ZEELAND GEBOEKT Jimi's vleesgitaar Over de hoogaarzen van werf Meerman Carol ij n Visser geeft lezingen over 'Selma' ZEELAND 13 Jan Karman in Middelburg bewerkt melodieën van de psalmen, die Calvijn in de 16e eeuw liet componeren. „Ik hoop dat het kunstmuziek is." Zeeuwse schrijvers De 21ste aflevering van de halfjaarlijkse uitgave Scheepshistorie (23,95 eu ro) staat bol van de hoogaarzen. Jelle Joosse schrijft over de werf Meerman en de geschiedenis van Arnemuiden. Zo'n tweehon derd hoogaarzen liepen er in Ar nemuiden van stapel. Tot 1963. Ook de huidige museumwerf wordt ruim beschreven. Hele maal achterin het luxe uitgege ven periodiek staat een fotover slag van de restauratie van het hoogaarsmodel Wilhelmina. Carolijn Visser (1956) is een (reis)schrijfster, die gemiddeld zo eens in de vier jaar een nieuwe titel presen teert. Ze is in Middelburg opge groeid. In 2013 kreeg ze voor haar boek Argentijnse avonden de VPRO Bob den Uylprijs voor het beste journalistieke Nederlands talige reisboek. Gisteren werd in Amsterdam haar nieuwste boek gepresenteerd: Selma, aan Hitier ontsnapt, gevangene van Mao (19,99 euro). Carolijn Visser be schrijft het tragische verhaal van de joodse Selma Vos, die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de nazi's wist te ontkomen. Met haar man Chang Tsao bouwde ze een bestaan op in het China van Mao. Zij en haar gezin wer den slachtoffers van de idealen van de maoïstische heilstaat. Carolijn Visser komt voor le zingen naar Zeeland: dinsdag 4 oktober om 20.00 uur in Porgy Bess Terneuzen; donderdag 13 oktober om 19.30 uur PZC/ Drvk- kery-lezing in de Kloveniersdoe len in Middelburg. ducten, en meisjes willen voortaan nog maar één ding. Tien jaar terug publiceerde de schrijfster in het literaire tijd schrift Ballustrada een nog mooier verhaal. Ik verbaas me altijd over de gemeenplaats: ogen zijn de spiegel van de ziel. Aan ogen is juist niets te zien, maar kijk naar de oren, in een miljard verschillen de soorten. Ze zeggen alles over de persoon, vanaf grove lap tot en met delicaat gebak. Vast daarom herken ik het nodige in 'Lel' van Marloes Matthijsen, over een teke- nares van oren in een ziekenhuis, vooral de oren van die ene. Aan wat zij in deze vier pagina's zegt, komen de meeste auteurs nog niet in vierduizend bladzijden toe. Hopelijk belt hij toch, die dram mende uitgever, waar blijft het boek? Dit boek is bestemd voor musici. Voor lezers die no ten kunnen lezen. Die liefst weten wat een fuga is. Die een instrument kunnen be spelen. Die - kortom - de schoon heid van klassieke muziek kunnen waarderen. 'Fugatische bewerkingen van melodieën uit het Geneefse Psal ter, Psalm 1 t/m 30'. Die titel heeft de uitgave meegekregen. Door de Mid delburgse componist ]an Karman. De kleur van de omslag is goud-oker. De noten van bijna alle fuga's beslaan twee bladzijden, zodat ze gespeeld kunnen worden zonder dat er een pagina moet worden om geslagen. Wie is Jan Karman? „Ik werd in 1937 geboren in Colijns- plaat. Er stond een harmonium thuis, het gezin was gereformeerd. Ik volgde mijn oudere broer Adri op als organist in de kerk van Colijnsplaat. Toen ik 14 jaar was speelde ik mijn eerste trouwdienst. In Goes kreeg ik lessen bij Adriaan Kousemaker, een 'strikte leraar'. Na mijn militaire dienst kwam ik in Amsterdam te recht. Ik was goed in wiskunde en kreeg werk bij een levensverzeke ringsmaatschappij. De laatste twin tig jaar van mijn carrière werkte ik bij het Omroep Pensioenfonds en woonde in Almere. In 2000, na mijn pensioen, besloot ik terug te keren naar Zeeland. Ik vestigde me met mijn vrouw in Middelburg." Bleef