13 Giel Louws werk nodigt je uit tot actieve beschouwing In Mon Capitaine bouwt Giel Louws voort op zijn expositie in Caesuur van december 2015. Hij ontleedt de schilderkunst en plaatst de onderdelen in de ruimte. Wat heb je als je een schilderij uit elkaar haalt? De drager losmaakt van de verf? Den Haag stopt eerder geld in Schiphol dan in twee extra goederensporen in Zeeland Het klinkt wat kli nisch. In wezen is een schilderij niet meer dan verf op een drager. Zoals een mens bestaat uit botten, vlees en bloed. Maar is dat echt de essen tie? Een lichaam is pas mens als het bezield is. Het is tegelijk deel van én drager van een unieke enti teit. U. Ik. Zoiets geldt ook voor een schilderij. De materiële hoeda nigheid is voorwaarde voor en on derdeel van een ordening van vorm, lijn en kleur. Die tegelijker tijd 'is' en wat oproept of iets ver beeldt. Maar wat nu als je een schilderij uit elkaar haalt? De dra ger losmaakt van de verf? Het licht niet schildert maar zich laat manifesteren door een tl-buis? Het spieraam dat het linnen zijn vorm geeft, ervan losmaakt en de latten in de ruimte plaatst? De glans van de verf vervangt door glas, een spiegel of matglanzende aluminiumplaat? Dan ben je in Mon Capitaine. Op een expositie van Giel Louws. Dat is het eenvou dige antwoord. Maar niet de essen tie. Die zou je zo kunnen beschrij ven. Je bent dan in een wereld die je fysiek laat ervaren wat je ge woonlijk alleen met je ogen ziet. Vorm, lijn, kleur, licht en scha duw. In een ordening die je kan boeien. Mij in elk geval boeit. Waarom schildert Giel Louws niet gewoon? Het antwoord vind ik ter plekke. Omdat dat onderzoe ken wat je met de onderdelen van een schilderij kunt doen span nend is: je kent de uitkomst niet. Omdat de dynamiek die deze aan pak met zich meebrengt - je be weegt je letterlijk door het schilde rij - past bij een besef van een we reld in beweging. Omdat de actie ve rol waartoe Louws je uitnodigt, aansluit bij de notie dat je in kunst of in werkelijkheid nooit al leen maar een toeschouwer bent. Je herschept immers het werk in je hoofd en maakt er zo iets ei gens van. Zoals de werkelijkheid mede wordt gevormd door onze keuzes of het nalaten ervan. Het driedimensionale schilderij van Giel Louws levert een scala aan visuele ervaringen op. Die ver anderen naarmate ik mijn stand punt wijzig. In een ronde spiegel tekenen zich de lijnen af van een glasplaat die verticaal wordt door sneden door een aarzelend geschil derde blauwe baan, die lijkt voort te komen uit de lat waartegen de glasplaat rust. Op de grens van de plaat gaan de lat en de verfbaan uiteen, omdat de hoek van de lat ten opzichte van de muur net even anders is dan die van de glas plaat tegen de lat. Zo zijn er legio waarnemingen te doen. Wat ze - net zoals in een gewoon schilderij - spannend maakt is het verrassende, het sub tiele van de ontmoetingen tussen al die onderdelen. En vooral de ba lans. Dat bijvoorbeeld een lat een glasplaat overeind houdt. Een pre caire balans die voor een moment maakt dat het klopt daar. Ik moet aan Mondriaan denken die in de asymmetrische balans van zijn composities een voorbo de zag van wat er mogelijk is in onze dagelijkse werkelijkheid. An ders dan bij Mondriaan is de orde ning hier informeler. En heeft het licht meer ruimte dan de kleur. Is er in plaats van Mondriaans aan zekerheid grenzende waarschijn lijkheid ook twijfel of die balans blijvend is? Het zoeken blijft de moeite waard. Net zoals het probe ren de essentie te doorgronden van de werkelijkheid. En van een schilderij. Het economisch beleid van het Rijk richt zich vooral op steden. Den Haag stopt eer der geld in Schiphol dan