8 NI 100 JAAR SCHIPHOL De eerste passagiersvlucht vanaf Schiphol had als bestemming Londen. „Passagiers zijn nu geen reizigers meer, maar klanten." lende passagiers en aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Voor de toestellen werd een cent per paardenkracht aan landings geld gerekend." Inmiddels is de route naar Lon den het populairst. Jaarlijks vlie gen bijna vier miljoen reizigers van Amsterdam naar een van de zes internationale luchthavens in en om de Britse hoofdstad. De piloot zit tegenwoordig weg gestopt achter een cockpitdeur. „Decennialang hebben de reizi gers de vliegers aan het werk kun nen zien. Maar na de aanslagen van 9/11 is dat contact met de pas sagiers helaas verdwenen", ver zucht Ruud Holswilder van de Vereniging Gepensioneerde Ver keersvliegers. „Gek genoeg is ons werk niet eens zo erg veranderd vergeleken met dat van de eerste piloten. Zij keken kijken naar bui ten om te zien of ze nog de juiste route volgden. Nu zitten vliegtui gen vol geavanceerde apparatuur, maar daardoor krijgen piloten ook op een korte vlucht naar Lon den, veel informatie te verwerken hebben. Vliegen is complex ge worden." Voor de eerste vlucht naar Lon den is een simpele akker genoeg. Op een koude januaridag in 1916 verschijnt op het land van boer Knibbe een militair met een snor retje. Hij struint wat rond, maakt aantekeningen in zijn notitieblok je en stelt zich daarna voor. Kolo- en hoekje van de militaire kazerne is ingericht als wachtruimte. Het is mei 1920. Er zitten twee mannen met bol hoeden en donkerbruine leren koffers. Dan roept de stationschef hun vlucht zonder vluchtnum mer om: Amsterdam-Londen. Ko- ninklij ke Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën. Een potige medewerker draagt de rei zigers op zijn rug naar het gereed staande toestel. Het veld is dras sig, de passagiers mogen geen vie ze schoenen krijgen. De twee hij sen zich achter de piloot in het propellertoestel. Ze krijgen een vliegkap op het hoofd en een bril. Een stoof aan de voeten en een bontjas beschermt de inzitten den tegen de kou. Die allereerste passagiersvlucht haalde het niet bij het gemak, het comfort en de snelheid van het vliegen van nu, grinnikt lucht- nel Walaardt Sacré, commandant van de afdeling Luchtvaart van de Nederlandse landstrijdkrachten, is eropuit gestuurd om een zo goedkoop mogelijke start- en landlocatie te vinden. De Eerste Wereldoorlog woedt en er moet een nieuwe luchthaven komen binnen de verdedigingslinie rond Amsterdam. Op 19 september 1916 zetten drie luitenant-vliegers als eersten vaarthistoricus Jan Willem de Wijn in Schiphol-Oost, de plek waar het allemaal begon. De toe stellen zijn klein en lawaaierig. Al leen de notabelen kunnen zich een vlucht veroorloven. Na het starten van de motor leunt piloot Shaw uit zijn cockpit om te kunnen zien waarheen hij rijdt. Een paar planken geven de windrichting aan. Hobbelend en stuiterend kiest het toestel het luchtruim. Dan gaat het langs de kust richting België en Frankrijk. Ter hoogte van Calais steekt de Engelse piloot Het Kanaal over. Om te zien waar hij vliegt blijft het toestel onder de wolken. De motor dreunt onophoudelijk. Krap drie uur na vertrek uit de Haarlemmermeer landt de Airco DH.16 in de Britse hoofdstad. Bezoekers Enkele maanden na de allereerste passagiersvlucht, volgen lijndien sten naar Kopenhagen en Ham burg. Veel passagiers worden in die beginjaren niet vervoerd. De Wijn: „De luchthaven verdiende meer aan bezoekers dan aan beta- 2016 Schiphol - Londen 1920 vrijdag 16 september 2016 Eeuw geleden even snel in Vliegveld Schiphol in 1923 en nu. Door alle controles is even snel instappen er al lang niet meer bij. foto spaarnestad/anp Gerben van 't Hof Schiphol-Oost Boeing 737 52 minuten Heathrow Calais Vluchtduur nu en in 1920 Schiphol Croydon Airport Havilland DH16 2-4 uur FRANKRIJK BELGIË

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8