4
Hij ontwerpt decors voor fotoshoots, richt
etalages in of bedenkt het interieur voor winkels.
wordt gevraagd door de
grote namen op modegebied. Babyleeuwtje
nodig? Marcel regelt het.
Mensen
een
glimlach
bezorgen,
dat vind
ik leuk
east, staat er in pluizige letters op het
witte T-shirt dat Marcel van Doorn
vandaag draagt. De opdruk kleurt
subtiel bij z'n rossige baard en z'n
koperbruine shorts. Met witte gympen
eronder is het setje af, maar het is voor zijn doen
nogal casual binnen het spectrum dat zijn kleding
kast biedt. Je kunt hem ook tegenkomen in een
fluorescerend roze net-
kous-bodysuit.
Gniffelend laat-ie er een
foto van zien. „Het cho
querende effect, dat
vind ik interessant. Het
maakt dat mensen vra
gen gaan stellen, gaan
nadenken over normen
en grenzen." Hij stopt
z'n telefoon weer weg:
„Dit was op een feestje.
Het is geen outfit die ik
aantrek voor een inter
view bij Starbucks."
De 43-jarige Van Doorn
is vandaag in Amster
dam, waar hij nog steeds
een appartement heeft.
Maar wonen doet hij in
Parijs. Waar hij een van
de beste is geworden in een vak waarvan hij acht
jaar geleden niet eens wist dat het bestond: set
designer schuine streep prop stylist. De grote mode
huizen weten hem te vinden voor hun campagnes,
etalages en winkelinrichtingen: Chanel, Givenchy,
Hermès, Dior, Gucci - de lijst met high end namen
op zijn cv is lang. Babyleeuwtje nodig voor een
modeshoot? Van Doorn regelt het.
„Daar heb je in Parijs een bureau voor. Zij leveren
een dier met een manager erbij. Onwijs schattig
trouwens, dat leeuwtje - heel leuk was dat."
„Het product, en het hoge niveau aan creativiteit.
Het zijn merken die niet bang zijn hun nek uit te
steken. Ik heb in het verleden ook wel artdirection
gedaan voor het Bijenkorf Magazine. Maar als je dan
voor de derde keer die jas van Gaastra moet foto-
graferen... Het is gewoon een lelijk ding. Heel prak
tisch en gemaakt om door storm en regen te kun
nen, maar visueel is het een grote blob. Drie keer
probeer je er iets moois van te maken, de vierde
keer is dan toch heel moeilijk. Een fijn Hermès-
jasje of een jurk van Givenchy triggert mijn oog
meer, het jaagt m'n creativiteit aan."
„Als set-designer maak
ik decors voor foto
shoots voor producties
in bladen of campagnes.
Maar het kan ook een
etalage zijn of een win
kelinrichting of de aan
kleding van een evene
ment. Een prop stylist
zorgt ervoor dat de ob
jecten die nodig zijn om
een set in te richten er
ook komen. Vaak moe
ten die worden gezocht,
soms maak je ze zelf. Of
je laat ze maken: een re-
naissancelijst in fluores
cerend roze met een
gouden spikkeltje ga je niet vinden. Op het level
waar ik werk bestaat er geen nee. Dus je komt maar
met een oplossing, op wat voor manier dan ook.
Dat maakt het moeilijk, het brengt druk met zich
mee en het vergt flexibiliteit en last minute oplos
singen. Maar het benodigde budget is er meestal
ook, dat helpt."
„Ik word steeds meer gevraagd voor artdirection.
Een klant komt dan bij me met een product en
vraagt: wil je nadenken over hoe we dit kunnen
presenteren? Zoals onlangs een porseleincollectie
van Hermès: hoe kunnen we die in de winkel to
nen, zodat de presentatie het verhaal vertelt achter
de collectie en het product een meerwaarde geeft?
Dan ga ik daarover nadenken en presenteer ik een
voorstel. Maar vaak word ik via een reclamebureau
benaderd met een schets en het verzoek om die te
realiseren. In zo'n situatie kan ik er minder m'n
stempel op drukken."
„Dat je elke dag een ander verhaal kunt vertellen
met je kleding. Dat je elke dag iemand anders kunt
zijn. Toen ik studeerde, zag ik er heel extreem uit.
Ik had iedere week een andere kleur haar, ik liep
„Mijn wereld is een heel kleurrijke. Vrolijk, op het
kinderlijke af. Ik hou van sprookjes en fantasie,
verhalen waarin je kunt wegdromen. Mensen een
glimlach bezorgen, dat vind ik leuk. Ik zoek altijd
naar een twist." Lachend: „Niet te serieus dus."
„De eerste keer dat ik met topfotografe Ellen von
Unwerth werkte, voor een wodka-merk. We
moesten een hele kalender schieten in één dag;
twaalf beelden. Er moest een compleet kasteel om
getoverd worden tot ijspaleis en 's avonds moest
dat ook weer worden achtergelaten alsof er niks
was gebeurd. Maar het lukte, een fantastische job
from hell. Zo veel werk, heel heftig en intens maar
ook zó mooi doordat alles prachtig samenkwam."
zaterdag 17 september 2016
PZ
dop
zoek naar
de twist
Tekst Caspar Pisters Foto's Rick Arnold, Marcel van Doorn
Want waar haal je zo'n beestje vandaan?
Je werkt voor cliënten met klinkende namen,
wat trekt je daarin aan?
Wat doet een set
designer/prop stylist
precies?
Hoeveel van jou zit er in een uiteindelijk beeld?
Je hebt aanvankelijk mode gestudeerd in
Utrecht, wat sprak je daarin aan?
UNWERTH
Vogue Gioiello
Bloom magazine
Vogue Italia
Bloom Magazine
FOTO ANNA BLOOM
Marcel van Doorn
Hoe zou je jouw signatuur omschrijven?
Welke productie staat je bij als bijzonder uit
dagend?
FOTO ANNA BLOOM
FOTO ELLEN VON