in twee extra goederensporen in Zeeland, ook al kosten die een habbekrats. Door de zware nadruk op stedelij ke gebieden dreigt het platteland een achterstand op te lopen, stelt het Planbureau voor Leefomgeving (PBL) vast in een gisteren versche nen rapport. De risico's: grote regio nale verschillen in inkomen, oplei ding, werkgelegenheid en gezond heid. Die waarschuwing klinkt niet voor het eerst. In juli zette de Raad voor de Leefomgeving en Infra structuur (RLI) een dik vraagteken bij het mainportbeleid van het Rijk. Al dertig jaar pompt de rijks overheid grote sommen geld in de mainports Schiphol en de haven van Rotterdam. Dat bracht Neder land veel welvaart. Maar de tijden zijn veranderd. Hoewel nog steeds economische draaischijven, zijn ze niet meer de trekpaarden van wel eer. De Rotterdamse haven draagt nog maar 3 procent bij aan het bru to nationaal product. Een kwart eeuw geleden was dat nog 6 pro cent. Rijksgeld gaat er vooralsnog voor al naar economische kerngebieden: de Randstad met de noordvleugel (Amsterdam, Schiphol) en de zuid vleugel (Rotterdam, havengebied) en de regio Eindhoven (Brainport). Dat is de beste manier om de inter nationale concurrentiepositie van Nederland te versterken, vindt het Rijk. Gezien de prognoses voor de be volkingsgroei is die keuze op zich verdedigbaar. De komende 15 jaar komen er bijna een miljoen Neder landers bij. Die bevolkingsgroei zal zich voor driekwart afspelen in gro te en middelgrote steden zoals Am sterdam, Rotterdam en Utrecht. Een aantal plattelandsgebieden, zo als West-Zeeuws-Vlaanderen, blijft krimpen. Niettemin gaan er steeds meer stemmen op om het mainportbe- leid in te wisselen voor een breed vestigingsbeleid. De RLI pleit er voor, en het PBL onderstreept dat min of meer. Mogelijk kunnen eu ro's effectiever worden besteed in andere regio's, waar ontwikkelings kansen nu worden gesmoord door dat Den Haag de hand op de knip houdt. Zo moet Zeeland achteraan slui ten als het gaat om de gewenste goederensporen naar Antwerpen en Zelzate. Het Rijk, dat verant woordelijk is voor spoorlijnen, zegt dat de regio tot 2028 geduld moet hebben, omdat het Meerjarenpro gramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is volgeboekt. Als er dan een keer wat rijksgeld over schiet, gaat dat naar de oude trekpaarden Schiphol en de haven van Rotterdam. Zo krijgt station Schiphol een dure facelift met geld dat blijft liggen door vertraging in een project voor één Europees spoorveiligheidssysteem. Dat biedt reizigers meer comfort, maar ba nen levert het niet op. De in Zeeland gewenste goede rensporen sluiten aan bij het Euro pese beleid om slimme en duurza me logistieke verbindingen te ma ken, met knooppunten voor trans port over water, spoor en weg. Hon derden miljoenen zijn en worden gestoken in een betere vaarroute tussen Zeeland en Parijs. In Terneu- zen wordt een tweede zeesluis ge bouwd, maar een paar noodzakelij ke goederenlijnen kunnen er niet af, terwijl bedrijven in de Kanaalzo ne erom schreeuwen. Dat frustreert bedrijven, de pro vincie en havenbedrijf Zeeland Seaports. Schiphol en Rotterdam mogen dan nog steeds groeimoto- ren zijn, ook buiten de Randstad zijn er duurzame, kansrijke en con- currentieverhogende projecten die een duwtje verdienen. zaterdag 17 september 2016 Je bent in de kunst nooit alleen maar toeschouwer Het driedimensionale schilderij van Giel Louws levert een scala aan visuele ervaringen op. Nico Out Middelburg Mon Capitaine Tot en met 30 september, Kinderdijk 56, Middel burg. Zondag 14.00 -17.00 uur. Mainportbeleid zet Zeeland in de wacht Frank Balkenende ANALYSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49