4 Hij ontwerpt decors voor fotoshoots, richt etalages in of bedenkt het interieur voor winkels. wordt gevraagd door de grote namen op modegebied. Babyleeuwtje nodig? Marcel regelt het. Mensen een glimlach bezorgen, dat vind ik leuk east, staat er in pluizige letters op het witte T-shirt dat Marcel van Doorn vandaag draagt. De opdruk kleurt subtiel bij z'n rossige baard en z'n koperbruine shorts. Met witte gympen eronder is het setje af, maar het is voor zijn doen nogal casual binnen het spectrum dat zijn kleding kast biedt. Je kunt hem ook tegenkomen in een fluorescerend roze net- kous-bodysuit. Gniffelend laat-ie er een foto van zien. „Het cho querende effect, dat vind ik interessant. Het maakt dat mensen vra gen gaan stellen, gaan nadenken over normen en grenzen." Hij stopt z'n telefoon weer weg: „Dit was op een feestje. Het is geen outfit die ik aantrek voor een inter view bij Starbucks." De 43-jarige Van Doorn is vandaag in Amster dam, waar hij nog steeds een appartement heeft. Maar wonen doet hij in Parijs. Waar hij een van de beste is geworden in een vak waarvan hij acht jaar geleden niet eens wist dat het bestond: set designer schuine streep prop stylist. De grote mode huizen weten hem te vinden voor hun campagnes, etalages en winkelinrichtingen: Chanel, Givenchy, Hermès, Dior, Gucci - de lijst met high end namen op zijn cv is lang. Babyleeuwtje nodig voor een modeshoot? Van Doorn regelt het. „Daar heb je in Parijs een bureau voor. Zij leveren een dier met een manager erbij. Onwijs schattig trouwens, dat leeuwtje - heel leuk was dat." „Het product, en het hoge niveau aan creativiteit. Het zijn merken die niet bang zijn hun nek uit te steken. Ik heb in het verleden ook wel artdirection gedaan voor het Bijenkorf Magazine. Maar als je dan voor de derde keer die jas van Gaastra moet foto- graferen... Het is gewoon een lelijk ding. Heel prak tisch en gemaakt om door storm en regen te kun nen, maar visueel is het een grote blob. Drie keer probeer je er iets moois van te maken, de vierde keer is dan toch heel moeilijk. Een fijn Hermès- jasje of een jurk van Givenchy triggert mijn oog meer, het jaagt m'n creativiteit aan." „Als set-designer maak ik decors voor foto shoots voor producties in bladen of campagnes. Maar het kan ook een etalage zijn of een win kelinrichting of de aan kleding van een evene ment. Een prop stylist zorgt ervoor dat de ob jecten die nodig zijn om een set in te richten er ook komen. Vaak moe ten die worden gezocht, soms maak je ze zelf. Of je laat ze maken: een re- naissancelijst in fluores cerend roze met een gouden spikkeltje ga je niet vinden. Op het level waar ik werk bestaat er geen nee. Dus je komt maar met een oplossing, op wat voor manier dan ook. Dat maakt het moeilijk, het brengt druk met zich mee en het vergt flexibiliteit en last minute oplos singen. Maar het benodigde budget is er meestal ook, dat helpt." „Ik word steeds meer gevraagd voor artdirection. Een klant komt dan bij me met een product en vraagt: wil je nadenken over hoe we dit kunnen presenteren? Zoals onlangs een porseleincollectie van Hermès: hoe kunnen we die in de winkel to nen, zodat de presentatie het verhaal vertelt achter de collectie en het product een meerwaarde geeft? Dan ga ik daarover nadenken en presenteer ik een voorstel. Maar vaak word ik via een reclamebureau benaderd met een schets en het verzoek om die te realiseren. In zo'n situatie kan ik er minder m'n stempel op drukken." „Dat je elke dag een ander verhaal kunt vertellen met je kleding. Dat je elke dag iemand anders kunt zijn. Toen ik studeerde, zag ik er heel extreem uit. Ik had iedere week een andere kleur haar, ik liep „Mijn wereld is een heel kleurrijke. Vrolijk, op het kinderlijke af. Ik hou van sprookjes en fantasie, verhalen waarin je kunt wegdromen. Mensen een glimlach bezorgen, dat vind ik leuk. Ik zoek altijd naar een twist." Lachend: „Niet te serieus dus." „De eerste keer dat ik met topfotografe Ellen von Unwerth werkte, voor een wodka-merk. We moesten een hele kalender schieten in één dag; twaalf beelden. Er moest een compleet kasteel om getoverd worden tot ijspaleis en 's avonds moest dat ook weer worden achtergelaten alsof er niks was gebeurd. Maar het lukte, een fantastische job from hell. Zo veel werk, heel heftig en intens maar ook zó mooi doordat alles prachtig samenkwam." zaterdag 17 september 2016 PZ dop zoek naar de twist Tekst Caspar Pisters Foto's Rick Arnold, Marcel van Doorn Want waar haal je zo'n beestje vandaan? Je werkt voor cliënten met klinkende namen, wat trekt je daarin aan? Wat doet een set designer/prop stylist precies? Hoeveel van jou zit er in een uiteindelijk beeld? Je hebt aanvankelijk mode gestudeerd in Utrecht, wat sprak je daarin aan? UNWERTH Vogue Gioiello Bloom magazine Vogue Italia Bloom Magazine FOTO ANNA BLOOM Marcel van Doorn Hoe zou je jouw signatuur omschrijven? Welke productie staat je bij als bijzonder uit dagend? FOTO ANNA BLOOM FOTO ELLEN VON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 68