Niets te zien en toch zó spooky 23 Valorie Curry in remake 'Blair Witch', foto chris helcermanas-benge/ap In de zomer van 1999 maakten bio scoopeigenaren wereldwijd mel ding van gillende, vluchtende en kotsende bezoekers. En van stamp volle zalen. The Blair Witch Pro ject- verzonnen of écht gebeurd? - was een hit. De mythevorming rond The Blair Witch begon tijdens de nach telijke première van de film op het Sundance Film Festival. Bezoekers schrokken zich een hoedje toen ze een on verwacht ijzingwek kende 'documentaire' kregen voorgeschoteld, met als basis 'gevonden opnames' van drie zoge naamd spoorloos ver dwenen filmers. Het verhaal was dat dit trio in 1994 naar de afgelegen bossen van Burkittsville, Maryland, was vertrokken om een heksenlegende te onder zoeken. De drie werden nooit teruggevonden, hun opnames een jaar later wel. Deze video- en ïömm-beelden vormden het 'bewijs' van hun angstaanjagende speurtocht. Horrorherinneringen The Blair Witch Project, voor een grijpstuiver gemaakt door debute rende filmmakers Daniel Myrick en Eduardo Sanchez, werd prompt door een Hollywoodstu- dio aangekocht om wereldwijd uit te brengen. Iedereen die de film la ter dat jaar in de bios zag, heeft zo z'n eigen horrorherinneringen, van slapeloze nachten tot hart kloppingen. Maar steeds weer kwam die ene vraag naar boven: is dit écht?! De filmstudio deed er natuur lijk alles aan om het mysterie le vend te houden en gebruikte daar een relatief jong medium voor: in ternet. In de tijd dat de virtuele wereld nog het World Wide Web heette en je tijdens het inbellen met je modem een complete cur sus gitaar kon volgen, plaatsten ze een verraderlijk simpele, journalis tiek ogende site online. Hier stond een 'afscheidsvideo' op, krantenberichten en allerhan de teksten die de authenticiteit van het gevonden materiaal moes ten staven. Doodsangst Zonder Twitter, Facebook en Whatsapp was mond-tot-mondre- clame van groot belang om elkaar doodsangst aan te praten. Lang zaam veroverde het fenomeen de wereld, mede dankzij de filmpjes die fans op YouTube publiceerden. De film, de online campagne, de hysterische fans: al les droeg bij aan de hy pe. Hollywood zag dat dit frisse genre met een miniem budget een le ger aan bezoekers kon trekken. Dus kregen we de af gelopen vijftien jaar ve le 'found footage'-grie- zels voorgeschoteld. Van de Paranormal Acti vity-filmserie, en Clo- verfield tot As Above, So Below. Dit jaar achtte de stu dio die de rechten van Blair Witch bezit, de tijd rijp voor een rema ke. Maar hoe evenaar je een cultfilm die als standaard geldt in horrorland? De geestelijk vaders bedankten vriendelijk voor de eer, maar gaven regisseur Adam Wingard en scenarist Si mon Barrett (beiden bekend van You're Next en V/H/Swel hun ze gen. In de remake wordt vooral het technische aspect van filmen en slimme montage tot een kunst ver heven. Ook kozen de makers er voor net iets meer griezeligs te la ten zien. In het origineel kwam nauwe lijks iets engs in beeld. De mythe vorming, perfect getimede marke ting, het originele gebruik van ca mera's en de geloofwaardig ge speelde angst waren voldoende om alom nachtmerries te veroorza ken. Maar dat was toen. Zal ie mand ooit nog wegkomen met het eindshot van een man die in een donkere kamer met zijn ge zicht naar de muur staat? alles droeg bij aan de hype Bioscoopbezoekers zaten in 1999 anderhalf uur lang met hun handen voor hun ogen bij 'The Blair Witch Project'. Deze week gaat de remake in première. Hoe kon de originele 'found footage'- horror uitgroeien tot zo'n hype? Marieke Nieuwdorp De film, de online campagne, hysterische fans:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23