muziek altijd in uw leven? „Muziek is verrijkend. Ik zie het in de orde van wiskunde: muziek is boeiend omdat het niet triviaal is. En dan heb je nog de esthetische kant: muziek is mooi. In Amsterdam zat ik op kamers en had ik geen ruimte voor een instrument. Daarom ben ik toen dwarsfluit gaan spelen. In Alme re heb ik een huiskamervleugel aan geschaft. Die heb ik weer verkocht, toen ik in 2007 de klavecimbel van de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom aan kon schaffen. Ik heb het instru ment volledig laten restaureren. Nu is het ideaal om er barokmuziek op te spelen, veel Handel en Bach." U componeert. „Ik ben autodidact. Mijn eerste stuk je schreef ik al in 1952, driestemmig in barokstijl. Vanaf 2008 ben ik er re gelmatig en serieus mee bezig. Enke le van mijn werken zijn live uitge voerd, zoals de cantate 'The Lord is my Shepherd' voor sopraan, cello, koor en orgel door het Brugs Vocaal Ensemble. Ik schreef'Luctor et Emer- go, Suite op het Zeeuwse Volkslied'. Het derde deel daarin is een fuga. Met name dat deel beviel me wel. Ik ben er de persoon niet naar om een Geneefse Psalter echt groot orkestwerk te schrijven." Het Geneefse Psalter bestaat uit me lodieën, die Calvijn in de 16e eeuw liet componeren voor de psalmen tijdens de misviering. „Ik heb nu de eerste dertig psalmen bewerkt tot abstracte fuga's. Ze du ren circa twee minuten, net iets te lang als voorspel voor de samenzang. Ze kunnen dus vrij gespeeld wor den. De fuga is het summum summa rum, het absolute hoogtepunt in de muziek. Omdat het stuk gebonden is aan strikte regels. Componeren is voor mij een cerebrale, verstandelij ke aangelegenheid. Ik hoop dat mijn bewerkingen het predikaat 'kunst muziek' krijgen. Dat het thema's uit psalmen zijn is pas in tweede instan tie van belang." Als ik uitgever was, zou ik meteen op zoek gaan naar het telefoonnummer van Mia Timiaan ofwel Marloes Mat- thijssen. Het telefoontje zou maar één zin duren: wanneer stuurt u me die overrompelende roman? Waarschijnlijk tot haar geluk ben ik geen uitgever maar een simpele lezer. Ze wil zich blijkbaar niet la ten opjagen. Liever levert ze eens in de zoveel jaar een onberispelijk verhaal dan ieder seizoen een mid delmatig boek. Ze werd geboren in 1980 te Bergen op Zoom, maar is zodanig verzeeuwst dat je op haar website naar 'tuus' wordt ver wezen in plaats van naar 'home.' Haar bekendste verhaal, het haalde in 2015 de Zeeuwse editie van Nederland leest, is 'Hey Joe'. Het ietwat saaie Terneuzen wordt daarin de opwindendste plaats ter wereld. En niet alleen omdat de hoofdpersoon speeltjes voor vrou wen maakt. Terneuzen is zijn ge boortestad. Hij kan niet zonder, niet zonder 'die ene overzichtelij ke winkelstraat, waar het altijd hard waaide'. Niet zonder 'de lage scheepstoeters, de lenige sleepbo ten'. Van zijn moeders erfenis heeft hij een huis in de binnen stad gekocht. Maar het belangrijkste erfstuk heeft met haar blijkbaar woelige verleden te maken. Een gipsen ver sie, zeer natuurgetrouw, van het geslachtsdeel van de beroemde en beruchte popster Jimi Hendrix, of wel 'Jimi's vleesgitaar.' Op basis daarvan vervaardigt hij zijn pro- Mia Timiaan Sc h e epsliJ s tprie 21 vrijdag 16 september 2016 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers uaasvoor de oevers Mario Molegraaf Jan van Damme Componist Jan Karman voor zijn gerestaureerde klavecimbel in Middelburg, foto mechteld jansen Fugatische bewerkingen door Jan Karman Psalm 1 t/m 30; 22,50 Te koop: Muziekcen trum Middelburg en via jkarman@planet.nl Marloes Matthijssen (1980)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 45