaar trokken ge middeld al bijna 2,7 miljoen kij kers. Evenveel als de hele vorige jaargang, die al de best bekeken ooit was. „Een voorzichtige prog nose van dit seizoen? 2,9 miljoen", zegt René van Dammen, kijkcijfer specialist van de publieke omroep. „Maar in mijn hart denk ik dat het 3 miljoen wordt." Scoren Het succes van de in Groot-Brit- tannië uitgedachte formule hing dus niet alleen aan presentatrice Martine Bijl, die door gezond heidsproblemen deze keer moest overslaan. Ook met Van Duin sco ren de bakkers volop. Afgelopen zondagavond stemde 37 procent van alle tv-kijkers af op het pro gramma op NPO 1. Het normale marktaandeel van deze zender is 22 procent. De gemiddelde leeftijd van de kijkers is 50 jaar. „Prachtig laag", zegt Van Dammen, „omdat de gemiddelde leeftijd van de NPO i-kijker 57 is." De stichting Kijkonderzoek (SKO) kan de kijkcijfers tot achter de komma analyseren. Zo weten de programmamakers én de adver teerders dat van alle tv-kijkers die dagelijks thee drinken (maar nóóit koffie) 39 procent afstemde op HHB. Of dat Heel Holland Bakt zondag in de provincie Utrecht (marktaandeel 48 procent) het best werd bekeken en in Flevo land (22 procent) het minst. Maar dit zijn slechts de nuances in een succesverhaal. Heel Hol land Kijkt, merkt ook Janny van der Heijden, een van de juryleden van het programma. „Ik was vori ge week in Leeuwarden op een sig neersessie voor het nieuwe Heel Holland Bakt-boek, daar was een moeder met haar tweelingzoon tjes van nog net geen 4 jaar. Ze moest elke uitzending voor hen opnemen en dan staan ze voor de tv te roepen: 'Bakkers, nog vijftien minuten!' Je merkt dat het pro gramma het in alle leeftijdsgroe pen goed doet." Van Dammen kan die bewering staven met een lijstje waaruit blijkt dat 36 procent van de kinde ren van 6 tot en met 12 jaar af stemt op de bakkers. „Het is een programma dat je met het gezin bekijkt", verklaart Slagter een deel van het succes. „En het is feel good, mooi gemaakt. Ik kan me er over opwinden dat een Kamerlid als Ton Elias van de WD roept dat dit programma naar de com merciële omroep zou moeten. Als of er bij de publieken nooit gela chen mag worden." Moederkloek Waar de eigenaar van de uitzend rechten, BBC World Wide, als een moederkloek over het format waakt, daar heeft ook Slagter een duidelijk idee over waar de grens ligt. „Dit programma gaan we nooit met BN'ers maken. We gaan niet bakken met Paul de Leeuw en andere bekenden. De kracht van dit programma is dat het van en voor het publiek is." Het goede nieuws voor Slagter is dat hij na dit seizoen nog drie jaar verzekerd is van Heel Holland Bakt, voordat er weer onderhan deld moet worden. Slagter kaapte het programma weg voor de neus van RTL 4, dat het niet aandurfde om zich langer dan een jaar aan het programma te verbinden. „Dat heeft zenderbaas Erland Galjaard later ook toegegeven, dat wij dat goed hadden gezien." Er lijkt voor Slagter voorlopig maar één probleem op te doemen: wat te doen met de succesvolle André van Duin, als Martine Bijl terugkeert? „Het is een feest om met André te werken, ik ben zo ontzettend blij met die man! Maar hij en Martine weten dat het een tijdelijke vervanging is. Of we ze als duo moeten gaan gebruiken? Daar heb ik nog nooit over nage dacht, maar bedankt voor de tip." LANGER THUIS WONEN dinsdag 20 september 2016 Alexander van Eenennaam Het supertrio van HHB: André van Duin, Janny van der Heijden en Robèrt van Beekhoven, foto omroep max 1 AM/-rn tlji 11 c Molenaar is partner van ANWB en Veilig Verkeer Nederland 'Bij aankoop van een vaste scootmobiel. Actie is geldig t/m 9 oktober 201

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21